Gereformeerde Gemeenten

Online
DDD
Berichten: 28734
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Je wordt gedoopt ómdat je in het verbond bent. Je bent niet in het verbond vanwege de doop.

Voor het overige denk ik ook dat we het grotendeels eens zijn, alleen hanteer jij een andere definitie voor christen.

Ik heb trouwens niet beweerd dat jouw doopvisie in de lijn van dr. Steenblok zou liggen, want mijn geheugen is niet optimaal, maar zo slecht ook weer niet.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Arja »

DDD schreef: 26 mar 2024, 11:57 Je wordt gedoopt ómdat je in het verbond bent. Je bent niet in het verbond vanwege de doop.

Voor het overige denk ik ook dat we het grotendeels eens zijn, alleen hanteer jij een andere definitie voor christen.

Ik heb trouwens niet beweerd dat jouw doopvisie in de lijn van dr. Steenblok zou liggen, want mijn geheugen is niet optimaal, maar zo slecht ook weer niet.
In de Gereformeerde Gemeenten overheerst de gedachte dat de doop op zichzelf een kind niet in het verbond brengt. Pas door wedergeboorte en geloof krijgt men echt deel aan de beloften van het verbond. De verkiezing bepaalt of de doop een zegel van genade of van vloek is. Zo heb ik het geleerd in de kerk. Maar niet iedereen ziet dat zo in de Gereformeerde Gemeente. Lees het antwoord van ds. C. Harink: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24 ... gemeenten/

Wat er gezegd werd over christen zijn, dat je dat pas wordt als je echt tot geloof mag komen (iemand schreef dat), dat is niet een gedachte in de reformatorische kerken die de verbondsdoop hanteren. Dat is meer een gedachte, die overeenkomt met wat geloofsdopers leren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Arja schreef: 26 mar 2024, 13:28
DDD schreef: 26 mar 2024, 11:57 Je wordt gedoopt ómdat je in het verbond bent. Je bent niet in het verbond vanwege de doop.

Voor het overige denk ik ook dat we het grotendeels eens zijn, alleen hanteer jij een andere definitie voor christen.

Ik heb trouwens niet beweerd dat jouw doopvisie in de lijn van dr. Steenblok zou liggen, want mijn geheugen is niet optimaal, maar zo slecht ook weer niet.
In de Gereformeerde Gemeenten overheerst de gedachte dat de doop op zichzelf een kind niet in het verbond brengt. Pas door wedergeboorte en geloof krijgt men echt deel aan de beloften van het verbond. De verkiezing bepaalt of de doop een zegel van genade of van vloek is. Zo heb ik het geleerd in de kerk. Maar niet iedereen ziet dat zo in de Gereformeerde Gemeente. Lees het antwoord van ds. C. Harink: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24 ... gemeenten/

Wat er gezegd werd over christen zijn, dat je dat pas wordt als je echt tot geloof mag komen (iemand schreef dat), dat is niet een gedachte in de reformatorische kerken die de verbondsdoop hanteren. Dat is meer een gedachte, die overeenkomt met wat geloofsdopers leren.
Mooi antwoord van ds. C. Harinck. Zoals hij de doop uitlegt is hij als tweeverbonder in lijn met veel puriteinen. Denk toch dat de leer van de drieverbonden krachtiger is en meer de Schrift recht doet. Maar zie dit met de opvatting van ds. C. Harinck als een klein verschil.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12061
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Hier een discussie verwijderd. Hou het alsjeblieft netjes en feitelijk.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Cyrillus »

Mijn vraag was feitelijk en netjes:
https://www.rd.nl/artikel/1050760-vu-on ... edikant-gg
2 maanden geleden zou de VU een onderzoek starten naar mogelijke onvolkomenheden in het proefschrft van Ds. Mulder. Wie weet al iets meer?
Graag alleen reactie van hen die daadwerkelijk meer weten.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Het enige wat ik er van weet is dat ik er niets van weet. En daarmee verwacht ik dat er ook nog geen nieuws bekend is, omdat het anders gauw genoeg openbaar komt. Er is altijd wel iemand die daar nieuwswaarde in ziet.
-
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mister »

