Kleine ergernissen

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3009
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Job »

De beweegredenen zullen goed zijn maar ik erger me aan de mannenzangavonden die overal als paddenstoelen uit de grond schieten. Misschien komt dat omdat ik niet van trends en van blind kuddegedrag houd.

Maar ik ben om eerlijk te zijn wel bang dat het meebrullen van psalmen soms ook iets te lekker is. Dat vind ikzelf ook, maar dat is dan ook des te meer een reden om me afzijdig te houden. Ik vind het soms aan het oneerbiedige grenzen, mag ik dat zeggen? :sweat Ik las er ook één waar geen bovenstem mag worden gezongen, ik denk dat dat wijs is. Ik vind bovenstem echt wel mooi, maar niet wanneer dat een vrijbrief is om te gaan schreeuwen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ararat »

Dat je het niks vindt snap ik volkomen, maar wat maakt dat je je ergert? Je wordt niet verplicht om er aan deel te nemen en je wordt er niet onvrijwillig mee geconfronteerd.
Laat die mannen lekker brullen in hun bubbel, denk ik dan. Als je je aan alles waar je niks mee hebt moet ergeren...
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zita »

Ararat schreef: 19 apr 2024, 07:24 Dat je het niks vindt snap ik volkomen, maar wat maakt dat je je ergert? Je wordt niet verplicht om er aan deel te nemen en je wordt er niet onvrijwillig mee geconfronteerd.
Laat die mannen lekker brullen in hun bubbel, denk ik dan. Als je je aan alles waar je niks mee hebt moet ergeren...
De irritatie kan m voor mij zitten in de gedachte dat een mannenzangavond soms niet zo heel veel lijkt af te wijken van een avondje naar het stadion voor een voetbalwedstrijd. Lekker met elkaar verenigd brullen. Alleen krijgt het nu een soms onterecht vroom sausje.
En toch raakte het me: een klas die uit zichzelf 'Lichtstad met uw paarlen poorten' wilde zingen (ook wel een lied met van die stadionneigingen, jongens kunnen met rooie koppen helemaal op vol volume gaan). Een groep jongens die helemaal blij vertelden dat ze kaartjes hebben voor Katwijk.
Dus ik sta er wat ambivalent in.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Tiberius »

Wat is het probleem? De een slaat zijn testeron weg tegen een boksbal, de ander brult het weg in een voetbalstadion of in een mannenzangavond.
Ieder zijn meug.
Zeeuw
Berichten: 11653
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef: 19 apr 2024, 07:46
Ararat schreef: 19 apr 2024, 07:24 Dat je het niks vindt snap ik volkomen, maar wat maakt dat je je ergert? Je wordt niet verplicht om er aan deel te nemen en je wordt er niet onvrijwillig mee geconfronteerd.
Laat die mannen lekker brullen in hun bubbel, denk ik dan. Als je je aan alles waar je niks mee hebt moet ergeren...
De irritatie kan m voor mij zitten in de gedachte dat een mannenzangavond soms niet zo heel veel lijkt af te wijken van een avondje naar het stadion voor een voetbalwedstrijd. Lekker met elkaar verenigd brullen. Alleen krijgt het nu een soms onterecht vroom sausje.
En toch raakte het me: een klas die uit zichzelf 'Lichtstad met uw paarlen poorten' wilde zingen (ook wel een lied met van die stadionneigingen, jongens kunnen met rooie koppen helemaal op vol volume gaan). Een groep jongens die helemaal blij vertelden dat ze kaartjes hebben voor Katwijk.
Dus ik sta er wat ambivalent in.
Zo kun je iedere negatieve parallel trekken. We vinden er iets van als men naar 'wereldse' bestemmingen gaan en als veel mannen samen dan psalmen en liederen zingen, is de manier waarop niet goed. Waarom zouden die jongens niet op volume mogen gaan? Is vroom zijn dan zacht en vrindelijk mompelen?
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1510
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Bourdon16 »

Op het voetbalveld gaat het er wel wat anders aan toe dan op een mannenzang hoor.
Het 1e kan ik je niet aanraden.
Zeeuw
Berichten: 11653
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

Bourdon16 schreef: 19 apr 2024, 08:58 Op het voetbalveld gaat het er wel wat anders aan toe dan op een mannenzang hoor.
Het 1e kan ik je niet aanraden.
Ik denk inderdaad dat de mensen die dit zeggen niet zo vaak langs de lijn hebben gestaan.
Mannetje
Berichten: 7792
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Mannetje »

Gisteren heb ik wat mannenzang geluisterd. Ik moet zeggen dat ik haast zin begon te krijgen om er eens heen te gaan. Dan wel een waar ze fatsoenlijk doorzingen :)
-
Henk J
Berichten: 2608
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Henk J »

