Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door HersteldHervormd »

Arja schreef: 02 mar 2024, 22:32
Ad Anker schreef: 02 mar 2024, 22:05
Arja schreef: 02 mar 2024, 21:15
Ararat schreef: 01 mar 2024, 19:26 Zoals God heel wijs en liefdevol eerst alles wat dient voor het welzijn van de man schiep werd eerst de man, die als taak heeft te waken over het welzijn van de vrouw, geschapen.
Waar in de Bijbel staat expliciet dat Adam de taak had om over het welzijn van Eva te waken? Is er een directe instructie van God die deze verantwoordelijkheid aan Adam toewijst?
Niet aan Adam, wel aan de man. Efeze 5:28, 1 Petrus 3:7.
Kan de getrouwde vrouw niet voor haar eigen welzijn waken dan? Misschien is het gewoon te abstract voor me. Hoe waakt de getrouwde man voor het welzijn van Zijn vrouw? Die twee teksten, gaan veel dieper dan "waken over welzijn".
Interessante vraag. Ik denk dat een vrouw wel emotioneel de man nodig heeft. Of dat ook is wat de Bijbel bedoeld, durf ik niet te zeggen. Uiteindelijk is het bijvoorbeeld ook Gods heilige en goede wil geweest om voor te schrijven dat kerkelijke ambten alleen toebedeeld mogen worden aan mannen. Waarom is dat zo? Ik tast nog steeds in het duister, ik weet het ook niet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Zita »

Marijn_M schreef: 06 mar 2024, 16:54 Spurgeon zei: Volgens de leer van de apostel: 'De man is het hoofd van de vrouw.' Probeer niet het hoofd te zijn; maar jij bent de nek, dan kun je het hoofd draaien zoals je wilt.
Ik ken deze uitspraak uit de mond van dames die dan zeiden: 'Oké hoor, mijn man is het hoofd, maar ik ben het nekkie. Dus ik bepaal uiteindelijk welke kant we op gaan.' Kom op zeg, dat is niet de man erkennen als het hoofd.
Ik snap Spurgeon hierin niet. Hoe ziet hij de nek dan in verhouding tot het hoofd?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Arja »

Zita schreef: 06 mar 2024, 17:58
Marijn_M schreef: 06 mar 2024, 16:54 Spurgeon zei: Volgens de leer van de apostel: 'De man is het hoofd van de vrouw.' Probeer niet het hoofd te zijn; maar jij bent de nek, dan kun je het hoofd draaien zoals je wilt.
Ik ken deze uitspraak uit de mond van dames die dan zeiden: 'Oké hoor, mijn man is het hoofd, maar ik ben het nekkie. Dus ik bepaal uiteindelijk welke kant we op gaan.' Kom op zeg, dat is niet de man erkennen als het hoofd.
Ik snap Spurgeon hierin niet. Hoe ziet hij de nek dan in verhouding tot het hoofd?
Ik vind het ook een rare uitspraak en ik ben benieuwd naar de context. Het concept van hoofdschap, zoals bedoeld in de Bijbel, gaat niet over autoritaire controle, maar over het liefdevol leiden en dienen van elkaar (in navolging van Christus' voorbeeld van dienstbaarheid en opoffering).
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door FlyingEagle »

Lijkt me meer een grapje dan echt een serieuze opmerking.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Terri »

Ik vraag me af of het wel van Spurgeon is....
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Arja »

HersteldHervormd schreef: 06 mar 2024, 17:08
Arja schreef: 02 mar 2024, 22:32
Ad Anker schreef: 02 mar 2024, 22:05
Arja schreef: 02 mar 2024, 21:15

Waar in de Bijbel staat expliciet dat Adam de taak had om over het welzijn van Eva te waken? Is er een directe instructie van God die deze verantwoordelijkheid aan Adam toewijst?
Niet aan Adam, wel aan de man. Efeze 5:28, 1 Petrus 3:7.
Kan de getrouwde vrouw niet voor haar eigen welzijn waken dan? Misschien is het gewoon te abstract voor me. Hoe waakt de getrouwde man voor het welzijn van Zijn vrouw? Die twee teksten, gaan veel dieper dan "waken over welzijn".
Interessante vraag. Ik denk dat een vrouw wel emotioneel de man nodig heeft. Of dat ook is wat de Bijbel bedoeld, durf ik niet te zeggen. Uiteindelijk is het bijvoorbeeld ook Gods heilige en goede wil geweest om voor te schrijven dat kerkelijke ambten alleen toebedeeld mogen worden aan mannen. Waarom is dat zo? Ik tast nog steeds in het duister, ik weet het ook niet.
Nou, het is echt een zoektocht voor je hè? Maar het idee dat vrouwen emotioneel afhankelijk zijn van mannen vind ik een wat beperkend stereotype. Zowel mannen als vrouwen hebben behoefte hebben aan emotionele steun en verbinding in relaties. Dat is niet afhankelijk van of je man bent of een vrouw. De Bijbel spoort al Gods kinderen aan tot wederzijdse zorg, liefde en ondersteuning.
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Bertiel »

