Beroepingswerk discussie [7]

Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

Anselmus schreef: 26 feb 2024, 18:23 Een belangrijke toevoeging is de psychologische test. Als je die niet haalt moet je daaraan werken en wordt dat elk jaar besproken in het mentorgesprek. Als je je punten niet weggewerkt volgt er geen beroepbaarstelling.
Die heb ik niet genoemd maar is zeker een belangrijk onderdeel ja. Maar dat is volgens mij niet beslissend, wel moet je aan de punten die daaruit komen werken.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Anselmus »

Ararat schreef: 26 feb 2024, 18:37
Anselmus schreef: 26 feb 2024, 18:23
Henk J schreef: 26 feb 2024, 10:47
Tiberius schreef: 26 feb 2024, 09:37 Je denk nu een beetje in of-of, maar dat hoeft niet: je kan uitstekend studeren en curatorium combineren.
Ik denk dat het CGK/TUA-model het beste geschikt is (volgens mij doet de HHK het op dezelfde manier, maar weet niet zeker). Ook daar worden mensen afgewezen, maar wel met goede feedback. En ook daar krijgen mensen soms wat langer geen beroep, maar dat is niet helemaal te voorkomen.
In de HHK werkt het ongeveer als volgt:
-Mannen melden zich aan bij de opleiding, er is een gesprek met enkele leden van de commissie toelating en men wordt ingeschreven.
-Is het vereiste aantal punten gehaald om kandidaat te worden dan moet de student een preek opsturen en volgt er een gesprek met de commissie toelating. Daarin wordt niet geoordeeld over de roeping van een student, wel gesproken over de roeping van een student. Verder hanteert de commissie als toetsingskaders de Schrift en de 3 gereformeerde belijdenissen wat ook deels de oorzaak is dat er een zekere breedte is in de HHK, binnen dit kader kunnen nogal wat accentverschillen zijn. Volgt er na dit gesprek een afwijzing dan kan er een tweede gesprek gevoerd worden, daarvoor moet een nieuwe preek opgestuurd worden, soms is die preek n.a.v. een tekst die de commissie meegeeft. Volgt hierna weer een afwijzing dan kan de student in beroep bij het moderamen van de synode. Is een student toegelaten dan heeft hij preekbevoegdheid voor een jaar, wat vaak verlengd wordt. Wel wordt de vinger aan de pols gehouden m.b.t. de voortgang van de studie, het kan niet zo zijn dat allerlei werkzaamheden als kandidaat de voortgang van de studie belemmeren. Stemmen voor toelating/afwijzing gaat per meerderheid.
-Als er voldoende punten zijn om beroepbaar gesteld te worden volgt er weer een gesprek, wat zo ongeveer hetzelfde verloop heeft als het eerste gesprek. Het is wel eens voorgekomen dat iemand kandidaat was maar dat hij niet beroepbaar is gesteld of dat zijn kandidaatsbevoegdheid is ingetrokken.
Een belangrijke toevoeging is de psychologische test. Als je die niet haalt moet je daaraan werken en wordt dat elk jaar besproken in het mentorgesprek. Als je je punten niet weggewerkt volgt er geen beroepbaarstelling.
Bepaalt de mentor of je punten voldoende weggewerkt zijn, of is er een herhaaltest? Dat eerste klinkt subjectief
Dat ligt volgens mij aan wat er aan de hand is. Tijdens de gesprekken met de mentor moet je aantonen hoe je eraan hebt gewerkt. Bij het vicariaat komt het terug in het verslag.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Anselmus »

Henk J schreef: 26 feb 2024, 19:55
Anselmus schreef: 26 feb 2024, 18:23 Een belangrijke toevoeging is de psychologische test. Als je die niet haalt moet je daaraan werken en wordt dat elk jaar besproken in het mentorgesprek. Als je je punten niet weggewerkt volgt er geen beroepbaarstelling.
Die heb ik niet genoemd maar is zeker een belangrijk onderdeel ja. Maar dat is volgens mij niet beslissend, wel moet je aan de punten die daaruit komen werken.
Dat is zeker wel zwaarwegend dan wel beslissend voor de beroepbaarstelling.

Daarnaast is deze leergang verplicht voor alle studenten en predikanten in de eerste gemeente (officieel op voorwaarde van opnieuw beroepbaarstelling) https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... idsvorming
Laatst gewijzigd door Anselmus op 26 feb 2024, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef: 26 feb 2024, 19:47 In dat geval misschien handiger om je eerste reactie te verwijderen?
Dat lijkt me nou ook weer niet nodig.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

Opmerkelijk dat een BhP-gemeente (Sliedrecht-Bethel) een dominee beroept die in een gemeente staat dat gezangen zingt in de eredienst.
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bertiel »

hij staat ook op tweetal in Elburg, ook niet de meest vernieuwende gemeente binnen de CGK
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mannetje »

Boeiend
-
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ararat »

