Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door parsifal »

Het toppunt hier was een predikant die in het gebed meldde dat Messi geen Messias was, ook niet nu hij net wereldkampioen was geworden. De wedstrijd was geloof ik een kwartier voor het begin van de dienst afgelopen.

Laat het gebed, gebed zijn en gebruik het niet voor preek en als er dingen zijn die nieuw kunnen zijn voor kerkgangers, meldt het dan voor het gebed.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Als gast hier
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 jan 2021, 08:39

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Als gast hier »

parsifal schreef: 13 feb 2024, 20:33 Het toppunt hier was een predikant die in het gebed meldde dat Messi geen Messias was, ook niet nu hij net wereldkampioen was geworden. De wedstrijd was geloof ik een kwartier voor het begin van de dienst afgelopen.

Laat het gebed, gebed zijn en gebruik het niet voor preek en als er dingen zijn die nieuw kunnen zijn voor kerkgangers, meldt het dan voor het gebed.
:haha
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Ararat »

Als kind vroeg ik me af hoe het nou kon dat er zo vaak broeders en ook zusters ziek werden terwijl ze juist in het ziekenhuis werkten!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Online
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Martijn »

Bourdon16 schreef: 13 feb 2024, 16:52 Ik vind het weer irritant als bij de afkondigingen zo ongeveer het halve kerkblad wordt voorgelezen met alle activiteiten die gepland zijn.
Herkenbaar...
Wij hadden een keer een voorganger die een compleet A4jte moest voorlezen... zijn opmerking daarna vergeet ik nooit meer: 'dat was de voorpreek en dat was geen kattenpis....' ;)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Zita »

Wat de nieuwste variant is: in het kerkblad staan belangrijke mededelingen. In de wekelijkse nieuwsbrief wat meer actuele zaken. De ouderling van dienst leest bij de afkondigingen de nieuwste berichten voor, draagt een deel van de nieuwsbrief voor en kondigt de voorbeden aan. Voordat de dominee aan het gebed begint, wil hij toch in een paar bijzondere situaties nog wat extra benoemen. En dan dus nog de voorbeden.
Maar goed, het is beterder de situatie van een jaar of 25 geleden. Toen kon de dominee het in de voorbede opeens hebben over 'één van onze gemeenteleden die een verpletterende uitslag heeft ontvangen' en was er na het amen een heel geroezemoes van 'weet jij voor wie hij bad?'.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door CvdW »

Elke gemeente heeft zijn eigen gewoonten. Persoonlijk vind ik voorbede vragen voor iemand bij wie de amandelen geknipt worden niet nodig.
Ergerlijk vind ik dat het gebed wordt gebruikt om tegen God te vertellen hoe Hij een mens bekeert.
Je moet oppassen voor hele waslijsten.
Idee: publicatiebord in de hal van de kerk.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik denk niet dat het te voorkomen is dat het gebed informatief is. Mijns inziens is dat ook wenselijk, want als het goed is bid de gemeente tegelijkertijd mee met het algemene gebed in plaats van alleen aan te horen (en moet daarvoor geïnformeerd zijn). En leeft en bid de gemeente ook na de dienst mee met degenen die moeite hebben, en gebed nodig hebben. Dat is hoe het lichaam van Christus werkt: als er één lid lijdt, lijden allen.

Als de gemeente het gebed dan niet gebruikt om mee te bidden en mee te leven, maar om te roddelen en nieuwtjes te verspreiden, zegt dit veel over het geestelijk leven van de gemeente, of als dat algemeen is van onze gezindte. Dan moeten we niet stoppen met bidden met naam en toenaam in de diensten, maar is er bekering nodig.

Wat mij betreft wordt het qua informatie wel beknopt gehouden in het gebed. In de afkondigingen kan de voorbede toegelicht worden, maar het gebed bevat enkel de informatie die nodig is om iemand op te dragen aan God.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Chrisje72 »

CvdW schreef:Elke gemeente heeft zijn eigen gewoonten. Persoonlijk vind ik voorbede vragen voor iemand bij wie de amandelen geknipt worden niet nodig.
Ergerlijk vind ik dat het gebed wordt gebruikt om tegen God te vertellen hoe Hij een mens bekeert.
Je moet oppassen voor hele waslijsten.
Idee: publicatiebord in de hal van de kerk.
Toen bij mijn dochter de (neus)amandelen geknipt werden heb ik ook voorbede gevraagd. Het ging best mis, ze bleef maar bloeden en ging 2 keer van haar graadje. Ze moest een nachtje blijven en toen was het bloeden gelukkig gestopt.
Maar ook bij een simpele operatie hebben we Gods bescherming nodig en is het fijn als er een biddende gemeente omheen is.
De week erop hebben we dankzegging aangevraagd dat ze gespaard is gebleven.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door CvdW »

Chrisje72 schreef: 14 feb 2024, 07:24
CvdW schreef:Elke gemeente heeft zijn eigen gewoonten. Persoonlijk vind ik voorbede vragen voor iemand bij wie de amandelen geknipt worden niet nodig.
Ergerlijk vind ik dat het gebed wordt gebruikt om tegen God te vertellen hoe Hij een mens bekeert.
Je moet oppassen voor hele waslijsten.
Idee: publicatiebord in de hal van de kerk.
Toen bij mijn dochter de (neus)amandelen geknipt werden heb ik ook voorbede gevraagd. Het ging best mis, ze bleef maar bloeden en ging 2 keer van haar graadje. Ze moest een nachtje blijven en toen was het bloeden gelukkig gestopt.
Maar ook bij een simpele operatie hebben we Gids bescherming nodig en is het fijn als er een biddende gemeente omheen is.
De week erop hebben we dankzegging aangevraagd dat ze gepaard is gbleven
Klopt helemaal, bij een kleine ingreep hebben we de Heere ook nodig. Ik noemde concreet amandelen knippen, het had ook verstandskies uitsnijden bij kaakchirurg kunnen zijn. Het zijn ingrepen.
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Chrisje72 »

Met narcose
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door CvdW »

Wel of geen narcose? Bedoel je hiermee een grens aan te geven voor voorbede of niet?
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door merel »

CvdW schreef: 14 feb 2024, 06:38 Elke gemeente heeft zijn eigen gewoonten. Persoonlijk vind ik voorbede vragen voor iemand bij wie de amandelen geknipt worden niet nodig.
Ergerlijk vind ik dat het gebed wordt gebruikt om tegen God te vertellen hoe Hij een mens bekeert.
Je moet oppassen voor hele waslijsten.
Idee: publicatiebord in de hal van de kerk.
Als alleen gebeden wordt hoe een mens bekeerd wordt, wat heb je dan als gelovige aan dat gebed?
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Chrisje72 »

CvdW schreef:Wel of geen narcose? Bedoel je hiermee een grens aan te geven voor voorbede of niet?
Ik vraag me juist af wat bij jou de grens is. Ik zeg allen, het is een ingreep met narcose, dat is geen kleinigheid.

Onze dominee moest een liesbreuk operatie. Dat is een ingreep meestal zonder narcose. Ook daar hebben we voorbede voor gedaan.
Het was de laatste keer in jaren dat hij kon voorgaan.
Ik denk dat ieder dat zelf mag bepalen of ze voorbede aanvragen.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door CvdW »

Het is niet belangrijk om te weten waar mijn grens ligt. Het gaat om het gebed in de gemeente.
Neem een gemeente met 750 (doop)leden. 2% vraagt voorbede, dus 15 mensen. Dat is flinke lijst. Persoonlijk denk ik dat bij een ingreep (met of zonder narcose) ook in kleiner verband aandacht voor kan zijn. Denk aan buren, ouders, broers en zussen, vereniging, werk.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoe voorkom je dat het gebed een informatieve functie krijgt?

Bericht door Dodo »

Het hangt af van de mensen zelf. Mensen vragen soms voorbede voor een relatief kleine ingreep, omdat ze er tegenop zien of omdat er misschien grotere risico's zijn. Anderen willen zelfs bij een grote ingreep geen voorbede, omdat ze liever op de achtergrond willen blijven. Allebei is prima.
Bij ons wordt bijvoorbeeld soms ook voorbede gevraagd als een ouder of broer/zus is overleden van een gemeentelid. De overledene was dan geen bekende in de gemeente. Dat vind ik enerzijds wel lastig, want als we dat allemaal gaan doen hebben we wekelijks zulke voorbede. Aan de andere kant is het mooi als gemeenteleden hun verdriet met de gemeente willen delen en in de voorbede willen hebben.

Verwijzingen naar allerlei activiteiten zijn precies dat: verwijzingen. De kerkenraad herinnert u aan de XYZ-avond komende donderdag. Meer informatie vindt u in de kerkbode.
Plaats reactie