Terri schreef: 06 mar 2024, 19:55 Ik vraag me af of het wel van Spurgeon is....
Ik ook. Vaak genoeg de uitdrukking gehoord maar nooit gekoppeld aan Spurgeon.
Kan me het bij hem ook niet plaatsen bij alles wat ik van hem gelezen heb.
Kan de bron nog gemeld worden?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Marijn_M
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 feb 2024, 13:23

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Marijn_M »

Bertiel schreef: 06 mar 2024, 20:06
Terri schreef: 06 mar 2024, 19:55 Ik vraag me af of het wel van Spurgeon is....
Ik ook. Vaak genoeg de uitdrukking gehoord maar nooit gekoppeld aan Spurgeon.
Kan me het bij hem ook niet plaatsen bij alles wat ik van hem gelezen heb.
Kan de bron nog gemeld worden?
Is dat nodig? Als je het naar het Engels vertaald en dan zoekt, vind je het op verschillende plekken. Ik verzon het niet zelf. Het werd gezegd tijdens een huwelijk tegen de bruid en het staat in zijn biografie. Bedoeld het als grapje, sorry
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door merel »

Zita schreef: 06 mar 2024, 17:58
Marijn_M schreef: 06 mar 2024, 16:54 Spurgeon zei: Volgens de leer van de apostel: 'De man is het hoofd van de vrouw.' Probeer niet het hoofd te zijn; maar jij bent de nek, dan kun je het hoofd draaien zoals je wilt.
Ik ken deze uitspraak uit de mond van dames die dan zeiden: 'Oké hoor, mijn man is het hoofd, maar ik ben het nekkie. Dus ik bepaal uiteindelijk welke kant we op gaan.' Kom op zeg, dat is niet de man erkennen als het hoofd.
Ik snap Spurgeon hierin niet. Hoe ziet hij de nek dan in verhouding tot het hoofd?
Ik heb in het topic ' economische zelfstandigheid vd vrouw' vaker aangegeven dat weinig christenen kunnen uitleggen hoe zij dit vormgeven.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef: 06 mar 2024, 17:08
Arja schreef: 02 mar 2024, 22:32
Ad Anker schreef: 02 mar 2024, 22:05
Arja schreef: 02 mar 2024, 21:15

Waar in de Bijbel staat expliciet dat Adam de taak had om over het welzijn van Eva te waken? Is er een directe instructie van God die deze verantwoordelijkheid aan Adam toewijst?
Niet aan Adam, wel aan de man. Efeze 5:28, 1 Petrus 3:7.
Kan de getrouwde vrouw niet voor haar eigen welzijn waken dan? Misschien is het gewoon te abstract voor me. Hoe waakt de getrouwde man voor het welzijn van Zijn vrouw? Die twee teksten, gaan veel dieper dan "waken over welzijn".
Interessante vraag. Ik denk dat een vrouw wel emotioneel de man nodig heeft. Of dat ook is wat de Bijbel bedoeld, durf ik niet te zeggen. Uiteindelijk is het bijvoorbeeld ook Gods heilige en goede wil geweest om voor te schrijven dat kerkelijke ambten alleen toebedeeld mogen worden aan mannen. Waarom is dat zo? Ik tast nog steeds in het duister, ik weet het ook niet.
Ik ben echt ontzettend benieuwd waar je dit vandaan haalt. Ik kan mij er heel weinig bij voorstellen dat je het eerste vindt.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door merel »

In conservatief Nederland is dat helaas toch nog wel een opvatting. Ik hoorde recent nog iemand zeggen, nadat haar man vreemd was gegaan, dat zij van mening was dat dat kwam doordat zij te weinig dienend was geweest in de relatie, onbegrijpelijk.
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: 07 mar 2024, 08:44 In conservatief Nederland is dat helaas toch nog wel een opvatting. Ik hoorde recent nog iemand zeggen, nadat haar man vreemd was gegaan, dat zij van mening was dat dat kwam doordat zij te weinig dienend was geweest in de relatie, onbegrijpelijk.
Hoezo onbegrijpelijk? Dat kan toch prima een oorzaak zijn geweest? (zonder het uiteraard goed te praten!)
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Mannetje »

Nooit. De oorzaak is de zonde in de man. Ben je getrouwd, dan beloof je trouw. Niet trouw op voorwaarde van een genoeg dienende vrouw.
-
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef: 07 mar 2024, 13:01 Nooit. De oorzaak is de zonde in de man. Ben je getrouwd, dan beloof je trouw. Niet trouw op voorwaarde van een genoeg dienende vrouw.
Trouw is een begrip wat beide kanten opwerkt en heel veel facetten kent. Ik denk niet dat het echt een onderwerp voor een forum is.
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Wim Anker »

Mannetje schreef: 07 mar 2024, 13:01 Nooit. De oorzaak is de zonde in de man. Ben je getrouwd, dan beloof je trouw. Niet trouw op voorwaarde van een genoeg dienende vrouw.
Ah, die Paulus, domme, domme man.
Plaats reactie