Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: 30 apr 2024, 22:55 Er is natuurlijk wel een verschil tussen reformatorisch onderwijs en christelijke scholen met open toelatingsbeleid.

Daarnaast denk ik dat jij je verkijkt op het probleem van segregatie. Een vriend van ons is opgegroeid in Rotterdam Zuid en van allochtone komaf. Hij zat een jaar in Kralingen op het gymnasium en voelde zich diep ongelukkig en is vervolgens weer op Zuid naar de havo gegaan. Die buurt en de mensen kende hij en daar voelde hij zich thuis
En dat komt met omdat in Kralingen er sprake is van segregatie.
merel
Berichten: 9969
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door merel »

En jij denkt dat dat gaat veranderen door volledig openbaar onderwijs? Nee, ook dan gaan mensen in hun eigen buurt naar school toe. Ouders willen geen stad doorfietsen voor een andere school. Het verschil zal blijven bestaan
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 30 apr 2024, 22:57

Maar wat denk je nu zelf? Als reformatorische scholen in Rotterdam ophouden, dan zal een groot deel van deze mensen verhuizen naar andere plaatsen waar ze wel in de meerderheid zijn. Dat gaat toch de segregatie helemaal niet tegen?
Omdat mensen te weinig verantwoordelijkheid voelen voor de gemeenschap als geheel omdat ze gefaciliteerd worden door huidige regelgeving
Ik kan me voorstellen dat het VLC benauwend was, daar heb ik niet echt een beeld bij. Ik heb vrienden die vanuit reformatorische gezinnen door hun ouders bewust op het openbaar onderwijs zijn geplaatst, en waarbij dat heel goed was. Maar zoiets geldt zeker niet voor iedereen, schat ik in. Je hebt ook meelopers, waarvoor dat een groot gevaar is. En: kinderen lijken niet altijd in alles op hun ouders.
En wat heb je aan meelopers. Blijkbaar ontbreekt de innerlijke overtuiging bij zowel leerlingen als ouders.
Belangrijk is ook dat staatspedagogiek mijns inziens altijd moet worden voorkomen.
De overheid moet kijken wat van belang is voor de hele gemeenschap, niet particuliere belangen faciliteren.
merel
Berichten: 9969
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door merel »

MGG schreef: 30 apr 2024, 23:06
Ambtenaar schreef: 30 apr 2024, 22:28
MGG schreef: 30 apr 2024, 19:34
Wat vind je van bijvoorbeeld de methode Lentekriebels? Lesboeken zijn niet neutraal. Ik vind het prima als de overheid stopt met de bekostiging van het vak godsdienst of levensbeschouwing.
Ik ken de methode niet, maar het lijkt me niet meer dan normaal dan kinderen ook op school les krijgen over seksualiteit.
Los van christelijke argumenten is op deze methode veel aan te merken. Ik vind het niet normaal dat leerlingen op de basisschool foto's van geslachtsdelen te zien krijgen. Nog storender vind ik de promotie van gewoon bloot. Volwassenen die zich voor jonge kinderen uitkleden...
Dat is echt onzin. Bij ons op school werd ook deze methode gebruikt en was daar totaal geen sprake van.
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: 30 apr 2024, 23:14 En jij denkt dat dat gaat veranderen door volledig openbaar onderwijs? Nee, ook dan gaan mensen in hun eigen buurt naar school toe. Ouders willen geen stad doorfietsen voor een andere school. Het verschil zal blijven bestaan
Ouders willen hun kinderen wel regionaal vervoeren. Het probleem dat jij benoemt wordt veroorzaakt door onevenwichtig woningaanbod. Daardoor is Zuid sociaal-economisch zwak.
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: 30 apr 2024, 22:56
De derde vraag uit het Doopsformulier luidt: Ten derde, of gij niet belooft en voor u neemt, dit kind (of: deze kinderen), als het tot zijn (of: hun) verstand zal gekomen zijn, waarvan gij vader en moeder (of: getuige) zijt, in de voorzeide leer naar uw vermogen te onderwijzen, te doen en te helpen onderwijzen?
Die laatste woorden vind ik belangrijk: te onderwijzen, te doen en te helpen onderwijzen.

Kun je uitleggen wat jij hieronder verstaat?

