Gereformeerde Gemeenten

merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

@ helma, wat bedoel jij met 'mijn vader mocht niet gaan staan'?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

merel schreef:@ helma, wat bedoel jij met 'mijn vader mocht niet gaan staan'?
De kist met mijn vader moest in de hal blijven staan, die mocht niet mee de kerk in. Excuses voor de onduidelijkheid.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5403
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

helma schreef: 13 feb 2024, 12:55
merel schreef:@ helma, wat bedoel jij met 'mijn vader mocht niet gaan staan'?
De kist met mijn vader moest in de hal blijven staan, die mocht niet mee de kerk in. Excuses voor de onduidelijkheid.
Slordig dat ze dit niet eerder hebben verteld dat het niet mocht.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door claus »

Zondag werd er bij ons gebeden dat er iets ernstigs aan de hand is met de altijd zeer actieve emeritus-predikant ds. C.J. Meeuse.
Men zei erbij dat hij in het ziekenhuis ligt. Wie weet wat er hem is overkomen?
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door margrietha »

claus schreef: 13 feb 2024, 16:03 Zondag werd er bij ons gebeden dat er iets ernstigs aan de hand is met de altijd zeer actieve emeritus-predikant ds. C.J. Meeuse.
Men zei erbij dat hij in het ziekenhuis ligt. Wie weet wat er hem is overkomen?
Bij ons werd er bij vermeld dat hij een hartinfarct heeft , icm longontsteking en griep. Lag op de ic.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

pierre27 schreef:
helma schreef: 13 feb 2024, 12:55
merel schreef:@ helma, wat bedoel jij met 'mijn vader mocht niet gaan staan'?
De kist met mijn vader moest in de hal blijven staan, die mocht niet mee de kerk in. Excuses voor de onduidelijkheid.
Slordig dat ze dit niet eerder hebben verteld dat het niet mocht.
Wij wisten dit,
maar familie van een andere overledene onlangs niet.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

CBG schreef: 13 feb 2024, 07:36 Ik ken best wat mensen in de GG Werkendam en het viel me op dat met de komst van de nieuwe predikant de ontevredenheid sterk toenam.
Dat is mijn beeld van de zaak, maar ik ben inderdaad slechts een buitenstaander.
Dat is. We vernemen dan niet direct de situatie en misschien soms ook gekleurd. Daarom probeer ik voorzichtig te zijn met conclusies.
Daarnaast geloof ik ook dat deze predikant er niet "zomaar" is gekomen.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

Soms denk ik: laat die kerkelijke begrafenis maar zitten. Of iig het begraven zelf een familieaangelegenheid zonder kerkelijke toespraak van iemand die je toch niet gekend heeft.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Charles schreef: 14 feb 2024, 12:15 Soms denk ik: laat die kerkelijke begrafenis maar zitten. Of iig het begraven zelf een familieaangelegenheid zonder kerkelijke toespraak van iemand die je toch niet gekend heeft.
Daar kan ik me persoonlijk niets bij voorstellen.

Ik vindt het juist erg belangrijk dat op dit moment de levenden (zullen veel kerkgangers zijn, maar ook aanwezige onkerkelijken) horen over de ernst van het sterven en het oordeel, maar dat ook het evangelie tot hen komt.

De Heere kan het sterven, en het gepredikte evangelie, gebruiken om mensen stil te zetten, en te bekeren. Daarnaast is er als de overledene in Christus is gestorven, voor de overledenen de troost dat de overledene een beter lot bereid is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Gezang »

Charles schreef: 14 feb 2024, 12:15 Soms denk ik: laat die kerkelijke begrafenis maar zitten. Of iig het begraven zelf een familieaangelegenheid zonder kerkelijke toespraak van iemand die je toch niet gekend heeft.
Ik vind het sowieso bijzonder dat het als ''familieaangelegenheid" wordt gezien. De begrafenis is een familieaangelegenheid, maar de kerk is geen familiebijeenkomst. Beetje meer binding met je kerk zou mooi zijn.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

Gezang schreef: 14 feb 2024, 14:28
Charles schreef: 14 feb 2024, 12:15 Soms denk ik: laat die kerkelijke begrafenis maar zitten. Of iig het begraven zelf een familieaangelegenheid zonder kerkelijke toespraak van iemand die je toch niet gekend heeft.
Ik vind het sowieso bijzonder dat het als ''familieaangelegenheid" wordt gezien. De begrafenis is een familieaangelegenheid, maar de kerk is geen familiebijeenkomst. Beetje meer binding met je kerk zou mooi zijn.
Kerkorde GG schreef:Artikel 65 – Kerkelijke begrafenissen
Het houden van lijkpredicatiesa is niet geoorloofd. Bij een begrafenis wordt, op verzoek van de familie, een sobere bijeenkomst gehouden, waar onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad vanuit het Woord gesproken wordt. Dit is geen eredienst.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Arja »

Hendrikus schreef: 14 feb 2024, 15:17
Gezang schreef: 14 feb 2024, 14:28
Charles schreef: 14 feb 2024, 12:15 Soms denk ik: laat die kerkelijke begrafenis maar zitten. Of iig het begraven zelf een familieaangelegenheid zonder kerkelijke toespraak van iemand die je toch niet gekend heeft.
Ik vind het sowieso bijzonder dat het als ''familieaangelegenheid" wordt gezien. De begrafenis is een familieaangelegenheid, maar de kerk is geen familiebijeenkomst. Beetje meer binding met je kerk zou mooi zijn.
Kerkorde GG schreef:Artikel 65 – Kerkelijke begrafenissen
Het houden van lijkpredicatiesa is niet geoorloofd. Bij een begrafenis wordt, op verzoek van de familie, een sobere bijeenkomst gehouden, waar onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad vanuit het Woord gesproken wordt. Dit is geen eredienst.
Echt? Maar bij dominees houden ze vaak wel allerlei toespraken toch?
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Louis2 »

Een van de dingen die mij hinderen om lid te worden van de gereformeerde gemeenten zijn hun rituelen bij uitvaarten. Moet ik mijn (Rooms Katholieke) ouders het aandoen om mij op zulke wij te begraven, mocht ik een ongeval krijgen ofzo? Zal er dan geen ruzie ontstaan tussen hen en de kerkenraad?
Voor mij is dat een echt nachtmerrie.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5403
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Louis2 schreef: 14 feb 2024, 20:45 Een van de dingen die mij hinderen om lid te worden van de gereformeerde gemeenten zijn hun rituelen bij uitvaarten. Moet ik mijn (Rooms Katholieke) ouders het aandoen om mij op zulke wij te begraven, mocht ik een ongeval krijgen ofzo? Zal er dan geen ruzie ontstaan tussen hen en de kerkenraad?
Voor mij is dat een echt nachtmerrie.
Wat zijn de rituelen bij uitvaarten specifiek van de GG?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bourdon16 »

Louis2 schreef: 14 feb 2024, 20:45 Een van de dingen die mij hinderen om lid te worden van de gereformeerde gemeenten zijn hun rituelen bij uitvaarten. Moet ik mijn (Rooms Katholieke) ouders het aandoen om mij op zulke wij te begraven, mocht ik een ongeval krijgen ofzo? Zal er dan geen ruzie ontstaan tussen hen en de kerkenraad?
Voor mij is dat een echt nachtmerrie.
Ik zou dan denk ik vastleggen dat de begrafenis door bijvoorbeeld een evangelist van de GG mag worden geleid. Die heeft wellicht wat meer inlevingsvermogen en ervaring met het overbruggen van verschillen.
Ik snap best dat zo'n gg protocol teveel gevraagd is.
Plaats reactie