Hoe was je zondag [2]?

Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Anselmus »

Geytenbeekje schreef: 18 mar 2024, 11:37
Maanenschijn schreef: 18 mar 2024, 10:13
helma schreef:Wij hadden een goede zondag.

Ik zit nog steeds met het woord 'ontroerend' waar sommige mensen hier wat moeite mee hadden. Denk daar best veel over na. Is het alleen emotie of gaat het dieper?

De preken kunnen mij intens raken. Omdat het iets laat zien wie en hoe God is. Maar ook de spiegel die je voorgehouden krijgt, wat diep raakt en verootmoedigt. De vaste hoop vanwege de betrouwbaarheid van Gods Beloftewoord. De ruimte in, de volheid uit en de gewilligheid van Christus. En de ernst als verloren gaan zó eigen schuld is. En het verlangen naar de Bruiloft van het Lam. Geen zonde meer. Geen ongerechtigheid meer op aarde. Alles volmaakt tot eer van God.
De hoop die je door het Woord krijgt in de worsteling om degenen die je liefhebt en Christus niet kennen. Op dwaalwegen zijn. Of helemaal zijn afgehaakt. In zonde leven. Wat kan de preek daarin ook ineens weer hoop en moed geven. Ik kan dan zo diep verwonderd zijn over wie de HEERE is in Zijn verbondstrouw. In Zijn liefde. In Zijn gewilligheid.

Is ontroerd dan een 'verkeerd' woord?
Het belemmert mij eerlijk gezegd om wat te delen over 'hoe was je zondag'.
Beste Helma,

Ik raad je aan de woorden te gebruiken die je zelf kiest en dicht bij je gevoel staan. De allerheiligste zaken die je in je van de preekstoel hoort en weerklank hebben in je hart zal altijd alleen jij een naam kunnen geven.

Emoties (een moderne duiding van ‘bevinding’) zijn voor iedereen verschillend. Een rationeel mens zal het mogelijk niet zo snel ‘ontroerend’ vinden en daar wat vervreemding bij voelen. Een analytisch mens heeft mogelijk weer andere gedachten. Beschouw dat niet persoonlijk en laat het je niet weerhouden je eigen woorden te kiezen en met jouw woorden iets weer te geven van de zondagse dienst en daarin de genade van de Heere God te weerspiegelen.
Als een analytisch/zakelijk persoon gelooft dat hij wederomgeboren is maar weinig emoties erover kan uitlaten, dan vraag ik mij wel af waar dat in gelegen is hoe hij/zij dat gelooft en of hij/zij dan wel beseft heeft wat het de Heere gekost heeft en waaruit hij/zij gekomen is. Ik kan niet geloven dat mensen die echt wederomgeboren zijn, als een soort robot het verwerken en analyseren, ook zulke mensen hebben gevoelens en het lijkt me raar dat juist op dit punt het dan heel zakelijk blijft, terwijl ze wel op andere punten wel emotioneel kunnen reageren. Mijns inziens klopt er dan gewoon wat niet.
Iemand die niet huilt bij het graf van zijn ouders, is die geen wees? Gestalte zegt niet altijd iets over staat. Je communiceert een causaal verband dat er niet is: emoties = wedergeboorte of wedergeboorte = emoties. Er is hoogstens een correlatie. Op jouw manier wordt het helemaal een zakelijke constructie. Ik ken genoeg mensen die geregeld emotioneel zijn en toch zeggen geen kind van God te zijn. Daarnaast ga je er vanuit dat de wedergeboorte een bewust moment is, daar zijn de meningen over verdeeld. Sterker nog: de Heere Jezus zegt: net als de wind weet je niet waar die vandaan komt, je ziet alleen de gevolgen. Ten slotte leg je niet uit wat je bedoelt met 'emotioneel reageren' en of hier gradaties in zijn. Van ontroering zijn we nu al naar emotioneel reageren gegaan. Dit onderstreept mijn punt van verschil in definitie, verschil van beleving en verschil in karakter. Ten slotte bevestig je in je post precies wat ik al beschreef in mijn eerdere post, ongenadig hard afserveren van een andere geloofsbeleving. Ik ben dankbaar en blij beste Geytenbeekje dat één en ander/mijn zaligheid niet van jouw oordeel afhangt.
Anselmus schreef: Ik herken me in jouw post. Het viel mij op dat sommigen regelmatig het woord ontroerend gebruiken en dat is ook prima natuurlijk. Ik had daar een post over geschreven, maar niet geplaatst, misschien wel om te voorkomen dat mijn beleving gewogen en weggezet zou worden. Mijn post had dezelfde strekking als wat jij schrijft dat dit mogelijk ook komt hoe je karakter is of wat je aanspreekt in een voordracht. Ik ben rationeel ingesteld en ben meer gevoelig voor een betoog dat argumentatief, filosofisch en retorisch goed in elkaar zit, dan voor een preek met veel gevoel en ervaringen. Heb ik nooit gevoelige momenten gehad? Zeker wel, geloof gaat niet buiten mijn gevoel om. Toch is het eerder zeldzaam dan standaard dat ik in mijn gevoel geraakt word. Terwijl ik graag in de kerk zit en daar graag over Mijn Koning hoor en daar soms de hele week nog over na kan denken, maar een emotie als ontroerend ken ik niet zo of voert niet de boventoon als ik een preek zou omschrijven. Daarom denk ik dat het ook een kwestie van karakter is. Ik zie het als een zegen van God dat er predikanten zijn met verschillende karakters en voordrachten om de gemeenten mee te dienen.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Arja »