(Overigens is dit wel een handig draadje, want we raken niet snel off-topic :).)
Neem je verantwoordelijkheid als ouder.
merel
Berichten: 9969
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 30 apr 2024, 23:16
merel schreef: 30 apr 2024, 23:14 En jij denkt dat dat gaat veranderen door volledig openbaar onderwijs? Nee, ook dan gaan mensen in hun eigen buurt naar school toe. Ouders willen geen stad doorfietsen voor een andere school. Het verschil zal blijven bestaan
Ouders willen hun kinderen wel regionaal vervoeren. Het probleem dat jij benoemt wordt veroorzaakt door onevenwichtig woningaanbod. Daardoor is Zuid sociaal-economisch zwak.
Dat klopt echt niet. Wij zaten 5 km verder op een lagere school en ouders vonden het al ingewikkeld als kinderen bij ons kwamen spelen. Laat staan als zij dagelijks dat moesten doen.

In de wijk Nesselande zit een grote groep sociale huurwoningen. Ook daar kiezen de ouders van de koopwoningen voor het bijzondere onderwijs en de ouders van de huurwoningen voor openbaar onderwijs. De scholen zitten naast elkaar en geen hoge vrijwillige bijdrage. Mensen blijven groepen zoeken die op zichzelf lijken.
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: 30 apr 2024, 22:58

Maar daar gaat dat artikel in Europese verdrag niet over. Ik denk inderdaad vrij binair en een totalitaire visie die jij voorstaat vind ik gevaarlijk en inderdaad verwerpelijk.
En in elk land dat is aangesloten bij het EVRM wordt religieus onderwijs bekostigd door de staat? En al die landen handelen dus in strijd met het EVRM?


Verder vraag ik me af wie in jouw ogen het lesaanbod en curriculum moet bepalen? Wilders en co nu ze groot zijn? Een anonieme Ambtenaar op refofurum, een wiskundige aan de rijksuniversiteit van Groningen? Een intellectuele voorhoede die "age of consent" wi afschaffen (o nee dat was het onderwijs eind jaren 70 in Frankrijk geweest?) Hoe zou je erin staan als Orban jouw visie op onderwijs in Hongarije net zo extreem doorvoert?
Er zijn genoeg onderwijskundigen die in opdracht van de overheid een curriculum kunnen vaststellen. Dat kan onafhankelijk van politieke waan van de dag georganiseerd worden.
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: 30 apr 2024, 23:22
In de wijk Nesselande zit een grote groep sociale huurwoningen. Ook daar kiezen de ouders van de koopwoningen voor het bijzondere onderwijs en de ouders van de huurwoningen voor openbaar onderwijs. De scholen zitten naast elkaar en geen hoge vrijwillige bijdrage. Mensen blijven groepen zoeken die op zichzelf lijken.
En daar moeten we dus vanaf. Dat mensen niet met anderen willen omgaan. Dat is juist mijn punt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6686
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ambtenaar schreef: 30 apr 2024, 23:17
GerefGemeente-lid schreef: 30 apr 2024, 22:56
De derde vraag uit het Doopsformulier luidt: Ten derde, of gij niet belooft en voor u neemt, dit kind (of: deze kinderen), als het tot zijn (of: hun) verstand zal gekomen zijn, waarvan gij vader en moeder (of: getuige) zijt, in de voorzeide leer naar uw vermogen te onderwijzen, te doen en te helpen onderwijzen?
Die laatste woorden vind ik belangrijk: te onderwijzen, te doen en te helpen onderwijzen.

Kun je uitleggen wat jij hieronder verstaat?

(Overigens is dit wel een handig draadje, want we raken niet snel off-topic :).)
Neem je verantwoordelijkheid als ouder.
Maar als ouder alleen voedt je toch je kinderen niet op? Dat gebeurt toch ook op school? En jonge kinderen zijn nog niet volwassen, en zijn vatbaar voor veel dingen. Hoe kun je het dan verantwoorden dat ze naar een openbare school gaan waar bijvoorbeeld zaken als evolutietheorie, de oerknal, e.d. als waarheden worden verkondigd?
Is dat 'helpen onderwijzen in de voorzeide leer'?

