BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door Hendrien »

Ik heb overgewicht, maar geen obesitas. Maar aan Ozempic zou ik echt niet beginnen. Al kreeg ik het gratis.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door Hendrien »

https://youtu.be/VmtWpBM7jbE?si=jqHTs-c9CIrpMCZV

Hierbij een interessant interview over ozempic
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door merel »

Edelweiss schreef: 27 mar 2024, 16:23 Gaat het dan met name om het gemak? Als in: inspuiten en klaar? Of hoe moet ik dit zien?
Ik bedoel deze vraag overigens niet als verkapte kritiek, ik ben slechts benieuwd naar afwegingen.

Zelf zit ik overigens aan de totaal andere kant van het spectrum.
Ik moet juist enorm veel moeite doen om niet af te vallen. Bij een verkoudheid verlies ik zo twee kilo in een week. Ik kan dat niet missen, maar het duurt maanden eer dat er weer aan zit. Ook met veel beweging gaat het heel hard, omdat ik sneller afval dan dat er spiermassa wordt opgebouwd. Dat is niet altijd makkelijk.

Ik ben daarom ook wel een beetje allergisch voor de hele body positivity beweging, omdat het vooral éénrichtingsverkeer lijkt te zijn.
Ik blijf even bij het voorbeeld van mijn tante. Waar zij geen 'dik' meer wilde zeggen, noemde zij mij zonder aarzelen (en soms ook met afgunst had ik het idee) mager. Op verjaardagen kreeg ik nog wel eens te horen 'neem jij dat slagroomgebakje maar hoor, jij kan het hebben', of varianten hierop. Of verwijtend 'jij hoeft je niet in het zweet te werken om je weer in je badpak te vertonen'.

Ik ben éénmaal mijn geduld hierin verloren en een opmerking de andere kant op gemaakt, en op haar verjaardag nog wel. Ik hoefde geen lekkers bij de koffie, en ze zei in een kamer vol visite: 'waarom niet zeg, ik begrijp niet dat jij dit laat staan!', waarop ik vroeg of zij dit ook niet eens moest overwegen.
Dom natuurlijk, maar we hebben het uitgepraat gelukkig, en ze kwam ook wel tot inzicht dat body positivity om méér zou moeten gaan dan overgewicht accepteren. Daarom vind ik het ook wel verrassend, en ook weer niet, dat zij nu aan de Ozempic zit.
Inderdaad het gemak.
Laatst gewijzigd door merel op 27 mar 2024, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door Edelweiss »

Dat zijn begrijpelijke afwegingen inderdaad, en dank je wel voor je open reactie.

Enne... als je nog een paar kilo kwijt wil, ik hou mij aanbevolen :haha
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door merel »

Dat zou inderdaad fijn zijn!
Laatst gewijzigd door merel op 27 mar 2024, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door Orchidee »

Hendrien schreef:Ik heb overgewicht, maar geen obesitas. Maar aan Ozempic zou ik echt niet beginnen. Al kreeg ik het gratis.
Ik slik het in tabletvorm (Rebelsus)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3983
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door Terri »

Orchidee schreef: 27 mar 2024, 17:26
Hendrien schreef:Ik heb overgewicht, maar geen obesitas. Maar aan Ozempic zou ik echt niet beginnen. Al kreeg ik het gratis.
Ik slik het in tabletvorm (Rebelsus)
Geeft het gewenst resultaat?
Of gebruik je het voor diabetes.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door merel »

Een vriendin van mij gebruikte het ook ivm diabetes. Zij was 10 kg afgevallen en moest stoppen vanwege de bijwerkingen. Inmiddels zitten de 10 kg er weer aan. Zo jammer.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door HersteldHervormd »

Het hele punt waar het uiteindelijk op neer komt is, is de vraag wat er gebeurd als je er mee stopt. Je kan zoiets niet blijvend slikken of injecteren. Hoe komt het dat je te zwaar word (de uitzonderingen buiten beschouwing gelaten)? Omdat je meer eet dan dat je nodig hebt. Die grens ligt bij iedereen weer ergens anders. De een word heel erg snel te zwaar, de ander kan blijven eten.

