CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
14
22%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
12%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
6
9%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
37
57%
 
Totaal aantal stemmen: 65

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12079
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: CGK convent

Bericht door Herman »

huisman schreef: 20 apr 2024, 18:32 De bedoeling is dat de hele dag volgende week online komt.
Aha, bedankt voor het doorgeven.

De nieuwssites staan nog niet erg vooral met hun nieuws.
Erskinees
Berichten: 2757
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: CGK convent

Bericht door Erskinees »

Ik ben toch bang dat de rechterflank zich zal afscheiden. Dat zou jammer zijn, omdat het gedeelte dat cgk blijft dan snel van kleur zal verschieten.
Emma de Jong
Berichten: 166
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: CGK convent

Bericht door Emma de Jong »

Erskinees schreef: 20 apr 2024, 19:00 Ik ben toch bang dat de rechterflank zich zal afscheiden. Dat zou jammer zijn, omdat het gedeelte dat cgk blijft dan snel van kleur zal verschieten.
Wie zijn de afgevaardigden deze keer? Is daar ook 60% voor meer ruimte?
HersteldHervormd
Berichten: 6132
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: CGK convent

Bericht door HersteldHervormd »

Erskinees schreef: 20 apr 2024, 19:00 Ik ben toch bang dat de rechterflank zich zal afscheiden. Dat zou jammer zijn, omdat het gedeelte dat cgk blijft dan snel van kleur zal verschieten.
Is dat echt zo? Dat de CGK dan verder van kleur zal verschieten?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HHR
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

ND schreef:De initiatiefnemers van het convent willen er niet over speculeren wat de 30 procent ‘strikte gemeenten’ gaat doen als het kerkverband besluit meer ruimte te geven. Dominee Peter Buijs wilde wel kwijt dat er ook dan nog allerlei varianten denkbaar zijn. ‘Het kan zijn dat die gemeenten dan een positie innemen zoals de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland.’
https://www.nd.nl/geloof/protestant/122 ... rde-kerken


Ik vraag me af of dit serieus als een oplossing gezien wordt door de bezwaarde gemeenten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33329
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: CGK convent

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 20 apr 2024, 21:16
ND schreef:De initiatiefnemers van het convent willen er niet over speculeren wat de 30 procent ‘strikte gemeenten’ gaat doen als het kerkverband besluit meer ruimte te geven. Dominee Peter Buijs wilde wel kwijt dat er ook dan nog allerlei varianten denkbaar zijn. ‘Het kan zijn dat die gemeenten dan een positie innemen zoals de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland.’
https://www.nd.nl/geloof/protestant/122 ... rde-kerken


Ik vraag me af of dit serieus als een oplossing gezien wordt door de bezwaarde gemeenten.
Die suggestie komt niet overeen met uitspraken die o.a. ds. Kempeneers en ds. Egas in het RD deden.
Refojongere
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: CGK convent

Bericht door Refojongere »

Nu ruimte bieden aan vrouw in het ambt betekent dat je als kerkverband ruimte biedt voor de nieuwe hermeneutiek die ook homoseksuele relaties toestaat en de letterlijke, historische lezing van Genesis 1-3 of 1-11 loslaat.

Als je tenminste consequent bent.
Online
merel
Berichten: 9900
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

Tiberius schreef: 20 apr 2024, 21:26
HHR schreef: 20 apr 2024, 21:16
ND schreef:De initiatiefnemers van het convent willen er niet over speculeren wat de 30 procent ‘strikte gemeenten’ gaat doen als het kerkverband besluit meer ruimte te geven. Dominee Peter Buijs wilde wel kwijt dat er ook dan nog allerlei varianten denkbaar zijn. ‘Het kan zijn dat die gemeenten dan een positie innemen zoals de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland.’
https://www.nd.nl/geloof/protestant/122 ... rde-kerken


