Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3053
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Lilian1975 »

Ah ik dacht al... . Was verbaasd.
Online
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef: 22 feb 2024, 06:30
Martijn schreef: 20 feb 2024, 21:49Staat nog een preek van ds. Zelle op YT https://youtu.be/uhIo40RK3dM?si=kjWKFQHXCMuaCuji
Bedankt. Bijzonder om te beluisteren dat dit ooit in de GKN heeft geklonken. Psalmen uit 1773, 3 punten, en een schriftuurlijk-bevindelijke preek. De psalmen worden veel geciteerd om uiting te geven wat er in het innerlijk van de gelovige ervaren wordt. En daarnaast waarschuwingen tegen wereldgelijkvormigheid en lidmaatschap van linkse organisaties (in welke kerk wordt je tegenwoordig nog gewaarschuwd tegen lidmaatschap van linkse organisaties).

Aan het stemgebruik merk je al wel dat het een markant figuur geweest moet zijn.
Een mooie preek, maar juist dat waarschuwen tegen linkse organisaties staat me wel wat tegen. Ik snap dat het woord links tegenwoordig wat anders betekent, maar het is wel wat inlegkunde.

Hij citeert inderdaad de oude berijming, maar de gemeente zingt wel de nieuwe berijming.

Je zegt dat je het bijzonder vindt dat deze prediking in de GKN heeft geklonken. Maar deze prediking was voor zover ik weet (inhoudelijk) helemaal niet heel uitzonderlijk in de GKN. Lang niet alle gemeenten en predikanten volgden Kuitert c.s. en vóór de Tweede Wereldoorlog was dit volgens mij helemaal niet zo'n opmerkelijke preek in de Gereformeerde Kerken.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Bonny »

DDD schreef: 20 feb 2024, 22:11 Mooi om te zien dat deze gereformeerde kerk nog steeds een orthodox karakter heeft.
Dat valt tegenwoordig wel mee.
The Groom's still waiting at the altar
Online
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Als ik het op de website bekijk, ziet het er wel orthodox uit. Maar dat is misschien een kwestie van definitie.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Geytenbeekje »

https://kerkdienstgemist.nl/stations/13 ... 2680101311 Met als thema Gods belofte ook voor mij?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8975
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef: 22 feb 2024, 21:24Een mooie preek, maar juist dat waarschuwen tegen linkse organisaties staat me wel wat tegen. Ik snap dat het woord links tegenwoordig wat anders betekent, maar het is wel wat inlegkunde.

Hij citeert inderdaad de oude berijming, maar de gemeente zingt wel de nieuwe berijming.

Je zegt dat je het bijzonder vindt dat deze prediking in de GKN heeft geklonken. Maar deze prediking was voor zover ik weet (inhoudelijk) helemaal niet heel uitzonderlijk in de GKN. Lang niet alle gemeenten en predikanten volgden Kuitert c.s. en vóór de Tweede Wereldoorlog was dit volgens mij helemaal niet zo'n opmerkelijke preek in de Gereformeerde Kerken.
Ik snap dat als je politiek wat minder rechts ben als ik, dat deze waarschuwing je wat minder aanspreekt :)

Mijn beeld bij de GKN is dat die rond WOII wel orthodox was, maar niet bevindelijk of erg onderscheiden qua gemeentevisie. Na de fusie tussen de Afscheiding en de Doleantie, voelden veel van de meer bevindelijken zich niet meer thuis, en begin 20e eeuw zijn is er een uittocht geweest. Vaak naar de Christelijk Gereformeerde Kerken, een bekend voorbeeld is prof. Wisse. Maar er zijn zelfs hele gemeenten vertrokken naar de CGK of ook naar de GG. Bijvoorbeeld de GG van Aalst, die in 1922 overkwam.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

"Bizar natuurlijk. Want de kerk moet een huis zijn voor iedereen. De kerk mag niet polariseren. Dat was het einde van mijn band met de kerk. Ik voel me niet thuis in een kerk die politiek bedrijft, met standpunten die haaks staan op wat ik geloof.”

https://www.rd.nl/artikel/1054010-oud-g ... -te-leggen
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Anselmus »

Vanmorgen in het ND schrijft Historicus Fred van Lieburg een analyse over promoties van predikanten.

Titel: De Gereformeerde Gemeenten en academische theologie: dat was de afgelopen eeuw een moeizame relatie.

Hij begint met de ruzie tussen ds. Kersten en Steenblok. Vervolgens dat achter de ossen vandaan komen hoger wordt gewaardeerd dan een wetenschappelijke studie theologie. Vervolgens dat het bijna 100 jaar duurde voor de eerste promovendus er was en dat die van Indonesische kwaliteit is. Dat door de vele bijzondere leerstoelen hoogleraren graag promovendi willen en dat dit geld oplevert.
De academische theologie is steeds meer in handen gekomen van kerkelijke opleidingen die met elkaar een vechtmarkt vormen en van professoren die misschien beter dominee hadden kunnen blijven’, constateert Van Lieburg. ‘De wetenschappelijke kwaliteitsnormen komen gemakkelijk in het gedrang. Dan krijg je proefschriften die niet alleen methodologisch aanvechtbaar zijn, maar ook inhoudelijk los staan van andere vakgebieden en van het internationale onderzoek. Dat moeten de theologen zelf niet willen, niet voor de status van hun vak en ook niet voor jonge wetenschappers die wél kwaliteit leveren.’
https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... -dat-was-d
Fides Quaerens Intellectum
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door -DIA- »

Gehoord, en hier geplaatst om verder gehoord te worden:
Enkele anekdotes uit het leven van prof. G. Wisse
Kormt, luistert toe!
https://kerkdienstgemist.nl/stations/22 ... 2570000223
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8975
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb onlangs een boek vol met anekdotes van prof. Wisse gelezen. Een boek waarvan gezegd is (en ik snap dat): het had beter niet geschreven kunnen worden.

Voorlopig dus geen anekdotes van prof. Wisse meer voor mij. Ik lees liever eens een keer iets wat hij zelf geschreven heeft. Maar ik heb nog veel andere boeken staan die ongelezen zijn, dus het zal nog wel even duren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ararat »

Ik kan het niet helpen, maar ik vraag me dan altijd af of de voorleesmeneer ook zijn (klein)kinderen zo voorleest.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Online
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Het zou goed zijn als het Meertensinstituut daar wat opnamen van bewaart, inderdaad.
Iemand
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 okt 2023, 17:56

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Iemand »

Ararat schreef: 27 feb 2024, 17:26 Ik kan het niet helpen, maar ik vraag me dan altijd af of de voorleesmeneer ook zijn (klein)kinderen zo voorleest.
Misschien heeft de voorleesmeneer wel geen kinderen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door refo »

Ararat schreef: 27 feb 2024, 17:26 Ik kan het niet helpen, maar ik vraag me dan altijd af of de voorleesmeneer ook zijn (klein)kinderen zo voorleest.
Dit is voor grote mensen, neem ik aan.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Erskinees »

Ook voor grote mensen is dit vreselijk om naar te luisteren.
Plaats reactie