CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
14
22%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
13%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
5
8%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
36
57%
 
Totaal aantal stemmen: 63

ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: CGK convent

Bericht door ZWP »

HHR schreef: 23 mar 2024, 19:57
ZWP schreef: 23 mar 2024, 19:09
HHR schreef: 23 mar 2024, 16:17
HHR schreef: 09 mar 2024, 16:58 Ds LA den Butter over vrouw en ambt:

https://youtu.be/sQRuuOICXDE?si=w1Y4AaEDdfHcO2dH&t=1508


En in deze preek gaat hij in over de kerkelijke besluiten en dat deze behoren nageleefd te worden:

Hier : https://youtu.be/sIzsV48Hc1A?si=aFbxcxzPArEWrF-q&t=909
En verder in de preek:
"Tegen de besluiten in gaan is zonde tegen de broederlijke liefde"
https://youtu.be/sIzsV48Hc1A?si=6cNmpo3xq5rgZyLt&t=2686
Wordt dit tijdens een reguliere zondagse preek besproken?
Hij houdt een serie over NGB , een aantal daarvan staan op Evangelie Herauten: https://www.youtube.com/@evangelieherau ... Butter*%20

De NGB blijkt nog zeer actueel.

Vanwaar je vraag?
Een serie over de NGB is natuurlijk prachtig.
Wel een gevaar om te actueel te worden, dan kunnen prediking en kerkelijk polemiek gaan botsen. ( veel waardering voor deze predikant overigens)
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

ZWP schreef: 23 mar 2024, 20:09
Een serie over de NGB is natuurlijk prachtig.
Wel een gevaar om te actueel te worden, dan kunnen prediking en kerkelijk polemiek gaan botsen. ( veel waardering voor deze predikant overigens)
Deze preken zijn juist heel leerzaam. Juist omdat ze actueel zijn.
Als het niet actueel zou mogen worden dan doe je de NGB te kort.
Het ligt niet aan de NGB dat een aantal gemeenten binnen de CGK, regels met voeten treden.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: CGK convent

Bericht door ZWP »

HHR schreef: 23 mar 2024, 20:35
ZWP schreef: 23 mar 2024, 20:09
Een serie over de NGB is natuurlijk prachtig.
Wel een gevaar om te actueel te worden, dan kunnen prediking en kerkelijk polemiek gaan botsen. ( veel waardering voor deze predikant overigens)
Deze preken zijn juist heel leerzaam. Juist omdat ze actueel zijn.
Als het niet actueel zou mogen worden dan doe je de NGB te kort.
Het ligt niet aan de NGB dat een aantal gemeenten binnen de CGK, regels met voeten treden.
Ik had het ook over té actueel. Kerkpolitiek hoort geen plaats te hebben in de verkondiging (van Jezus Christus en Die gekruisigd). Een lastig evenwicht, maar wellicht prima gedaan door ds. Den Butter.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Waarom niet? De HC heeft toch ook verschillende kerkpolitieke onderwerpen (zoals tegenover de RKK van die tijd)?
Evangelist
Berichten: 512
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: CGK convent

Bericht door Evangelist »

ZWP schreef: 23 mar 2024, 22:09
HHR schreef: 23 mar 2024, 20:35
ZWP schreef: 23 mar 2024, 20:09
Een serie over de NGB is natuurlijk prachtig.
Wel een gevaar om te actueel te worden, dan kunnen prediking en kerkelijk polemiek gaan botsen. ( veel waardering voor deze predikant overigens)
Deze preken zijn juist heel leerzaam. Juist omdat ze actueel zijn.
Als het niet actueel zou mogen worden dan doe je de NGB te kort.
Het ligt niet aan de NGB dat een aantal gemeenten binnen de CGK, regels met voeten treden.
Ik had het ook over té actueel. Kerkpolitiek hoort geen plaats te hebben in de verkondiging (van Jezus Christus en Die gekruisigd). Een lastig evenwicht, maar wellicht prima gedaan door ds. Den Butter.
Waarom toch zo argwanend, ZWP?
Het is toch belangrijk dat actuele dwalingen ook helder en duidelijk worden aangewezen; juist de NGB leent zich daarvoor. De brieven van Paulus staan er trouwens ook vol mee. Jammer dat je daar direct het woord kerkpolitiek voor gebruikt. Wat er nu allemaal in de CGK speelt, heeft niets met kerkpolitiek te maken, maar met waarheid en leugen.
Hartelijke groet,
Evangelist
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: CGK convent

Bericht door ZWP »

