Preekluisterkring

Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1499
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Preekluisterkring

Bericht door Bourdon16 »

-DIA- schreef: 16 aug 2023, 19:25 Waar de preek over gaat weet ik nog niet.
Hier kunnen we live meeluisteren met de weekdienst vanuit de Aakerk te Aadorp (GG Wierden)
Vanavond hoopt ds. A. Verschuure voor te gaan.

https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... vents/live
Dank je Dia, ik heb meegeluisterd.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Bourdon16 schreef: 16 aug 2023, 21:29
-DIA- schreef: 16 aug 2023, 19:25 Waar de preek over gaat weet ik nog niet.
Hier kunnen we live meeluisteren met de weekdienst vanuit de Aakerk te Aadorp (GG Wierden)
Vanavond hoopt ds. A. Verschuure voor te gaan.

https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... vents/live
Dank je Dia, ik heb meegeluisterd.
Toen we zo luisterden dachten we dat hij het Woord nog kwijt kon. Dat is ook wel eens te horen en te voelen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4089
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Preekluisterkring

Bericht door Maanenschijn »

Is dit een preek die je wilt aandragen in de luisterkring @Dia, of behoort het meer bij het topic ‘Preken beluisteren op internet’?

Heb je vorige week aangedragen preek ook beluisterd?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Maanenschijn schreef: 16 aug 2023, 22:39 Is dit een preek die je wilt aandragen in de luisterkring @Dia, of behoort het meer bij het topic ‘Preken beluisteren op internet’?

Heb je vorige week aangedragen preek ook beluisterd?
De laatste preek die ik hier beluisterd heb was die van ds. Karels. Die is niet meer te beluisteren. De daaropvolgende heb ik wel een beetje beluisterd maar ik kon er op een of andere manier niet echt in meekomen. Ik hoop niet dat een eerlijke opmerking weer tot een straf gaat leiden. Het was nu eenmaal zo.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4089
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Preekluisterkring

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:
Maanenschijn schreef: 16 aug 2023, 22:39 Is dit een preek die je wilt aandragen in de luisterkring @Dia, of behoort het meer bij het topic ‘Preken beluisteren op internet’?

Heb je vorige week aangedragen preek ook beluisterd?
De laatste preek die ik hier beluisterd heb was die van ds. Karels. Die is niet meer te beluisteren. De daaropvolgende heb ik wel een beetje beluisterd maar ik kon er op een of andere manier niet echt in meekomen. Ik hoop niet dat een eerlijke opmerking weer tot een straf gaat leiden. Het was nu eenmaal zo.
Nee hoor, van mijn kant geen vervelende opmerking of gevoel. Slechts belangstelling. Er is niet veel activiteit in dit draadje.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Maanenschijn schreef: 16 aug 2023, 22:39 Is dit een preek die je wilt aandragen in de luisterkring @Dia, of behoort het meer bij het topic ‘Preken beluisteren op internet’?

Heb je vorige week aangedragen preek ook beluisterd?
Zou ik dan ook heel vriendelijk mogen vragen of u de preek van ds. Verschuure hebt beluisterd?
Voor informatie: de preek ik nog na te luisteren via de link die ik boven gaf.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4089
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Preekluisterkring

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:
Maanenschijn schreef: 16 aug 2023, 22:39 Is dit een preek die je wilt aandragen in de luisterkring @Dia, of behoort het meer bij het topic ‘Preken beluisteren op internet’?

Heb je vorige week aangedragen preek ook beluisterd?
Zou ik dan ook heel vriendelijk mogen vragen of u de preek van ds. Verschuure hebt beluisterd?
Voor informatie: de preek ik nog na te luisteren via de link die ik boven gaf.
Nee, die heb ik (nog) niet beluisterd. Op dit moment ben ik nog op een week vakantie en is er geen gelegenheid geweest om rustig te luisteren. Ik doe dat graag tijdens een autorit waar ik alleen ben. Die gelegenheid heb ik nog niet gehad.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Preekluisterkring

Bericht door Anselmus »

tja schreef: 09 aug 2023, 23:57
Maanenschijn schreef: 09 aug 2023, 21:27 Ik heb de preek beluisterd. Een preek over psalm 62. Ik weet niet zo goed welke elementen ik zou willen benoemen of ter bespreking wil aandragen zodat er geen onverkwikkelijke discussie ontstaat. Maar ik doe een poging.

1. Een fijne voordracht (zoals ik de predikant ook herken).
2. Een duidelijke uitleg van de tekst en de context van het schriftgedeelte.
3. Er worden mooie lijnen getrokken naar andere schriftgedeelten (zoals naar het paradijs of andere psalmen). Die verraste mij, vanuit het tekstgedeelte.
4. Er waren duidelijke voorbeelden.
5. Ik kon zaken herkennen, het bevindelijke element was zeker aanwezig.
6. Ik heb geen voorwaarden, schema’s of lijdelijkheden kunnen beluisteren.
7. Christus is uitgestald als de gewillige en enige zaligmaker.
8. De eerlijk vraag is gesteld of wij de stilheid in Christus kennen of niet. Met daarbij de uitwerking in de tijd en eeuwigheid.
9. Een dringende oproep tot bekering klonk.
10. De wijze waarop de Heere werkt is aangegeven, waarbij genoemd is dat diepte en mate alleen aan de Heere is.

Kortom, het was een onderwijzend en duidelijke preek. Ik heb het met stichting kunnen beluisteren.

Mogelijk kunnen anderen zich hierin herkennen.
Ik heb de preek vandaag met instemming terug geluisterd. Christus is een gewillige zaligmaker. Dat kwam overduidelijk naar voren.

