Vraag (algemeen)

MGG
Berichten: 3603
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 15 jan 2024, 22:53
MGG schreef: 15 jan 2024, 22:32

Als je zonnepanelen heb die genoeg opleveren kan je beter een goedkoop apparaat kiezen. Per saldo terugleveren is niet interessant.
Wel zolang de salderingsregeling bestaat. Dat heeft me afgelopen jaar ruim €1500 opgeleverd.
De overcapaciteit die je niet kan salderen levert weinig op. Daarom zei ik per saldo terugleveren is niet interessant.
DDD
Berichten: 28863
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

MGG schreef: 15 jan 2024, 22:54
DDD schreef: 15 jan 2024, 22:35
MGG schreef: 15 jan 2024, 22:32
Als je zonnepanelen heb die genoeg opleveren kan je beter een goedkoop apparaat kiezen. Per saldo terugleveren is niet interessant.
Dat ligt er wel aan of je een slimme meter hebt. Maar los daarvan vind ik dit een heel wonderlijke redenering. Dan kun je nog beter met stroom verwarmen, lijkt mij, dan onnodig veel stroom gebruiken voor de koelkast.
Dat maakt weinig uit. Je saldeert per saldo alles en de prijs voor teruglevering is bijna altijd laag.
Met stroom verwarmen vraagt vaak een relatief grote investering. Na afloop van de salderingsregeling loont het waarschijnlijk niet. In de stookperiode leveren zonnepanelen weinig op.
Je bedoelt als je meer opwekt dan je totaal verbruikt, neem ik aan? Dat is inderdaad een ander geval. Ik betaal gewoon minder stroom, tegen het volledige tarief, want ik heb geen twee meters. Hij draait terug als de zon schijnt.

De energieleverancier is ook nog zo dom geweest om de dubbele meter af te schaffen, dus nu gaat alles op één telwerk. Voor zolang het duurt, want ooit zal het wel verplicht worden om een slimme meter te nemen.

Het punt van de salderingsregeling is wel van belang, dat las ik deze week ook in Trouw als aandachtspunt.
MGG
Berichten: 3603
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door MGG »

DDD schreef: 15 jan 2024, 22:58
MGG schreef: 15 jan 2024, 22:54
DDD schreef: 15 jan 2024, 22:35
MGG schreef: 15 jan 2024, 22:32
Als je zonnepanelen heb die genoeg opleveren kan je beter een goedkoop apparaat kiezen. Per saldo terugleveren is niet interessant.
Dat ligt er wel aan of je een slimme meter hebt. Maar los daarvan vind ik dit een heel wonderlijke redenering. Dan kun je nog beter met stroom verwarmen, lijkt mij, dan onnodig veel stroom gebruiken voor de koelkast.
Dat maakt weinig uit. Je saldeert per saldo alles en de prijs voor teruglevering is bijna altijd laag.
Met stroom verwarmen vraagt vaak een relatief grote investering. Na afloop van de salderingsregeling loont het waarschijnlijk niet. In de stookperiode leveren zonnepanelen weinig op.
Je bedoelt als je meer opwekt dan je totaal verbruikt, neem ik aan? Dat is inderdaad een ander geval. Ik betaal gewoon minder stroom, tegen het volledige tarief, want ik heb geen twee meters. Hij draait terug als de zon schijnt.

De energieleverancier is ook nog zo dom geweest om de dubbele meter af te schaffen, dus nu gaat alles op één telwerk. Voor zolang het duurt, want ooit zal het wel verplicht worden om een slimme meter te nemen.

Het punt van de salderingsregeling is wel van belang, dat las ik deze week ook in Trouw als aandachtspunt.
Ja dat bedoel ik inderdaad. Wat bedoel je met de laatste zin?
HersteldHervormd
Berichten: 6164
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: 15 jan 2024, 22:54
HersteldHervormd schreef: 15 jan 2024, 22:49
DDD schreef: 15 jan 2024, 22:41 Omdat dit geen praktijktest is. De ervaringen van de Consumentenbond zijn veel betrouwbaarder. Ik zou er maar vanuit gaan dat je minstens 150 Kwh per jaar extra kwijt bent in vergelijking met een zuinig toestel. Dat is dus 50 euro per jaar aan stroomkosten bij de huidige stroomprijzen. Dat is in tien jaar 500 euro. Voor 500 euro koop je de beste koop van de consumentenbond. Dus koop je een soortgelijk zuiniger toestel, maar dan duurzamer, en dan kun je er nog een heel aantal jaar gratis van genieten.

