Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Refojongere
Berichten: 383
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Refojongere »

-knip, instemmen doen met niet met alleen het woord 'amen'. -
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Delftenaar »

J.C. Philpot schreef: 09 feb 2024, 10:26 We zitten allemaal op een hellend vlak. Omdat ons hart geneigd is om God telkens te verlaten, ook na ontvangen genade. Om compromissen te sluiten, en in plaats van zo ver mogelijk van de zonde en de wereld vandaan te blijven, er zo dicht mogelijk in de buurt te komen als we kunnen goedpraten.

En uiteraard heeft dit effect op onze kerken en gemeenten, want die bestaan ook uit zondaren die deze neiging in hun hart hebben.

De oplossing is niet om wet op wet, en regel op regel te stapelen - daar los je een hartprobleem niet mee op. Al is het goed dat de ontwikkelingen doorzien en onderkent worden.

Maar we hebben bovenal allereerst Gods wederbarende genade nodig, en vervolgens een nauw leven met God, dagelijkse onderzoekend in Gods Heilig en Onfeilbaar Woord, en biddend om de leiding van de Heilige Geest, om Zijn leiding, bewaring en volharding. Dat geld voor predikanten, ambtsdragers, gemeenteleden, jongeren en ouderen, en dat geld ook voor mij.
En daarom is het goed om met elkaar in gesprek te gaan en te vragen naar iemands beweegredenen. De een is nu eenmaal breder dan de ander.

Dan krijg je begrip voor elkaar en kun je instemmen met dingen die je zelf misschien niet zou doen.
God is een veelkleurige God.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Jo-Ann »

Ik stuitte op deze website over het zo ervaren hellende vlak in de ggin: https://www.bureau-acta.nl/kerkelijk/ke ... meerd/ggin

Van zo iemand zou ik weleens de diepste beweegreden willen weten van het maken van zo’n website. Naast dat ik de ‘zorg’ niet deel, komt het erg vanuit de hoogte over en is men zeer overtuigd van eigen licht en gelijk.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door MGG »

Jo-Ann schreef: 19 feb 2024, 20:59 Ik stuitte op deze website over het zo ervaren hellende vlak in de ggin: https://www.bureau-acta.nl/kerkelijk/ke ... meerd/ggin

Van zo iemand zou ik weleens de diepste beweegreden willen weten van het maken van zo’n website. Naast dat ik de ‘zorg’ niet deel, komt het erg vanuit de hoogte over en is men zeer overtuigd van eigen licht en gelijk.
'Jarenlang maakten de Gereformeerde Gemeenten in Nederland aan de rechterflank van de gereformeerde gezindte een solide en stabiele indruk.'

Wordt 1980 uit gemak vergeten?
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Erskinees »

Jo-Ann schreef: 19 feb 2024, 20:59 Ik stuitte op deze website over het zo ervaren hellende vlak in de ggin: https://www.bureau-acta.nl/kerkelijk/ke ... meerd/ggin

Van zo iemand zou ik weleens de diepste beweegreden willen weten van het maken van zo’n website. Naast dat ik de ‘zorg’ niet deel, komt het erg vanuit de hoogte over en is men zeer overtuigd van eigen licht en gelijk.
Ik snap het wel. De GGiN is wel echt wat veranderd. Positief vind ik. Maar ik kan mij voorstellen dat niet iedereen in deze positiviteit deelt. Die mogen ook hun stem laten horen, toch?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door FlyingEagle »

Ik ken ook iemand die hier helemaal niet blij mee. Volgens hem worden de puriteinen belangrijker gevonden dan dr. Steenblok en ds. Malan
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Jo-Ann »

Erskinees schreef: 19 feb 2024, 21:15
Jo-Ann schreef: 19 feb 2024, 20:59 Ik stuitte op deze website over het zo ervaren hellende vlak in de ggin: https://www.bureau-acta.nl/kerkelijk/ke ... meerd/ggin

Van zo iemand zou ik weleens de diepste beweegreden willen weten van het maken van zo’n website. Naast dat ik de ‘zorg’ niet deel, komt het erg vanuit de hoogte over en is men zeer overtuigd van eigen licht en gelijk.
Ik snap het wel. De GGiN is wel echt wat veranderd. Positief vind ik. Maar ik kan mij voorstellen dat niet iedereen in deze positiviteit deelt. Die mogen ook hun stem laten horen, toch?
Oké, maar de manier waarop God dan weer bij hun ‘gelijk’ betrokken wordt, vind ik ingewikkeld. Volgens mij mag dat zo niet:
Voor de redactie staat het onomstotelijk vast: "Geen geboden van mensen zal men horen als het noodzakelijk is om Gode meer gehoorzaam te zijn." Dit overeenkomstig het Woord Gods. “Wij kunnen niet laten te spreken”, zo gingen Petrus en Johannes ons voor, “hetgeen wij gezien en gehoord hebben.”
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Geytenbeekje »

FlyingEagle schreef: 19 feb 2024, 21:26 Ik ken ook iemand die hier helemaal niet blij mee. Volgens hem worden de puriteinen belangrijker gevonden dan dr. Steenblok en ds. Malan
Ik geloof dat iig ds Mallan/Aangeenbrug/Verhoeks/vd Woestijne nog veel gelezen wordt in deze, dus wat dat betreft.
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Bruna »

Jo-Ann schreef: 19 feb 2024, 21:28
Erskinees schreef: 19 feb 2024, 21:15
Jo-Ann schreef: 19 feb 2024, 20:59 Ik stuitte op deze website over het zo ervaren hellende vlak in de ggin: https://www.bureau-acta.nl/kerkelijk/ke ... meerd/ggin

