Actuele situatie Israël

parsifal

Re: Actuele situatie Israël

Bericht door parsifal »

huisman schreef: 30 jan 2024, 21:16
Bourdon16 schreef: 30 jan 2024, 20:56
parsifal schreef: 30 jan 2024, 20:50
Bourdon16 schreef: 30 jan 2024, 20:17 Knap uitgevoerde precisieactie van Israël.

Israël doodt drie Palestijnen in ziekenhuis Jenin in undercoveroperatie - https://nos.nl/l/2506827
Weet niet hoe ik hier over moet denken. Kleding van medisch personeel gebruiken als vermomming en mensen die in ziekenhuis behandeld worden elimineren, zijn toch zaken die je liever anders doet.
Misschien dat dit de enige mogelijkheid was.
Wat is er mis met vermommen?
Ik vind het een prima actie. Het oorlogsrecht zegt echter wel dat soldaten herkenbaar moeten vechten. In gevechtstenue dus. Dit is om scheiding te kunnen maken tussen militairen en burgers. Dit gaat wel over oorlog tussen landen. Vermommen mag dus niet zomaar. Nu moet Israël vechten tegen terroristen die zich tot in ziekenhuizen aan toe mengen onder burgerbevolking. In dit geval lijkt het mij wel geoorloofd. Terrorisme is in het oorlogsrecht te allen tijde verboden.
Vermommen op zich is het probleem niet. Als medisch personeel toch wel een beetje. Het is hier natuurlijk niet zo dat het oorlogsgebied is en bijvoorbeeld een ambulance wordt gebruikt om soldaten of wapens te vervoeren, maar het voelt niet goed. Als de terroristen daar niet behandeld werden is het wel een ander verhaal, maar dat zijn lui van Hamas en andere terroristenbendes, daar kun je weinig gewetensvol gedrag van verwachten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

Bourdon16 schreef: 30 jan 2024, 21:23 Dank voor je uitleg.

Op de beelden die ik gezien heb viel mij op hoe keurig het ziekenhuis eruit zag.

Als Israël uit was op genocide hadden ze het ziekenhuis wel helemaal plat gegooid.
Jenin is op Westbank niet in Gazastrook.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
MGG

Bericht door MGG »

Het is voor Israël lastig dat het een oorlog tegen terroristen is. Als land en zeker als westerse democratie wordt van Israël verwacht dat zij het oorlogsrecht naleven. Het lijkt mij heel lastig om ethisch correct te blijven handelen in een gevecht tegen bloeddorstige terroristen.

Overigens heeft Palestina ook getekend voor de conventies/aanvullende protocollen van Genève. Weet iemand een site met een duidelijk overzicht van welke landen welke conventies en aanvullende protocollen getekend hebben?
merel

Bericht door merel »

huisman schreef: 30 jan 2024, 21:16
Bourdon16 schreef: 30 jan 2024, 20:56
parsifal schreef: 30 jan 2024, 20:50
Bourdon16 schreef: 30 jan 2024, 20:17 Knap uitgevoerde precisieactie van Israël.

Israël doodt drie Palestijnen in ziekenhuis Jenin in undercoveroperatie - https://nos.nl/l/2506827
Weet niet hoe ik hier over moet denken. Kleding van medisch personeel gebruiken als vermomming en mensen die in ziekenhuis behandeld worden elimineren, zijn toch zaken die je liever anders doet.
Misschien dat dit de enige mogelijkheid was.
Wat is er mis met vermommen?
Ik vind het een prima actie. Het oorlogsrecht zegt echter wel dat soldaten herkenbaar moeten vechten. In gevechtstenue dus. Dit is om scheiding te kunnen maken tussen militairen en burgers. Dit gaat wel over oorlog tussen landen. Vermommen mag dus niet zomaar. Nu moet Israël vechten tegen terroristen die zich tot in ziekenhuizen aan toe mengen onder burgerbevolking. In dit geval lijkt het mij wel geoorloofd. Terrorisme is in het oorlogsrecht te allen tijde verboden.
Mijn 12 jarige zoon zette hier direct ethische vraagtekens bij. Zijn broer vond tegen Hamas alles geoorloofd.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

parsifal schreef:

Als ze zware bommen gooien met burgerslachtoffers is het niet goed, en nu een operatie uitvoeren met chirurgische precisie, is het weer niet goed.
parsifal

Bericht door parsifal »

Jeremiah schreef: 01 feb 2024, 12:24
parsifal schreef:

Als ze zware bommen gooien met burgerslachtoffers is het niet goed, en nu een operatie uitvoeren met chirurgische precisie, is het weer niet goed.
Ja, als mensen gedood worden is er altijd een ethisch dilemma. Punt is dat medici een soort beschermde status hebben in oorlogen (voor goede redenen). In dit geval werd kleding niet gebruikt om meer bescherming te hebben dan bij andere vermomming, maar toch.

