Ontwikkelingen HHK

Iemand
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 okt 2023, 17:56

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Iemand »

MGG schreef: 19 mar 2024, 13:15 Een curatorium in welke vorm of naam ook hebben de verschillende kerken inderdaad zelf bedacht. Ik zie niet in hoe het toezicht houden op wie voor mag gaan haaks staat op de Bijbelse voorbeelden.

De eis van een universitaire studie staat haaks op de Bijbelse voorbeelden. Van een deel van de discipelen en profeten weten we bijna zeker dat zij geen theoretische opleiding gehad hebben. Laat staan een theologisch studie.
Ik wil hier even op aanhaken, volgens mij is het niet nodig om naar Bijbelse voorbeelden te kijken omdat hier duidelijke regels over zijn, o.a. beschreven 2 Tim. 2:2 "En hetgeen gij van mij gehoord hebt onder vele getuigen, betrouw dat aan getrouwe mensen, welke bekwaam zullen zijn om ook anderen te leren."

Volgens mij kun je hier een paar dingen uit concluderen:
1. Dat een predikant bekwaam moet zijn om anderen te leren (en volgens mij komt de bakker om de hoek daar zonder goede opleiding doorgaans niet voor in aanmerking).
2. Dat Paulus voorschrijft dat Timotheüs de mensen inderdaad moet screenen, want ze moeten bekwaam zijn om te leren, en aan de andere punten voldoen die hij elders noemt.
3. Dat de predikanten hier niet onmiddelijk door God geroepen worden, maar middelijk, door de kerk, in dit geval vertegenwoordigd door Timotheüs.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

Iemand schreef: 19 mar 2024, 17:42
MGG schreef: 19 mar 2024, 13:15 Een curatorium in welke vorm of naam ook hebben de verschillende kerken inderdaad zelf bedacht. Ik zie niet in hoe het toezicht houden op wie voor mag gaan haaks staat op de Bijbelse voorbeelden.

De eis van een universitaire studie staat haaks op de Bijbelse voorbeelden. Van een deel van de discipelen en profeten weten we bijna zeker dat zij geen theoretische opleiding gehad hebben. Laat staan een theologisch studie.
Ik wil hier even op aanhaken, volgens mij is het niet nodig om naar Bijbelse voorbeelden te kijken omdat hier duidelijke regels over zijn, o.a. beschreven 2 Tim. 2:2 "En hetgeen gij van mij gehoord hebt onder vele getuigen, betrouw dat aan getrouwe mensen, welke bekwaam zullen zijn om ook anderen te leren."

Volgens mij kun je hier een paar dingen uit concluderen:
1. Dat een predikant bekwaam moet zijn om anderen te leren (en volgens mij komt de bakker om de hoek daar zonder goede opleiding doorgaans niet voor in aanmerking).
2. Dat Paulus voorschrijft dat Timotheüs de mensen inderdaad moet screenen, want ze moeten bekwaam zijn om te leren, en aan de andere punten voldoen die hij elders noemt.
3. Dat de predikanten hier niet onmiddelijk door God geroepen worden, maar middelijk, door de kerk, in dit geval vertegenwoordigd door Timotheüs.
1. Eens, maar dat hoeft geen academische opleiding te zijn. HBO theologie of een goede interne opleiding volstaat ook prima.
2. Ik vind een curatorium of commissie van toelating daar een prima middel voor. Helaas zitten sommige curatoriums op dit forum in de verdachtenbank.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Het is maar net wie je moet leren. Ik denk dat veel mensen prima uit de voeten kunnen met preken van een hbo-dominee. Maar ik ben er zelf niet zo'n voorstander van. Je hoort toch vaak het verschil. Misschien dat in sommige gemeenten een hbo-dominee prima past.
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Konijntje »

Refojongere schreef: 18 mar 2024, 22:17
Konijntje schreef: 18 mar 2024, 21:10
HersteldHervormd schreef: 18 mar 2024, 19:23
Geytenbeekje schreef: 18 mar 2024, 19:23
Heb niet het idee dat de HHK een opleiding samen met de GG wilt doen, eerder met de CGK (TUA)
Het gaat ook om samenwerking, niet perse samen een opleiding starten.
Als er al sprake kan zijn van samenwerking, zal er ook herkenning moeten zijn op geestelijk vlak.

Tussen de HHK en GG zijn er vrij grote leerverschillen.
Eens, zie ook recensie van ds. De Heer waarin dat doorschemert:
https://www.rd.nl/artikel/1056788-uitpu ... -prediking

"Wat de dogmatiek betreft, haakte het wel eens. Er staat bijvoorbeeld dat de tweeslag uit- en inwendige roeping behoort tot de scholastieke onderscheidingen. Ik zou daar positiever over willen spreken"

Ik vermoed dat dr. Van Kooten er niet zo van is omdat in de praktijk mensen de uitwendige roeping niet serieus nemen omdat ze wachten op de inwendige roeping.

"Ook bij uiteenzettingen over het bevindelijke leven stokte het bij het lezen weleens, bijvoorbeeld bij wat er staat over de doorleving van de rechtvaardigmaking en de betekenis van de heilsfeiten voor het geestelijk leven. Over deze tere zaken had voor mij welwillender en voorzichtiger mogen worden geschreven."