Van zo iemand zou ik weleens de diepste beweegreden willen weten van het maken van zo’n website. Naast dat ik de ‘zorg’ niet deel, komt het erg vanuit de hoogte over en is men zeer overtuigd van eigen licht en gelijk.
Ik snap het wel. De GGiN is wel echt wat veranderd. Positief vind ik. Maar ik kan mij voorstellen dat niet iedereen in deze positiviteit deelt. Die mogen ook hun stem laten horen, toch?
Oké, maar de manier waarop God dan weer bij hun ‘gelijk’ betrokken wordt, vind ik ingewikkeld. Volgens mij mag dat zo niet:
Voor de redactie staat het onomstotelijk vast: "Geen geboden van mensen zal men horen als het noodzakelijk is om Gode meer gehoorzaam te zijn." Dit overeenkomstig het Woord Gods. “Wij kunnen niet laten te spreken”, zo gingen Petrus en Johannes ons voor, “hetgeen wij gezien en gehoord hebben.”
Zo heeft elk kerkverband blijkbaar zijn uitdagingen.

Wat je schetst vind ik ook ingewikkeld. Het probleem is dat dit vaak gebeurd of misschien nog meer is gebeurd in het verleden. Op allerlei gebied. Niet alleen op de verandering die het kerkverband doormaakt maar ook bepaalde regels die vroeger gesteld zijn en op grond van de Bijbel niet houdbaar zijn.
Iedereen die ergens een 'gewetenszaak' van maakt of hier licht over heeft gekregen kan zo het gelijk aan zijn kant claimen. Het is alleen de vraag of we iets wat we zelf vinden aan anderen moeten opleggen. We moeten als gelovigen uiteraard wel rekening houden met elkaar.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef: 19 feb 2024, 21:46
FlyingEagle schreef: 19 feb 2024, 21:26 Ik ken ook iemand die hier helemaal niet blij mee. Volgens hem worden de puriteinen belangrijker gevonden dan dr. Steenblok en ds. Malan
Ik geloof dat iig ds Mallan/Aangeenbrug/Verhoeks/vd Woestijne nog veel gelezen wordt in deze, dus wat dat betreft.
Ik heb zelf veel waardering voor deze predikanten. Er wordt hier (door Flying Eagle) overigens gesproken over ds. Malan. Dit is niet ds. Mallan die wij nog kennen, maar wel uit een ver voorgeslacht van ds. Mallan. De tweede l is later waarschijnlijk door schijffouten in de naam geslopen. Dit gebeurde vroeger wel meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: 20 feb 2024, 09:40
Geytenbeekje schreef: 19 feb 2024, 21:46
FlyingEagle schreef: 19 feb 2024, 21:26 Ik ken ook iemand die hier helemaal niet blij mee. Volgens hem worden de puriteinen belangrijker gevonden dan dr. Steenblok en ds. Malan
Ik geloof dat iig ds Mallan/Aangeenbrug/Verhoeks/vd Woestijne nog veel gelezen wordt in deze, dus wat dat betreft.
Ik heb zelf veel waardering voor deze predikanten. Er wordt hier (door Flying Eagle) overigens gesproken over ds. Malan. Dit is niet ds. Mallan die wij nog kennen, maar wel uit een ver voorgeslacht van ds. Mallan. De tweede l is later waarschijnlijk door schijffouten in de naam geslopen. Dit gebeurde vroeger wel meer.
Het gebeurt nog steeds, want ik vermoed dat Flying Eagle niet Malan maar Mallan bedoelt. Schrijffouten zijn van alle tijden.
~~Soli Deo Gloria~~
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Piet Puk »

Helaas ga je binnen de GGiN ook steeds meer verschil tussen progressieve en conservatieve gemeenten waarnemen. Waarbij de progressieve gemeenten de overhand lijken te hebben. Het kan nog wel eens gebeuren dat dit gaat splijten.

Als ik deze website zo waarneem dan denk ik dat je een verkeerde afslag neemt. Je kunt zorgen hebben(en die heb ik ook over de GGiN en de eigen gemeente), maar dan is gebed en het aanspreken van personen die hierover gaan de juiste wijze.
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 20 feb 2024, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Bruna »

Als de CGK en de GG nog niet splijt.... daar zijn de verschillen toch veel groter? Daarom moeten de rekkelijken en de preciezen allemaal hun geduld bewaren.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef: 20 feb 2024, 09:45 Helaas ga je binnen de GGiN ook steeds meer verschil tussen progressieve en conservatieve gemeenten waarnemen. Waarbij de progressieve gemeenten de overhand lijken te hebben. Het kan nog wel eens gebeuren dat dit gaat splijten.

Als ik deze website zo waarneem dan denk ik dat je een verkeerde afslag neemt. Je kunt zorgen hebben (en die heb ik ook over de GGiN en de eigen gemeente), maar dan is gebed en het aanspreken van personen die hierover gaan de juiste wijze.
Ik merk het ook wel, maar het gaat nog niet zo ver als binnen de gemeenten waar ik lid ben. Ik weet ook dat binnen deze gemeenten toch nog een volk van God is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Piet Puk »

Bruna schreef: 20 feb 2024, 09:52 Als de CGK en de GG nog niet splijt.... daar zijn de verschillen toch veel groter? Daarom moeten de rekkelijken en de preciezen allemaal hun geduld bewaren.
Zeker, maar denk dat zulke verschillen in de GGiN niet toegestaan gaan worden. Maar als je bijvoorbeeld Alblasserdam en Elspeet ziet, daar zitten duidelijk verschillen over hoe je dingen 'naast de kerk' invult(of juist niet)
Plaats reactie