Bij het oplossen van misdaden luister je om vergelijkbare redenen geen advocaten af en is er een biechtgeheim voor priesters (of vergelijkbaar).
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Ik weet niet precies hoe het met antiterreur operaties juridisch zit, maar dat Israel bij dit soort operaties gebruik maakt van agenten in burger is helemaal niets nieuws. In de strijd tegen terreur vanaf de jaren 70 droegen Mossad agenten ook geen uniform. Juist het in het verborgen kunnen opereren is voor dit soort operaties een noodzakelijkheid. Dat gold zowel voor oude vrouwtjes die stiekem geheime informatie doorgaven over waar terroristen zich schuilhielden, als de agenten die bommen plaatsten of op andere maniere terroristen bestreden. Je kunt er wat van vinden, maar deze werkwijze is al tientallen jaren het geval.
parsifal

Bericht door parsifal »

elbert schreef: 01 feb 2024, 16:33 Ik weet niet precies hoe het met antiterreur operaties juridisch zit, maar dat Israel bij dit soort operaties gebruik maakt van agenten in burger is helemaal niets nieuws. In de strijd tegen terreur vanaf de jaren 70 droegen Mossad agenten ook geen uniform. Juist het in het verborgen kunnen opereren is voor dit soort operaties een noodzakelijkheid. Dat gold zowel voor oude vrouwtjes die stiekem geheime informatie doorgaven over waar terroristen zich schuilhielden, als de agenten die bommen plaatsten of op andere maniere terroristen bestreden. Je kunt er wat van vinden, maar deze werkwijze is al tientallen jaren het geval.
Maar het gaat om verkleed gaan als medisch personeel. Dat maakt het allemaal wat moeilijker.

Niet herkenbaar als militair gaan is volgens mij gewoon toegestaan in oorlogsrecht, maar als je gepakt wordt, word je gepakt als spion met alle gevolgen van dien.
Terri

Bericht door Terri »

Ik weet niet of de situatie direct of indirect met dit onderwerp te maken heeft, maar ik vind het zeer verontrustend hoe de het er aan toe gaat tussen Amerika - Syrie+Irak.
Werkelijk overal lijkt het mis te gaan.....
TSD

Bericht door TSD »

Terri schreef: 03 feb 2024, 12:18 Ik weet niet of de situatie direct of indirect met dit onderwerp te maken heeft, maar ik vind het zeer verontrustend hoe de het er aan toe gaat tussen Amerika - Syrie+Irak.
De lont is wel in het kruitvat kan je zeggen...

Het heeft álles met het onderwerp te maken denk ik.

Ik denk, hoezeer ik ook aan de kant van Israël sta en achter hun doel om Hamas volledig uit te schakelen, maar zolang de oorlog in Gaza voortduurt en het aantal slachtoffers toeneemt (vooral als het front opschuift naar Rafah waar je niet kan vechten zonder honderden-duizenden burgerslachtoffers te maken), gaat de situatie in het hele M-O alleen maar verder escaleren.

En nee, ik verwijt Israël niet zozeer dat ze naar Rafah gaan, het is Hamas die zich daar schuilhoudt tussen die miljoen mensen die daar wonen en dat heel erg bewust om zo escalatie in de hand te werken, dat is de hele opzet. Dus je kan moeilijk Israël verwijten dat ze Hamas zoeken waar ze te vinden is.

Maar het is wel de feitelijke situatie en ik denk dat de escalerende situatie in het M-O op korte termijn ervoor gaat zorgen dat heel veel Westerse landen hun steun aan Israël, voor zover die er was, in zullen trekken. De belangen zijn te groot, zogezegd.
Gezang
Verbannen

Bericht door Gezang »

Terri schreef: 03 feb 2024, 12:18 Ik weet niet of de situatie direct of indirect met dit onderwerp te maken heeft, maar ik vind het zeer verontrustend hoe de het er aan toe gaat tussen Amerika - Syrie+Irak.
De moed kan je soms in de schoenen zinken. Wat een ellende op deze wereld...
huisman

Bericht door huisman »

Gezang schreef: 03 feb 2024, 23:08
De moed kan je soms in de schoenen zinken. Wat een ellende op deze wereld...
Dat USA/UK richting Syrië/Irak en Yemen is voor mij niet verontrustend. Dat zijn proportionele acties die hun effect hebben.

Poetin met zijn nucleaire arsenaal en zijn angst voor ons is gevaarlijker dan 1939. Maar zeer velen zien dat niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gezang
Verbannen

Bericht door Gezang »

huisman schreef: 05 feb 2024, 00:25 Poetin met zijn nucleaire arsenaal en zijn angst voor ons is gevaarlijker dan 1939. Maar zeer velen zien dat niet.
Ja, en ik denk dat Poetin ook geen reden meer heeft om terug te keren. De oorlog werkt "zuiverend" voor de Russische maatschappij en hij krijgt daardoor juist meer controle. En als Poetin meer controle heeft kan hij ook gekke dingen gaan doen. Hij is op dit moment ook bezig om een hele oorlogseconomie op te tuigen. Dus er staat ons nog wat te wachten. De Europese landen moeten wel in staat blijven om vernietigend op te treden tegen de Russen als dit nodig is.
Dodo

Bericht door Dodo »

Zoombijeenkomsten Nes Ammim 13 en 19 februari
In zoombijeenkomsten van de christelijke gemeenschap Nes Ammim in Israël op 13 en 19 februari worden persoonlijke verhalen en perspectieven gedeeld over de huidige situatie in de regio. Op dinsdag 13 februari vertelt Maoz hoe hij zijn beide ouders verloor op 7 oktober. Hij spreekt zich nu uit tegen haat en de vicieuze cirkel van geweld. Op maandag 19 februari introduceert Joanne Nihom haar boek ‘Beyond Borders’ en spreekt over de relevantie ervan in de huidige tijd. De zoombijeenkomsten starten om 20 uur Nederlandse tijd, de voertaal is Engels. Aanmelden kan bij ds. Christiaan Baan via study@nesammim.com.

Uit de nieuwsbrief van de PKN.
Gezang
Verbannen

Bericht door Gezang »

Nederland mag geen onderdelen meer leveren aan Israël voor F35. Best goede ontwikkeling. Hopelijk houd Israël zich dan wat rustiger.
Plaats reactie