Vraag (algemeen)

Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Chrisje72 »

ejvl schreef: 21 feb 2024, 13:40
Chrisje72 schreef: 15 feb 2024, 18:27 Een vraag aan de huisautomatiseerders

Ik ben wel van de gadgets en huisautomatisering, maar ik ben nog wel op zoek. Ik heb nu van diverse merken lampen, stopcontacten, p1 meter van homewizard en daarbij een google nest hub (2x).
ik heb ook wat routines ingesteld in google home, maar 1 van de dingen waar ik tegenaan loop is dat ik het niet echt 'voorwaardelijk' kan doen.
Bijvoorbeeld: een kwartier voor zonsondergang gaat de lamp aan, maar dat hoeft alleen maar als er iemand thuis is. Ik kan als starter het tijdstip instellen, maar niet een voorwaarde toevoegen.
Nu weet ik dat dit met IFTTT wel moet kunnen, maar eerlijk gezegd vind ik zo'n abonnement best prijzig.

Nu wil ik me wel meer gaan verdiepen in Raspberry Pi, en dan gericht op huisautomatisering. Dat is dan Home Assistant als ik het goed heb.
Is het daarbij wel mogelijk om alles naar mijn hand te zetten?
Achtergrondinfo over mij: ik ben programmeur.

Overigens heeft ook homewizard inmiddels een hub, heeft iemand daar al ervaring mee en wat zijn daar de mogelijkheden van?

Tenslotte, goede boekentips over raspberry Pi? Ik ben niet zo van video learning, lees liever een boek.
Ik gebruik al een aantal jaren HomeAssistant, werkt fantastisch. Wel een leercurve maar met ICT-inzicht moet dat best lukken.
Het kan op een Pi maar ook als virtual machine in Windows of VMWare of Proxmox of Synology bijvoorbeeld. Voor een Pi zou ik wel een SSD nemen ipv SD-card ivm vele wegschrijvingen, een SD-card gaat snel corrupt.
Ik heb tientallen IFTTT automatiseringen actieft, bijna het hele huis werkt geautomatiseerd, echt een mooi product.
Ik gebruik producten van de Lidl, Action, Philips Hue, HS-link, zigbee, WiFi, airco, kachel, bewegingsdetectoren, enzovoorts, aangestuurd door Home Assistant.

Overigens ontkom je er haast niet aan om video learning te doen, er zijn voor zover ik weet geen boeken voor Home Assistant en het Pi-gedeelte stelt nu net niks voor. Tevens heeft Home Assistant elke maand updates en dan kan er nog wel eens wat veranderen. Ik gebruik veel video's van Smarthomejunkie op YouTube om dingen voor elkaar te krijgen.
Bedankt voor te tips, bij HomeAssistant heb je dus ook nog wel IFTTT nodig? En heb jij ook van die chinese (tuya) lampen?
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door ejvl »

Chrisje72 schreef: 23 feb 2024, 14:23
ejvl schreef: 21 feb 2024, 13:40
Chrisje72 schreef: 15 feb 2024, 18:27 Een vraag aan de huisautomatiseerders

Ik ben wel van de gadgets en huisautomatisering, maar ik ben nog wel op zoek. Ik heb nu van diverse merken lampen, stopcontacten, p1 meter van homewizard en daarbij een google nest hub (2x).
ik heb ook wat routines ingesteld in google home, maar 1 van de dingen waar ik tegenaan loop is dat ik het niet echt 'voorwaardelijk' kan doen.
Bijvoorbeeld: een kwartier voor zonsondergang gaat de lamp aan, maar dat hoeft alleen maar als er iemand thuis is. Ik kan als starter het tijdstip instellen, maar niet een voorwaarde toevoegen.
Nu weet ik dat dit met IFTTT wel moet kunnen, maar eerlijk gezegd vind ik zo'n abonnement best prijzig.

Nu wil ik me wel meer gaan verdiepen in Raspberry Pi, en dan gericht op huisautomatisering. Dat is dan Home Assistant als ik het goed heb.
Is het daarbij wel mogelijk om alles naar mijn hand te zetten?
Achtergrondinfo over mij: ik ben programmeur.

Overigens heeft ook homewizard inmiddels een hub, heeft iemand daar al ervaring mee en wat zijn daar de mogelijkheden van?

