CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
14
22%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
12%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
6
9%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
37
57%
 
Totaal aantal stemmen: 65

MGG
Berichten: 3578
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: CGK convent

Bericht door MGG »

DDD schreef: 19 apr 2024, 22:16 Het lijkt me belangrijker dat de heilige Geest aanwezig is, en om te horen wat Hij tot de gemeenten zegt.

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b822347b/
Hij wil dan niet kiezen hoe het verder moet met de kerk. Maar Rouvoet wil wel zeggen dat het niet aan een nieuwe generatie uit te leggen is als de kerk zou scheuren, juist op iets wat niet de essentie van het geloof raakt. “Ik ben er beducht voor. Ik vind het onverantwoord. Het zou schadelijk zijn voor de naam van de kerk en de naam van Christus. Ik zou het niet kunnen verdragen.”
Niet kiezen, maar wel de eenheid blijven bewaren lijkt mij onmogelijk. De keus lijkt voor mij als buitenstaander duidelijk. Ik zie geen compromis waar beide partijen tevreden mee zijn.

Het niet willen volgen van synodebesluiten is typerend voor de houding van een deel van de gemeente. Om een vechtscheiding te voorkomen is in goed overleg een kerkelijke herverkaveling bespreken naar mijn idee de beste optie. Rouvoet is toch lid van een samenwerkingsgemeente? Mocht dat zo zijn, dan is een overstap naar de NGK in de praktijk niet zo groot. Het blijft voor mij als buitenstaander onbegrijpelijk dat mensen zo gehecht zijn aan het kerkverband.
Online
DDD
Berichten: 28803
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Dat komt misschien omdat je een ander zicht hebt op het koninkrijk van God. Maar dat is niet individueel, maar verbondsgewijs. Dus het kerkverband waarin God je plaatste, is een zaak van het grootste gewicht. Als je je daarbuiten stelt, dan gaat dat in tegen Gods geopenbaarde wil.
Evangelist
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: CGK convent

Bericht door Evangelist »

DDD schreef: 19 apr 2024, 23:05 Dat komt misschien omdat je een ander zicht hebt op het koninkrijk van God. Maar dat is niet individueel, maar verbondsgewijs. Dus het kerkverband waarin God je plaatste, is een zaak van het grootste gewicht. Als je je daarbuiten stelt, dan gaat dat in tegen Gods geopenbaarde wil.
Of dat een deel van de kerken zich buiten Gods kerk heeft geplaatst door onschriftuurlijke besluiten te nemen.
Hartelijke groet,
Evangelist
MGG
Berichten: 3578
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: CGK convent

Bericht door MGG »

DDD schreef: 19 apr 2024, 23:05 Dat komt misschien omdat je een ander zicht hebt op het koninkrijk van God. Maar dat is niet individueel, maar verbondsgewijs. Dus het kerkverband waarin God je plaatste, is een zaak van het grootste gewicht. Als je je daarbuiten stelt, dan gaat dat in tegen Gods geopenbaarde wil.
Daar denken tienduizenden refo's en een aanzienlijk deel van de forummers anders over.

Als het een zaak van het grootste gewicht is, dan lijkt het mij vrij eenvoudig. Volg de synode en accepteer dat de ruimte die jij ziet (nog) niet gegeven wordt. Zeker omdat het volgens de voorstanders van vrouw in het ambt de essentie van het geloof niet raakt.
Online
DDD
Berichten: 28803
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

In principe ben ik dat laatste met je eens. Maar je ziet natuurlijk wel dat in veel gemeenten de jongeren dat gewoon niet meer kunnen accepteren. Dus het alternatief is een doorgaande kerkscheuring op lokaal niveau.

Ik weet heel goed wat dat betekent, en dat is een heel droevige toestand, die op geen enkele manier te verkiezen is boven verschil van inzicht op dit soort onderwerpen.
Refojongere
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: CGK convent

Bericht door Refojongere »

DDD,

Als.je uitgaat puur van het verbond, dan heeft de hele Reformatie geen bestaansrecht. Alle katholieken erkennen we als verbondskinderen toch?

