Stille tijd

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8987
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Stille Tijd

Bericht door J.C. Philpot »

Anselmus schreef: 18 apr 2024, 10:00Ik ben vanaf maart (opnieuw) het dagboek van Mc. Arthur aan het lezen: Strength for Today
Die heb ik ook een keer gelezen. Nu lees ik een dagboek van Alistair Begg. Het voordeel van MacArthur en Begg vind ik dat ze echt de bijbel laten spreken. Nederlandse dagboeken gebruik ik eigenlijk niet; die zijn vaak meer voorspelbaar.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3062
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Stille Tijd

Bericht door Lilian1975 »

J.C. Philpot schreef: 18 apr 2024, 10:20
Anselmus schreef: 18 apr 2024, 10:00Ik ben vanaf maart (opnieuw) het dagboek van Mc. Arthur aan het lezen: Strength for Today
Die heb ik ook een keer gelezen. Nu lees ik een dagboek van Alistair Begg. Het voordeel van MacArthur en Begg vind ik dat ze echt de bijbel laten spreken. Nederlandse dagboeken gebruik ik eigenlijk niet; die zijn vaak meer voorspelbaar.
Mijn Engels is slecht. Zijn er ook Nederlandse vertalingen van deze dagboeken. Of welke raden jullie dan aan? Ik herken dat veel dagboeken voorspelbaar zijn. Of eigenlijk weinig diepgang hebben.
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Stille Tijd

Bericht door newton »

Lilian1975 schreef: 18 apr 2024, 10:44
J.C. Philpot schreef: 18 apr 2024, 10:20
Anselmus schreef: 18 apr 2024, 10:00Ik ben vanaf maart (opnieuw) het dagboek van Mc. Arthur aan het lezen: Strength for Today
Die heb ik ook een keer gelezen. Nu lees ik een dagboek van Alistair Begg. Het voordeel van MacArthur en Begg vind ik dat ze echt de bijbel laten spreken. Nederlandse dagboeken gebruik ik eigenlijk niet; die zijn vaak meer voorspelbaar.
Mijn Engels is slecht. Zijn er ook Nederlandse vertalingen van deze dagboeken. Of welke raden jullie dan aan? Ik herken dat veel dagboeken voorspelbaar zijn. Of eigenlijk weinig diepgang hebben.
Strength for today is elke dag te lezen op https://www.gty.org/library/devotionals ... -for-today Ook een aantal andere dagboeken van John MacArthur staan daar dagelijks. De chatgpt maakt volgens mij prima leesbare vertalingen voor je, bv onderstaande voor vandaag uit Strength for today :
"Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?" (Matteüs 27:46).

God moet altijd Zijn rug keren naar zonde, zelfs als dat betekende dat Hij voor korte tijd de gemeenschap met Zijn Zoon verbrak.

Men zegt dat de hervormer Martin Luther helemaal geen inzicht kreeg toen hij zich afsloot en probeerde te begrijpen hoe Jezus tijdelijk vervreemd was van de Vader op Golgotha. Maar in de geheimen van goddelijke soevereiniteit werd de God-mens gescheiden van God op Golgotha terwijl de toorn van de Vader werd uitgestort over de onschuldige Zoon, die zonde was geworden voor allen die in Hem geloven.

Verlaten betekent dat iemand wordt verlaten, verstoten, verlaten; hij voelt zich alleen en verlaten. Jezus moet al die gevoelens en meer hebben gehad. Zijn roep vanaf het kruis zou op deze manier kunnen worden herhaald: "Mijn God, mijn God, met wie ik eeuwige, ononderbroken gemeenschap heb gehad, waarom hebt Gij Mij verlaten?" Tegen die achtergrond van ononderbroken intimiteit wordt het verlaten worden door God voor Jezus nog een veel beklemmender ervaring. Zonde deed wat niets anders had gedaan of kon doen - het veroorzaakte de scheiding van Christus van Zijn Hemelse Vader.

De scheiding van Jezus betekent in geen enkel opzicht dat Hij ophield God of de Zoon te zijn. Het betekent wel dat Jezus voor een tijdje ophield intieme gemeenschap te hebben met de Vader, vergelijkbaar met hoe een kind voor een tijdje de gemeenschap met zijn aardse vader kan verliezen.

God moest Zijn rug keren naar Jezus terwijl de Zoon aan het kruis hing omdat God niet naar zonde kon kijken (Hab. 1:13), zelfs niet in Zijn eigen Zoon. Christus nam, door naar het kruis te gaan, "onze overtredingen . . . onze ongerechtigheden" op Zich (Jes. 53:5) en werd "een vloek voor ons" (Gal. 3:13) en "de verzoening voor onze zonden" (1 Joh. 4:10).

Onze gevallen geesten, zoals die van Luther, zijn niet in staat alle betekenis van de tekst van vandaag te bevatten. Maar zoals onze Heer pijn ervoer over de scheiding die de zonde veroorzaakte, zouden we moeten treuren over hoe onze zonden de gemeenschap verbreken die God met ons wil hebben.

Suggesties voor gebed

Bid dat God je het onderscheidingsvermogen zou geven om de ernst van de zonde te zien en de motivatie om te berouwen van en elke belemmerende zonde in je leven te vermijden.

Voor verdere studie

Lees Johannes 3:18-20, 36.

Wat zeggen deze verzen over de fundamentele ernst van de zonde?
Wat is het enige middel tegen de kwade effecten van de zonde?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3062
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Stille Tijd

Bericht door Lilian1975 »

newton schreef: 18 apr 2024, 10:55
Lilian1975 schreef: 18 apr 2024, 10:44
J.C. Philpot schreef: 18 apr 2024, 10:20
Anselmus schreef: 18 apr 2024, 10:00Ik ben vanaf maart (opnieuw) het dagboek van Mc. Arthur aan het lezen: Strength for Today
Die heb ik ook een keer gelezen. Nu lees ik een dagboek van Alistair Begg. Het voordeel van MacArthur en Begg vind ik dat ze echt de bijbel laten spreken. Nederlandse dagboeken gebruik ik eigenlijk niet; die zijn vaak meer voorspelbaar.
Mijn Engels is slecht. Zijn er ook Nederlandse vertalingen van deze dagboeken. Of welke raden jullie dan aan? Ik herken dat veel dagboeken voorspelbaar zijn. Of eigenlijk weinig diepgang hebben.
Strength for today is elke dag te lezen op https://www.gty.org/library/devotionals ... -for-today Ook een aantal andere dagboeken van John MacArthur staan daar dagelijks. De chatgpt maakt volgens mij prima leesbare vertalingen voor je, bv onderstaande voor vandaag uit Strength for today :
"Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?" (Matteüs 27:46).

God moet altijd Zijn rug keren naar zonde, zelfs als dat betekende dat Hij voor korte tijd de gemeenschap met Zijn Zoon verbrak.

Men zegt dat de hervormer Martin Luther helemaal geen inzicht kreeg toen hij zich afsloot en probeerde te begrijpen hoe Jezus tijdelijk vervreemd was van de Vader op Golgotha. Maar in de geheimen van goddelijke soevereiniteit werd de God-mens gescheiden van God op Golgotha terwijl de toorn van de Vader werd uitgestort over de onschuldige Zoon, die zonde was geworden voor allen die in Hem geloven.

Verlaten betekent dat iemand wordt verlaten, verstoten, verlaten; hij voelt zich alleen en verlaten. Jezus moet al die gevoelens en meer hebben gehad. Zijn roep vanaf het kruis zou op deze manier kunnen worden herhaald: "Mijn God, mijn God, met wie ik eeuwige, ononderbroken gemeenschap heb gehad, waarom hebt Gij Mij verlaten?" Tegen die achtergrond van ononderbroken intimiteit wordt het verlaten worden door God voor Jezus nog een veel beklemmender ervaring. Zonde deed wat niets anders had gedaan of kon doen - het veroorzaakte de scheiding van Christus van Zijn Hemelse Vader.

De scheiding van Jezus betekent in geen enkel opzicht dat Hij ophield God of de Zoon te zijn. Het betekent wel dat Jezus voor een tijdje ophield intieme gemeenschap te hebben met de Vader, vergelijkbaar met hoe een kind voor een tijdje de gemeenschap met zijn aardse vader kan verliezen.

God moest Zijn rug keren naar Jezus terwijl de Zoon aan het kruis hing omdat God niet naar zonde kon kijken (Hab. 1:13), zelfs niet in Zijn eigen Zoon. Christus nam, door naar het kruis te gaan, "onze overtredingen . . . onze ongerechtigheden" op Zich (Jes. 53:5) en werd "een vloek voor ons" (Gal. 3:13) en "de verzoening voor onze zonden" (1 Joh. 4:10).

Onze gevallen geesten, zoals die van Luther, zijn niet in staat alle betekenis van de tekst van vandaag te bevatten. Maar zoals onze Heer pijn ervoer over de scheiding die de zonde veroorzaakte, zouden we moeten treuren over hoe onze zonden de gemeenschap verbreken die God met ons wil hebben.

Suggesties voor gebed

Bid dat God je het onderscheidingsvermogen zou geven om de ernst van de zonde te zien en de motivatie om te berouwen van en elke belemmerende zonde in je leven te vermijden.

Voor verdere studie

Lees Johannes 3:18-20, 36.

