Wat is hypercalvinisme?

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 24 jan 2024, 15:59 Ik heb geen idee of Calvijn twee of drie verbonden leerde, maar ik heb wel het een en ander over dit onderwerp gelezen, en mijns inziens is het grotendeels een kwestie van definitie.
Dan kan je dat ook zien ten aanzien van het standpunt van een deel van GG en GGiN.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door DDD »

Ja. Daar heb ik vroeger wel eens te veel onrechtzinnigheid in gezien. Maar het gaat daarbij ook om de vrucht. Als het Evangelie niet naar Gods woord klinkt, dan deugt het niet.
Gebruikersavatar
Heidebloem
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 jan 2024, 13:22

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Heidebloem »

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... gstbewijs/
Dr vd Brink schrijft vandaag ook over 2 of 3 verbonden. Ik vind het verhelderend wat hij hier schrijft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 24 jan 2024, 15:59 Ik heb geen idee of Calvijn twee of drie verbonden leerde, maar ik heb wel het een en ander over dit onderwerp gelezen, en mijns inziens is het grotendeels een kwestie van definitie.
Je kunt Calvijn niet zomaar in het twee- of drieverbondenkamp trekken, want die discussie speelde toen nog niet. Iemand als Graafland ziet bij Calvijn een zekere spanning bestaan in zijn verbondsleer (de ene keer meer aan de gemeentekant, dan weer meer aan de verkiezingskant). Is ook niet zo belangrijk allemaal. Als het Evangelie maar verkondigd wordt.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Cyrillus »

Heidebloem schreef: 24 jan 2024, 16:13 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... gstbewijs/
Dr vd Brink schrijft vandaag ook over 2 of 3 verbonden. Ik vind het verhelderend wat hij hier schrijft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
Precies op het goede moment, alsof hij het weet he? Het bevestigt de aarzeling die ik heb wat betreft consequentie (zie eerdere posting). Ik ken de tweeverbondenleer vanuit de GG, maar je kan deze dus ook anders uitleggen dan de GG doet.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door DDD »

Ik kan die vragen en antwoorden niet lezen. Er komt allemaal reclame over de teksten heen en er is nauwelijks iets van te ontcijferen. Ik begrijp niet hoe iemand zo'n website kan bouwen. Maar dat terzijde.

Kennelijk kun jij het wel lezen.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Cyrillus »

DDD schreef: 24 jan 2024, 17:30 Ik kan die vragen en antwoorden niet lezen. Er komt allemaal reclame over de teksten heen en er is nauwelijks iets van te ontcijferen. Ik begrijp niet hoe iemand zo'n website kan bouwen. Maar dat terzijde.

Kennelijk kun jij het wel lezen.
Kennelijk wordt er aan advertenties meer verdient dan aan Van den Brink :-)
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Thea »

Ik heb deze discussie getrokken in de sfeer van visie op het verbond en beloften, want dat heeft er m.i alles mee te maken. En nee, de visie van d'r vd Brink op de doop kan ik niet meemaken. Je bent in het verbond, omdat je genade bezit. Volgens mij is dat de ultieme visie van het hypercalvinisme, hoewel vd Brink het precies andersom zal bedoelen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Thea »

@Posthoorn, wat ik las over Calvijn was niet, dat hij 3 verbonder was, omdat die term niet bestond. Maar omdat hij de visie had, dat Christus niet het Hoofd van het genadeverbond is, maar de Middelaar van het verbond. Daarom wordt hij getrokken in het kamp van de 3 verbonders, omdat die dat ook zeggen. Dus is d3 band tussen uitverkiezing en verbond er niet.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Thea »

Maar de 3 verbonders onder ons zullen het veel beter kunnen verwoorden als ik :huhu
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door huisman »

Heidebloem schreef: 24 jan 2024, 16:13 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... gstbewijs/
Dr vd Brink schrijft vandaag ook over 2 of 3 verbonden. Ik vind het verhelderend wat hij hier schrijft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Dit is nu precies waarom ik zo’n afstand voel t.o.v. de opvattingen van dr vd Brink. Hij vult de tweeverbondenleer Kuyperiaans in. Dan kom je op verondersteld geloof. De doop verzegeld het bezit van genade.
Omdat zijn opponenten de tweeverbondenleer invullen op de wijze van Kersten en Steenblok heeft daar de doop alleen betekenis voor de uitverkorenen en zijn de beloften niet aan alle dopelingen toegezegd.

Laat mij dan maar een drieverbonder zijn of tweeverbonder op Puriteinse wijze. Ben benieuwd hoe dr vd Brink het boekje van ds I Kievit (Tweërlei kinderen des verbonds) zal waarderen. Heeft hij zich daar wel eens over uitgelaten?
Dat boek zou gebruikt kunnen worden om de standpunten naar elkaar toe te buigen. Het beschrijft op een heldere wijze een Bijbelse visie op het verbond.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 24 jan 2024, 16:04 Ja. Daar heb ik vroeger wel eens te veel onrechtzinnigheid in gezien. Maar het gaat daarbij ook om de vrucht. Als het Evangelie niet naar Gods woord klinkt, dan deugt het niet.
En dat is ook weer redelijk subject wanneer het wel/niet voldoende klinkt en uitwerkt ;)
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door DDD »

@huisman:
Het kan ook zijn dat iemand het boekje van ds. I. Kieviet geheel onderschrijft, maar toch vindt dat in de praktijk van de prediking onbijbelse belemmeringen aan de orde kunnen zijn. Dat is meer de lijn die ik zelf zou kiezen.

@Geytenbeekje:
Dat is zelfs heel subjectief.
Evangelist
Berichten: 512
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Evangelist »

huisman schreef: 24 jan 2024, 19:24
Heidebloem schreef: 24 jan 2024, 16:13 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... gstbewijs/
Dr vd Brink schrijft vandaag ook over 2 of 3 verbonden. Ik vind het verhelderend wat hij hier schrijft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Dit is nu precies waarom ik zo’n afstand voel t.o.v. de opvattingen van dr vd Brink. Hij vult de tweeverbondenleer Kuyperiaans in. Dan kom je op verondersteld geloof. De doop verzegeld het bezit van genade.
Omdat zijn opponenten de tweeverbondenleer invullen op de wijze van Kersten en Steenblok heeft daar de doop alleen betekenis voor de uitverkorenen en zijn de beloften niet aan alle dopelingen toegezegd.

Laat mij dan maar een drieverbonder zijn of tweeverbonder op Puriteinse wijze. Ben benieuwd hoe dr vd Brink het boekje van ds I Kievit (Tweërlei kinderen des verbonds) zal waarderen. Heeft hij zich daar wel eens over uitgelaten?
Dat boek zou gebruikt kunnen worden om de standpunten naar elkaar toe te buigen. Het beschrijft op een heldere wijze een Bijbelse visie op het verbond.
Dr. Van den Brink maakt helaas geen onderscheid tussen schenking en deelachtigmaking van de verbondsbeloften. Daar zit de kern van alle verwarring.
Hartelijke groet,
Evangelist
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 24 jan 2024, 19:27 @huisman:
Het kan ook zijn dat iemand het boekje van ds. I. Kieviet geheel onderschrijft, maar toch vindt dat in de praktijk van de prediking onbijbelse belemmeringen aan de orde kunnen zijn. Dat is meer de lijn die ik zelf zou kiezen.

@Geytenbeekje:
Dat is zelfs heel subjectief.
En de andere kant op hebben geen belemmeringen in de praktijk? Verbondsautomatisme etc.
Plaats reactie