Het is nu al weer vrijdag! Op zondag luisterde ik een preek over Hebreeën 10 van ds. Willemsen en een preek over Johannes 19: 28 van ds. L. de Wit. Waar ik dankbaar voor was, was dat Christus centraal stond in beide preken en dat allebei de dominees eerlijk waren over de twee kanten (buiten Christus en met /in Christus). En dat er Bijbelse nodiging en aanbieding was. Ds. Willemsen aan eindigde ongeveer zo: "Het bloed van Jezus Christus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde. Heb u daar genoeg aan?"

Zijn jullie door de week ook nog bezig met de preken van de zondag?

Je kunt de 2 preken naluisteren op: https://www.youtube.com/@VredeskerkVeenendaal
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Henk J »

Arja schreef: 22 mar 2024, 12:14 Zijn jullie door de week ook nog bezig met de preken van de zondag?
Zeker, afgelopen week meerdere keren gedacht aan de preek van zondagmorgen, daar had ik ook al iets over gedeeld. Een preek die op zondag al indruk maakte gaat vaak de hele week met je mee, maakte de preek geen indruk dan herinner je het je ook niet zo snel meer doordeweeks...
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Arja »

Henk J schreef: 22 mar 2024, 12:20
Arja schreef: 22 mar 2024, 12:14 Zijn jullie door de week ook nog bezig met de preken van de zondag?
Zeker, afgelopen week meerdere keren gedacht aan de preek van zondagmorgen, daar had ik ook al iets over gedeeld. Een preek die op zondag al indruk maakte gaat vaak de hele week met je mee, maakte de preek geen indruk dan herinner je het je ook niet zo snel meer doordeweeks...
Aaaah, ga ik terugzoeken. Ik wilde wel dat ik nog zo onbevangen kon luisteren als vroeger
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Henk J »

Arja schreef: 22 mar 2024, 12:21 Aaaah, ga ik terugzoeken. Ik wilde wel dat ik nog zo onbevangen kon luisteren als vroeger
Hier te vinden: https://www.hhg-harskamp.nl/kerkenraad/ ... maart-2024
Christen
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Christen »

A.s. zondag om 9.00 uur speelt Hendrikus in de kerk?

Wij hopen er dan nl te zijn.

Rijden nu al richting het oosten. Dus we zijn nu vroeg genoeg...
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Hendrikus »

Christen schreef: 22 mar 2024, 19:13 A.s. zondag om 9.00 uur speelt Hendrikus in de kerk?

Wij hopen er dan nl te zijn.