Wat zeggen deze verzen over de fundamentele ernst van de zonde?
Wat is het enige middel tegen de kwade effecten van de zonde?
Dank!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18733
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Stille Tijd

Bericht door helma »

Bertiel schreef:vanochtend voor het eerst gedaan en dat is gelukt, was al voor de wekker wakker.
Idd, gewoon doen, ik hoop dat ik het volhou.
Als je iets 6 weken doet is het een gewoonte, zegt men.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Stille tijd

Bericht door Charles »

Ik merk dat men vaak allerlei redenen heeft om geen stille tijd te houden. Hoe rechtser, hoe verdachter stille tijd doorgaans is lijkt het. Lezen van een dagboekstukje, een meditatie valt wat mij betreft niet onder stille tijd. Stille tijd is afzondering met gebed en het bestuderen van het Woord. Maar gij ga in uw binnenkamer, oftewel de voorraadkast - de enige ruimte met een slot op de deur heb ik wel eens gelezen. Het bestuderen van het Woord levert me vele malen meer op dan lezen van boeken, meditaties etc. Vaak levert het ook nog een mooie wisselwerking met de prediking op. Dr Klaasen schrijft ergens: "We leven vandaag in een tijd waarin veel christenen weinig zicht hebben op het grote verhaal van Gods verlossing. Veel christenen leven bij dagboekstukjes en dagteksten, maar kennen de grote verbanden van de Schrift niet (meer). De Schrift lijkt voor hen een optelsom van namen, oorlogen, geboden: bomen waardoor ze het bos niet meer zien."

En ja, ik ken er die altijd eerder opstaan voor half uur stille tijd, ongeacht hoe laat de wekker gaat.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8987
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Stille tijd

Bericht door J.C. Philpot »

Charles schreef: 18 apr 2024, 14:42 Ik merk dat men vaak allerlei redenen heeft om geen stille tijd te houden. Hoe rechtser, hoe verdachter stille tijd doorgaans is lijkt het. Lezen van een dagboekstukje, een meditatie valt wat mij betreft niet onder stille tijd. Stille tijd is afzondering met gebed en het bestuderen van het Woord. Maar gij ga in uw binnenkamer, oftewel de voorraadkast - de enige ruimte met een slot op de deur heb ik wel eens gelezen. Het bestuderen van het Woord levert me vele malen meer op dan lezen van boeken, meditaties etc. Vaak levert het ook nog een mooie wisselwerking met de prediking op. Dr Klaasen schrijft ergens: "We leven vandaag in een tijd waarin veel christenen weinig zicht hebben op het grote verhaal van Gods verlossing. Veel christenen leven bij dagboekstukjes en dagteksten, maar kennen de grote verbanden van de Schrift niet (meer). De Schrift lijkt voor hen een optelsom van namen, oorlogen, geboden: bomen waardoor ze het bos niet meer zien."

En ja, ik ken er die altijd eerder opstaan voor half uur stille tijd, ongeacht hoe laat de wekker gaat
Mooie post, en mooie illustraties.

Ik vraag me wel af of het echt zo verdacht is onder ons. Gisteren las ik nog een verslag van een dag van de Ger Gem vrouwenbond:

De aanwezige vrouwen herkennen zich vooral in de „bezige Martha”, vermoedt ds. Huijser. „We jagen voort van de ene dag in de andere. Van Maria leren we dat de stille afzondering geen sluitpost van de agenda moet zijn, maar het vertrekpunt. Zoek, met Theodorus à Brakel, de Godsontmoeting, voor u mensen ontmoet.”

Of is deze openheid een nieuw fenomeen?
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 18 apr 2024, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1158
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Stille tijd

Bericht door Anselmus »

Charles schreef: 18 apr 2024, 14:42 Ik merk dat men vaak allerlei redenen heeft om geen stille tijd te houden. Hoe rechtser, hoe verdachter stille tijd doorgaans is lijkt het. Lezen van een dagboekstukje, een meditatie valt wat mij betreft niet onder stille tijd. Stille tijd is afzondering met gebed en het bestuderen van het Woord. Maar gij ga in uw binnenkamer, oftewel de voorraadkast - de enige ruimte met een slot op de deur heb ik wel eens gelezen. Het bestuderen van het Woord levert me vele malen meer op dan lezen van boeken, meditaties etc. Vaak levert het ook nog een mooie wisselwerking met de prediking op. Dr Klaasen schrijft ergens: "We leven vandaag in een tijd waarin veel christenen weinig zicht hebben op het grote verhaal van Gods verlossing. Veel christenen leven bij dagboekstukjes en dagteksten, maar kennen de grote verbanden van de Schrift niet (meer). De Schrift lijkt voor hen een optelsom van namen, oorlogen, geboden: bomen waardoor ze het bos niet meer zien."
Misschien nog eens in je stille tijd de context van deze woorden bestuderen dan. Jezus verbied niet het bidden op een openbare plaats, alleen het bidden op een openbare plaats om daar lof mee te oogsten. Die mensen hebben hun beloning op aarde al gehad. Het punt is dat als je in het verborgen bidt (dus zodat je geen lof of respect oogst) de Heere dat ziet en dat zal belonen. Het gaat dus niet om je opsluiten in een verborgen ruimte, maar om het niet bidden om daar iets mee te verdienen. Lees vooral vers 1 dat als samenvatting boven de perikoop staat.

