Gereformeerde Gemeenten

Jannah
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jannah »

J.C. Philpot schreef: 16 feb 2024, 16:50
Jannah schreef: 16 feb 2024, 16:10
helma schreef: 15 feb 2024, 12:52 Dat zou inderdaad kunnen ja. De >6 bezoeken per jaar bij mijn moeder is half half. Komt ook wel door ziekte/sterfgevallen, maar die heeft mijn schoonmoeder ook ervaren.
Wat is over het algemeen gebruikelijk qua pastorale bezoeken bij overlijden van familieleden binnen de GG?

Wijzelf hebben in korte tijd 2 familieleden dichtbij verloren, maar hebben niets van onze kerkenraad gehoord. Ze waren wel op de hoogte.
Het is afhankelijk van hoe dichtbij "dichtbij" is, en of het bekend is bij de kerkenraad/wijkouderling (ik weet niet of de overledenen ook lid waren in jouw gemeente, en zo niet of je de kerkenraad op de hoogte hebt gesteld.

Maar als het echt heel dichtbij is is in ieder geval een telefoontje (met evt de mogelijkheid tor bezoek) wel gebruikelijk.

Masr ambtsdragers zijn ook mensen met een baan, gezin en daarnaast veel werk in de kerk. Dus een fout is helaas snel gemaakt, al zou dat niet moeten. Ik zou gewoon open communiceren, de wijkouderling bellen en aangeven dat je behoefte hebt aan een bezoek. Dat is voor iedereen beter als met onuitgesproken verwachtingen of zelfs een verwijt rond blijven lopen.
Zeker geen verwijt hoor want ik weet hoe druk bezet ze zijn.
Toen ik het hier het aantal pastorale bezoeken las bij overlijden van familieleden, was ik wat verbaasd. Wij zijn een jong gezin, dat is wel anders dan bij een oudere (alleenstaande). Maar als er dan iemand in je "schoonkant" overlijdt op vrij jonge leeftijd, is dat een heel verdrietige omstandigheid. Wij hebben het meeleven vanuit de kerkenraad gemist, maar er niet bij stilgestaan om te vragen om een bezoek...
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Gewoon naar rato van het aantal pastorale eenheden de grootte van de kerkenraad samenstellen. Bijv. 1 ouderling per 100 eenheden.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef: 16 feb 2024, 21:36 Gewoon naar rato van het aantal pastorale eenheden de grootte van de kerkenraad samenstellen. Bijv. 1 ouderling per 100 eenheden.
Een pastorale eenheid, bedoel je daarmee hetzelfde als met een "voordeur", oftewel een compleet huishouden? Dan heb ik te doen met de arme man als hij 100 eenheden heeft.
Of bedoel je 100 personen? Dan komt het beter in de richting denk ik.
-
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: 16 feb 2024, 21:38 Een pastorale eenheid, bedoel je daarmee hetzelfde als met een "voordeur", oftewel een compleet huishouden? Dan heb ik te doen met de arme man als hij 100 eenheden heeft.
Of bedoel je 100 personen? Dan komt het beter in de richting denk ik.
Personen.
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door newton »

Maanenschijn schreef: 16 feb 2024, 18:05 Vandaag een begrafenis met twee predikanten, één sprak in de rouwdienst en één op de begraafplaats. Op de begrafenis was het als het ware nog een keer een preek, een half uur. Dat was echt te lang, een oudere dame ging bijna door de knieën. Het jammere is dat je je dit herinnert en de boodschap vrijwel niet. Ook omdat het een soort herhaling was van de rouwdienst.
Was je in Ridderkerk?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Mannetje schreef: 16 feb 2024, 21:38
Ambtenaar schreef: 16 feb 2024, 21:36 Gewoon naar rato van het aantal pastorale eenheden de grootte van de kerkenraad samenstellen. Bijv. 1 ouderling per 100 eenheden.
Een pastorale eenheid, bedoel je daarmee hetzelfde als met een "voordeur", oftewel een compleet huishouden? Dan heb ik te doen met de arme man als hij 100 eenheden heeft.
Of bedoel je 100 personen? Dan komt het beter in de richting denk ik.
Een pastorale eenheid is een adres, hoewel op een adres meerdere eenheden aanwezig kunnen zijn. Bijvoorbeeld in het geval van thuiswonende volwassen kinderen.
De uitdrukking komt vermoedelijk uit kerkelijke software. Hij klinkt in elk geval niet zo pastoraal.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

