Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

CvdW schreef: 11 mar 2024, 07:59 Zo is het dus niet.
Eigen liturgie mag niet meer. Keuze is dus geen liturgie of liturgie van de kerkenraad.
Wat bedoel je met geen liturgie?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bourdon16 »

Bedoelt wordt toch het liturgieboekje wat gebruikt wordt in de kerkdienst?
Dat wordt bij ons standaard verzorgd door de dominee/kerk.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

CvdW schreef: 11 mar 2024, 07:59 Zo is het dus niet.
Eigen liturgie mag niet meer. Keuze is dus geen liturgie of liturgie van de kerkenraad.
Even afgezien van het onjuiste gebruik van het woord liturgie (liturgie is de gang van zaken tijdens de dienst; het document waarin de gang van zaken tijdens de dienst wordt beschreven heet een orde van dienst): kennelijk zijn er dingen gebeurd waar de kerkenraad niet blij mee was en wil men op deze wijze de boel onder controle houden. Of dat nou in de vormgeving zat (al te uitbundige illustraties, wie zal het zeggen) of in het zonder overleg toevoegen van liederen of andere zaken waar de kerkenraad moeite mee had, dat blijft onduidelijk.
Maar het is wel een symptoom van: de kerkenraad is de baas, het gaat hier zoals wij dat willen en anders niet.
~~Soli Deo Gloria~~
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

We leven blijkbaar in een tijd dat de kerkenraad bepaalde kaders moet aangeven wat betreft huwelijken en begrafenissen. Doen ze dat niet, dan kom je dus voor verrassingen te staan, zoals bijvoorbeeld bloemen op de kist. Tenminste, ik ga ervan uit dat die bewuste kerkenraad hierover niet geïnfomeerd was. En dan wordt het moeilijk om op het laatste moment dit op een nette wijze te corrigeren en wordt het toch maar toegelaten.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

Tiberius schreef: 11 mar 2024, 07:50 Je kan alles wel negatief duiden, maar ik zie het voorstel juist als een mooie geste van de kerkenraad. Je kan er wel of geen gebruik van maken.
Op het geheel van de kosten van de trouwdag stelt die orde van dienst vrijwel niets voor. Hooguit twee tientjes, schat ik.
Ook vanwege die subtiele zin met 'strak stukje werk' vermoed ik dat er in de kerkenraad irritatie was over roze boekjes met knuffelfoto's van het bruidspaar op de voorkant (ik heb nooit in Krabbendijke een trouwdienst bijgewoond, dus ik gok maar wat) en dat ze het zo onder controle houden. Maar t is vriendelijk verwoord en dat is altijd prettig.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef: 11 mar 2024, 08:22
CvdW schreef: 11 mar 2024, 07:59 Zo is het dus niet.
Eigen liturgie mag niet meer. Keuze is dus geen liturgie of liturgie van de kerkenraad.
Even afgezien van het onjuiste gebruik van het woord liturgie (liturgie is de gang van zaken tijdens de dienst; het document waarin de gang van zaken tijdens de dienst wordt beschreven heet een orde van dienst): kennelijk zijn er dingen gebeurd waar de kerkenraad niet blij mee was en wil men op deze wijze de boel onder controle houden. Of dat nou in de vormgeving zat (al te uitbundige illustraties, wie zal het zeggen) of in het zonder overleg toevoegen van liederen of andere zaken waar de kerkenraad moeite mee had, dat blijft onduidelijk.
Maar het is wel een symptoom van: de kerkenraad is de baas, het gaat hier zoals wij dat willen en anders niet.
Waar lees jij jouw aannames in dit stukje. Ik lees een voorstel van de diakonie om het bruispaar tegemoet te komen in de kosten. Dat voorstel heeft de kerkenraad overgenomen.

Als een kerkenraad met zo’n sympathiek besluit al verdacht wordt gemaakt zegt dat veel over sommige forummers.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Zita schreef: 11 mar 2024, 08:42
Tiberius schreef: 11 mar 2024, 07:50 Je kan alles wel negatief duiden, maar ik zie het voorstel juist als een mooie geste van de kerkenraad. Je kan er wel of geen gebruik van maken.
Op het geheel van de kosten van de trouwdag stelt die orde van dienst vrijwel niets voor. Hooguit twee tientjes, schat ik.
Ook vanwege die subtiele zin met 'strak stukje werk' vermoed ik dat er in de kerkenraad irritatie was over roze boekjes met knuffelfoto's van het bruidspaar op de voorkant (ik heb nooit in Krabbendijke een trouwdienst bijgewoond, dus ik gok maar wat) en dat ze het zo onder controle houden. Maar t is vriendelijk verwoord en dat is altijd prettig.
Het drukken zal een paar tientjes kosten. Samen met de opmaak zit je denk ik op 100 euro. Op het totaal de kosten van een bruiloft is het geen groot bedrag, maar alle beetjes helpen.
Ik vind mooi dat alle kosten van de trouwdienst door de kerkenraad betaald worden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Zita schreef: 11 mar 2024, 08:42
Tiberius schreef: 11 mar 2024, 07:50 Je kan alles wel negatief duiden, maar ik zie het voorstel juist als een mooie geste van de kerkenraad. Je kan er wel of geen gebruik van maken.
Op het geheel van de kosten van de trouwdag stelt die orde van dienst vrijwel niets voor. Hooguit twee tientjes, schat ik.
Ook vanwege die subtiele zin met 'strak stukje werk' vermoed ik dat er in de kerkenraad irritatie was over roze boekjes met knuffelfoto's van het bruidspaar op de voorkant (ik heb nooit in Krabbendijke een trouwdienst bijgewoond, dus ik gok maar wat) en dat ze het zo onder controle houden. Maar t is vriendelijk verwoord en dat is altijd prettig.
Vermoedelijk hebben ze een keer een 'verkeerde' vertaling in de liturgie aangetroffen, of een 'enigszins aangepaste' psalm.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Het lijkt natuurlijk een heel aardig gebaar vanuit de kerkenraad. Maar uiteindelijk is het een slimme zet om zo de liturgieën ook onder controle te krijgen.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Erskinees schreef: 11 mar 2024, 10:23 Het lijkt natuurlijk een heel aardig gebaar vanuit de kerkenraad. Maar uiteindelijk is het een slimme zet om zo de liturgieën ook onder controle te krijgen.
Want die bepaalt de dominee nu nog niet zelf???
Bertiel
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

