Wat is hypercalvinisme?

Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Cyrillus »

Thea schreef: 24 jan 2024, 12:54 Je moet m.i. deze discussie niet los zien van de discussie over 2 of 3 verbonden. Ga daar maar eens over in discussie. Dan worden de zaken volgens mij meer helder. We 'verdrinken' in allerlei terminologie m.i. En om Boston van alles te laten zeggen, kan natuurlijk. Maar hij zegt ook weer andere dingen, die hiermee in strijd zijn. Het gaat volgens mij helemaal om het plaatje 'rond' willen denken. En dat gaat niet. Er is een bepaalde spanning tussen de verschillende elementen van de geloofsleer. En die worden geleerd als een niets bezittende zondaar aan de voeten van de Heere Jezus. En dan niet voorwerpelijk, maar onderwerpelijk.
Als de consequentie is van twee verbonden dat de genade alleen aan de uitverkorenen mag worden aangeboden, dan heb je gelijk. Dan is het helder en kunnen we rustig stellen dat de officiële leer van de GG niet reformatorisch is. Ik durf alleen (nog) niet aan dat dit altijd de consequentie is :-).
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Thea »

Zeker niet aangeboden, maar het wordt wel alleen door hen aangenomen. En waarom dat niet reformatorisch is, weet ik niet. Bijna alle reformatoren waren 2-verbonders en lieten de spanning tussen uitverkiezing en verbond staan.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Thea »

Ik heb altijd geleerd dat het verbond de bedeling is waarin de verkiezing wordt verwerkelijkt.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Cyrillus »

Thea schreef: 24 jan 2024, 13:21 Zeker niet aangeboden, maar het wordt wel alleen door hen aangenomen. En waarom dat niet reformatorisch is, weet ik niet. Bijna alle reformatoren waren 2-verbonders en lieten de spanning tussen uitverkiezing en verbond staan.
Graag onderbouwing, ik heb nog een preek in herinnering waarin de Calvijn de uitverkiezing volledige vertroostend naar voren bracht. Helemaal geen spanning.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Cyrillus »

Herman schreef: 24 jan 2024, 13:04
Cyrillus schreef: 24 jan 2024, 12:38 Het door elkaar heen halen van geestelijke zaken om op die manier gemakkelijk aan cherry picking te kunnen doen is een veelvoorkomende kwaal. Gods genade is wel degelijk goedkoop. Maar de hypercalvinist wil er graag een duur prijskaartje aan hangen. Op. 22: "En de Geest en de bruid zeggen: Kom. En die het hoort, zegge: Kom. En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet." Genade is dus gratis, heel goedkoop. De eis van bekering is er wel, maar NIET om daarmee de genade te VERDIENEN. Het is een logisch gevolg van het geloof in de Redder. Wie Hem aanneemt, zal zijn haar leven op Hem richten en zich dus bekeren van een zondig leven.
Het eerste is wat mij betreft een ongefundeerde uitspraak, maar die ga ik verder niet behandelen.

Het tweede is dat ik mezelf en dr. C.A. van der Sluijs (een Spurgeon-adept) niet echt met het hypercalvisme identificeer. De uitspraak dat genade niet goedkoop is heb ik overgenomen van Dietrich Bonhoeffer, een christen met liberale wortels. Hij stelt dat een prediking van vergeving zonder berouw goedkoop is. Je kunt je daar vrij gemakkelijk in verdiepen en een gefundeerde mening vormen.
Hoewel Van der Sluijs een proefschift over Spurgeon heeft geschreven heb ik hem nooit als Spurgeon-adept beschouwd.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Thea »

Maar Calvijn was dan ook een 3 verbonder, naar ik me heb laten vertellen.
JanRap
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door JanRap »

Cyrillus schreef: 24 jan 2024, 14:13
Thea schreef: 24 jan 2024, 13:21 Zeker niet aangeboden, maar het wordt wel alleen door hen aangenomen. En waarom dat niet reformatorisch is, weet ik niet. Bijna alle reformatoren waren 2-verbonders en lieten de spanning tussen uitverkiezing en verbond staan.
Graag onderbouwing, ik heb nog een preek in herinnering waarin de Calvijn de uitverkiezing volledige vertroostend naar voren bracht. Helemaal geen spanning.
@Cyrillus, het is nog helemaal zo gemakkelijk niet om dit met Calvijn te onderbouwen. Hij spreekt op het ene moment zeer ruim over de verkieizing, zeer vertroostend, op andere plaatsen soms zeer scherp belijnd. Dat impliceert dus wel degelijk een bepalde spanning. De uitspraak die @Thea citeerde ( overigens geen uitspraak van Calvijn): 'de verkiezing wordt verwerkelijkt in de lijn van het verbond' is wel heel goed te onderbouwen met behulp van het formulier voor de kinderdoop.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Thea »