Het gedeelte over dagboeken en meditaties deel ik wel. Onderlinge verbanden en samenhang is cruciaal om te begrijpen hoe God door heel de Bijbel Zijn verlossingsplan volvoert, ook door Richteren, Ruth, Koningen, Kronieken, de evangeliën, profeten en de brieven heen.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6510
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Stille tijd

Bericht door Posthoorn »

Hoe kan ik iets laten vertalen door ChatGPT?
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1158
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Stille tijd

Bericht door Anselmus »

Posthoorn schreef: 18 apr 2024, 17:24 Hoe kan ik iets laten vertalen door ChatGPT?
Typ: vertaal in het Nederlands en dan plak je de tekst.

Als je een account aanmaakt bewaart hij al je opdrachten en kun je ze aan de linkerkant makkelijk terugvinden.
Fides Quaerens Intellectum
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Stille tijd

Bericht door newton »

Anselmus schreef:
Posthoorn schreef: 18 apr 2024, 17:24 Hoe kan ik iets laten vertalen door ChatGPT?
Typ: vertaal in het Nederlands en dan plak je de tekst.

Als je een account aanmaakt bewaart hij al je opdrachten en kun je ze aan de linkerkant makkelijk terugvinden.
Ik vraag het altijd netjes: “kun je dit voor me vertalen naar het Nederlands?”. Er wordt zo hard voor me gewerkt dat ik maar een beetje beleefd blijf :-)

En het leert snel bij. Per ongeluk stelde ik dezelfde vraag met dezelfde lap tekst nog een keer. De tweede keer waren de bijbelboeken ineens voluit geschreven in plaats van de afkortingen in de eerste versie.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1158
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Stille tijd

Bericht door Anselmus »

newton schreef: 18 apr 2024, 18:18
Anselmus schreef:
Posthoorn schreef: 18 apr 2024, 17:24 Hoe kan ik iets laten vertalen door ChatGPT?
Typ: vertaal in het Nederlands en dan plak je de tekst.

Als je een account aanmaakt bewaart hij al je opdrachten en kun je ze aan de linkerkant makkelijk terugvinden.
Ik vraag het altijd netjes: “kun je dit voor me vertalen naar het Nederlands?”. Er wordt zo hard voor me gewerkt dat ik maar een beetje beleefd blijf :-)

En het leert snel bij. Per ongeluk stelde ik dezelfde vraag met dezelfde lap tekst nog een keer. De tweede keer waren de bijbelboeken ineens voluit geschreven in plaats van de afkortingen in de eerste versie.
Dat deed ik ook tot ik bedacht dat ik personificatie van robotica eigenlijk nog enger vindt omdat er dan ook bepaalde hechtings vormen kunnen ontstaan. Nu behandel ik het meer als apparaat. Of eigenlijk net als mijn navigatiesysteem mij behandeld: keer om!
Fides Quaerens Intellectum
ejvl
Berichten: 5755
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Stille tijd

Bericht door ejvl »

Charles schreef: 18 apr 2024, 14:42 Lezen van een dagboekstukje, een meditatie valt wat mij betreft niet onder stille tijd. Stille tijd is afzondering met gebed en het bestuderen van het Woord.
Wat bedoel je met bestuderen van het Woord? Gewoon lezen? Meerdere malen lezen?
Een dagboekstukje gaat toch over een gedeelte van het Woord, gaat hier dieper op in en legt het uit, dat is toch bestuderen?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Stille tijd

Bericht door Dodo »

Een bezwaar van dagboekstukjes en preken luisteren is dat je luistert naar wat anderen vinden van dit bijbelgedeelte. Het is juist zo goed om de bijbel te lezen en je af te vragen: wat staat er eigenlijk en wat betekent dit voor mij?
Je kunt natuurlijk het een doen en het ander niet nalaten, maar alleen maar tot je nemen wat anderen hebben bedacht over een bijbelgedeelte vind ik schraal. Ik vind dat ook geen stille tijd. Stille tijd is voor mij zelf lezen en zelf nadenken, met een verklaring erbij voor meer informatie en voor verwijsteksten.
Online
Bertiel
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Stille tijd

Bericht door Bertiel »

ik lees nu het dagboek van J.C. Ryle bij de Evangeliën
Daarin veel uitleg van het bijbelgedeelte zelf.
Maar voor stille tijd denk ik dat je beter een verklaring ernaast kan leggen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie