Hoe was je zondag [2]?

KDD
Berichten: 1537
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door KDD »

Hij leed niet als God, maar hij die leed was God. John Owen
DDD
Berichten: 28804
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Vind je dat je wel mag zeggen dat God van God verlaten was?
Zeeuw
Berichten: 11653
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

HannekeL schreef: 30 mar 2024, 15:00 Ik kijk uit naar de dienst morgen. Niet alleen is het Pasen, ook hebben we 2 dopen en 2 belijdenissen. Zo dankbaar dat onze piepkleine gemeente wat groei kent en dit dankzij de tomeloze inzet van de dominee 👍🏻
Mooi vooruitzicht! Wij hebben een aantal belijdenissen en een volwassendoop. Mooi om dat mee te maken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10610
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef: 30 mar 2024, 18:17 Nee, zo werkt het niet. Dan ga je er wiskunde van maken. En ga je buiten de grenzen van de Bijbel. Nergens wordt gesuggereerd dat God Zelf geleden heeft en gestorven is.
God van God verlaten, wie zal het verstaan? Luther.

Ik maak er geen wiskunde van maar een wonder. En daarmee heb ik het Woord aan mijn kant.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 91a68ed2f
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6512
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Posthoorn »

Laat ik het zó zeggen: Jezus is Zelf wel God, maar Jezus is niet God Zelf.
HHR
Berichten: 1002
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door HHR »

Posthoorn schreef: 30 mar 2024, 18:17
Ad Anker schreef: 30 mar 2024, 17:48
Posthoorn schreef: 30 mar 2024, 17:38
Ad Anker schreef: 30 mar 2024, 13:17God demonstreert Zijn liefde om in Christus de straf Zelf te dragen.
Dit lijkt mij niet Bijbels. Er staat nergens in de Bijbel dat God Zelf de straf gedragen heeft, maar Hij heeft Zijn Zoon gezonden om de straf voor ons te dragen.
Laat Christus nu Zelf God te zijn... Ik vond het een mooie gedachte in de context van de preek.
Nee, zo werkt het niet. Dan ga je er wiskunde van maken. En ga je buiten de grenzen van de Bijbel. Nergens wordt gesuggereerd dat God Zelf geleden heeft en gestorven is.
Wiskunde? Voor ons onbegrijpelijk dat wel, maar HC zondag 5 / 6 zegt toch eigenlijk hetzelfde?
https://www.online-bijbel.nl/catechismus/zondag/6/
KDD
Berichten: 1537
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door KDD »

Ad Anker schreef: 30 mar 2024, 18:40
Posthoorn schreef: 30 mar 2024, 18:17 Nee, zo werkt het niet. Dan ga je er wiskunde van maken. En ga je buiten de grenzen van de Bijbel. Nergens wordt gesuggereerd dat God Zelf geleden heeft en gestorven is.
God van God verlaten, wie zal het verstaan? Luther.

Ik maak er geen wiskunde van maar een wonder. En daarmee heb ik het Woord aan mijn kant.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 91a68ed2f
We kunnen het niet begrijpen. Maar we mogen wel geloven dat het genoeg was/is. Daarom is de Roomse mis ook godslasterlijk (John Owen) - alsof er iets tekort was in wat er op Golgotha gebeurde.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10610
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef: 30 mar 2024, 18:50 Laat ik het zó zeggen: Jezus is Zelf wel God, maar Jezus is niet God Zelf.
Volgens mij bewiskundiseer je het zelf. Ik bewonder het maar n.a.v. die preek.
DDD
Berichten: 28804
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Mijns inziens neigt Posthoorn erg naar de opvattingen van dr. Troost, op dit punt. Christus is het uitgedrukte beeld van Gods zelfstandigheid. Dat wil zeggen: het evenbeeld van zijn wezen.

Zoals de Vader is, zo is ook de Zoon, zo is ook de Heilige Geest.

Maar goed, het blijft moeilijk om het goed te vatten.
HHR
Berichten: 1002
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door HHR »

Het is ook niet te bevatten.