Wat Rouvoet suggereert is dat vrouw/ambt bijzaak is, dus dat de synode niks mag opleggen en dat het dus prima is als plaatsen hun eigen lijn trekken.

Echter, het is geen bijzaak. Zoals ds. A. Vroegindeweij al schreef:
"En wanneer er dan zulke duidelijke uitspraken in Gods Woord te vinden zijn, dan moet men toch wel blind wezen, wanneer men de vrouw toe wil laten tot alle ambten in de kerk. Of, en dat is een andere ernstige mogelijkheid, men moet het gezag van Gods Woord geheel en al verwerpen, hoewel men met de mond over het gezag nog spreekt en zelfs belijden wil de onfeilbaarheid van de Heilige Schrift."

En:
"Men heeft in midden-orthodoxe kring een nieuw modewoord uitgevonden: tijdgebonden. De teksten over het zwijgen van de vrouw in de gemeente zijn tijdgebonden. Daarmee laat men natuurlijk zijn gehele Schriftgeloof los. Wanneer dit tijdgebonden is, waarom ook niet iets anders. Pas verdedigde zelfs een predikant op een kerkelijke vergadering de stelling, dat ook de woorden van Christus over de echtscheiding tijdgebonden waren. Waarom zouden dan ook de andere woorden van Christus niet tijdgebonden zijn? Zo leidt de midden-orthodoxie de kerk in het moeras van twijfel en ongeloof. De vruchten daarvan komen al openbaar. Want er is een ontstellende achteruitgang in het kerkelijk leven op te merken. Op deze wijze ondergraaft men immers de boodschap van de kerk en kan men niet meer met gezag het Woord Gods spreken en het evangelie verkondigen."

Datzelfde kun je zeggen van Bondsgemeenten en NGK met vrouw in het ambt, staat gelijk aan lege of afgeschafte middagdiensten.
Online
DDD
Berichten: 28803
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Ik heb geen behoefte aan een discussie over de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeente. Alle christenen zien allerlei bijbelse bepalingen als tijdgebonden. Het verschil zit hem alleen in waar men de grens legt.

In de tijd van de Reformatie gebeurde precies hetzelfde als wat nu misschien zou kunnen gebeuren: de RKK zette Luther en Calvijn de kerk uit en excommuniceerde hen. Dat was een enorme dwaling, zo erg dat je zelfs zou kunnen zeggen dat er een valse kerk overbleef.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17410
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

MGG schreef: 19 apr 2024, 22:01 Mooi om te lezen dat 179 van de 181 gemeente een afvaardiging sturen.

Ik wens Huisman en andere afgevaardigden morgen veel sterkte. Hopelijk wordt in een broederlijke sfeer de Bijbel in lijn met de geschiedenis van de CGK uitgelegd.

Bedankt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18739
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: CGK convent

Bericht door helma »

We bidden mee.
Online
Bertiel
Berichten: 4640
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: CGK convent

Bericht door Bertiel »

wij ook, de CGK is mij lief geworden nadat ik er een jaar vrij intensief gekerkt heb en nog banden mee heb.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: CGK convent

Bericht door ZWP »

Hopelijk heeft iedere afgevaardigde het advies van prof. Kater opgevolgd:
Mij heeft (opnieuw) diep geraakt wat Calvijn geschreven heeft in het vierde boek van zijn ”Institutie”: „De zuivere bediening van het Woord en de zuivere manier om de sacramenten te bedienen vormen er een geschikt onderpand en waarborg voor dat wij een gemeenschap waarin die beide voorkomen, veilig als een kerk kunnen aanvaarden. Als wij dit zeggen, betekent dit ook dat een kerk in geen geval afgewezen mag worden, zolang zij daaraan vasthoudt, zelfs indien zij in andere opzichten vol gebreken is. Het is zelfs mogelijk dat er in de leer of in de bediening van de sacramenten een gebrek insluipt, zonder dat dit ons van de gemeenschap met haar mag vervreemden.” Laat iedere kerkenraad een bespreking van het vierde boek van de ”Institutie” op de agenda zetten alvorens ook maar iets te gaan roepen over dreigende scheuring en over onmogelijke eenheid, of alvorens hij een eenheid zonder waarheid zoekt.
Evangelist
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: CGK convent

Bericht door Evangelist »

ZWP schreef: 20 apr 2024, 08:22 Hopelijk heeft iedere afgevaardigde het advies van prof. Kater opgevolgd:
Mij heeft (opnieuw) diep geraakt wat Calvijn geschreven heeft in het vierde boek van zijn ”Institutie”: „De zuivere bediening van het Woord en de zuivere manier om de sacramenten te bedienen vormen er een geschikt onderpand en waarborg voor dat wij een gemeenschap waarin die beide voorkomen, veilig als een kerk kunnen aanvaarden. Als wij dit zeggen, betekent dit ook dat een kerk in geen geval afgewezen mag worden, zolang zij daaraan vasthoudt, zelfs indien zij in andere opzichten vol gebreken is. Het is zelfs mogelijk dat er in de leer of in de bediening van de sacramenten een gebrek insluipt, zonder dat dit ons van de gemeenschap met haar mag vervreemden.” Laat iedere kerkenraad een bespreking van het vierde boek van de ”Institutie” op de agenda zetten alvorens ook maar iets te gaan roepen over dreigende scheuring en over onmogelijke eenheid, of alvorens hij een eenheid zonder waarheid zoekt.
Wat een goedkoop advies!
Alsof er niet al jaren is bezonnen. Alsof kerkenraden niet al jaren worstelen met de vraag: Kunnen en mogen wij dit nog wel dragen? Mogen we onze kinderen in een geestelijk klimaat van ruimte en gedogen laten opgroeien?
Geloof je echt dat kerkenraden zomaar onderstrepen dat eenheid en waarheid hand in hand moeten gaan, en dat de dwalingen die nu in de kerken (prediking) rondgaan maar gedoogd moeten worden?
Bovendien: het postmodernusme dat nu alle kerken binnendruipt en de kerk tot in het hart raakt, was totaal onbekend in de dagen van Calvijn.
Juist Calvijn benadrukt ook dat wanneer de Schrift niet meer exclusief de bron én de norm voor de kerk is, dan zeer de vraag gesteld moet worden, of er nog wel sprake is van een kerk.
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17410
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

helma schreef: 20 apr 2024, 07:59We bidden mee.
Bedankt. Krijg ook veel lieve apps uit de gemeente.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HHR
Berichten: 1001
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

Benieuwd hoe het vandaag verloopt.
Wat mij opviel, in eerste instantie hoorde je best wat positieve geluiden over het convent.
Maar nadat de agenda voor deze dag steeds duidelijker werd, hoorde ik van links tot rechts steeds meer vragen over het nut van dit convent.
Velen zien het als een verplicht nummertje.
"We hadden net zo goed een digitale peiling kunnen houden"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23869
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: CGK convent

Bericht door refo »

HHR schreef: 20 apr 2024, 09:31 Benieuwd hoe het vandaag verloopt.
Wat mij opviel, in eerste instantie hoorde je best wat positieve geluiden over het convent.
Maar nadat de agenda voor deze dag steeds duidelijker werd, hoorde ik van links tot rechts steeds meer vragen over het nut van dit convent.
Velen zien het als een verplicht nummertje.
"We hadden net zo goed een digitale peiling kunnen houden"
Een berichtje typen achter een scherm is niet hetzelfde als het bericht verkondigen in een zaal met mensen.
Plaats reactie