Tenslotte, goede boekentips over raspberry Pi? Ik ben niet zo van video learning, lees liever een boek.
Ik gebruik al een aantal jaren HomeAssistant, werkt fantastisch. Wel een leercurve maar met ICT-inzicht moet dat best lukken.
Het kan op een Pi maar ook als virtual machine in Windows of VMWare of Proxmox of Synology bijvoorbeeld. Voor een Pi zou ik wel een SSD nemen ipv SD-card ivm vele wegschrijvingen, een SD-card gaat snel corrupt.
Ik heb tientallen IFTTT automatiseringen actieft, bijna het hele huis werkt geautomatiseerd, echt een mooi product.
Ik gebruik producten van de Lidl, Action, Philips Hue, HS-link, zigbee, WiFi, airco, kachel, bewegingsdetectoren, enzovoorts, aangestuurd door Home Assistant.

Overigens ontkom je er haast niet aan om video learning te doen, er zijn voor zover ik weet geen boeken voor Home Assistant en het Pi-gedeelte stelt nu net niks voor. Tevens heeft Home Assistant elke maand updates en dan kan er nog wel eens wat veranderen. Ik gebruik veel video's van Smarthomejunkie op YouTube om dingen voor elkaar te krijgen.
Bedankt voor te tips, bij HomeAssistant heb je dus ook nog wel IFTTT nodig? En heb jij ook van die chinese (tuya) lampen?
Home Assistant is IFTTT, open source dus gratis.
Ik heb inderdaad Tuya lampen en stekkers via WIFI, bij de Action gekocht maar heb ook een Sonoff Zigbee stick en hierop lampen van Hue, Lidl en bewegingssensoren van de Lidl en Ikea en deursensoren uit China via Zigbee gekoppeld. Maar ook Airco's via WIFI, Ring deurbel, camera's, printer, zonnepanelen, stroomverbruik, geluidsinstallatie, en nog veel meer.
IFTTT is haast eindeloos binnen Home Assistant, werkt echt fantastisch.
Gebruikersavatar
Heidebloem
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 jan 2024, 13:22

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Heidebloem »

Tip voor een krachtige stofzuiger? (2x daags gebruiken; 2 honden, kinderen, pvc, tegels, laminaat, vloerbedekking en kleed )

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk


Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ambtenaar »

Heidebloem schreef: 26 feb 2024, 15:31 Tip voor een krachtige stofzuiger? (2x daags gebruiken; 2 honden, kinderen, pvc, tegels, laminaat, vloerbedekking en kleed Afbeelding)

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
Dyson.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Orchidee »

Heidebloem schreef:Tip voor een krachtige stofzuiger? (2x daags gebruiken; 2 honden, kinderen, pvc, tegels, laminaat, vloerbedekking en kleed Afbeelding)

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
Géén Dyson kopen, zonde van het geld, alleen de naam betaal je fors.
Een Henry of Hetty raad ik je aan als je ruim "behuisd" ben (ze zijn nogal lomp voor kleine woningen en ruimten) .
Sterke motor, grote opvang, lang snoer en topprestaties!
https://www.numatic.nl/
https://www.numatic.nl/nl/stofzuiger-he ... hs0-909348
https://www.bol.com/nl/p/numatic-henry- ... androidapp
Nee; ik heb géén aandelen daarin ofzo, ben wél ervaringsdeskundige wb stofzuigersAfbeelding
Een Miele C3 is ook een topstofzuigerAfbeeldingAfbeelding

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Martijn »

Orchidee schreef: 26 feb 2024, 16:23
Heidebloem schreef:Tip voor een krachtige stofzuiger? (2x daags gebruiken; 2 honden, kinderen, pvc, tegels, laminaat, vloerbedekking en kleed Afbeelding)

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
Géén Dyson kopen, zonde van het geld, alleen de naam betaal je fors.
Een Henry of Hetty raad ik je aan als je ruim "behuisd" ben (ze zijn nogal lomp voor kleine woningen en ruimten) .
Sterke motor, grote opvang, lang snoer en topprestaties!
https://www.numatic.nl/
https://www.numatic.nl/nl/stofzuiger-he ... hs0-909348
https://www.bol.com/nl/p/numatic-henry- ... androidapp
Nee; ik heb géén aandelen daarin ofzo, ben wél ervaringsdeskundige wb stofzuigersAfbeelding
Een Miele C3 is ook een topstofzuigerAfbeeldingAfbeelding
Ben ik met je eens. Vanuit mijn ervaring met veel soorten merken ook professioneel heb ik nog steeds voorkeur voor de stofzuigers van Numatic.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Roos2018 »