Voor mensen die mogelijk een tegengestelde beweging aan het maken zijn zou dit wellicht opmerkelijk kunnen zijn
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door ejvl »

Geytenbeekje schreef: 27 feb 2024, 13:13 Opmerkelijk dat een BhP-gemeente (Sliedrecht-Bethel) een dominee beroept die in een gemeente staat dat gezangen zingt in de eredienst.
De dominee bepaald dat niet maar een kerkenraad toch? Een dominee voegt zich naar de kerkenraad als het goed is. (Dacht ik).
Een dominee kan prima tegen (bepaalde) gezangen zijn maar conform wens kerkenraad, er toch elke dienst 1 opgeven.
Of andersom, geen bezwaren hebben tegen (bepaalde) gezangen maar conform wens kerkenraad, er geen opgeven.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door huisman »

Geytenbeekje schreef: 27 feb 2024, 13:13 Opmerkelijk dat een BhP-gemeente (Sliedrecht-Bethel) een dominee beroept die in een gemeente staat dat gezangen zingt in de eredienst.
Als je de predikant zou kennen is het niet zo opmerkelijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HHR »

Geytenbeekje schreef: 27 feb 2024, 13:13 Opmerkelijk dat een BhP-gemeente (Sliedrecht-Bethel) een dominee beroept die in een gemeente staat dat gezangen zingt in de eredienst.
Je kent de predikant duidelijk niet.

Oh is al geschreven zie ik.
Maar luister zn preken eens zou ik zeggen.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

HHR schreef: 27 feb 2024, 22:53
Geytenbeekje schreef: 27 feb 2024, 13:13 Opmerkelijk dat een BhP-gemeente (Sliedrecht-Bethel) een dominee beroept die in een gemeente staat dat gezangen zingt in de eredienst.
Je kent de predikant duidelijk niet.

Oh is al geschreven zie ik.
Maar luister zn preken eens zou ik zeggen.
Is hij in de loop der jaren anders gaan preken? Je zou dan verwachten dat hij dan ook eerder in BhP gemeenten werd gekandideerd.
Maar goed. Klopt ik ken hem en zijn preken niet, anders had ik wss wel het beroep niet opmerkelijk gevonden ;)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef: 28 feb 2024, 00:29
HHR schreef: 27 feb 2024, 22:53
Geytenbeekje schreef: 27 feb 2024, 13:13 Opmerkelijk dat een BhP-gemeente (Sliedrecht-Bethel) een dominee beroept die in een gemeente staat dat gezangen zingt in de eredienst.
Je kent de predikant duidelijk niet.

Oh is al geschreven zie ik.
Maar luister zn preken eens zou ik zeggen.
Is hij in de loop der jaren anders gaan preken? Je zou dan verwachten dat hij dan ook eerder in BhP gemeenten werd gekandideerd.
Maar goed. Klopt ik ken hem en zijn preken niet, anders had ik wss wel het beroep niet opmerkelijk gevonden ;)
Het zal wel aan jouw manier van opmerken zijn dat er enigevkritiek op jouw opmerking komt. Volgens mij zeg je inhoudelijk niet iets negatiefs. Ik begrijp niet zo goed dat je hier op aangesproken wordt. Ik ken de beste man niet maar ik las een mooi intervieuw met hem in het kerkblad van het noorden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HHR »

pierre27 schreef: 28 feb 2024, 07:25
Geytenbeekje schreef: 28 feb 2024, 00:29
HHR schreef: 27 feb 2024, 22:53
Geytenbeekje schreef: 27 feb 2024, 13:13 Opmerkelijk dat een BhP-gemeente (Sliedrecht-Bethel) een dominee beroept die in een gemeente staat dat gezangen zingt in de eredienst.
Je kent de predikant duidelijk niet.

Oh is al geschreven zie ik.
Maar luister zn preken eens zou ik zeggen.
Is hij in de loop der jaren anders gaan preken? Je zou dan verwachten dat hij dan ook eerder in BhP gemeenten werd gekandideerd.
Maar goed. Klopt ik ken hem en zijn preken niet, anders had ik wss wel het beroep niet opmerkelijk gevonden ;)
Het zal wel aan jouw manier van opmerken zijn dat er enigevkritiek op jouw opmerking komt. Volgens mij zeg je inhoudelijk niet iets negatiefs. Ik begrijp niet zo goed dat je hier op aangesproken wordt. Ik ken de beste man niet maar ik las een mooi intervieuw met hem in het kerkblad van het noorden.
Ik bedoelde het niet als kritiek ;)
Maar meer als uitleg.
Buiten de (O)GG(iN) lopen de grenzen soms wat anders. En kun je in gemeenten waar je het niet verwacht soms een verrassend bijbelse prediking horen
Ook deze ds, die is idd meer in BHP hoek te plaatsen maar de gemeente waar hij staat niet direct.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erskinees »

Mooi om te zien dat de kleine GG van Haamstede het beroepingswerk weer opstart na 20 jaar.
Plaats reactie