Evangelist schreef: 23 mar 2024, 23:30
ZWP schreef: 23 mar 2024, 22:09
HHR schreef: 23 mar 2024, 20:35
ZWP schreef: 23 mar 2024, 20:09
Een serie over de NGB is natuurlijk prachtig.
Wel een gevaar om te actueel te worden, dan kunnen prediking en kerkelijk polemiek gaan botsen. ( veel waardering voor deze predikant overigens)
Deze preken zijn juist heel leerzaam. Juist omdat ze actueel zijn.
Als het niet actueel zou mogen worden dan doe je de NGB te kort.
Het ligt niet aan de NGB dat een aantal gemeenten binnen de CGK, regels met voeten treden.
Ik had het ook over té actueel. Kerkpolitiek hoort geen plaats te hebben in de verkondiging (van Jezus Christus en Die gekruisigd). Een lastig evenwicht, maar wellicht prima gedaan door ds. Den Butter.
Waarom toch zo argwanend, ZWP?
Het is toch belangrijk dat actuele dwalingen ook helder en duidelijk worden aangewezen; juist de NGB leent zich daarvoor. De brieven van Paulus staan er trouwens ook vol mee. Jammer dat je daar direct het woord kerkpolitiek voor gebruikt. Wat er nu allemaal in de CGK speelt, heeft niets met kerkpolitiek te maken, maar met waarheid en leugen.
Misschien ben ik inderdaad te argwanend. Maar er werd altijd gezegd: 'de preekstoel is geen steekstoel'. Laten we daarvoor waken. Wellicht /blijkbaar onnodig in dit geval, maar ik zou zelf aan de voorzichtige kant blijven.
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

ZWP schreef: 25 mar 2024, 08:20
Evangelist schreef: 23 mar 2024, 23:30
ZWP schreef: 23 mar 2024, 22:09
HHR schreef: 23 mar 2024, 20:35

Deze preken zijn juist heel leerzaam. Juist omdat ze actueel zijn.
Als het niet actueel zou mogen worden dan doe je de NGB te kort.
Het ligt niet aan de NGB dat een aantal gemeenten binnen de CGK, regels met voeten treden.
Ik had het ook over té actueel. Kerkpolitiek hoort geen plaats te hebben in de verkondiging (van Jezus Christus en Die gekruisigd). Een lastig evenwicht, maar wellicht prima gedaan door ds. Den Butter.
Waarom toch zo argwanend, ZWP?
Het is toch belangrijk dat actuele dwalingen ook helder en duidelijk worden aangewezen; juist de NGB leent zich daarvoor. De brieven van Paulus staan er trouwens ook vol mee. Jammer dat je daar direct het woord kerkpolitiek voor gebruikt. Wat er nu allemaal in de CGK speelt, heeft niets met kerkpolitiek te maken, maar met waarheid en leugen.
Misschien ben ik inderdaad te argwanend. Maar er werd altijd gezegd: 'de preekstoel is geen steekstoel'. Laten we daarvoor waken. Wellicht /blijkbaar onnodig in dit geval, maar ik zou zelf aan de voorzichtige kant blijven.
Wat vind je zelf van de fragmentjes die ik deelde?
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: CGK convent

Bericht door MGG »

https://refoweb.nl/vragenrubriek/30849/ ... w-in-ambt/

Een duidelijk antwoord op een merkwaardige vraag.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: CGK convent

Bericht door MGG »

