Gereformeerde Gemeenten

CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Zeeuw schreef: 26 feb 2024, 11:44
merel schreef: 26 feb 2024, 11:19 Jullie zijn het ontzettend eens over de leegte van Mozaiek. Alleen wordt dit niet gedeeld door velen en stromen veel kerken leeg. Dan is het toch een taak van de kerken, zoals @ CvdW aangeeft, om aan zelfreflectie te doen?

CvdW schreef: 26 feb 2024, 10:11 Hoewel ik ook mijn zorgen heb over bijvoorbeeld Mozaiek is het ook goed om aan zelfreflectie te doen.
Is het in verschillende kerkverbanden geen dode letter? Hoe komt het dat de jongeren het niet zien zitten om te blijven bij hun huidige gemeente?

Het is makkelijk om te zeggen dat ze graag wat makkelijker door het leven gaan enz.. Ontvangen de jongeren daadwerkelijk voedsel in hun huidige gemeente?
Ik constateer dat een groep (ouderen) slaapt. Het levende geloof wordt gemist.
Er zal vast iemand zijn die valt over het generaliseren, maar kom is tot uzelf en stel de vraag: hoeveel mensen heb ik al gewonnen voor het Koninkrijk Gods?
Of jij moet eerlijk zijn dat muziek, flitsende presentatie en fijne woorden het hart meer strelen.
Een goede organist en een boeiende spreker doen veel. Vroeger hoorde ik alleen met nieuwjaarsdag dat er gebeden werd voor de organist. Nu veel vaker. Zingen is ook een wezenlijk onderdeel van de eredienst. Natuurlijk kun je discussiëren over het aantal versen. In Engeland zingen ze vaak de hele Hymns, prachtig en ook nog drie/vierstemmig.
En bij zo'n kleine club zingen de jongeren gewoon mee.
M.a.w. laten we eens nadenken over hoe kunnen we anderen gewinnen voor het Koninkrijk Gods. Bij Paulus kunnen we wijze lessen lezen. Echter willen wij ook als Paulus leven?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Mooi!

Wel opvallend dat het hele inloopproject een aantal keer op de classis besproken is. Blijkbaar is er tegenstand van andere gemeenten, dat vind ik dan weer treurig. Al was het laatste verslag in de Saambinder zo beknopt dat je eigenlijk niets wijzer werd.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Daar zal ik de laatste Saambinders dan eens goed voor in de gaten houden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Erskinees schreef: 02 mar 2024, 07:55Wel opvallend dat het hele inloopproject een aantal keer op de classis besproken is. Blijkbaar is er tegenstand van andere gemeenten, dat vind ik dan weer treurig. Al was het laatste verslag in de Saambinder zo beknopt dat je eigenlijk niets wijzer werd.
Je zou in plaat van "blijkbaar is er tegenstand van andere gemeenten", ook kunnen concluderen "blijkbaar is er veel belangstelling / betrokkenheid van andere gemeenten".

Dan ga je tot er nadere feiten bekend zijn, in ieder geval van het goede uit.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Ik snap geheel wat je bedoelt. Maar nee, uit de zinnen was op de maken dat het allemaal niet zo positief was.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Classis Rotterdam heeft in Rotterdam een post met een evangelist. Het is voor mij niet duidelijk waarom Zuidwijk hier niet bij aansluiten, maar een samenwerking met een PKN gemeente opzet. Het is niet relevant dat dit voor mij onduidelijk is, maar wel begrijpelijk dat op een classisvergadering deze actie besproken wordt.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

MGG schreef:Classis Rotterdam heeft in Rotterdam een post met een evangelist. Het is voor mij niet duidelijk waarom Zuidwijk hier niet bij aansluiten, maar een samenwerking met een PKN gemeente opzet. Het is niet relevant dat dit voor mij onduidelijk is, maar wel begrijpelijk dat op een classisvergadering deze actie besproken wordt.
Rotterdam is groot genoeg voor meerdere evangelisatie activiteiten.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Rotterdam is nogal groot inderdaad, en dit is een heel speciale wijk. Ik heb daar verder geen feiten over beschikbaar, en ik wil niemand voor mijn karretje spannen, maar ik heb zelf de indruk dat het EVGG-werk meer promotie van een culturele subcultuur is dan daadwerkelijke evangelisatie en ik hoop dat de samenwerking met de IZB dat net een ander accent geeft.