"De Nadere Reformatie komt zodoende niet echt tot haar recht in het handboek."

Ik vermoed dat een niet onbelangrijke stroming binnen de HHK zich veel meer richt op Calvijn dan op de Nadere Reformatie. Begrippen als rechtvaardiging van eeuwigheid, inwendige roeping, uurtjes der minne, het moeten meemaken van een crisiservaring voordat je je bekeerd mag weten, zijn in HHK redelijk onbekend
Mooi artikel. Die had ik nu net gemist, dus mooi om die hier terug te vinden. Ik denk dat je een goede samenvatting geeft van verschilpunten. Ik zou daaraan nog de positionering van de oproep tot geloof en bekering en de beloftes van het evangelie (voor wie bestemd / uitverkiezing) aan willen toevoegen.

Hoewel het natuurlijk ook weer niet zo zwart-wit ligt. Predikanten zoals IJsselstein, Baan, Zondag, Harinck, Vreugdenhil e.d. zullen meer op de lijn liggen dr. van Van Kooten, maar die zijn wel in de minderheid binnen de Ger. Gem.
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Konijntje »

huisman schreef: 19 mar 2024, 09:34
Bertiel schreef: 19 mar 2024, 08:49 ds van Kooten heeft het over 1 roeping met tweeërlei uitwerking.
dus zie 1 roep maar wel een inwendige en een uitwendige werking
Zo heb ik het vroeger op catechisatie geleerd. Nu vind ik het vrij onbelangrijk of je het over een tweeërlei roeping hebt of 1 roeping met een tweeërlei uitwerking. Beide wil zeggen dat de roeping toegepast moet worden door Gods Geest.
Wat ik weleens opmerk dat sommigen zo spreken of de roeping of het aanbod van genade automatisch tot geloof zal leiden. Dat is Bijbels gezien een dwaling. Velen zijn geroepen weinigen zijn uitverkoren. Levi in het tolhuis en de rijke jongeling kregen beide dezelfde roeping: Volg mij! De uitwerking was tegengesteld.
Het is ook in welk perspectief je "velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren" plaats. Neem alleen ons land. In vrijwel iedere plaats luiden op zondag de kerkklokken. Toch gaan er maar weinigen naar de kerk.

Of plaats je het in het perspectief van een kerkelijke gemeente?

Dat maakt nogal verschil.
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Konijntje »

HersteldHervormd schreef: 19 mar 2024, 09:56 Ik denk toch echt dat er verschil zit in die twee.
In ieder geval vind ik de uitleg van Van Kooten een stuk duidelijk en minder vatbaar voor theologische kronkels.
Eens. Het biedt helderheid.
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ararat »

TSD schreef: 19 mar 2024, 11:36
Ararat schreef: 19 mar 2024, 10:57
huisman schreef: 19 mar 2024, 09:34
Bertiel schreef: 19 mar 2024, 08:49 ds van Kooten heeft het over 1 roeping met tweeërlei uitwerking.
dus zie 1 roep maar wel een inwendige en een uitwendige werking
Zo heb ik het vroeger op catechisatie geleerd. Nu vind ik het vrij onbelangrijk of je het over een tweeërlei roeping hebt of 1 roeping met een tweeërlei uitwerking. Beide wil zeggen dat de roeping toegepast moet worden door Gods Geest.
Wat ik weleens opmerk dat sommigen zo spreken of de roeping of het aanbod van genade automatisch tot geloof zal leiden. Dat is Bijbels gezien een dwaling. Velen zijn geroepen weinigen zijn uitverkoren. Levi in het tolhuis en de rijke jongeling kregen beide dezelfde roeping: Volg mij! De uitwerking was tegengesteld.
Mijn aantekeningen bij het ooit lezen van 'Aan Zijn voeten' van ds. Van Kooten:
De roeping heeft tweeërlei uitwerking. Daarom werd er 'vroeger' vaak aan toegevoegd dat de roeping uitwendig of inwendig is.
Hierdoor kan de uitwendige roeping klein worden geacht, omdat het slechts aan de buitenkant plaatsvindt. Dit suggereert dat er twee soorten roeping zijn. Dat is niet waar, er is één roeping met twee mogelijke antwoorden van de hoorder. Door het Woord krijgt iedereen dus dezelfde roeping.
een stukje verder:
Als de roeping wordt gezien vanuit de uitverkiezing, kan de prediking geen roeping meer zijn, hoogstens een gunnend wensen. Ook moeten er kunstmatige en onbijbelse onderscheidingen worden bedacht, zoals: het aanbod is voor iedereen, de beloften zijn alleen voor de uitverkorenen.
Geroepenen en uitverkorenen zijn geen synoniemen. Er zijn meer geroepenen dan uitverkoren, want ieder die het woord hoort is geroepen.
De verkiezing mag wel achteraf als verklaring van de uitwerking van de roeping zijn. De verkiezing is nooit een cirkel die moet samenvallen met de cirkel waarbinnen de Woordverkondiging moet plaatsvinden.
Ik heb dus moeite met deze zin, want het werk van de Heilige Geest wordt nu niet genoemd. Ds. van Kooten zal het vast niet zo bedoelen, maar ik vind zulke uitspraken gevaarlijk. Maar misschien citeer je nu eenzijdig en ben je te vroeg gestopt met citeren, want je moet in deze wel met 2 woorden blijven spreken.
Ik stopte te vroeg. Iets verderop wordt het werk van de Heilige Geest uitgewerkt.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8975
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

Konijntje schreef: 19 mar 2024, 21:43Het is ook in welk perspectief je "velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren" plaats. Neem alleen ons land. In vrijwel iedere plaats luiden op zondag de kerkklokken. Toch gaan er maar weinigen naar de kerk.