De 300 euro die dat extra kost, heb je in zes jaar terugverdiend, als het niet sneller is, want 33 ct/Kwh is bescheiden gerekend.
Kleine kanttekening; je moet dan wel
€500 over of erover voor hebben.

Geen onbelangrijk detail me dunkt. Maar uiteraard is zuiniger altijd beter, voor de portemonnee maar het is ook kwalitatief meestal wat beter.
Ja, maar dat is dus de reden dat ik vind dat de diaconie of de gemeente daar wel een duurzaamheidslening of bijzondere bijstand voor mogen afgeven. En als iemand student is, dan zou ik zeggen: nooit te jong om je bewust te zijn van de consequenties. Beter een maand extra lenen dan 15 jaar van je leven onnodig veel stroom betalen. Misschien dat het de eerste jaren nog inbegrepen is, maar op een gegeven moment moet je het toch zelf opbrengen. En dan kun je ook eerst een oude bij de kringloop halen.

Overigens begrijp ik nooit waarom in die studentenstudio's de koelkasten niet gewoon inbegrepen zijn. Dat zou totaal bezien voor de verhuurder een stuk goedkoper zijn dan wat er nu staat.
Ohke, dus een lening afsluiten… ook wel een risico. Dan ga je rente betalen, misschien niet zo veel, maar alsnog. Hoe zie jij het praktisch voor je dat een gemeente of diaconie dit soort leningen moet optuigen? Zelfs de ID kaarten kunnen niet op tijd komen.

In mijn ogen een echte D66 of VVD oplossing dit.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28863
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

De gemeente hoort daar een regeling bijzondere bijstand voor te hebben. De diaconie zal zoiets ook zonder veel moeite kunnen regelen.

Het lijkt me meer een GL/ ChristenUnie-oplossing, maar dat hindert verder niet.

In Trouw las ik een column van Vincent waarin hij toelicht dat elektrisch verwarmen zonder salderingsregeling een veel langere terugverdienperiode heeft.

Maar goed, gezien het tekort aan stroom op de korte en middellange termijn kan ik mij voorstellen dat de overheid dat verder niet zo erg vindt. De transitie loopt op dit moment wat al te soepel aan de kant van de consument. Daar had de ACM geen rekening mee gehouden, helaas.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17450
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door huisman »

DDD schreef: 15 jan 2024, 23:18 De gemeente hoort daar een regeling bijzondere bijstand voor te hebben. De diaconie zal zoiets ook zonder veel moeite kunnen regelen.

Het lijkt me meer een GL/ ChristenUnie-oplossing, maar dat hindert verder niet.

In Trouw las ik een column van Vincent waarin hij toelicht dat elektrisch verwarmen zonder salderingsregeling een veel langere terugverdienperiode heeft.

Maar goed, gezien het tekort aan stroom op de korte en middellange termijn kan ik mij voorstellen dat de overheid dat verder niet zo erg vindt. De transitie loopt op dit moment wat al te soepel aan de kant van de consument. Daar had de ACM geen rekening mee gehouden, helaas.
De transitie loopt voor geen meter. Daarom zijn zonnepanelen nu spotgoedkoop. Kan ze via familie nog goedkoper dan spotgoedkoop krijgen. Maar vanwege de onzin wil ik ze nog niet gratis op mijn dak.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4653
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bertiel »

er waren mensen in een gasloze wijk afgelopen week die te weinig stroom hadden waardoor de warmtepomp niet functioneerde...
nee, voorlopig lekker op gas blijven stoken!
Als de industrie het gasverbruik 15% verminderd hebben we alle klimaatdoeleinden behaald
Veel efficienter dan het geklungel thuis met het huidige stroomnet
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11658
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

CV ketel lekt flink: ja, dat onderdeel (hydroblok) gaat vaak kapot, dure reparatie etc. Dus…nieuwe ketel. Krijg als optie ‘vuilafscheider aanbrengen’. Heeft iemand een idee of dat echt toegevoegde waarde heeft?
MGG
Berichten: 3603
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door MGG »

Zeeuw schreef: 25 jan 2024, 18:08 CV ketel lekt flink: ja, dat onderdeel (hydroblok) gaat vaak kapot, dure reparatie etc. Dus…nieuwe ketel. Krijg als optie ‘vuilafscheider aanbrengen’. Heeft iemand een idee of dat echt toegevoegde waarde heeft?
Waarschijnlijk weet je het, maar voor de zekerheid meld ik toch even dat huishoudens per 1-1-2026 geen nieuwe cv-ketel mogen kopen. Ik zou daarom al snel voor vervanging gaan.
DDD
Berichten: 28863
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Waarom dan? Dan weet je dat je de komende vijftien, twintig jaar nog met een verouderd systeem zit.

