Vraag (algemeen)

Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Ararat schreef: 09 feb 2024, 07:17 De trap is zo'n beetje de enige locatie die je zelf moet bijhouden, daar valt 'moppie' zoals we ons extra gezinslid hebben genoemd met dank aan alle sensoren ook niet vanaf. Ik adviseer Roomba van iRobot.
Ik lees dat meerdere forummers de Roomba hebben. Waarom hebben jullie deze gekozen? Het is zeker niet de goedkoopste. Betaal je voor de naam of is deze kwalitatief ook echt beter?
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door HersteldHervormd »

Kwaliteit, ik koop nooit iets voor de naam, dan fop je vooral jezelf. Ik heb trouwens nog nooit iemand gehad over de vloer die vroeg naar de merk van onze robot stofzuiger.
Roomba is echt heel goed. Wij hebben geen dweilfunctie maar dat is ook niet nodig bij ons.

Houd er wel rekening mee dat je zo'n apparaat wel moet 'onderhouden'. Dat klinkt nogal wat, maar praktisch houd dat in dat je hem zeer regelmatig moet ontdoen van haren, af en toe een filter vervangen en een beetje schoonmaken/afstoffen. Maar dat is echt peanuts als je bedenkt hoeveel uren het je bespaart qua stofzuigen.

Houd er ook rekening mee dat je wel een opgeruimd huis moet hebben. Als je overal allerlei troepjes hebt liggen of simpelweg veel meubels en andere accessoires hebt neemt de functionaliteit drastisch af. En hij gaat dan veel sneller in storing omdat die dan vast blijft zitten in een los snoertje ergens. Het zou mij hinderen als je iedere keer, voordat je de stofzuiger aan wilt zetten, eerst je huis door moet om te kijken of er wel gestofzuigd kán worden. Bekijk reviews, de ervaringen van andere zeggen heel vaak genoeg. Over het algemeen is het toch wel een beetje zo dat de 'vreemde' merken toch wel wat minder scoren. Maar goed, als het een stuk goedkoper is kan je het allicht proberen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Maanenschijn »

Hoe gaat zo'n ding om met een vloerkleed?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ararat »

merel schreef: 09 feb 2024, 16:58
Ararat schreef: 09 feb 2024, 07:17 De trap is zo'n beetje de enige locatie die je zelf moet bijhouden, daar valt 'moppie' zoals we ons extra gezinslid hebben genoemd met dank aan alle sensoren ook niet vanaf. Ik adviseer Roomba van iRobot.
Ik lees dat meerdere forummers de Roomba hebben. Waarom hebben jullie deze gekozen? Het is zeker niet de goedkoopste. Betaal je voor de naam of is deze kwalitatief ook echt beter?
Met de kennis die ik heb levert deze de hoogste kwaliteit. Soms is het extra betalen voor de naam het waard
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ararat »

Maanenschijn schreef: 09 feb 2024, 17:56 Hoe gaat zo'n ding om met een vloerkleed?
Je kleed wordt in een goeie 30 min. tijd vakkundig ontrafeld en per kleur in bolletjes wol gesorteerd. :)

Het hangt af van je kleed. Als het een strak liggend en zwaar kleed is, wordt het behandeld als vloerbedekking. Als het een los liggend vod is zal het opbollen en problemen veroorzaken.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Terri »

Ararat schreef: 09 feb 2024, 18:17
Maanenschijn schreef: 09 feb 2024, 17:56 Hoe gaat zo'n ding om met een vloerkleed?
Je kleed wordt in een goeie 30 min. tijd vakkundig ontrafeld en per kleur in bolletjes wol gesorteerd. :)
:mdr
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bourdon16 »

Ik ben op zoek naar een vrij verhaal wat ik kan vertellen tijdens de paasviering van de zondagsschool. Ik heb die van goedinvorm al wel gelezen maar die spreken mij niet zo aan.
Weet iemand een mooi verhaal?
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Martijn »

Bourdon16 schreef: 12 feb 2024, 20:15 Ik ben op zoek naar een vrij verhaal wat ik kan vertellen tijdens de paasviering van de zondagsschool. Ik heb die van goedinvorm al wel gelezen maar die spreken mij niet zo aan.
Weet iemand een mooi verhaal?
Is dit boekje wat?
https://www.uitgeverijdenhertog.nl/pagi ... l-Hosanna/
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

merel schreef: 25 jan 2024, 20:45
MGG schreef: 25 jan 2024, 19:28
DDD schreef: 25 jan 2024, 18:55 Waarom dan? Dan weet je dat je de komende vijftien, twintig jaar nog met een verouderd systeem zit.

Terwijl in 2023 de duurzame energieproductie wereldwijd met 50 procent groeide. Als dat nog een paar jaar zo doorgaat, dan is het de vraag of je over 20 jaar nog wel gas geleverd krijgt.