Of plaats je het in het perspectief van een kerkelijke gemeente?

Dat maakt nogal verschil.
Bijbels gezien gaat het bij deze roeping om de evangelieroep, en niet om het gebeier van kerkklokken :)

Die evangelieroep kan overigens ook buiten de gemeente klinken, bijvoorbeeld door evangelisatie, het getuigenis van een christen of getrouwe christelijke media.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12061
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Henk J schreef: 18 mar 2024, 15:11 Ik eigenlijk niet, hoop dat de bestaande situatie met het seminarie aan de VU nog lang zo door kan gaan. Dat gaat prima op deze wijze, vraag is hoe lang er ruimte blijft voor een eigen opleiding aan de VU.
Inmiddels is binnen een maand na de besluitvorming op de synode bekend geworden dat er binnen de VU een initiatief is om de facuteit theologie op te heffen. (Nu ja, te fuseren binnen de geesteswetenschappen). Het is van de zotte dat het HHS zijn kaarten op de VU is blijven zetten, maar dat roep ik al vanaf 2004. https://www.rd.nl/artikel/1059877-petit ... -de-vusie-
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef: 13 apr 2024, 11:48
Henk J schreef: 18 mar 2024, 15:11 Ik eigenlijk niet, hoop dat de bestaande situatie met het seminarie aan de VU nog lang zo door kan gaan. Dat gaat prima op deze wijze, vraag is hoe lang er ruimte blijft voor een eigen opleiding aan de VU.
Inmiddels is binnen een maand na de besluitvorming op de synode bekend geworden dat er binnen de VU een initiatief is om de facuteit theologie op te heffen. (Nu ja, te fuseren binnen de geesteswetenschappen). Het is van de zotte dat het HHS zijn kaarten op de VU is blijven zetten, maar dat roep ik al vanaf 2004. https://www.rd.nl/artikel/1059877-petit ... -de-vusie-
Hartgrondig met je eens.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Delftenaar »

Of de HHK voegt zich weer bij de opleiding van de PKN.
Met enkele aparte modules ofzo.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Erskinees »

Of de TUA, mocht de CGK (hopelijk) besluiten om de gereformeerde lijn te blijven aanhouden. De TS van de GG zou vervolgens een beperkt aantal basisvakken (zoals de Bijbelse talen) bij de TUA/HHK combi kunnen inkopen. Vervolgens heb je een fantastische samenwerking tussen de drie grote rechtsere kerkverbanden in ons land. Maar dit is vast een utopie.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

Erskinees schreef: 13 apr 2024, 19:27 Of de TUA, mocht de CGK (hopelijk) besluiten om de gereformeerde lijn te blijven aanhouden. De TS van de GG zou vervolgens een beperkt aantal basisvakken (zoals de Bijbelse talen) bij de TUA/HHK combi kunnen inkopen. Vervolgens heb je een fantastische samenwerking tussen de drie grote rechtsere kerkverbanden in ons land. Maar dit is vast een utopie.
In 2004 is ook gekeken naar de TUA om eventueel samen een opleiding te realiseren. Maar het is altijd een bewuste keuze van de HHK geweest om de opleiding te vestigen aan een algemene/seculiere universiteit.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

Herman schreef: 13 apr 2024, 11:48 Inmiddels is binnen een maand na de besluitvorming op de synode bekend geworden dat er binnen de VU een initiatief is om de facuteit theologie op te heffen. (Nu ja, te fuseren binnen de geesteswetenschappen). Het is van de zotte dat het HHS zijn kaarten op de VU is blijven zetten, maar dat roep ik al vanaf 2004. https://www.rd.nl/artikel/1059877-petit ... -de-vusie-
Hoop dat het meevalt, wat vond jij in 2004 al zot aan het idee om een seminarie te vestigen aan de VU?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12061
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Henk J schreef: 13 apr 2024, 20:16 Hoop dat het meevalt, wat vond jij in 2004 al zot aan het idee om een seminarie te vestigen aan de VU?
Omdat het toen niet lukte om bij de TUA aan te sluiten, hoewel dat naderhand heeft gelegen aan de CGK broeders. Maar voor iedereen is het glashelder dat de verbinding met de TUA verreweg de voorkeur heeft, en nu is het niet gebeurd. Daar kan je je toch blijvend over verbazen? En nu zit C.P. de Boer aan het HHS en G. van den Brink ergens op een instituut gelieerd aan de TUA.
Plaats reactie