Ik heb wel eens begrepen dat op evangelisatieposten van de GG zelfs de herziene Statenvertaling niet wordt gebruikt, maar de GBS-tekst van de Statenvertaling. Ik zou het niet voor mijn geweten kunnen verantwoorden om daar geld aan te geven. Dus als dat daar ook zo is, dan begrijp ik wel dat je daar niet voor kiest, zeker niet als je met twee kerkelijke gemeenten uit één wijk samenwerkt.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

In Rotterdam is ruimte zat voor nog veel meer posten. Zuiddijk heeft indirect (via de classis) evangelisatie en kiest ervoor om onder een andere vlag nog een samenwerking te starten. Ik denk dat deze keus op de classis besproken is.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Het inloophuis Zuidrijk staat in de eigen wijk, dus Zuidwijk. Steeds meer gemeenten hebben de behoefte om in de eigen buurt iets voor de medemens te betekenen. De Gouwstraat is in Charlois. Hemelsbreed is dat best een afstand en er wonen duizenden mensen tussen beide posten. Bovendien, leert Google mij, participeert Zuidwijk wel in de Gouwstraat met vrijwilligers, collectes etc.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Ik snap de aarzeling mbt samenwerking met de PKN wel. Als er een gemeente ontstaat, hoe dan verder? Een samenwerkingsgemeente? We zien nu wat een dergelijke constructie na enige jaren opgeleverd heeft in de CGK. Deze problematiek wensen we de GG niet toe. De Maranathagemeente in Rotterdam is de laatste jaren immers ook al flink verschoven (ter illustratie: destijds ds. C.A Versluis, nu ds. P.J. Visser die in Amsterdam meewerkte met de bevestiging van een vrouwelijke predikant).

Wat mij betreft is het dus volstrekt logisch en gerechtvaardigd als de classis over de implicaties doorspreekt met elkaar.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Erskinees schreef: 02 mar 2024, 09:00 Het inloophuis Zuidrijk staat in de eigen wijk, dus Zuidwijk. Steeds meer gemeenten hebben de behoefte om in de eigen buurt iets voor de medemens te betekenen. De Gouwstraat is in Charlois. Hemelsbreed is dat best een afstand en er wonen duizenden mensen tussen beide posten. Bovendien, leert Google mij, participeert Zuidwijk wel in de Gouwstraat met vrijwilligers, collectes etc.
Het had mede daarom toch voor de hand gelegen als Zuidwijk onder dezelfde vlag een post gestart had? Dan kon hetzelfde netwerk voor aansturing, fondswerving en vrijwilligers gebruikt worden.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

J.C. Philpot schreef: 02 mar 2024, 09:12 Ik snap de aarzeling mbt samenwerking met de PKN wel. Als er een gemeente ontstaat, hoe dan verder? Een samenwerkingsgemeente? We zien nu wat een dergelijke constructie na enige jaren opgeleverd heeft in de CGK. Deze problematiek wensen we de GG niet toe. De Maranathagemeente in Rotterdam is de laatste jaren immers ook al flink verschoven (ter illustratie: destijds ds. C.A Versluis, nu ds. P.J. Visser die in Amsterdam meewerkte met de bevestiging van een vrouwelijke predikant).

Wat mij betreft is het dus volstrekt logisch en gerechtvaardigd als de classis over de implicaties doorspreekt met elkaar.
Ik dacht gelezen te hebben dat het een PKN zou worden. Verdrietig om te lezen dat de huidige dominee meegewerkt heeft aan de bevestiging van een vrouwelijke dominee.
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tom »

MGG schreef: 02 mar 2024, 09:22
Erskinees schreef: 02 mar 2024, 09:00 Het inloophuis Zuidrijk staat in de eigen wijk, dus Zuidwijk. Steeds meer gemeenten hebben de behoefte om in de eigen buurt iets voor de medemens te betekenen. De Gouwstraat is in Charlois. Hemelsbreed is dat best een afstand en er wonen duizenden mensen tussen beide posten. Bovendien, leert Google mij, participeert Zuidwijk wel in de Gouwstraat met vrijwilligers, collectes etc.
Het had mede daarom toch voor de hand gelegen als Zuidwijk onder dezelfde vlag een post gestart had? Dan kon hetzelfde netwerk voor aansturing, fondswerving en vrijwilligers gebruikt worden.
De GG van Zuidwijk wilde eerst ook een eigen inloophuis starten en begon met plannen maken. Juist toen daar over werd nagedacht kwam het bericht dat de PKN via Seinpost Slinge een inloophuis ging starten in dezelfde wijk. Dat plan was al veel verder in ontwikkeling en aardig definitief. Zuidwijk ligt aan de rand van Rotterdam en is qua inwoners niet enorm. Twee inloophuizen vond zowel de PKN als de GG niet wenselijk. De GG heeft toen de uitnodiging gehad om te participeren en later is de Gereformeerde Bondsgemeente ook aangehaakt. Ik vind het een mooie oplossing. Ik ben zelf vrijwilliger in de Gouwstraat en we hebben niets te vrezen van Zuidrijk. Ik vind het mooi dat deze gemeente in de eigen wijk een inloophuis is gestart en zou willen dat mijn eigen gemeente dat ook zou doen in ons dorp.
Plaats reactie