Ik wil mijn wachtwoord wijzigen, maar dat gaat niet omdat ik het huidige pwd eerst moet invoeren.
Deze ben ik n.l. vergeten.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
bvd
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door refo »

Roos2018 schreef: 26 feb 2024, 17:01 Ik wil mijn wachtwoord wijzigen, maar dat gaat niet omdat ik het huidige pwd eerst moet invoeren.
Deze ben ik n.l. vergeten.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
bvd
Eerst uitloggen. Onder het inloggen staat "Ik ben mijn wachtwoord vergeten". Daar op klikken.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ararat »

Heidebloem schreef: 26 feb 2024, 15:31 Tip voor een krachtige stofzuiger? (2x daags gebruiken; 2 honden, kinderen, pvc, tegels, laminaat, vloerbedekking en kleed Afbeelding)

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
Laten asfalteren
Putje onder de eettafel
Hogedrukspuit
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ambtenaar »

Orchidee schreef: 26 feb 2024, 16:23 [Géén Dyson kopen, zonde van het geld, alleen de naam betaal je fors.
Heb je een Dyson dan? Onze oudste Dyson is 15 jaar oud en zuigt nog net zo goed als toen we hem net hadden. En 15 jaar lang geen zakken hoeven te kopen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Orchidee »

Ambtenaar schreef:
Orchidee schreef: 26 feb 2024, 16:23 [Géén Dyson kopen, zonde van het geld, alleen de naam betaal je fors.
Heb je een Dyson dan? Onze oudste Dyson is 15 jaar oud en zuigt nog net zo goed als toen we hem net hadden. En 15 jaar lang geen zakken hoeven te kopen.
2 broers van me hadden een Dyson en na 2/3 jaar waren beiden er zo klaar mee door het snel stuk gaan van onderdelen en dure vervangingen.
Ook de zakloosheid en slechte filtering én de al snel afnemende zuigkracht gaf de doorslag om de Dyson weg te doen.
Mijn dochter heeft de (véél te) dure steelstofzuiger en is er na een jaar ook helemaal klaar mee helaas, ik vind het gewoon sneu zelfs omdat het behoorlijk prijzig was.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Heidebloem
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 jan 2024, 13:22

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Heidebloem »

Ararat schreef:
Heidebloem schreef: 26 feb 2024, 15:31 Tip voor een krachtige stofzuiger? (2x daags gebruiken; 2 honden, kinderen, pvc, tegels, laminaat, vloerbedekking en kleed Afbeelding)

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
Laten asfalteren
Putje onder de eettafel
Hogedrukspuit
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1499
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bourdon16 »

Wij hebben een diepe kruipruimte waar ongeveer een halve meter water instaat.
Daar wil ik graag vanaf en ik ben aan het bedenken hoe we dat kunnen doen.
Nu lees ik her en der dat je zand in je kruipruimte kunt laten spuiten. Mijn vraag is of dat wel werkt. Kan je daarmee het water buiten de deur houden of komt het water alsnog boven het zand uit? Of krijg je ipv water een kruipruimte vol nat zand/modder.
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Chrisje72 »

Bij ons is de kruipruimte ook vol met zand gespoten. Afhankelijk van de grondwaterstand hebben we nu droog zand, "modder" of een laagje water op het zand. Modder tussen aanhalingstekens want het is erg grof geel zand, dat moddert niet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door refo »

Bourdon16 schreef: 27 feb 2024, 20:30 Wij hebben een diepe kruipruimte waar ongeveer een halve meter water instaat.
Daar wil ik graag vanaf en ik ben aan het bedenken hoe we dat kunnen doen.
Nu lees ik her en der dat je zand in je kruipruimte kunt laten spuiten. Mijn vraag is of dat wel werkt. Kan je daarmee het water buiten de deur houden of komt het water alsnog boven het zand uit? Of krijg je ipv water een kruipruimte vol nat zand/modder.
Hoe hoog is die kruipruimte van bodem tot onderkant vloer?
Plaats reactie