Wat ik nog een mooi detail vond:
Ds werpt een fictieve vraag: waar moet ik beginnen met te zorgen voor mijn ziel. Zijn antwoord was om te beginnen met rustig na te denken over de betekenis van het hebben van een ziel. Dat vind ik een mooi advies. Anders blijft het voor mensen soms een abstract begrip.
Ik vind het ook wel een heftig advies. Voor je deze vraagt kunt beantwoorden moet je weten wat een ziel is. Is dat je geest, is het je persoonlijkheid, waar zit het precies? Je ziel heeft een lichaam nodig om te leven, maar na de dood niet meer terwijl we daarna toch weer een lichaam krijgen. Hoe verhouden ziel, lichaam en geest zich tot elkaar? Wat doet er precies pijn? Mijn lichaam of mijn geest of mijn ziel? Waar zitten emoties? Als ik pijnstilling neem of antidepressiva, is dat dan voor mijn lichaam, ziel of geest?

Pas als je weet wat je ziel precies is kun je de betekenis onderzoeken van het hebben van een ziel. Dat het minder abstract wordt zoals je suggereert ben ik niet zo zeker van, volgens mij komen er meer vragen dan antwoorden. Waarschijnlijk bedoelt de dominee dat het goed is om na te denken dat je ooit voor Gods rechterstoel staat en Hij dan zal oordelen. Het is uiteraard goed om daar over na te denken.
Fides Quaerens Intellectum
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Preekluisterkring

Bericht door Hoopvol »

Maanenschijn schreef: 09 aug 2023, 21:27 Ik heb de preek beluisterd. Een preek over psalm 62. Ik weet niet zo goed welke elementen ik zou willen benoemen of ter bespreking wil aandragen zodat er geen onverkwikkelijke discussie ontstaat. Maar ik doe een poging.

1. Een fijne voordracht (zoals ik de predikant ook herken).
2. Een duidelijke uitleg van de tekst en de context van het schriftgedeelte.
3. Er worden mooie lijnen getrokken naar andere schriftgedeelten (zoals naar het paradijs of andere psalmen). Die verraste mij, vanuit het tekstgedeelte.
4. Er waren duidelijke voorbeelden.
5. Ik kon zaken herkennen, het bevindelijke element was zeker aanwezig.
6. Ik heb geen voorwaarden, schema’s of lijdelijkheden kunnen beluisteren.
7. Christus is uitgestald als de gewillige en enige zaligmaker.
8. De eerlijk vraag is gesteld of wij de stilheid in Christus kennen of niet. Met daarbij de uitwerking in de tijd en eeuwigheid.
9. Een dringende oproep tot bekering klonk.
10. De wijze waarop de Heere werkt is aangegeven, waarbij genoemd is dat diepte en mate alleen aan de Heere is.

Kortom, het was een onderwijzend en duidelijke preek. Ik heb het met stichting kunnen beluisteren.

Mogelijk kunnen anderen zich hierin herkennen.
Ja, goeie samenvatting.
Deze preek is echt aan te bevelen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preekluisterkring

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik wil graag een poging wagen om met elkaar onderstaande dienst te beluisteren in het licht van bepaalde zorgen die de predikant in deze preek uit en waarvan ik meen dat dit in onze gezindte te weinig aandacht krijgt.

https://kerkdienstgemist.nl/stations/10 ... 3980001073
Tijdrede SGP
Voorganger: ds. M. Klaassen
Liturgie:
Psalm 90: 1
Psalm 66: 3
Schriftlezing: Psalm 11
Psalm 11: 1 en 2
Psalm 46: 1 en 6
Psalm 91: 1 en 5
Tekst: Psalm 11: 3: Zekerlijk, de fundamenten worden omgestoten; wat heeft de rechtvaardige bedreven?
Thema: Een Psalm voor nu
1. Een zeer moeilijke tijd
2. De verschillende reacties daarop:
2.1. De reactie van Davids vrienden
2.2. Davids reactie zelf
2.3. Onze reactie
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preekluisterkring

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Misschien zijn er meer, die deze preek van Ds. C.G. Vreugdenhil over DL Hoofdstuk 1 artikel 1-3a: willen luisteren:

1. Onze verlorenheid wordt beaamd.
2. Gods ontferming is geopenbaard.
3. Gods predikers worden uitgezonden.

https://www.youtube.com/watch?v=G15DBdiHpaM
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 22 jan 2024, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Online
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Een afschuwelijke taalfout. Die kan haast niet van hem zelf zijn.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preekluisterkring

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef: 22 jan 2024, 12:16 Een afschuwelijke taalfout. Die kan haast niet van hem zelf zijn.
Nee van het bijschrift van dat YouTube kanaal, maar mij had de taalfout moeten opvallen. Ik heb het aangepast.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gerardus2
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jun 2023, 19:26

Re: Preekluisterkring

Bericht door Gerardus2 »

Johann Gottfried Walther schreef: 22 jan 2024, 11:32 Misschien zijn er meer, die deze preek van Ds. C.G. Vreugdenhil over DL Hoofdstuk 1 artikel 1-3a: willen luisteren:

1. Onze verlorenheid wordt beaamd.
2. Gods ontferming is geopenbaard.
3. Gods predikers worden uitgezonden.

https://www.youtube.com/watch?v=G15DBdiHpaM
Ik heb hem beluisterd. Was een preek van jaren geleden, maar wat actueel! Ik vond het een zeer verhelderende uitleg van het eerste gedeelte van de Dordtse Leerregels. Wij liggen verloren, God biedt zijn genade aan verloren zondaren. Dat is echt evangelie!
Plaats reactie