Cyrillus schreef: 02 apr 2024, 16:36 Mijn vraag was feitelijk en netjes:
https://www.rd.nl/artikel/1050760-vu-on ... edikant-gg
2 maanden geleden zou de VU een onderzoek starten naar mogelijke onvolkomenheden in het proefschrft van Ds. Mulder. Wie weet al iets meer?
Graag alleen reactie van hen die daadwerkelijk meer weten.
Nogmaals: bel met de VU. Dat lijkt me de kortste weg.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Mannetje schreef: 02 apr 2024, 16:43 Het enige wat ik er van weet is dat ik er niets van weet. En daarmee verwacht ik dat er ook nog geen nieuws bekend is, omdat het anders gauw genoeg openbaar komt. Er is altijd wel iemand die daar nieuwswaarde in ziet.
Heeft zeker nieuwswaarde. Waarom moet het zo lang duren?
Bij een discussie over bijvoorbeeld overbevolking zeggen we toch ook niet bel even met bijvoorbeeld IMF.
Het is gewoon fijn dat er helderheid komt in deze kwestie.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

CvdW schreef: 02 apr 2024, 16:50
Mannetje schreef: 02 apr 2024, 16:43 Het enige wat ik er van weet is dat ik er niets van weet. En daarmee verwacht ik dat er ook nog geen nieuws bekend is, omdat het anders gauw genoeg openbaar komt. Er is altijd wel iemand die daar nieuwswaarde in ziet.
Heeft zeker nieuwswaarde. Waarom moet het zo lang duren?
Bij een discussie over bijvoorbeeld overbevolking zeggen we toch ook niet bel even met bijvoorbeeld IMF.
Het is gewoon fijn dat er helderheid komt in deze kwestie.
Waarom het zo lang moet duren? Omdat ik denk dat de onderzoekers die dit uitzoeken echt niet helemaal vrijgesteld worden van alle andere werkzaamheden. Dus komt het bij het gewone werk en wordt er even de tijd voor genomen.
En je bevestigt mijn stelling dat er altijd mensen zijn die er nieuwswaarde in zien, dank daarvoor.
-
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Mannetje schreef: 02 apr 2024, 16:52
CvdW schreef: 02 apr 2024, 16:50
Mannetje schreef: 02 apr 2024, 16:43 Het enige wat ik er van weet is dat ik er niets van weet. En daarmee verwacht ik dat er ook nog geen nieuws bekend is, omdat het anders gauw genoeg openbaar komt. Er is altijd wel iemand die daar nieuwswaarde in ziet.
Heeft zeker nieuwswaarde. Waarom moet het zo lang duren?
Bij een discussie over bijvoorbeeld overbevolking zeggen we toch ook niet bel even met bijvoorbeeld IMF.
Het is gewoon fijn dat er helderheid komt in deze kwestie.
Waarom het zo lang moet duren? Omdat ik denk dat de onderzoekers die dit uitzoeken echt niet helemaal vrijgesteld worden van alle andere werkzaamheden. Dus komt het bij het gewone werk en wordt er even de tijd voor genomen.
En je bevestigt mijn stelling dat er altijd mensen zijn die er nieuwswaarde in zien, dank daarvoor.
Leuk dat we op eenzelfde lijn zitten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12061
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Er is niets bekend, dus alle geneuzel wordt opnieuw geknipt
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Herman schreef: 02 apr 2024, 18:22 Er is niets bekend, dus alle geneuzel wordt opnieuw geknipt
En nog een keer. Maar nu permanent. ;)
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

RD 4 april 2024 schreef:"De Jeugdbond wil het vertrouwen in het ‘midden’ vasthouden en in de breedte van het kerkverband vergroten”, meldt het beleidsplan dat de jongerenorganisatie deze week publiceerde. Extra aandacht gaat daarom uit naar het contact leggen met gemeenten die „bewust niet (meer) aangesloten zijn”, zodat er meer „wederzijds begrip” ontstaat.
Hoe is dat gebrek aan vertrouwen bij een deel van de gemeenten ontstaan?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Ararat schreef: 04 apr 2024, 20:40
RD 4 april 2024 schreef:"De Jeugdbond wil het vertrouwen in het ‘midden’ vasthouden en in de breedte van het kerkverband vergroten”, meldt het beleidsplan dat de jongerenorganisatie deze week publiceerde. Extra aandacht gaat daarom uit naar het contact leggen met gemeenten die „bewust niet (meer) aangesloten zijn”, zodat er meer „wederzijds begrip” ontstaat.
Hoe is dat gebrek aan vertrouwen bij een deel van de gemeenten ontstaan?
Door een bredere blik dat veroorzaakt een ander mens- en Godsbeeld. En daar kan niet iedereen in mee.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28734
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Er zijn wellicht gemeenten die zich meer herkennen in het aanbod uit de CGK en Bond, en andere gemeenten herkennen zich meer in het aanbod vanuit de GGiN.

Al vrees ik dat de kaders van de commissie kerkelijke eenheid eerder teveel richting de GGiN neigen dan richting de linkerflank van de GG.
Laatst gewijzigd door DDD op 04 apr 2024, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie