Ontwikkelingen HHK

Piet Puk
Berichten: 5488
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Piet Puk »

Anselmus schreef: 22 apr 2024, 12:50
Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 10:35 Even een vraag aan leden uit de HH: is het geoorloofd binnen jullie kerkverband om het standpunt van Luther inzake het eten van Christus te leren? Ik krijg namelijk het idee dat ik dit een van de predikanten dit hoor zeggen.
Het is maar net wat de beoogde predikant ermee bedoelt en wat de context is.
Guido de Brès schreef:Toch vergissen wij ons niet als wij zeggen dat wat door ons gegeten en gedronken wordt,
het eigen en natuurlijke lichaam en bloed van Christus is
Ik neem aan dat je deze frase al regelmatig in je leven heb ondertekend of in ieder geval hebt toegestemd.
Tip: Let niet op een losse frase, maar op de totale boodschap. Bij elke reformator kun je een enkele zin vinden die misschien niet rechtzinnig is. Kijk naar het totaal en het evenwicht van de boodschap en toets die aan de Bijbel.
Die duidelijkheid heb ik eigenlijk nog niet. Maar hij wijst de Zwingli-gedachte af, waarbij het tot gedachtenis zou zijn. Daarbij meen ik te proeven dat hij doelt op de rechterflank van de gereformeerde gezindte.
HersteldHervormd
Berichten: 6228
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 13:09
Ararat schreef: 22 apr 2024, 12:51
Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 10:35 Even een vraag aan leden uit de HH: is het geoorloofd binnen jullie kerkverband om het standpunt van Luther inzake het eten van Christus te leren? Ik krijg namelijk het idee dat ik dit een van de predikanten dit hoor zeggen.
Kan het ook zijn dat je dit dénkt te horen, maar dat het net wat anders ligt?
Nou, ik zit er dan ook aan te denken om deze predikant te vragen zijn standpunt te verhelderen.
Goed idee, houd ons aub op de hoogte, ik ben ook wel benieuwd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Piet Puk
Berichten: 5488
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Piet Puk »

HersteldHervormd schreef: 22 apr 2024, 14:09
Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 13:09
Ararat schreef: 22 apr 2024, 12:51
Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 10:35 Even een vraag aan leden uit de HH: is het geoorloofd binnen jullie kerkverband om het standpunt van Luther inzake het eten van Christus te leren? Ik krijg namelijk het idee dat ik dit een van de predikanten dit hoor zeggen.
Kan het ook zijn dat je dit dénkt te horen, maar dat het net wat anders ligt?
Nou, ik zit er dan ook aan te denken om deze predikant te vragen zijn standpunt te verhelderen.
Goed idee, houd ons aub op de hoogte, ik ben ook wel benieuwd.
Als je niet meer zo vervelend tegen me doet :humhihi
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1181
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Anselmus »

Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 13:11
Anselmus schreef: 22 apr 2024, 12:50
Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 10:35 Even een vraag aan leden uit de HH: is het geoorloofd binnen jullie kerkverband om het standpunt van Luther inzake het eten van Christus te leren? Ik krijg namelijk het idee dat ik dit een van de predikanten dit hoor zeggen.
Het is maar net wat de beoogde predikant ermee bedoelt en wat de context is.
Guido de Brès schreef:Toch vergissen wij ons niet als wij zeggen dat wat door ons gegeten en gedronken wordt,
het eigen en natuurlijke lichaam en bloed van Christus is
Ik neem aan dat je deze frase al regelmatig in je leven heb ondertekend of in ieder geval hebt toegestemd.
Tip: Let niet op een losse frase, maar op de totale boodschap. Bij elke reformator kun je een enkele zin vinden die misschien niet rechtzinnig is. Kijk naar het totaal en het evenwicht van de boodschap en toets die aan de Bijbel.
Die duidelijkheid heb ik eigenlijk nog niet. Maar hij wijst de Zwingli-gedachte af, waarbij het tot gedachtenis zou zijn. Daarbij meen ik te proeven dat hij doelt op de rechterflank van de gereformeerde gezindte.
Iedere rechtgeaarde Calvinist wijst de Zwingliaanse visie af. Voor Zwingli was het Avondmaal volledig geestelijk, een gedachtenismaal. Zwingli hechtte weinig waarde aan de objectieve betekenis en werking van de sacramenten. Contra Luther die stelt dat Christus helemaal aanwezig is, ook naar Zijn mensheid. Dit omdat Luther de alomtegenwoordigheid van de menselijke natuur van Christus leert. Wel zwakt hij de transsubstantiatieleer van Rome af. Toch schreef hij bij die gelegenheid op tafel: Dit is mijn lichaam. Melanchthon stemt hiermee in. Bucer is meer Zwingliaans in zijn avondmaalsvisie. Calvijn neemt de tussenpositie in: niet alleen geestelijk, Christus is wel degelijk daadwerkelijk aanwezig in/bij het Avondmaal. Net als Guido de Bres zoals in het (halve) citaat hierboven en net als wij in lijn met de gereformeerde theologie belijden en geloven.
Fides Quaerens Intellectum
HersteldHervormd
Berichten: 6228
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 16:27
HersteldHervormd schreef: 22 apr 2024, 14:09
Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 13:09
Ararat schreef: 22 apr 2024, 12:51

Kan het ook zijn dat je dit dénkt te horen, maar dat het net wat anders ligt?
Nou, ik zit er dan ook aan te denken om deze predikant te vragen zijn standpunt te verhelderen.
Goed idee, houd ons aub op de hoogte, ik ben ook wel benieuwd.
Als je niet meer zo vervelend tegen me doet :humhihi
Ja jij begon!!! :D
Haha nee hoor.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4155
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Maanenschijn »

Gesprek over de ontwikkelingen HHK.

https://youtu.be/57iM7KhacHU?si=lhG8YKMopKcLRzU-
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
HersteldHervormd
Berichten: 6228
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 20:32 Gesprek over de ontwikkelingen HHK.

https://youtu.be/57iM7KhacHU?si=lhG8YKMopKcLRzU-
Ik vind prof. dr. van Vlastuin wel geschikt voor dit soort podcasts. Dank voor het delen Maanenschijn.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8310
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 20:32 Gesprek over de ontwikkelingen HHK.

https://youtu.be/57iM7KhacHU?si=lhG8YKMopKcLRzU-
Had wel het idee dat hij op zijn tenen liep wat betreft sommige antwoorden.
Wat aan de politiek-correcte kant vond ik het.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4155
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Maanenschijn »

Geytenbeekje schreef:
Maanenschijn schreef: Gisteren, 20:32 Gesprek over de ontwikkelingen HHK.

https://youtu.be/57iM7KhacHU?si=lhG8YKMopKcLRzU-
Had wel het idee dat hij op zijn tenen liep wat betreft sommige antwoorden.
Wat aan de politiek-correcte kant vond ik het.
Dat vind ik wel verstandig, het is makkelijker om op tenen te staan, dan dat later weer glad te strijken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4805
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Anselmus schreef: 22 apr 2024, 22:24
Iedere rechtgeaarde Calvinist wijst de Zwingliaanse visie af. Voor Zwingli was het Avondmaal volledig geestelijk, een gedachtenismaal. Zwingli hechtte weinig waarde aan de objectieve betekenis en werking van de sacramenten. Contra Luther die stelt dat Christus helemaal aanwezig is, ook naar Zijn mensheid. Dit omdat Luther de alomtegenwoordigheid van de menselijke natuur van Christus leert. Wel zwakt hij de transsubstantiatieleer van Rome af. Toch schreef hij bij die gelegenheid op tafel: Dit is mijn lichaam. Melanchthon stemt hiermee in. Bucer is meer Zwingliaans in zijn avondmaalsvisie. Calvijn neemt de tussenpositie in: niet alleen geestelijk, Christus is wel degelijk daadwerkelijk aanwezig in/bij het Avondmaal. Net als Guido de Bres zoals in het (halve) citaat hierboven en net als wij in lijn met de gereformeerde theologie belijden en geloven.
Het lijkt erop dat he de echte visie van Zwingli niet kent.
Wat heb je van Zwingli gelezen over het Heilig Avondmaal, van hemzelf?