Terwijl in 2023 de duurzame energieproductie wereldwijd met 50 procent groeide. Als dat nog een paar jaar zo doorgaat, dan is het de vraag of je over 20 jaar nog wel gas geleverd krijgt.

Ik zou geen geld investeren in een verouderd systeem.
MGG
Berichten: 3603
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door MGG »

DDD schreef: 25 jan 2024, 18:55 Waarom dan? Dan weet je dat je de komende vijftien, twintig jaar nog met een verouderd systeem zit.

Terwijl in 2023 de duurzame energieproductie wereldwijd met 50 procent groeide. Als dat nog een paar jaar zo doorgaat, dan is het de vraag of je over 20 jaar nog wel gas geleverd krijgt.

Ik zou geen geld investeren in een verouderd systeem.
Omdat een CV-ketel in vergelijking met een warmtepomp goedkoop is. Zowel een warmtepomp als een CV zijn over 20 jaar afgeschreven. De salderingsregeling wordt afgebouwd en het energienet zit vol. Ik denk dat op termijn de elektriciteitprijs onzekerder is dan de gasprijs. De toekomst is vol onzekerheden, maar met de kennis van nu lijkt mij een CV-ketel een betere investering dan een warmtepomp.
merel
Berichten: 9932
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

MGG schreef: 25 jan 2024, 19:28
DDD schreef: 25 jan 2024, 18:55 Waarom dan? Dan weet je dat je de komende vijftien, twintig jaar nog met een verouderd systeem zit.

Terwijl in 2023 de duurzame energieproductie wereldwijd met 50 procent groeide. Als dat nog een paar jaar zo doorgaat, dan is het de vraag of je over 20 jaar nog wel gas geleverd krijgt.

Ik zou geen geld investeren in een verouderd systeem.
Omdat een CV-ketel in vergelijking met een warmtepomp goedkoop is. Zowel een warmtepomp als een CV zijn over 20 jaar afgeschreven. De salderingsregeling wordt afgebouwd en het energienet zit vol. Ik denk dat op termijn de elektriciteitprijs onzekerder is dan de gasprijs. De toekomst is vol onzekerheden, maar met de kennis van nu lijkt mij een CV-ketel een betere investering dan een warmtepomp.
Dat laatste denk ik dus ook. Onze CV is ook oud en wij zijn nog in dubio. Of nog snel een nieuwe CV of een hybride warmtepomp. Al vraag ik mij af of ons huis daarvoor wel voldoende geïsoleerd is.
Bertiel
Berichten: 4653
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bertiel »

Snel een CV

Mijne is 26 jaar. En de warmtepompen zijn nog niet effectief genoeg om een huis met radiatoren te verwarmen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
JvW
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door JvW »

Zeeuw schreef: 25 jan 2024, 18:08 CV ketel lekt flink: ja, dat onderdeel (hydroblok) gaat vaak kapot, dure reparatie etc. Dus…nieuwe ketel. Krijg als optie ‘vuilafscheider aanbrengen’. Heeft iemand een idee of dat echt toegevoegde waarde heeft?
Wat ik er zo van kan lezen zou ik dat wel doen ja. Het voorkomt een mogelijke dure reparatie in de toekomst doordat er vervuiling ophoopt in de ketel. Het schijnt bij nieuwe cv-ketels dringend geadviseerd te worden.
Ik moet me er ook weer eens in gaan verdiepen, maar ben er nog niet uit welke richting ik op wil. Ik neig naar hybride ipv gelijk helemaal op electra.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11658
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 25 jan 2024, 18:15
Zeeuw schreef: 25 jan 2024, 18:08 CV ketel lekt flink: ja, dat onderdeel (hydroblok) gaat vaak kapot, dure reparatie etc. Dus…nieuwe ketel. Krijg als optie ‘vuilafscheider aanbrengen’. Heeft iemand een idee of dat echt toegevoegde waarde heeft?
Waarschijnlijk weet je het, maar voor de zekerheid meld ik toch even dat huishoudens per 1-1-2026 geen nieuwe cv-ketel mogen kopen. Ik zou daarom al snel voor vervanging gaan.
Ja, dat weet ik inderdaad. Dat is een extra reden inderdaad. Als de Hugo-plicht in stand blijft uiteraard.
Plaats reactie