De wildgroei de laatste tijd aan mannenzangavonden is wel opvallend. Ook opvallend dat ze lang niet allemaal stijf uitverkocht zijn zoals Katwijk dus ik denk dat er vanzelf wel weer wat verdwijnen, volgens mij zijn naast Katwijk alleen de mannenzangavond met Nieuwkoop in Dordrecht en die in Rijssen echt groot geweest, de rest valt wel mee. Wat ik ook opvallend vind is dat er nogal wat mannenzangavonden zijn waar Psalmen en gezangen gezongen worden, hoeveel 'gewone' zangavonden zijn er die niet alleen bestaan uit niet ritmische Psalmzang met bovenstem? Volgens mij zijn dat er niet zoveel maar misschien zit ik mis?
Verder zal een mannenzang altijd wel hard zijn. Degenen die naar zo'n avond gaan zijn fanatieke zangers die zin hebben om een avond stevig te zingen.
Piet Puk
Berichten: 5461
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Piet Puk »

Job schreef: 18 apr 2024, 23:48 De beweegredenen zullen goed zijn maar ik erger me aan de mannenzangavonden die overal als paddenstoelen uit de grond schieten. Misschien komt dat omdat ik niet van trends en van blind kuddegedrag houd.

Maar ik ben om eerlijk te zijn wel bang dat het meebrullen van psalmen soms ook iets te lekker is. Dat vind ikzelf ook, maar dat is dan ook des te meer een reden om me afzijdig te houden. Ik vind het soms aan het oneerbiedige grenzen, mag ik dat zeggen? :sweat Ik las er ook één waar geen bovenstem mag worden gezongen, ik denk dat dat wijs is. Ik vind bovenstem echt wel mooi, maar niet wanneer dat een vrijbrief is om te gaan schreeuwen.
Ik ben het wel met je eens. Wat betreft de bovenstem: met enige regelmaat hoor ik iemand zingen, waarbij het orgel het volume verminderd bij de woorden(als voorbeeld): 'Ik bid U', en er mensen zijn die op dat moment de bovenstem inzetten. Dan vraag ik me af: 'Verstaat gij ook hetgeen gij leest?'
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4099
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Maanenschijn »

Ik het de bedoeling dat we ons testosteron wegbrullen met de Psalmen?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1158
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Anselmus »

Piet Puk schreef: 19 apr 2024, 09:59
Job schreef: 18 apr 2024, 23:48 De beweegredenen zullen goed zijn maar ik erger me aan de mannenzangavonden die overal als paddenstoelen uit de grond schieten. Misschien komt dat omdat ik niet van trends en van blind kuddegedrag houd.

Maar ik ben om eerlijk te zijn wel bang dat het meebrullen van psalmen soms ook iets te lekker is. Dat vind ikzelf ook, maar dat is dan ook des te meer een reden om me afzijdig te houden. Ik vind het soms aan het oneerbiedige grenzen, mag ik dat zeggen? :sweat Ik las er ook één waar geen bovenstem mag worden gezongen, ik denk dat dat wijs is. Ik vind bovenstem echt wel mooi, maar niet wanneer dat een vrijbrief is om te gaan schreeuwen.
Ik ben het wel met je eens. Wat betreft de bovenstem: met enige regelmaat hoor ik iemand zingen, waarbij het orgel het volume verminderd bij de woorden(als voorbeeld): 'Ik bid U', en er mensen zijn die op dat moment de bovenstem inzetten. Dan vraag ik me af: 'Verstaat gij ook hetgeen gij leest?'
Een Jood wel eens horen/zien bidden of tot God roepen? Verstaat gij ook hetgeen gij leest door een Nederlands reformatorische traditie bedoel je dan?
Fides Quaerens Intellectum
merel
Berichten: 9888
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door merel »

Waarom zijn deze avonden specifiek gericht op mannen?
Mannetje
Berichten: 7792
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Mannetje »

Omdat het gewoon heerlijk zingt met een grote groep mannen bij elkaar. Maar hoe ga ik dat nu uitleggen? ;)
-
merel
Berichten: 9888
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door merel »

Zita schreef: 19 apr 2024, 07:46
Ararat schreef: 19 apr 2024, 07:24 Dat je het niks vindt snap ik volkomen, maar wat maakt dat je je ergert? Je wordt niet verplicht om er aan deel te nemen en je wordt er niet onvrijwillig mee geconfronteerd.
Laat die mannen lekker brullen in hun bubbel, denk ik dan. Als je je aan alles waar je niks mee hebt moet ergeren...
De irritatie kan m voor mij zitten in de gedachte dat een mannenzangavond soms niet zo heel veel lijkt af te wijken van een avondje naar het stadion voor een voetbalwedstrijd. Lekker met elkaar verenigd brullen. Alleen krijgt het nu een soms onterecht vroom sausje.
En toch raakte het me: een klas die uit zichzelf 'Lichtstad met uw paarlen poorten' wilde zingen (ook wel een lied met van die stadionneigingen, jongens kunnen met rooie koppen helemaal op vol volume gaan). Een groep jongens die helemaal blij vertelden dat ze kaartjes hebben voor Katwijk.
Dus ik sta er wat ambivalent in.
Ik kan mij bij jouw omschrijving van pubers die kiezen voor dit lied en graag naar een zangavond gaan echt helemaal niets voorstellen.
Plaats reactie