Tijdens het lezen van een ND artikel over de scheuring van de Hervormde kerk op Goeree Overflakkee dacht ik al snel aan de CGK. Het artikel laat goed zien hoe diep de pijn zit en hoe onverwachts gemeenten uit elkaar vielen. Het is te hopen dat de CGK een eventuele scheiding professioneel afhandelt en niet net als de GG/GGIN en de PKN/HHK (plaatselijk) in een vechtscheiding uit elkaar gaan. Ik vind het triest om te zien hoeveel rechtszaken er gevoerd zijn over kerkelijke bezittingen.
ND schreef: Wat meteen opvalt in de gesprekken: twintig jaar na dato zit de pijn over de kerkscheuring waardoor de Hersteld Hervormde Kerk ontstond, nog maar net onder de oppervlakte.
ND schreef: ‘Ach ja, 2004. De ene zondag ging onze dominee nog voor. De volgende zondag was hij vertrokken. En tot onze stomme verbazing had hij een groot deel van de gemeente meegenomen. Blijkbaar hadden ze dat in het geheim afgestemd. Onbegrijpelijk. Hadden wij niet tot dan toe samen avondmaal gevierd?’
ND schreef: Arie Jan Heij, ouderling-kerkrentmeester uit Oude Tonge, zat indertijd in de synode. ‘Het ontstaan van de Hersteld Hervormde Kerk wijt ik voornamelijk aan de rol van een aantal predikanten. Hun argumenten lééfden helemaal niet onder de kerkgangers. De predikanten hebben hen op sleeptouw genomen. Vanaf de kansel werden gemeenteleden voorgesorteerd voor het vertrek.’
Het is een reëel gevaar dat dominees de preekstoel misbruiken voor kerkpolitiek. Net als dat het mij niet de bedoeling lijkt dat een dominee de aanstuurt op een keus voor de gemeente. De ouderlingen zijn primair verantwoordelijk voor de koers.
ND schreef: In de spannende eindfase van het Samen op Weg-proces organiseerde de Gereformeerde Bond in Putten een vergadering van synodeleden, in een poging een breuk te voorkomen. Heij zat er naast een van de latere kopstukken van de Hersteld Hervormde Kerk. Die zei: ‘Je kunt bedenken wat je wilt, wij gaan toch weg’, vertelt Heij. En hij voegt eraan toe: ‘Het draaiboek lag klaar, daar ben ik van overtuigd.’
Ik mis in heel het artikel wel een stukje nuancering. Het hele artikel wordt vanaf een kant benaderd. Stel dat dit citaat klopt, dan laat het zien dat vergaderen op den duur geen zin meer heeft. Het vertrouwen is weg en de intenties is niet meer om er samen uit te komen. Gelukkig lijkt de CGK in een zorgvuldig proces knopen door te gaan hakken.
ND schreef: Heij weigert 2004 een ‘scheuring’ te noemen. ‘Het was een fusieproces van drie kerken, met samen 2,8 miljoen leden. Vijftigduizend van hen gingen niet mee. Laten we de zaak wel in proportie blijven zien.’
Bij dit stukje kon ik een kleine glimlach niet onderdrukken. Door het ledenaantal te noemen en niet het aantal betrokken kerkleden maakt dhr. Heij handig gebruik van de leden die nooit komen. Een groot deel van leden zal het niks geïnteresseerd hebben, omdat zij niet naar de kerk komen. Een paar maanden terug sprak ik via mijn werk iemand die zei lid te zijn van de Hervormde Kerk of de PKN. Ik vroeg hoe bedoel je? reactie ja ik weet niet precies hoe het zit want ik ga nooit naar de kerk, maar Hervormd en PKN is toch hetzelfde of heb ik het mis? Het verbaasde mij dat een intelligent iemand die blijkbaar nog gedoopt is niet wist hoe het zit.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3056
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: CGK convent

Bericht door Lilian1975 »

MGG schreef: 06 apr 2024, 21:48 Tijdens het lezen van een ND artikel over de scheuring van de Hervormde kerk op Goeree Overflakkee dacht ik al snel aan de CGK. Het artikel laat goed zien hoe diep de pijn zit en hoe onverwachts gemeenten uit elkaar vielen. Het is te hopen dat de CGK een eventuele scheiding professioneel afhandelt en niet net als de GG/GGIN en de PKN/HHK (plaatselijk) in een vechtscheiding uit elkaar gaan. Ik vind het triest om te zien hoeveel rechtszaken er gevoerd zijn over kerkelijke bezittingen.
ND schreef: Wat meteen opvalt in de gesprekken: twintig jaar na dato zit de pijn over de kerkscheuring waardoor de Hersteld Hervormde Kerk ontstond, nog maar net onder de oppervlakte.
ND schreef: ‘Ach ja, 2004. De ene zondag ging onze dominee nog voor. De volgende zondag was hij vertrokken. En tot onze stomme verbazing had hij een groot deel van de gemeente meegenomen. Blijkbaar hadden ze dat in het geheim afgestemd. Onbegrijpelijk. Hadden wij niet tot dan toe samen avondmaal gevierd?’
ND schreef: Arie Jan Heij, ouderling-kerkrentmeester uit Oude Tonge, zat indertijd in de synode. ‘Het ontstaan van de Hersteld Hervormde Kerk wijt ik voornamelijk aan de rol van een aantal predikanten. Hun argumenten lééfden helemaal niet onder de kerkgangers. De predikanten hebben hen op sleeptouw genomen. Vanaf de kansel werden gemeenteleden voorgesorteerd voor het vertrek.’
Het is een reëel gevaar dat dominees de preekstoel misbruiken voor kerkpolitiek. Net als dat het mij niet de bedoeling lijkt dat een dominee de aanstuurt op een keus voor de gemeente. De ouderlingen zijn primair verantwoordelijk voor de koers.
ND schreef: In de spannende eindfase van het Samen op Weg-proces organiseerde de Gereformeerde Bond in Putten een vergadering van synodeleden, in een poging een breuk te voorkomen. Heij zat er naast een van de latere kopstukken van de Hersteld Hervormde Kerk. Die zei: ‘Je kunt bedenken wat je wilt, wij gaan toch weg’, vertelt Heij. En hij voegt eraan toe: ‘Het draaiboek lag klaar, daar ben ik van overtuigd.’
Ik mis in heel het artikel wel een stukje nuancering. Het hele artikel wordt vanaf een kant benaderd. Stel dat dit citaat klopt, dan laat het zien dat vergaderen op den duur geen zin meer heeft. Het vertrouwen is weg en de intenties is niet meer om er samen uit te komen. Gelukkig lijkt de CGK in een zorgvuldig proces knopen door te gaan hakken.
ND schreef: Heij weigert 2004 een ‘scheuring’ te noemen. ‘Het was een fusieproces van drie kerken, met samen 2,8 miljoen leden. Vijftigduizend van hen gingen niet mee. Laten we de zaak wel in proportie blijven zien.’
Bij dit stukje kon ik een kleine glimlach niet onderdrukken. Door het ledenaantal te noemen en niet het aantal betrokken kerkleden maakt dhr. Heij handig gebruik van de leden die nooit komen. Een groot deel van leden zal het niks geïnteresseerd hebben, omdat zij niet naar de kerk komen. Een paar maanden terug sprak ik via mijn werk iemand die zei lid te zijn van de Hervormde Kerk of de PKN. Ik vroeg hoe bedoel je? reactie ja ik weet niet precies hoe het zit want ik ga nooit naar de kerk, maar Hervormd en PKN is toch hetzelfde of heb ik het mis? Het verbaasde mij dat een intelligent iemand die blijkbaar nog gedoopt is niet wist hoe het zit.
Ik heb de citaten toch enigszins met verwondering, pijn gelezen.

Aantal opmerkingen:
Ik vind het "vreemd" als je als ouderling niet weet dat er bezwaarden in je gemeente zijn. En als het klopt wat hij zegt ook vanuit hem kennelijk nooit eens in de kr over deze dingen is gesproken? Laat staan door de bezwaarde predikant?

Wat ik weet is dat er geen draaiboeken waren. (Wij zaten niet in Oude Tonge) Tot de bewuste stemming waren wij zelfs nooit als gemeente voorgelicht door de kr. Geen wonder dat het niet "leefde" . Ik weet nog dat ik ooit aan een paar ouderlingen in 2002 vroeg hoe staat onze gemeente in het SOW? Ze keken of ze water zagen branden. Kennelijk werden zelfs zij niet goed voorgelicht. In 2002 zijn we getrouwd en verhuisd naar een andere gemeente (GB) . Tot 2004 was het tot de stemming geen onderwerp van gesprek. Na de stemming in december is er een soort gemeenteavond geweest. Maar daar werd eigenlijk niet eens de nieuwe belijdenisgeschriften besproken van wat zou het bezwaar kunnen zijn. En daar lag juist voornamelijk het pijnpunt.

Er zijn regionale voorlichtingsavonden geweest. Waar ( en dat waren niet de meest rechtse ds) waar wel gewezen werd op bezwaren. Maar ook altijd het wij willen niet weg en kunnen niet weg! En steeds de hoop dat er niet voor gestemd werd. En na de stemming de ontgoocheling zich verraden te voelen. Het verdriet. In die maanden van december tot mei is er wel een avond in de regio geweest. Waarin de pijn en verdriet er was. Ik herinner me de verslagenheid onder de mensen. Wat nu? Niemand werd gedwongen tot een keus. Maar dat we achterbleven als "hervormden". Er inderdaad voor de eerste zondagen een zaaltje besproken was. Mensen moeten toch ergens terecht kunnen. Maar geen draaiboek. Na de stemming. Er was niets geregeld qua voorzieningen voor predikanten en alles wat er verder bij komt kijken.

De bijeenkomst waar deze ouderling aan refereert is in de periode dat gedacht werd dat federatie misschien een scheuring zou voorkomen. Een fusie, daar konden meerderen niet in mee. De federatie was voor sommigen een uutkomst. Hoe dan ook. Er is voor een fusie gestemd. Niet voor een federatie. Waarschijnlijk hadden er dan veel meer predikanten niet de beslissing genomen niet de PKN in te gaan. Persoonlijk denk ik dat het een wat gekunstelde oplossing was.