Dus ik denk dat dit best heel goed kan helpen met mensen die ernstige obesitas hebben, maar de vraag blijft wel wat er gebeurd als ze er meer stoppen. In feite komt het toch aan op zelfbeheersing. Bij een maagverkleining is dit ook gedeeltelijk zo. Je hebt mensen die ná een maagverkleining iedere keer weer tot het randje gaan, of daar net overheen. Dan zet je maag gewoon weer opnieuw uit. Het komt echt aan op zelfbeheersing. Ik heb zelf ook overgewicht, gelukkig een stuk minder erg dan eerst.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door Orchidee »

Terri schreef:
Orchidee schreef: 27 mar 2024, 17:26
Hendrien schreef:Ik heb overgewicht, maar geen obesitas. Maar aan Ozempic zou ik echt niet beginnen. Al kreeg ik het gratis.
Ik slik het in tabletvorm (Rebelsus)
Geeft het gewenst resultaat?
Of gebruik je het voor diabetes.
Géén idee of het helpt, dat hoor ik pas over 3 maanden, ik zit nog in de opbouwende fase.
Ik heb diabetes, ik krijg het niet voor m'n overgewicht.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door HersteldHervormd »

Het is ook niet bedoeld voor mensen met overgewicht, maar slechts voor mensen met een hele hoge BMI. Met morbide obesitas. Of normale obesitas onder bepaalde omstandigheden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door merel »

Het gevaar is ook dat we een bmi tussen de 25 en 30 inmiddels al normaal vinden en pas schrikken bij morbide obesitas. Terwijl overgewicht sowieso slecht is.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door DDD »

Het is voor mensen met een BMI vanaf 27 in combinatie met diabetes of een BMI van 30.

Ik zou het gebruiken omdat ik het heel moeilijk vind om bij stress of verdriet niet teveel te eten. Het is voor mij niet eenvoudig om altijd zelf voldoende zelfbeheersing te hebben. Als je met zijn tweeën bent, lijkt mij dat veel makkelijker, omdat je dan meer 'toezicht' hebt.

Juist bij stress zet vet aan in de buik, en dat is het gevaarlijkst. De afweging zou dan moeten zijn of het vet gevaarlijker is dan de bijwerkingen van de medicijnen. Het is natuurlijk waar dat te dik zijn het gevolg is van meer eten dan goed voor je is, maar het is nog niet zo eenvoudig om daarin de juiste keuzes te maken. En dan zijn er echt mensen die veel meer zorgen hebben dan ik. Ik kan me heel goed voorstellen dat je dan soms keuzes maakt die objectief gezien niet altijd goed te volgen zijn.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: 28 mar 2024, 00:08 Het is voor mensen met een BMI vanaf 27 in combinatie met diabetes of een BMI van 30.

Ik zou het gebruiken omdat ik het heel moeilijk vind om bij stress of verdriet niet teveel te eten. Het is voor mij niet eenvoudig om altijd zelf voldoende zelfbeheersing te hebben. Als je met zijn tweeën bent, lijkt mij dat veel makkelijker, omdat je dan meer 'toezicht' hebt.

Juist bij stress zet vet aan in de buik, en dat is het gevaarlijkst. De afweging zou dan moeten zijn of het vet gevaarlijker is dan de bijwerkingen van de medicijnen. Het is natuurlijk waar dat te dik zijn het gevolg is van meer eten dan goed voor je is, maar het is nog niet zo eenvoudig om daarin de juiste keuzes te maken. En dan zijn er echt mensen die veel meer zorgen hebben dan ik. Ik kan me heel goed voorstellen dat je dan soms keuzes maakt die objectief gezien niet altijd goed te volgen zijn.
Klopt, het is niet voor niks dat zo verschrikkelijk veel mensen overgewicht hebben.
Je kan je eens verdiepen in hoe de voedselindustrie voedsel bewerkt, en welk voedsel in welke mate word bewerkt. Dan word het akelig duidelijk hoe het nu komt dat zovele mensen te dik zijn. Als je geïnteresseerd bent mag je me wel een mailtje sturen, die staat bij mijn onderschrift.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door refo »

Jaja, altijd maar dat bewerkte voedsel de schuld geven. Als we stoppen met het bewerken van voedsel komt de halve wereldbevolking om van de honger. We moeten als westerlingen eens een beetje maat leren houden, dat is een veel groter probleem.
Plaats reactie