newton schreef:
Maanenschijn schreef: 16 feb 2024, 18:05 Vandaag een begrafenis met twee predikanten, één sprak in de rouwdienst en één op de begraafplaats. Op de begrafenis was het als het ware nog een keer een preek, een half uur. Dat was echt te lang, een oudere dame ging bijna door de knieën. Het jammere is dat je je dit herinnert en de boodschap vrijwel niet. Ook omdat het een soort herhaling was van de rouwdienst.
Was je in Ridderkerk?
Ik besefte me later dat mijn opmerking, die ik meer bedoelde als bijdrage aan de lopende discussie, tot gevolg zou hebben dat locatie en begrafenis inderdaad te herleiden zou zijn. Ik wil liever over dit specifieke geval geen smet werpen of discussie voeren, eigenlijk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Gezang »

Maanenschijn schreef: 16 feb 2024, 18:05Vandaag een begrafenis met twee predikanten, één sprak in de rouwdienst en één op de begraafplaats. Op de begrafenis was het als het ware nog een keer een preek, een half uur. Dat was echt te lang, een oudere dame ging bijna door de knieën. Het jammere is dat je je dit herinnert en de boodschap vrijwel niet. Ook omdat het een soort herhaling was van de rouwdienst.

De dingen zijn op een gegeven moment wel een keer gezegd. De meeste mensen horen honderden preken. Allemaal open deuren die iedereen al honderd keer heeft gehoord. Snap niet wat mensen altijd te zeggen hebben. Vooral in dit geval als in de kerk ook al voldoende is gezegd.
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door newton »

Laat de mods mijn vraag en jouw antwoord maar verwijderen. Ik was te nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5405
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

newton schreef: 17 feb 2024, 09:27 Laat de mods mijn vraag en jouw antwoord maar verwijderen. Ik was te nieuwsgierig.
Krachtige posting!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

refo schreef: 16 feb 2024, 22:56
Een pastorale eenheid is een adres, hoewel op een adres meerdere eenheden aanwezig kunnen zijn. Bijvoorbeeld in het geval van thuiswonende volwassen kinderen.
De uitdrukking komt vermoedelijk uit kerkelijke software. Hij klinkt in elk geval niet zo pastoraal.
Anders geformuleerd, ik denk dat het goed is om per x aantal gemeenteleden een ouderling te hebben. En dan denk ik aan 100 leden per ouderling
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Gezang schreef: 17 feb 2024, 09:14
Maanenschijn schreef: 16 feb 2024, 18:05Vandaag een begrafenis met twee predikanten, één sprak in de rouwdienst en één op de begraafplaats. Op de begrafenis was het als het ware nog een keer een preek, een half uur. Dat was echt te lang, een oudere dame ging bijna door de knieën. Het jammere is dat je je dit herinnert en de boodschap vrijwel niet. Ook omdat het een soort herhaling was van de rouwdienst.

De dingen zijn op een gegeven moment wel een keer gezegd. De meeste mensen horen honderden preken. Allemaal open deuren die iedereen al honderd keer heeft gehoord. Snap niet wat mensen altijd te zeggen hebben. Vooral in dit geval als in de kerk ook al voldoende is gezegd.
De gelovige hoort graag over haar Heere en Heiland.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik geloof oprecht niet dat perse iedere ware gelovige graag tien keer hetzelfde hoort in een uur. Ik heb zoiets wel eens vaker gehoord als argument, maar het is gewoon niet waar.

Een liefhebber van schilderijen kan een ontzettend oprechte en heel enthousiaste liefhebber zijn en er uren naar kijken, maar dat wil nog niet zeggen dat hij er blij van wordt als iemand ondertussen tien keer hetzelfde verhaal afsteekt.

Het klinkt wel vroom, maar het is gewoon onzin, mijns inziens.

Hoe trager van begrip, hoe meer herhaling acceptabel is, dat is wat anders. Met het ware geloof heeft het niets te maken, of het moet zijn dat je steeds geduldiger wordt in het verdragen van andermans lastigheden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

100 zelfde dingen is wat anders dan 100 preken over 52 zondagen.
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Gezang »

DDD schreef: 17 feb 2024, 10:05 Het klinkt wel vroom, maar het is gewoon onzin, mijns inziens.

Hoe trager van begrip, hoe meer herhaling acceptabel is, dat is wat anders. Met het ware geloof heeft het niets te maken, of het moet zijn dat je steeds geduldiger wordt in het verdragen van andermans lastigheden.
Precies. En: Het geloof moet zich op een gegeven moment vooral in de daad laten zien.
Plaats reactie