De stelling dat op kansels voorgesorteerd werd op vertrek herken ik vanuit mijn positie dus niet. Wel dat er (niet vanaf een kansel tijdens diensten) avonden waren waarin mensen wel werden voorgelicht. Soms gebeurde dat ip uitnodiging van een bezwaarde kr soms gebeurde dat op uitnodiging van bezwaarde ambtsleden/gemeenteleden uit diverse losse gemeenten. En dat was ook de insteek. Voorlichting! Niet meer en niet minder. Voorlichting waar het vanuit de toen bestaande Hervormde Kerk ontbrak.
Dat er een draaiboek klaar lag mag hij bewijzen! Ik vind het ver gaan om dat te stellen in een krantenartikel. Het is een overtuiging waar hij van overtuigt is. Maar niet strookt met de realiteit m.i.


Ja we zijn 20 jaar verder. De pijn zit bij de Hervormden nog diep. Minder waarschijnlijk bij hen die zich later aansloten. Of misschien achtergebleven zijn om meer dan andere redenen. Er is geen trots. Wel pijn. Pijn omdat ook in de HHK een ontwikkeling is ontstaan om meer en meer als een afgescheiden kerk te fungeren. Wat nooit maar dan nooit de insteek is geweest van de toenmalige zgn "kopstukken". Als achtergebleven hervormde doen dit soort artikelen best wat. Zelfs na 20 jaar! Er zijn toen in alle menselijke emoties toen ook vanuit de HHK niet altijd de meest goede reacties geweest op elkaar. Maar hou het alsjeblieft wel bij de zuivere feiten denk ik dan als ik lees wat deze meneer zegt. Ik lees ook nu niet wat het bezwaar werkelijk was van de bezwaarden. Geen woord over de belijdenisgeschriften. Je hoeft ergens niet mee eens te zijn. Maar wanneer de scheuring je werkelijk zeer zou doen, laat je waar het op vastliep wel horen.

Nu maar weer naar het cgk onderwerp😉. Waar ik als HHK er de pijn voel. En ook bedenk. Hoe (misplaatst?) trots we waren hervormd te zijn in een kerk waar in feite de tucht niet functioneerde. We kerkje in een kerk waren als GB. . Om maar bij elkaar te blijven.Maar ondertussen de vrouw in het ambt bij de meeste Hervormde gemeenten geen bezwaar was. Er al atheïstisch ds waren. En er nog veel meer "mis". Was. Kennelijk ben ik mijn Hervormde voelsprieten ook beetje kwijt. Achteraf kan ik deze dingen niet goed plaatsen meer. Dat dat kon. Allemaal onder het mom, we hebben dezelfde belijdenisgeschriften nog.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 08 apr 2024, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Wat bedoel je precies met de term 'achtergebleven hervormde'?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3056
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: CGK convent

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef: 08 apr 2024, 12:17 Wat bedoel je precies met de term 'achtergebleven hervormde'?
Precies zoals ik het zeg. :)
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Het is mij niet helemaal duidelijk, maar het lijkt erop dat je de term gebruikt voor HHK-leden die in 2004 niet met de fusie tot PKN meegingen.
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

DDD schreef: 08 apr 2024, 12:29 Het is mij niet helemaal duidelijk, maar het lijkt erop dat je de term gebruikt voor HHK-leden die in 2004 niet met de fusie tot PKN meegingen.
Die bleven toch niet achter? Ik dacht juist dat daarmee de hervormden binnen de PKN bedoeld werden.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: CGK convent

Bericht door Henk J »

merel schreef: 08 apr 2024, 13:13
DDD schreef: 08 apr 2024, 12:29 Het is mij niet helemaal duidelijk, maar het lijkt erop dat je de term gebruikt voor HHK-leden die in 2004 niet met de fusie tot PKN meegingen.
Die bleven toch niet achter? Ik dacht juist dat daarmee de hervormden binnen de PKN bedoeld werden.
Dat hangt ervan af aan wie je het vraagt maar beide groepen vinden dat zij zijn achtergebleven in de oude Hervormde kerk. HHK-ers zeggen dat de andere groep is meegegaan naar de PKN en PKN-ers zeggen dat de HHK-ers zijn weggelopen.
Vond het artikel in het ND wel erg eenzijdig trouwens met de bekende verwijten, snap niet dat de redacteur niet de moeite nam even een perspectief van de andere kant op te schrijven.
Plaats reactie