Ik vraag me af of dit serieus als een oplossing gezien wordt door de bezwaarde gemeenten.
Die suggestie komt niet overeen met uitspraken die o.a. ds. Kempeneers en ds. Egas in het RD deden.
Ds Kempeneers en Egas zijn ook van een beduidend andere ligging dan ds Buijs. Ds Buijs had prima binnen de Gereformeerde Bond gepast en de andere predikanten predikanten passen neer binnen de Gereformeerde gemeente.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12079
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: CGK convent

Bericht door Herman »

HHR schreef: 20 apr 2024, 21:16
ND schreef:De initiatiefnemers van het convent willen er niet over speculeren wat de 30 procent ‘strikte gemeenten’ gaat doen als het kerkverband besluit meer ruimte te geven. Dominee Peter Buijs wilde wel kwijt dat er ook dan nog allerlei varianten denkbaar zijn. ‘Het kan zijn dat die gemeenten dan een positie innemen zoals de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland.’
https://www.nd.nl/geloof/protestant/122 ... rde-kerken

Ik vraag me af of dit serieus als een oplossing gezien wordt door de bezwaarde gemeenten.
Ik zie dat wel als een goede houding. Het is overigens geen oplossing, maar wel hetgeen je als best kunt doen als de GS uiteindelijk tot een andere visie op de openstelling van de ambten komt. Weglopen is ten alle tijde een stap te ver.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8995
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: CGK convent

Bericht door J.C. Philpot »

Een GB in de CGK zou m.i. erg onlogisch zijn.

Als men het principe van de afscheiding nog steeds onderschrijft is het logisch om zich af te scheiden. Dan kan het stof van de mantels afgeschud worden, en daarna alle energie eindelijk weer in prediking, pastoraat en gemeenteopbouw gestoken worden.

Als het principe van de afscheiding niet meer onderschreven wordt, kan men overgaan naar de PKN. En daar is al een GB.

Bij afscheiding (de meest logische optie als de volgende GS terugkomt op zijn schriftuurlijke uitspraken, of geen tucht toepast) zal het gedeelte dat de schrift loslaat, de schrift na verloop van tijd nog verder loslaten, en zich uiteindelijk aansluiten bij de NeGK en daarna bij de PKN.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
merel
Berichten: 9900
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

Bedoel jij hiermee te zeggen dat de PKN het slechtse is waar zij zich bij aan kunnen sluiten?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8995
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: CGK convent

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef: 22 apr 2024, 06:48Bedoel jij hiermee te zeggen dat de PKN het slechtse is waar zij zich bij aan kunnen sluiten?
Daar heb ik geen uitspraken over gedaan. Het gaat mij er om wat logische vervolgstappen zijn als de generale synode terugkomt op haar Schriftuurlijke standpunten, of geen tucht toepast waar van de Schrift afgeweken wordt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28812
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Waarbij natuurlijk de kanttekening te maken valt dat niet iedereen in de Christelijke Gereformeerde kerken van mening is dat met het bevestigen van vrouwelijke ambtsdragers van de heilige schrift wordt afgeweken. De vrijheid in de PKN is wel degelijk groter.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23870
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: CGK convent

Bericht door refo »

J.C. Philpot schreef: 22 apr 2024, 07:10
merel schreef: 22 apr 2024, 06:48Bedoel jij hiermee te zeggen dat de PKN het slechtse is waar zij zich bij aan kunnen sluiten?
Daar heb ik geen uitspraken over gedaan. Het gaat mij er om wat logische vervolgstappen zijn als de generale synode terugkomt op haar Schriftuurlijke standpunten, of geen tucht toepast waar van de Schrift afgeweken wordt.
Nou, je zegt: wie de schrift (met kleine letter) loslaat, verlaat de schrift nog verder en komt uiteindelijk terecht bij de NeGK en daarna bij de PKN.
Als je met schrift de Schrift bedoelt, doe je stevige uitspraken.