Ik zou geen geld investeren in een verouderd systeem.
Omdat een CV-ketel in vergelijking met een warmtepomp goedkoop is. Zowel een warmtepomp als een CV zijn over 20 jaar afgeschreven. De salderingsregeling wordt afgebouwd en het energienet zit vol. Ik denk dat op termijn de elektriciteitprijs onzekerder is dan de gasprijs. De toekomst is vol onzekerheden, maar met de kennis van nu lijkt mij een CV-ketel een betere investering dan een warmtepomp.
Dat laatste denk ik dus ook. Onze CV is ook oud en wij zijn nog in dubio. Of nog snel een nieuwe CV of een hybride warmtepomp. Al vraag ik mij af of ons huis daarvoor wel voldoende geïsoleerd is.
Ik denk dat we de keuze wat sneller moeten maken dan begroot. De CV lekte vandaag gas. De monteur is vanavond langsgeweest en een rubber was gescheurd. Morgen wordt de hele CV ketel nagekeken. Tot die tijd geen verwarming en niet of koud douchen
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Chrisje72 »

Een vraag aan de huisautomatiseerders

Ik ben wel van de gadgets en huisautomatisering, maar ik ben nog wel op zoek. Ik heb nu van diverse merken lampen, stopcontacten, p1 meter van homewizard en daarbij een google nest hub (2x).
ik heb ook wat routines ingesteld in google home, maar 1 van de dingen waar ik tegenaan loop is dat ik het niet echt 'voorwaardelijk' kan doen.
Bijvoorbeeld: een kwartier voor zonsondergang gaat de lamp aan, maar dat hoeft alleen maar als er iemand thuis is. Ik kan als starter het tijdstip instellen, maar niet een voorwaarde toevoegen.
Nu weet ik dat dit met ITTT wel moet kunnen, maar eerlijk gezegd vind ik zo'n abonnement best prijzig.

Nu wil ik me wel meer gaan verdiepen in Raspberry Pi, en dan gericht op huisautomatisering. Dat is dan Home Assistant als ik het goed heb.
Is het daarbij wel mogelijk om alles naar mijn hand te zetten?
Achtergrondinfo over mij: ik ben programmeur.

Overigens heeft ook homewizard inmiddels een hub, heeft iemand daar al ervaring mee en wat zijn daar de mogelijkheden van?

Tenslotte, goede boekentips over raspberry Pi? Ik ben niet zo van video learning, lees liever een boek.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door FlyingEagle »

Ik ben ook van de automatisering maar ben niet echt van het programmeren. Heb geen tijd om me er veel in te verdiepen.
Ik heb thuis een Homey, daarmee kun je allerlei verschillende protocollen met elkaar verbinden. Erg handig vind ik.
Helaas is deze nu defect dus moet ik weer alles met de hand aan- en uitzetten
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door newton »

Homewizard is of volgens mij een mooi product om mee te spelen met een grote community die plugins voor alles met een stekker toevoegd. Instructies op https://www.home-assistant.io/installat ... spberry-pi zijn duidelijk genoeg. Koop een pi met case, voeding, en sdcard via https://www.kiwi-electronics.com/nl/ras ... aspberrypi en in de basis kun je bezig. Vervolgens ga je nog heel veel geld uitgeven aan alle zwave, zigbee en weet-ik-wat-nog-meer-aan-protocollen adapters toe te voegen. Vervolgens wil je toch andere lampen. En je gezin wil wel fysieke schakelaars blijven gebruiken en niet op hun mobiel zoeken naar de juiste app om een lamp aan of uit te doen. Voor je het weet is je vakantiegeld op :-D
Maar misschien wil je gewoon de homey die FlyingEagle aanraadt. Dan heb je een product wat zonder al teveel gedoe zou moeten werken en waarbij standaard een hoop van de draadloze protocollen ondersteund worden.
Ik blijf hier in huis lekker fysieke knopjes gebruiken. Overdag automatiseer ik genoeg. Thuis moet de boel gewoon voor iedereen werken, en met ouderwetse aan/uit knoppen gaat dat voorlopig prima.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door HersteldHervormd »

Chrisje72 schreef: 15 feb 2024, 18:27 Een vraag aan de huisautomatiseerders

Ik ben wel van de gadgets en huisautomatisering, maar ik ben nog wel op zoek. Ik heb nu van diverse merken lampen, stopcontacten, p1 meter van homewizard en daarbij een google nest hub (2x).
ik heb ook wat routines ingesteld in google home, maar 1 van de dingen waar ik tegenaan loop is dat ik het niet echt 'voorwaardelijk' kan doen.
Bijvoorbeeld: een kwartier voor zonsondergang gaat de lamp aan, maar dat hoeft alleen maar als er iemand thuis is. Ik kan als starter het tijdstip instellen, maar niet een voorwaarde toevoegen.
Nu weet ik dat dit met ITTT wel moet kunnen, maar eerlijk gezegd vind ik zo'n abonnement best prijzig.

Nu wil ik me wel meer gaan verdiepen in Raspberry Pi, en dan gericht op huisautomatisering. Dat is dan Home Assistant als ik het goed heb.
Is het daarbij wel mogelijk om alles naar mijn hand te zetten?
Achtergrondinfo over mij: ik ben programmeur.

Overigens heeft ook homewizard inmiddels een hub, heeft iemand daar al ervaring mee en wat zijn daar de mogelijkheden van?

Tenslotte, goede boekentips over raspberry Pi? Ik ben niet zo van video learning, lees liever een boek.
Homewizard heeft weinig attributen vind ik. Ik zou op zoek gaan naar een pakket die verschillende protocollen kan combineren. Ik heb thuis alleen smart verlichting, dus verder kan ik je ook niet helpen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Anselmus »

Maanenschijn schreef: 09 feb 2024, 17:56 Hoe gaat zo'n ding om met een vloerkleed?
Wij hebben een vloerkleed op laminaat: hij weet het verschil en trekt de dweil op bij het vloerkleed. Drempels kan hij over, de trap blijft hij uit de buurt door sensors. Onze hele bovenverdieping of hele benedenverdieping doet hij, tussendoor laten we hem meestal laden of dat doen we de volgende dag. Wij hebben een Roborock omdat die destijds het best presteerde met dweilen en batterijduur. We hebben er een verzamelstation voor het legen van stof bij, die hoef je maar heel af en toe te legen. Bij de inrichting van ons huis hebben we één keer goed nagedacht hoe de robot goed kon rijden en daarvoor hebben we bijvoorbeeld boven alle kabeltjes van de vloer af en netjes uit het zicht vastgemaakt. Dat scheelt je daarna gedoe. Hij past ook tussen alle stoelpoten door, dus die hoeven we ook niet opzij te zetten.
Fides Quaerens Intellectum
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door ejvl »

Chrisje72 schreef: 15 feb 2024, 18:27 Een vraag aan de huisautomatiseerders

Ik ben wel van de gadgets en huisautomatisering, maar ik ben nog wel op zoek. Ik heb nu van diverse merken lampen, stopcontacten, p1 meter van homewizard en daarbij een google nest hub (2x).
ik heb ook wat routines ingesteld in google home, maar 1 van de dingen waar ik tegenaan loop is dat ik het niet echt 'voorwaardelijk' kan doen.
Bijvoorbeeld: een kwartier voor zonsondergang gaat de lamp aan, maar dat hoeft alleen maar als er iemand thuis is. Ik kan als starter het tijdstip instellen, maar niet een voorwaarde toevoegen.
Nu weet ik dat dit met ITTT wel moet kunnen, maar eerlijk gezegd vind ik zo'n abonnement best prijzig.

Nu wil ik me wel meer gaan verdiepen in Raspberry Pi, en dan gericht op huisautomatisering. Dat is dan Home Assistant als ik het goed heb.
Is het daarbij wel mogelijk om alles naar mijn hand te zetten?
Achtergrondinfo over mij: ik ben programmeur.

Overigens heeft ook homewizard inmiddels een hub, heeft iemand daar al ervaring mee en wat zijn daar de mogelijkheden van?

Tenslotte, goede boekentips over raspberry Pi? Ik ben niet zo van video learning, lees liever een boek.
Ik gebruik al een aantal jaren HomeAssistant, werkt fantastisch. Wel een leercurve maar met ICT-inzicht moet dat best lukken.
Het kan op een Pi maar ook als virtual machine in Windows of VMWare of Proxmox of Synology bijvoorbeeld. Voor een Pi zou ik wel een SSD nemen ipv SD-card ivm vele wegschrijvingen, een SD-card gaat snel corrupt.
Ik heb tientallen ITTT automatiseringen actieft, bijna het hele huis werkt geautomatiseerd, echt een mooi product.
Ik gebruik producten van de Lidl, Action, Philips Hue, HS-link, zigbee, WiFi, airco, kachel, bewegingsdetectoren, enzovoorts, aangestuurd door Home Assistant.

Overigens ontkom je er haast niet aan om video learning te doen, er zijn voor zover ik weet geen boeken voor Home Assistant en het Pi-gedeelte stelt nu net niks voor. Tevens heeft Home Assistant elke maand updates en dan kan er nog wel eens wat veranderen. Ik gebruik veel video's van Smarthomejunkie op YouTube om dingen voor elkaar te krijgen.
Plaats reactie