Als ik mijn kinderen in de tuin, grenzend aan een drukke weg, laat spelen, sluit ik dat toch ook af met een hek? Als ze ouder zijn en begrijpen dat ze niet zomaar de weg op moeten lopen, kan dat hek voorzichtig steeds verder open.
merel
Berichten: 9969
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 30 apr 2024, 23:25
merel schreef: 30 apr 2024, 23:22
In de wijk Nesselande zit een grote groep sociale huurwoningen. Ook daar kiezen de ouders van de koopwoningen voor het bijzondere onderwijs en de ouders van de huurwoningen voor openbaar onderwijs. De scholen zitten naast elkaar en geen hoge vrijwillige bijdrage. Mensen blijven groepen zoeken die op zichzelf lijken.
En daar moeten we dus vanaf. Dat mensen niet met anderen willen omgaan. Dat is juist mijn punt.
In theorie heb je volkomen gelijk. In de praktijk werkt dat nu eenmaal niet zo. En dat verschil los je niet op door het bijzondere onderwijs af te schaffen.
merel
Berichten: 9969
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef: 30 apr 2024, 23:30
Ambtenaar schreef: 30 apr 2024, 23:17
GerefGemeente-lid schreef: 30 apr 2024, 22:56
De derde vraag uit het Doopsformulier luidt: Ten derde, of gij niet belooft en voor u neemt, dit kind (of: deze kinderen), als het tot zijn (of: hun) verstand zal gekomen zijn, waarvan gij vader en moeder (of: getuige) zijt, in de voorzeide leer naar uw vermogen te onderwijzen, te doen en te helpen onderwijzen?
Die laatste woorden vind ik belangrijk: te onderwijzen, te doen en te helpen onderwijzen.

Kun je uitleggen wat jij hieronder verstaat?

(Overigens is dit wel een handig draadje, want we raken niet snel off-topic :).)
Neem je verantwoordelijkheid als ouder.
Maar als ouder alleen voedt je toch je kinderen niet op? Dat gebeurt toch ook op school? En jonge kinderen zijn nog niet volwassen, en zijn vatbaar voor veel dingen. Hoe kun je het dan verantwoorden dat ze naar een openbare school gaan waar bijvoorbeeld zaken als evolutietheorie, de oerknal, e.d. als waarheden worden verkondigd?
Is dat 'helpen onderwijzen in de voorzeide leer'?

Als ik mijn kinderen in de tuin, grenzend aan een drukke weg, laat spelen, sluit ik dat toch ook af met een hek? Als ze ouder zijn en begrijpen dat ze niet zomaar de weg op moeten lopen, kan dat hek voorzichtig steeds verder open.
Ik denk dat je de school nu een te grote rol toedicht. Ik ben het op dat vlak wel met ambtenaar eens dat de grootste rol thuis ligt en in de kerk en niet op school.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6686
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ambtenaar schreef: 30 apr 2024, 23:22 Er zijn genoeg onderwijskundigen die in opdracht van de overheid een curriculum kunnen vaststellen. Dat kan onafhankelijk van politieke waan van de dag georganiseerd worden.
Dit is echt een illusie, als ik zo onbescheiden mag zijn om dat te zeggen.
MGG
Berichten: 3630
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door MGG »

merel schreef: 30 apr 2024, 23:15
MGG schreef: 30 apr 2024, 23:06
Ambtenaar schreef: 30 apr 2024, 22:28
MGG schreef: 30 apr 2024, 19:34
Wat vind je van bijvoorbeeld de methode Lentekriebels? Lesboeken zijn niet neutraal. Ik vind het prima als de overheid stopt met de bekostiging van het vak godsdienst of levensbeschouwing.
Ik ken de methode niet, maar het lijkt me niet meer dan normaal dan kinderen ook op school les krijgen over seksualiteit.
Los van christelijke argumenten is op deze methode veel aan te merken. Ik vind het niet normaal dat leerlingen op de basisschool foto's van geslachtsdelen te zien krijgen. Nog storender vind ik de promotie van gewoon bloot. Volwassenen die zich voor jonge kinderen uitkleden...
Dat is echt onzin. Bij ons op school werd ook deze methode gebruikt en was daar totaal geen sprake van.
Welk deel is onzin?
https://geziningevaar.nl/artikelen/dert ... tekriebels

Rutgers geeft minderjarige zelfs voorlichting over anale seks. Gelukkig niet in lentekriebels, maar het laat goed zien waar de organisatie staat. Het absolute dieptepunt van Rutgers was het programma gewoon bloot. Hopelijk stopt het nieuwe kabinet geen cent in zulke organisaties.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6686
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef: 30 apr 2024, 23:34Ik denk dat je de school nu een te grote rol toedicht. Ik ben het op dat vlak wel met ambtenaar eens dat de grootste rol thuis ligt en in de kerk en niet op school.
Jawel. Dat ben ik ook met je eens. Maar dat doet aan mijn opmerking niets af.
Plaats reactie