Liturgie: behouden of vernieuwen

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Orchidee »

Idd zéér bijzonder!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door DDD »

Het is een voor mij heel bekende uitdrukking. En ik denk ook echt dat het een risico is. Pas stond er over volgens mij in Visie nog een heel artikel.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Bourdon16 »

Ararat schreef: 16 mar 2024, 14:53 Ik vind het een bijzondere uitdrukking: dwalingen de kerk ingezongen. Maar als een moeder het zegt zal het wel waarheid zijn.
Moeders zijn over het algemeen heel verstandig dus ik zou er maar naar luisteren.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee:).
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Ararat »

Dan ga ik er niet tegenin. Voor ik het weet krijg ik billenkoek...

Ik zing stiekem wel een gezangetje thuis, niks aan de hand. Anderen doen hetzelfde met het lezen van de HSV, zo las ik in een ander topic.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Tiberius »

Ararat post :slurp schreef:16 mar 2024, 14:53 Ik vind het een bijzondere uitdrukking: dwalingen de kerk ingezongen. Maar als een moeder het zegt zal het wel waarheid zijn.
Zo bijzonder is dat niet.
Liturgie, en met name het kerklied, doet 3 dingen:
“Liturgie is een uiting van geloof, liturgie vormt het geloof en liturgie weerspiegelt het geloof.
De meeste dwalingen komen via de liturgie het gelof binnen, en dan vooral via het kerklied.”

(Citaat van Jaco Weij, in Geknipt voor de liturgie)
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door merel »

Bourdon16 schreef: 16 mar 2024, 15:44
Ararat schreef: 16 mar 2024, 14:53 Ik vind het een bijzondere uitdrukking: dwalingen de kerk ingezongen. Maar als een moeder het zegt zal het wel waarheid zijn.
Moeders zijn over het algemeen heel verstandig dus ik zou er maar naar luisteren.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee:).
Als moeders over het algemeen heel verstandig zijn, zou jeugdzorg niet overlopen.

Daarnaast is het een kulargument. Dwalingen komen de kerk in door ons eigen hoogmoedige hart en niet door een lofzang tot God.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Tiberius »

Zeker geen kulargument.
Weij noemt het lied ‘Heer uw licht en uw liefde schijnen’, om maar een voorbeeld te noemen.
In het laatste couplet wordt gezongen ‘U volmaakt wie volkomen zich geven.’ Een mooi gevoel misschien, maar wel een dwaling.

En om bij de psalmen te blijven, wat dacht je van de regel ‘Wij steken het hoofd omhoog en zullen de eerkroon dragen’?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Ararat »

Nu durf ik psalm 100 ook niet meer te zingen. In de kerk dan.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Online
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:Zeker geen kulargument.
Weij noemt het lied ‘Heer uw licht en uw liefde schijnen’, om maar een voorbeeld te noemen.
In het laatste couplet wordt gezongen ‘U volmaakt wie volkomen zich geven.’ Een mooi gevoel misschien, maar wel een dwaling.

En om bij de psalmen te blijven, wat dacht je van de regel ‘Wij steken het hoofd omhoog en zullen de eerkroon dragen’?
Dat lijkt me anders heel bijbels hoor, in eeuwigheidsperspectief gezien.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef: 16 mar 2024, 16:56 Zeker geen kulargument.
Weij noemt het lied ‘Heer uw licht en uw liefde schijnen’, om maar een voorbeeld te noemen.
In het laatste couplet wordt gezongen ‘U volmaakt wie volkomen zich geven.’ Een mooi gevoel misschien, maar wel een dwaling.

En om bij de psalmen te blijven, wat dacht je van de regel ‘Wij steken het hoofd omhoog en zullen de eerkroon dragen’?
1. De hype rond Shine, Jesus, Shine is gelukkig wel zo'n beetje voorbij. Ik zie het nagenoeg nooit meer voorbijkomen. In Weerklank is het lied niet opgenomen.
2. In het Liedboek van 2013 kreeg lied een andere, betere vertaling, waarin de gewraakte zin uit Opwekking 334 niet voorkomt. Wél "Door uw Zoon mag ik staan in uw luister, toets mij, test mij, verteer al mijn duister".
3. Wereldwijd zijn er maar heel weinig kerkgenootschappen die zich beperken tot de psalmen. Zouden al die andere moeders op de wereld dan zó dom zijn?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Liturgie: behouden of vernieuwen

Bericht door Tiberius »

Ik zeg niet dat je je tot de psalmen moet beperken, maar dat je goed moet opletten wat je opgeeft. En uit welke liedbundel inderdaad.
Plaats reactie