Rijden nu al richting het oosten. Dus we zijn nu vroeg genoeg...
Was eigenlijk niet de bedoeling, maar door een ruiling inderdaad nu toch om 9 uur ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Christen
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Christen »

:super
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Geytenbeekje »

Sochtends live deze preek gehoord:
3. Het derde Kruiswoord
En Jezus zeide tot hem; Voorwaar zeg Ik u, heden zult gij met Mij in het Paradijs
zijn. Lukas 23 : 43 van John Flavel
https://theologienet.nl/bestanden/flave ... preken.pdf

Smiddags hc Zondag 12 van ds m van kooten (pkn elspeet)
Bertiel
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Gistermorgen ds A den Hartog jr.
Joh 18: 1-11
De Herder stelt Zijn leven voor de schapen
1. Jezus ging uit
2 en gaf zich over

Gisteravond kand W. Kos
Mat 27;11-32, tekst: 27-32
Jezus de Koning van de Joden
1. Uitgekleed
2. bespot
3. weggeleid

Nog meer dan andere jaren valt me op de gewilligheid van Christus in Zijn lijden.
Zeker gisterochtend was een lofzang hierover
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Christen
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Christen »

Ik werd 's morgens wakker en dacht aan gebed des heeren vers 3. Dat gebeurt ook niet elke dag. O, ja, dacht ik...

Een herder op de preekstoel, een meester in het vak achter het orgel.. en delen in jullie vreugde met die psalm dat vond ik indrukwekkend. Die verbinding ook met de dienst in het geheel en het orgelspel..

Toegerust weer terug in het westen. Bedankt!
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door helma »

Goede, leerzame zondag in Renswoude.
Ds. C.P. de Boer


Morgendienst
Mattheüs 27,55-56 (Lezen: Mattheüs 27:33-56)

Vrouwen bij Jezus´ sterven
1. Zij dienen een lijdende Jezus
2. Zij kijken naar een stervende Jezus
3. Zij getuigen van een gekruisigde Jezus

Ps. 86: 6
Ps. 143: 10
Ps. 38: 8, 11 en 22
Ps. 31: 11 en 12
Ps. 140: 7 en 13


Middagdienst:
Romeinen 6,4a, 5a en 6a (Lezen Romeinen 6:1-14) deel 1 preek Rom 6

In Christus´ dood gedoopt
1. Met Christus begraven
2. Met Christus gestorven
3. Met Christus gekruisigd
(Bediening Heilige Doop)

Ps. 102: 11 en 12
Ps. 100: 4
Ps. 105: 5
Ps. 81: 12
Ps. 119: 58 en 67
Ps. 19: 7
Gebed des Heeren 7 en 10


's Avonds op bezoek bij buren die die dag voor het eerst Avondmaal hadden mogen vieren. Verwonderd over Gods werk.



Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Delftenaar »

Gisteren was een belijdenisdienst in een volle Nieuwe Kerk. Thema vanuit Efeze en Hebreeën was "vrijmoedigheid en volharding".
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Anselmus »

Gisteren twee mooie diensten waarin de preek in de avonddienst mij raakte omdat Christus daarin schitterde (zonder te zeggen dat dat in de ochtend niet het geval was). De preek raakte mij en ik moest nog aan Helma denken. Als we hetzelfde bedoelen met geraakt worden of ontroering was dit voor mij een ontroerende preek ook al wil ik niet zeggen dat het aan de preek ligt wanneer ik deze emotie niet of minder ervaar.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door helma »

Anselmus schreef:Gisteren twee mooie diensten waarin de preek in de avonddienst mij raakte omdat Christus daarin schitterde (zonder te zeggen dat dat in de ochtend niet het geval was). De preek raakte mij en ik moest nog aan Helma denken. Als we hetzelfde bedoelen met geraakt worden of ontroering was dit voor mij een ontroerende preek ook al wil ik niet zeggen dat het aan de preek ligt wanneer ik deze emotie niet of minder ervaar.
Ah...app me de link dan luister ik ze ook!
Plaats reactie