En ik heb het al eerder aangeduid: iedere bezoeker van het convent was Schriftuurlijk bezig. De standpunten draaien allemaal om exegese van bepaalde teksten. Wie belijdt dat er in Christus geen man of vrouw is, kan op grond van de Schrift uitkomen bij de vrouw in het ambt.
Gisteravond zal ik een commentaar op de brieven van Timotheüs. Daar waren in de gemeente van Timotheüs blijkbaar toch heel wat vrouwen actief op ambtelijk gebied.
HHR
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

Ds Ruis over het convent:
Ds Ruis schreef:Convent CGK: deceptie en pijn

Laat duidelijk zijn: diverse mensen hebben zich ingespannen om deze dag te organiseren. Hun ijver verdient respect. Op de dag zelf waren er diverse bijdragen die ik met waardering en herkenning aanhoorde. Dat neemt niet weg dat teleurstelling en pijn bij mij de boventoon voeren.

Ik had gehoopt dat:

1) er geen koerswijziging was geweest in het doel van het convent. Die is er wel geweest. Werd in eerste instantie de vergelijking gemaakt met een huwelijk dat op springen staat, waarbij de betrokkenen nog eenmaal worden samengeroepen om de ernst van de situatie onder ogen te zien; in een volgend schrijven werd de vergelijking gemaakt met een gemeentevergadering over een bepaalde kwestie. En op de dag zelf werd het gepresenteerd als een familiegesprek of een familieontmoeting. Ik begrijp de poging om verbinding te zoeken. Maar wie de opeenvolgende uitnodigingen met elkaar vergelijkt, mist in toenemende mate het benoemen van de ernst van de situatie.
2) er andere vormen van peiling waren geweest. Ik heb mijn oprechte twijfel bij een systematiek van vragen waarop je binnen een paar seconden moet aangeven of je het eens of niet eens bent met een soms niet optimaal duidelijke stelling. Of - een concreet voorbeeld: je mag 4 punten verdelen onder 3 items die bepalend zijn voor je kerk zijn: de belijdenis; de doop of de kerkorde. Niet zo vreemd dat de kerkorde er dan bekaaid afkomt, omdat veel mensen de punten niet willen weghalen bij belijdenis. Met vragen kun je veel sturen! En intussen gaan de uitkomsten wel naar de synode!
3) er andere uitkomsten waren geweest. De uitkomsten van deze dag hebben laten zien hoe aangrijpend de situatie in ons kerkverband momenteel is! En niet alleen op het punt van vrouw en ambt. Een ander voorbeeld: in een van tevoren gescreende (!) bijdrage wordt gesuggereerd dat scheuring in het verleden op het punt van veronderstelde wedergeboorte niet nodig was. Zelf zag en hoorde ik de verslagenheid van door en door christelijke gereformeerde broeders die zoveel pijn hadden dat ze de lofliederen niet eens kónden meezingen.
4) er een programma was dat voor minder vervreemding zorgt bij dat deel van de kerken dat gewoon blijft bij de liturgische gewoonten die we vroeger allemaal hadden. Het was na 16.00 uur dat we voor het eerst (!) een psalm uit de Oude Berijming zongen Daarvoor kwam het Liedboek voor de Kerken en de Nieuwe Berijming aan de orde. Na de lunch werd geen Bijbelgedeelte gelezen en niet gedankt. Er werd voorgesteld om het Onze Vader hardop te bidden en later werd de uitnodiging gedaan om de Apostolische Geloofsbelijdenis hardop op te zeggen. Let op: Ik veroordeel niemand. Ik wil aannemen dat dit door sommige afgevaardigden als samenbindend ervaren werd. Ik ben voldoende op de hoogte van allerlei andere liturgische gewoonten en gebruiken. Maar het zijn gewoonten waarbij ik me niet thuis voel en die voor mij zeer vervreemdend werken.
https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... 648119296/
Plaats reactie