Stop a.u.b. met een karikatuur maken van de Avondmaalsvisie van Zwingli,
het Avondmaalsformulier wat wij gebruiken in de Reformatorische kerken, heeft veel Zwingliaans!

Zwingli's legt veel nadruk op het GELOVIG herdenken, het gaat niet om uiterlijke tekenen,
nee het gaat ok het geloof in Christus, Zijn offer op Golgotha gebracht.

Hier een citaat van meneer L.H. Roth, vertaler van werk van Zwingli:
“Zwingli maakte, duidelijker dan andere reformatoren, bij de sacramenten sterk onderscheid tussen het teken en de betekende zaak. Wat Zwingli leert is: Het teken is aards en de betekende zaak is het werk van de Geest. Als mensen kunnen we dat nooit bij elkaar krijgen. Hij zegt: het uiterlijke teken kan nooit het geloof versterken, want het kan geen inwendige zaak tot stand brengen. De sacramenten kunnen dat dus ook niet. Zwingli wil daarmee zeggen dat het teken op zich niets kan uitwerken, maar dat de Heilige Geest het doet. Het ‘laten wij niet aan de uiterlijke tekenen blijven hangen maar onze harten omhoog verheffen’ uit ons avondmaalsformulier komt regelrecht bij Zwingli vandaan. Als we zo aankijken tegen Zwingli’s visie op de sacramenten is die lang niet zo oppervlakkig als wel eens gesuggereerd wordt.”
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 18 mei 2024, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Geytenbeekje
Berichten: 8310
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 22:07
Geytenbeekje schreef:
Maanenschijn schreef: Gisteren, 20:32 Gesprek over de ontwikkelingen HHK.

https://youtu.be/57iM7KhacHU?si=lhG8YKMopKcLRzU-
Had wel het idee dat hij op zijn tenen liep wat betreft sommige antwoorden.
Wat aan de politiek-correcte kant vond ik het.
Dat vind ik wel verstandig, het is makkelijker om op tenen te staan, dan dat later weer glad te strijken.
Het ligt er ook aan hoe je aan de tafel zit. Zit je namens jezelf of namens ''de kerk''
Wat betreft jezelf mag je mijns inziens open antwoord geven hoe je over de kerkelijke situatie denkt en zeggen waar je binnen de kerk het meest fijn bij voelt en wat je opvalt en verwacht van de toekomst
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4155
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Maanenschijn »

Geytenbeekje schreef:
Maanenschijn schreef: Gisteren, 22:07
Geytenbeekje schreef:
Maanenschijn schreef: Gisteren, 20:32 Gesprek over de ontwikkelingen HHK.

https://youtu.be/57iM7KhacHU?si=lhG8YKMopKcLRzU-
Had wel het idee dat hij op zijn tenen liep wat betreft sommige antwoorden.
Wat aan de politiek-correcte kant vond ik het.
Dat vind ik wel verstandig, het is makkelijker om op tenen te staan, dan dat later weer glad te strijken.
Het ligt er ook aan hoe je aan de tafel zit. Zit je namens jezelf of namens ''de kerk''
Wat betreft jezelf mag je mijns inziens open antwoord geven hoe je over de kerkelijke situatie denkt en zeggen waar je binnen de kerk het meest fijn bij voelt en wat je opvalt en verwacht van de toekomst
Dat ben ik met je eens. Probleem alleen is dat jij en ik dat onderscheid misschien wel kunnen maken, maar dat in de praktijk in veel gevallen dat onderscheid niet mogelijk is of gezien wordt.

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie