Promotie ds. G.W.S. Mulder (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Gezang »

Maanenschijn schreef: 29 jan 2024, 20:42
Gezang schreef:
huisman schreef: 29 jan 2024, 20:28
Gezang schreef: 29 jan 2024, 20:23 Het kan zelfs ook nog kerkelijke consequenties hebben. Hoe te denken over de tucht? Of een tijdelijke afzetting? Dit is nu nog niet aan de orde. Maar als onderzoekscommissie tot een negatieve conclusie komt moet ook de juiste kerkelijke weg bewandeld worden.
Je gaat maar door. Dit kan m.i. echt niet. Onschuldig tot schuld bewezen is, is in onze seculiere rechtspraak al de norm. Op een christelijk forum over tucht spreken terwijl er niets bewezen is vind ik schandalig.

Heb je er vreugde in een mede christen zoveel mogelijk te beschadigen ?
Precies, ds. Mulder is nog niet schuldig. De onderzoekscommissie is daarom ook goed. Het kan hem ook vrijpleiten. Maar ik ben wel benieuwd naar kerkelijke weg die bewandeld gaat worden. Ik snap niet wat daar zo bijzonder aan is.

Ik beschadig helemaal niemand.
Welke reden is er voor een kerkelijke weg? Wat voor weg?
Ja, dat is juist mijn vraag. Er zijn in het verleden mensen onder de tucht gezet omdat ze openbare zonde hadden gedaan, in bijbelstudie groepjes zaten, kritiek hadden op de prediking etc.

Dus als commissie tot een negatieve conclusie komt heeft dit toch ook gevolgen voor een dominee? Dat lijkt me wel zo consequent.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

Aub terughoudend zijn met speculaties.
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef: 29 jan 2024, 20:16
Wim Anker schreef: 29 jan 2024, 20:05
huisman schreef: 29 jan 2024, 19:57 Denk niet dat jij het helder hebt. Ik zeg totaal wat anders. Juist om de ‘burger’ juist te informeren is zorgvuldigheid belangrijk. Hoor en wederhoor.
Verder kennen wij in de CGK christelijke omgangsvormen ook als wij heel verschillend denken.
Denk dat ik het heel helder hebt. Als er alleen al een 'vermoeden' is dat er iets niet klopt aan het proefschrift dient dit openbaar aangegeven te worden.
Net zoals een brug waarvan wordt 'vermoed' dat deze onveilig is wordt afgesloten tot nader onderzoek.

Christelijke omgangsvormen is niet "onder de tafel houden". In teveel sectoren zien we de schade die dit aanricht.
De vergelijking met de brug gaat mank. Er gaat niemand verongelukken als de promovendus een paar zinnen niet in het latijn heeft gelezen. In dit geval is het meer dat ik een doosje met 100 spijkers koop en er maar 99 inzitten.
Ga dan even terug naar de verkoper en ren niet direct schreeuwend naar de politie dat je bestolen bent.
Ja, duh. Wel met veel bombarie promoveren. Artikelen in de krant. Titel. En als het erop lijkt dat het wat men zegt gelezen te hebben niet gelezen is dan is het "niks". "een paar zinnen". Als iemand in zoiets kleins al niet te vertrouwen is, zou iemand dan wel eerlijk zijn als het over de grote dingen gaat? Het interview in de krant geeft ook geen vertrouwen dat het ds. Mulder om de waarheid gaat. En er zijn meer mensen verongelukt door verkeerde leringen van hun voorgangers dan door instortende bruggen.

dr. van der Brink lijkt, in deze casus, meer de klokkenluider die "kaltgestellt" moet worden op dit forum.
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Gezang »

MGG schreef: 29 jan 2024, 20:48Invloed vind ik inderdaad een beter woord. Maar hoeveel invloed heeft hij dan?
Ik kom niet verder dan vicevoorzitter van de SGP en redactielid van de Saambinder.
Ja, maar ook nog voorzitter van ZGG, RvT bij middelbare scholen.. Dus lijkt me best veel sleutelposities. Ik denk dat het zoveel mogelijk verdeeld moet worden. De eisen van tegenwoordig zijn ook veel hoger. Waarom moet er perse een dominee in een RvT? Naast het gewone gemeente werk hoeft dat toch niet?
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Ik verbaas mij wel hoor.

- graag terughoudend zijn met allerlei speculaties aub-
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Louis2 »

