Maanenschijn schreef: ↑23 mar 2024, 10:52Als ik op de vruchten van een goede huisvrouw let zijn er veel goede echtgenotes. Maar voor mijn vrouw voel ik liefde, daar zit het verschil.
Het interessante in deze discussie is dat jij nooit in het hart van je vrouw kunt kijken. Dus zelfs al ben je volledig overtuigd van haar liefde, waar ik niet aan twijfel, dan heb je dat uit haar woorden en daden.
De vraag is of je kunt zeggen dat liefde of geloof iets is wat bestaat als er geen daden zijn waar dat uit blijkt. Dat is ook wat Jacobus schrijf in zijn brief, dat het geloof zonder de werken dood is. Door een exclusieve nadruk op een innerlijke beleving (even los van het feit of die beleving Bijbels is of niet), ga je voorbij aan de uiterlijke kenmerken die duidelijk gegeven worden in Gods woord en die ook noodzakelijk zijn.
Olevianus formuleert het wat mij betreft heel mooi, hij begint inwendig, maar houdt daar niet op.
Caspar Olevianus schreef:Nadat ik nu door het geloof verzekerd ben, dat ik één van Christus' schapen ben, die Hij niet met goud of zilver, maar met Zijn eigen dierbaar Bloed gekocht heeft, zo moet ik me beijveren, dat ik die merktekenen heb, waarmee Hij gewoon is Zijn schapen door de Heilige Geest te tekenen, namelijk: de vruchten der bekering waardig. Deze zijn: dat ik Christus in Zijn hongerende en dorstende ledematen te eten en te drinken geve, in de vreemdelingen Christus herberge, enz. Op deze werken der dankbaarheid steunt echter het geloof niet. Vandaar ook dat de gelovigen in het oordeel zullen blijven zeggen: "Heere, wanneer hebben wij U hongerig en dorstig gezien, en hebben wij U te eten en te drinken gegeven?." Zij steunen alleen op Christus, "Die hun geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid en heiligmaking en verlossing" (1 Kor. 1: 30).