toen wij trouwden bepaalde de ds de tekst en de liturgie, we mochten psalmen aangeven die we graag wilden horen (zingen was helaas voor een beperkte groep ivm corona)
liturgie heeft een vriendin voor ons in elkaar gezet, maar is gedrukt door de kerk(voogdij)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: 11 mar 2024, 08:22
CvdW schreef: 11 mar 2024, 07:59 Zo is het dus niet.
Eigen liturgie mag niet meer. Keuze is dus geen liturgie of liturgie van de kerkenraad.
Even afgezien van het onjuiste gebruik van het woord liturgie (liturgie is de gang van zaken tijdens de dienst; het document waarin de gang van zaken tijdens de dienst wordt beschreven heet een orde van dienst): kennelijk zijn er dingen gebeurd waar de kerkenraad niet blij mee was en wil men op deze wijze de boel onder controle houden. Of dat nou in de vormgeving zat (al te uitbundige illustraties, wie zal het zeggen) of in het zonder overleg toevoegen van liederen of andere zaken waar de kerkenraad moeite mee had, dat blijft onduidelijk.
Maar het is wel een symptoom van: de kerkenraad is de baas, het gaat hier zoals wij dat willen en anders niet.
Weet u nog dat toen "Ons Kerkblad" van de NKH te Rijssen en de "Kerkbode" van de GG te Rijssen beide kerkbladen veel overeenkomsten hadden? Ze kwamen ook van dezelfde drukpers.
Niet alleen qua formaat, maar ook de kopjes waren soms hetzelfde.
Zo kenden beide kerkbladen de rubriek: DIENST DES WOORDS. Ik was destijds op beide geabonneerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

MGG schreef: 11 mar 2024, 10:28
Erskinees schreef: 11 mar 2024, 10:23 Het lijkt natuurlijk een heel aardig gebaar vanuit de kerkenraad. Maar uiteindelijk is het een slimme zet om zo de liturgieën ook onder controle te krijgen.
Want die bepaalt de dominee nu nog niet zelf???
Bij ons staat er vaak een foto op, soms de moeilijke woorden vanuit BMU in de kantlijn en verder alles in de stijl en layout van de bruiloft. Het gaat hier natuurlijk om de vorm.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

Het is een bekend probleem dat er in huwelijkskringen een versie van het huwelijksformulier circuleert met storende spelfouten erin. Sprak pas een ambtsdrager die al enkele decennia meeloopt, en die zei dat hij al jarenlang telkens opnieuw exact dezelfde fouten tegenkomt in de liturgieën die dan waarschijnlijk ergens van internet worden geplukt. Ik heb weleens een boekje in handen gekregen met een ontbrekend gedeelte uit het formulier, en ook een keer één met een hele passage dubbel afgedrukt. Ik weet dat op de Theologische School GG benadrukt wordt richting studenten dat ze altijd de Bijbel moeten gebruiken tijdens trouwdiensten voor formulieren etc. en niet de liturgie van een bruidspaar, omdat je anders voor vreemde verrassingen kunt komen te staan.

Geen idee wat de achtergrond van het hier geciteerde berichtje is, maar kan me voorstellen dat ook dit soort praktische dingen een rol spelen. Ik zou er niet zo zwaar aan tillen. De suggestie in dit topic dat dit soort dingen met overgang verbonden zouden kunnen zijn, vind ik vrij schokkend. Ik mag toch hopen dat kerkelijke trouw nog iets meer betekent dan dat.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Ik begrijp je vergoelijkende woorden, Jongere, maar ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één predikant is die het Bijbelgedeelte of het formulier van een liturgie voorleest in plaats van uit zijn eigen Bijbel (maar goed, dat ook kan een gebrek aan mijn fantasie zijn).
Verder ben ik het met je eens, dat het een zwaar overdreven reactie is om dan maar gelijk van kerkverband te wisselen.
Plaats reactie