Gezang schreef: 29 jan 2024, 21:06
MGG schreef: 29 jan 2024, 20:48Invloed vind ik inderdaad een beter woord. Maar hoeveel invloed heeft hij dan?
Ik kom niet verder dan vicevoorzitter van de SGP en redactielid van de Saambinder.
Ja, maar ook nog voorzitter van ZGG, RvT bij middelbare scholen.. Dus lijkt me best veel sleutelposities. Ik denk dat het zoveel mogelijk verdeeld moet worden. De eisen van tegenwoordig zijn ook veel hoger. Waarom moet er perse een dominee in een RvT? Naast het gewone gemeente werk hoeft dat toch niet?
Voeden al dit soort petten niet het idee er sprake is van belangenverstrengeling?
Ik vraag mij als zowat halve refo soms af of het überhaupt goed is dat veel RvT in reformatorische kring uit dezelfde mensen bestaan.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Gezang schreef: 29 jan 2024, 21:06
MGG schreef: 29 jan 2024, 20:48Invloed vind ik inderdaad een beter woord. Maar hoeveel invloed heeft hij dan?
Ik kom niet verder dan vicevoorzitter van de SGP en redactielid van de Saambinder.
Ja, maar ook nog voorzitter van ZGG, RvT bij middelbare scholen.. Dus lijkt me best veel sleutelposities. Ik denk dat het zoveel mogelijk verdeeld moet worden. De eisen van tegenwoordig zijn ook veel hoger. Waarom moet er perse een dominee in een RvT? Naast het gewone gemeente werk hoeft dat toch niet?
Ik vind het wel meevallen. Hij komt niet in mijn net bedachte top 3 meest invloedrijke predikanten ;).
Wat mij betreft moet er niet perse een dominee in een RvT. Maar ik heb er ook geen moeite mee als het wel zo is. Hetzelfde telt voor predikanten in het hoofdbestuur van de SGP. Zolang het goed werkt, vind ik veranderingen niet nodig.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Complimenten voor het snelle handelen van een van de mods.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Emma de Jong schreef: 29 jan 2024, 19:58 In het openbaar twijfelen of Mulder deze 40 boeken wel in het Latijn gelezen heeft (zonder het na te vragen) is roddel. En als het waarschijnlijk is dat hij het wel gelezen heeft, en het bewust niet gecontroleerd is, dan is het zelfs laster.
Welnee, dat is geen roddel. En ook geen laster. Dat is gewoon een kwestie van concluderen op grond van aantoonbare feiten. Zo gaat dat in de wereld van de wetenschap. Als je daar niet tegen kunt, moet je er wegblijven. :)
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef: 29 jan 2024, 21:25
Emma de Jong schreef: 29 jan 2024, 19:58 In het openbaar twijfelen of Mulder deze 40 boeken wel in het Latijn gelezen heeft (zonder het na te vragen) is roddel. En als het waarschijnlijk is dat hij het wel gelezen heeft, en het bewust niet gecontroleerd is, dan is het zelfs laster.
Welnee, dat is geen roddel. En ook geen laster. Dat is gewoon een kwestie van concluderen op grond van aantoonbare feiten. Zo gaat dat in de wereld van de wetenschap. Als je daar niet tegen kunt, moet je er wegblijven. :)
En wat is er makkelijker om, met het gymnasium diploma en de vakken waarin eindexamen is gedaan, aan te tonen dat de bekwaamheid om Latijnse teksten te lezen aanwezig is? Dan is de beschuldiging dat het Latijn niet wordt beheerst alvast van tafel.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Emma de Jong schreef: 29 jan 2024, 20:25 Mattheüs 18.
Nee joh. Dat gaat niet over openbare zonden. En al helemaal niet over wetenschappelijk wangedrag.
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

MGG schreef: 29 jan 2024, 21:18 ......Hij komt niet in mijn net bedachte top 3 meest invloedrijke predikanten....
Ik denk dat dit het grootste probleem is.....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 29 jan 2024, 21:28
Emma de Jong schreef: 29 jan 2024, 20:25 Mattheüs 18.
Nee joh. Dat gaat niet over openbare zonden. En al helemaal niet over wetenschappelijk wangedrag.
Ook gij Brutus. Als onderzoek VU uitwijst dat er weinig aan de hand is ga jij dan je excuses aanbieden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Gezang »

MGG schreef: 29 jan 2024, 21:18 Ik vind het wel meevallen. Hij komt niet in mijn net bedachte top 3 meest invloedrijke predikanten ;).
Wat mij betreft moet er niet perse een dominee in een RvT. Maar ik heb er ook geen moeite mee als het wel zo is. Hetzelfde telt voor predikanten in het hoofdbestuur van de SGP. Zolang het goed werkt, vind ik veranderingen niet nodig.
Ja, maar naast het schrijven van een dissertatie is dat toch best veel? Dat schrijf je echt niet zomaar en gaat heel veel tijd in zitten.
De eerste taak van een dominee is preken en de gemeente dienen. Dat je er een taak bij neemt, prima. Maar RvT en bestuursfuncties zijn echt niet nodig...
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef: 29 jan 2024, 21:33
Posthoorn schreef: 29 jan 2024, 21:28
Emma de Jong schreef: 29 jan 2024, 20:25 Mattheüs 18.
Nee joh. Dat gaat niet over openbare zonden. En al helemaal niet over wetenschappelijk wangedrag.
Ook gij Brutus. Als onderzoek VU uitwijst dat er weinig aan de hand is ga jij dan je excuses aanbieden.
Ik zeg toch niet dát er sprake is van wetenschappelijk wangedrag. Maar áls het waar is, gaat het over wetenschappelijk wangedrag en niet over zonden in de zin van Matth. 18.
Gesloten