En waarom zou de uitverkiezing niet troostrijk kunnen zijn voor een 2 verbonder? Als er geen uitverkiezing was, kon je niet zalig worden.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Cyrillus »

JanRap schreef: 24 jan 2024, 14:30
Cyrillus schreef: 24 jan 2024, 14:13
Thea schreef: 24 jan 2024, 13:21 Zeker niet aangeboden, maar het wordt wel alleen door hen aangenomen. En waarom dat niet reformatorisch is, weet ik niet. Bijna alle reformatoren waren 2-verbonders en lieten de spanning tussen uitverkiezing en verbond staan.
Graag onderbouwing, ik heb nog een preek in herinnering waarin de Calvijn de uitverkiezing volledige vertroostend naar voren bracht. Helemaal geen spanning.
@Cyrillus, het is nog helemaal zo gemakkelijk niet om dit met Calvijn te onderbouwen. Hij spreekt op het ene moment zeer ruim over de verkieizing, zeer vertroostend, op andere plaatsen soms zeer scherp belijnd. Dat impliceert dus wel degelijk een bepalde spanning. De uitspraak die @Thea citeerde ( overigens geen uitspraak van Calvijn): 'de verkiezing wordt verwerkelijkt in de lijn van het verbond' is wel heel goed te onderbouwen met behulp van het formulier voor de kinderdoop.
1) Ik noem een specifiek geval van een bekende reformator om aan te geven dat een generieke onderbouwing wel op zijn plaats is. Als Calvijn de ene keer zus preekt en de andere keer zo, kun je weliswaar stellen dat er spanning is. Maar je kan net zo goed omgekeerd redeneren.
2) De betreffende uitspraak sta ik verder achter, dus dat is het punt niet hoor.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Cyrillus »

Thea schreef: 24 jan 2024, 14:30 En waarom zou de uitverkiezing niet troostrijk kunnen zijn voor een 2 verbonder? Als er geen uitverkiezing was, kon je niet zalig worden.
Zeker, alleen moet je wel dan uitverkoren zijn, en dat gaat zo maar niet. Voor je het weet heb je een ingebeelde hemel, etc etc
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Cyrillus »

Thea schreef: 24 jan 2024, 14:21 Maar Calvijn was dan ook een 3 verbonder, naar ik me heb laten vertellen.
O, dus bijna alle reformatoren waren tweeverbonders, maar de reformator bij uitstek ,Calvijn, was een drieverbonder. Waarom roept dit nu vragen op?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Geytenbeekje »

Cyrillus schreef: 24 jan 2024, 14:57
Thea schreef: 24 jan 2024, 14:30 En waarom zou de uitverkiezing niet troostrijk kunnen zijn voor een 2 verbonder? Als er geen uitverkiezing was, kon je niet zalig worden.
Zeker, alleen moet je wel dan uitverkoren zijn, en dat gaat zo maar niet. Voor je het weet heb je een ingebeelde hemel, etc etc
Je hebt zeker op refoforum geleerd hoe je karikaturen moet maken :hum
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door HHR »

Cyrillus schreef: 24 jan 2024, 14:57
Thea schreef: 24 jan 2024, 14:30 En waarom zou de uitverkiezing niet troostrijk kunnen zijn voor een 2 verbonder? Als er geen uitverkiezing was, kon je niet zalig worden.
Zeker, alleen moet je wel dan uitverkoren zijn, en dat gaat zo maar niet. Voor je het weet heb je een ingebeelde hemel, etc etc
Ga je weer op dezelfde toon door..?
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Cyrillus »

Grappig, ik citeer alleen de antwoorden die ik altijd terug krijg en dan heb ik het weer gedaan?
Beetje zielig zo.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door DDD »

Ik heb geen idee of Calvijn twee of drie verbonden leerde, maar ik heb wel het een en ander over dit onderwerp gelezen, en mijns inziens is het grotendeels een kwestie van definitie.
Plaats reactie