Laten we het maar bij Chalcedon houden:

“Wij belijden, in navolging van de heilige vaders, allen eenstemmig dat onze Heer Jezus Christus één en dezelfde Zoon is, volmaakt in zijn Godheid en volmaakt in zijn mensheid, waarlijk God en waarlijk mens, bestaande uit een redelijke ziel en een lichaam, één van wezen met de Vader naar zijn Godheid en één van wezen met ons naar zijn mensheid, ons in alles gelijk, uitgenomen de zonde, van eeuwigheid uit de Vader gegenereerd naar zijn Godheid, maar in het laatst der dagen omwille van onze zaligheid uit de Maagd Maria, de moeder Gods, geboren naar zijn mensheid, één en dezelfde Christus, Zoon, Heer, Eniggeborene, in twee naturen, onvermengd, onveranderd, ongedeeld, ongescheiden.

Daarbij wordt het onderscheid tussen de naturen in generlei wijze tenietgedaan door de vereniging, maar veeleer de kenmerkende eigenschap van elke natuur bewaard en samengebracht in één persoon en één hypostase, niet alsof Christus is gescheiden of verdeeld in twee personen, maar één en dezelfde Zoon en eniggeboren God, Woord, Heer, Jezus Christus; precies zoals de profeten vanaf het begin betreffende hem hebben gesproken en onze Heer Jezus Christus ons heeft geleerd, en de geloofsbelijdenis van de vaders ons heeft doorgegeven.”
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6512
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Posthoorn »

Er staat nu eenmaal niet: Alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij naar deze aarde gekomen is...,
maar: Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft...

Blijf bij het Woord en niet bij allerlei afgeleide redeneringen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8988
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef: 30 mar 2024, 19:52 Mijns inziens neigt Posthoorn erg naar de opvattingen van dr. Troost, op dit punt.
Dat geloof ik niet. Posthoorn wil gewoon dicht bij de wijze van verwoorden van de schrift blijven. En de schrift verbind thet kruislijden specifiek aan de persoon van de Middelaar, en niet aan de drieenige God in algemene zin.

Van de Vader staat niet in de schrift dat Hij leed aan het kruis. Van Hem zegt de schrift: Doch het behaagde den HEERE Hem (Zijn Zoon) te verbrijzelen;
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28804
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef: 30 mar 2024, 20:23 Er staat nu eenmaal niet: Alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij naar deze aarde gekomen is...,
maar: Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft...

Blijf bij het Woord en niet bij allerlei afgeleide redeneringen.
Maar dat komt omdat het woord God daar gebruikt wordt voor de Vader. Dat zie je vaker in de bijbel. Maar als je Schrift met Schrift vergelijkt, zie je dat Jezus óók God is, en de heilige Geest ook. Dat is geen modern verzinsel. Dat volgt al uit de oude geloofsbelijdenissen.
DDD
Berichten: 28804
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef: 30 mar 2024, 20:35
DDD schreef: 30 mar 2024, 19:52 Mijns inziens neigt Posthoorn erg naar de opvattingen van dr. Troost, op dit punt.
Dat geloof ik niet. Posthoorn wil gewoon dicht bij de wijze van verwoorden van de schrift blijven. En de schrift verbind thet kruislijden specifiek aan de persoon van de Middelaar, en niet aan de drieenige God in algemene zin.

Van de Vader staat niet in de schrift dat Hij leed aan het kruis. Van Hem zegt de schrift: Doch het behaagde den HEERE Hem (Zijn Zoon) te verbrijzelen;
Daar gaat het niet om. Het gaat erom of Jezus in zijn lijden ook voluit God was. En de catechismus belijdt dat heel duidelijk, en naar mijn idee de Bijbel zelf ook.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6512
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 30 mar 2024, 21:11
Posthoorn schreef: 30 mar 2024, 20:23 Er staat nu eenmaal niet: Alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij naar deze aarde gekomen is...,
maar: Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft...

Blijf bij het Woord en niet bij allerlei afgeleide redeneringen.
Maar dat komt omdat het woord God daar gebruikt wordt voor de Vader. Dat zie je vaker in de bijbel. Maar als je Schrift met Schrift vergelijkt, zie je dat Jezus óók God is, en de heilige Geest ook. Dat is geen modern verzinsel. Dat volgt al uit de oude geloofsbelijdenissen.
Dat laatste ontken ik niet. Maar dat geeft ons toch niet het recht om dingen te zeggen die niet Bijbels zijn.
Als Jezus de Zoon van God is, is Hij niet God Zelf, zoals ik boven al stelde. Ook al is Hij wel Zelf God.
Plaats reactie