Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Chrisje72 schreef: 11 jan 2024, 22:49 Maar waarom mag de vrouw dan wel blijven. Of is dit voor de vorm en verwachten ze door deze situatie te creëren dat ze vanzelf wel weg zal gaan?
Het lijkt me absoluut geen gereformeerde reden om iemand onder de tucht te zetten. En het lidmaatschapsbewijs kun je niet zomaar toesturen, dat zou ook niet erg kerkrechtelijk zijn. Dus op grond waarvan zou je een bestaand lid voortaan willen weigeren?
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Orchidee schreef: 11 jan 2024, 22:35
Geytenbeekje schreef:
Orchidee schreef: 11 jan 2024, 22:17 Ik heb een vraag als niet gergemmer:
Als een meisje trouwt en naar een andere woonplaats gaat verhuizen mag zij lid blijven in haar oude gemeente maar haar man niet want die komt uit een heel andere streek.
Hoe dan??
Dat is toch niet christelijk!?
Nu is de slotsom: ze vertrekken beiden naar een nieuwe gemeente en zeggen gelijk de gergem vaarwel.
Dat is toch wel logisch? Zij kennen dat meisje, die man kennen ze niet, of lees ik het verkeerd?
Dat meisje is daar opgegroeid en inmiddels al een paar jaar belijdend lid, na hun trouwen zijn ze iets verderop gaan wonen (aanvaardbare afstand) zij mag wél lid blijven en hij mag géén lid worden.
Hun nieuwe woonplaats is een niet vergelijkbare gg gemeente en daar willen ze beiden géén lid worden.
Laat een ieder in z'n waarde. Ga als stel naar een ander kerkverband. Daar kom je ook aardige mensen tegen.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Orchidee schreef: 11 jan 2024, 22:35
Zita schreef:Dus vrouw uit GG Capelle a/d IJssel trouwt met man uit GG Aagtekerke, ze vinden een huis in Rotterdam maar willen blijven kerken in GG Capelle. Vrouw mag dat wel, man mag dat niet, met als argument dat hij zich behoort aan te sluiten bij GG Rotterdam. Snap ik 'm zo goed?
Zo is het idd
Vreemd dat dat niet mag.

In de door Zita genoemde omgeving hebben wij zelf ook een tijdje deze situatie gehad.
Ook zie ik het om me heen regelmatig gebeuren. Er is hier in de omgeving veel over-en-weer-verkeer.
En ik weet dus uit ervaring dat diverse (!) kerkenraden in deze omgeving niet zo moeilijk doen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

ik ben er wel achter gekomen dat als mensen erin komen, of verhuizen buiten de grenzen het veel makkelijker is, als dan iemand er 1 stap overheen doet..
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

CvdW schreef: 12 jan 2024, 06:35
Orchidee schreef: 11 jan 2024, 22:35
Geytenbeekje schreef:
Orchidee schreef: 11 jan 2024, 22:17 Ik heb een vraag als niet gergemmer:
Als een meisje trouwt en naar een andere woonplaats gaat verhuizen mag zij lid blijven in haar oude gemeente maar haar man niet want die komt uit een heel andere streek.
Hoe dan??
Dat is toch niet christelijk!?
Nu is de slotsom: ze vertrekken beiden naar een nieuwe gemeente en zeggen gelijk de gergem vaarwel.
Dat is toch wel logisch? Zij kennen dat meisje, die man kennen ze niet, of lees ik het verkeerd?
Dat meisje is daar opgegroeid en inmiddels al een paar jaar belijdend lid, na hun trouwen zijn ze iets verderop gaan wonen (aanvaardbare afstand) zij mag wél lid blijven en hij mag géén lid worden.
Hun nieuwe woonplaats is een niet vergelijkbare gg gemeente en daar willen ze beiden géén lid worden.
Laten we als voorbeeld nemen dat deze dame lid is in Middelburg-centrum. De grens tussen Middelburg-centrum en Middelburg-zuid is het kanaal.
NU hebben ze een huis gevonden net over het kanaal. Dame mag lid blijven, maar man niet. In Middelburg-zuid willen ze niet kerken (er zit wat verschil tussen deze twee gemeenten). Hoe komt het dat dame mag blijven? Vader ambtsdrager?
Stel kan kiezen om naar GGiN in Middelburg of HHK. Wellicht zijn er nog meer mogelijkheden.
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

CvdW schreef: 12 jan 2024, 08:21
CvdW schreef: 12 jan 2024, 06:35
Orchidee schreef: 11 jan 2024, 22:35
Geytenbeekje schreef: Dat is toch wel logisch? Zij kennen dat meisje, die man kennen ze niet, of lees ik het verkeerd?
Dat meisje is daar opgegroeid en inmiddels al een paar jaar belijdend lid, na hun trouwen zijn ze iets verderop gaan wonen (aanvaardbare afstand) zij mag wél lid blijven en hij mag géén lid worden.
Hun nieuwe woonplaats is een niet vergelijkbare gg gemeente en daar willen ze beiden géén lid worden.
Laten we als voorbeeld nemen dat deze dame lid is in Middelburg-centrum. De grens tussen Middelburg-centrum en Middelburg-zuid is het kanaal.
NU hebben ze een huis gevonden net over het kanaal. Dame mag lid blijven, maar man niet. In Middelburg-zuid willen ze niet kerken (er zit wat verschil tussen deze twee gemeenten). Hoe komt het dat dame mag blijven? Vader ambtsdrager?
Stel kan kiezen om naar GGiN in Middelburg of HHK. Wellicht zijn er nog meer mogelijkheden.
Welkom in Vlissingen!
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bourdon16 »

In onze gemeente, toen NHK, is er ook een periode geweest met een streng toelatingsbeleid. Woonde je in het dorp dan kon je lid worden en anders niet. Dit om te voorkomen dat we een streekgemeente werden met een andere ligging.
Ik weet niet in hoeverre dat in de GG ook speelt.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Volgens mij is zo krampachtig omgaan met de grenzen van de gemeente niet goed. Ook in de HHK zie je wel liggingsverschillen. Daar zie je ook wel dat mensen in de ene plaats wonen maar in de andere plaats willen kerken. Dan kun je blijven weigeren om die mensen over te schrijven maar waarschijnlijk blijven ze dan in één kerk komen zonder daar officieel lid te zijn of ze verlaten de HHK. En wat is er dan bereikt? Daarvoor is de perforatieregeling bedacht. Dat is overigens geen recht maar een mogelijkheid waarvan gebruik kan worden gemaakt. Grootte van de gemeente of het feit dat er veel familie in een gemeente zit is geen reden om gebruik te maken van deze regeling. Het moeten bijzondere overwegingen van pastorale aard zijn(en dat is een rekbaar begrip).
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Van de prekenserie ”Uit den schat des Woords” (met preken van predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten) verschijnt deze maand de 75e jaargang. Het is opeens de laatste editie. Waarom?


https://www.rd.nl/artikel/1048569-het-e ... rekenserie

PrekenWeb wordt niet genoemd, maar zou daar ook niet een reden kunnen liggen?
Er worden heel veel preken gelezen die op PrekenWeb staan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 12 jan 2024, 10:03 Van de prekenserie ”Uit den schat des Woords” (met preken van predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten) verschijnt deze maand de 75e jaargang. Het is opeens de laatste editie. Waarom?


https://www.rd.nl/artikel/1048569-het-e ... rekenserie

PrekenWeb wordt niet genoemd, maar zou daar ook niet een reden kunnen liggen?
Er worden heel veel preken gelezen die op PrekenWeb staan.
Er is geen vraag naar. Jaren geleden schreef ik hier al dat ze die boeken aan de straatstenen niet kwijt kunnen. Dat zal door de jaren heen alleen maar sterker geworden zijn.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Tiberius schreef: 12 jan 2024, 10:05
HHR schreef: 12 jan 2024, 10:03 Van de prekenserie ”Uit den schat des Woords” (met preken van predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten) verschijnt deze maand de 75e jaargang. Het is opeens de laatste editie. Waarom?


https://www.rd.nl/artikel/1048569-het-e ... rekenserie

PrekenWeb wordt niet genoemd, maar zou daar ook niet een reden kunnen liggen?
Er worden heel veel preken gelezen die op PrekenWeb staan.
Er is geen vraag naar. Jaren geleden schreef ik hier al dat ze die boeken aan de straatstenen niet kwijt kunnen. Dat zal door de jaren heen alleen maar sterker geworden zijn.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat er geen vraag meer naar is.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

In zijn algemeenheid is de oorzaak waarschijnlijk een groot aanbod van boeken terwijl mensen steeds minder boeken lezen.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Was toch ook zo dat het vooral gelegenheidspreken waren ipv vrije stof?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

MGG schreef:Ik ben wel benieuwd naar het verhaal van de kerkenraad. Het lijkt mij vreemd om soepel met grenzen om te gaan voor eigen leden, maar moeilijk te zijn voor niet leden. Het klinkt niet consequent, maar we hebben ook maar 1 kant van het verhaal.
De kerkenraad is zelfs al bij het jonge stel op bezoek geweest en wijkt niet omdat ze in hun nieuwe woonplaats ook een gg hebben.
Dat zij wél lid mag blijven is gewoon een rare opmerking van de kerkenraad.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

CvdW schreef:
Orchidee schreef: 11 jan 2024, 22:35
Geytenbeekje schreef:
Orchidee schreef: 11 jan 2024, 22:17 Ik heb een vraag als niet gergemmer:
Als een meisje trouwt en naar een andere woonplaats gaat verhuizen mag zij lid blijven in haar oude gemeente maar haar man niet want die komt uit een heel andere streek.
Hoe dan??
Dat is toch niet christelijk!?
Nu is de slotsom: ze vertrekken beiden naar een nieuwe gemeente en zeggen gelijk de gergem vaarwel.
Dat is toch wel logisch? Zij kennen dat meisje, die man kennen ze niet, of lees ik het verkeerd?
Dat meisje is daar opgegroeid en inmiddels al een paar jaar belijdend lid, na hun trouwen zijn ze iets verderop gaan wonen (aanvaardbare afstand) zij mag wél lid blijven en hij mag géén lid worden.
Hun nieuwe woonplaats is een niet vergelijkbare gg gemeente en daar willen ze beiden géén lid worden.
Laat een ieder in z'n waarde. Ga als stel naar een ander kerkverband. Daar kom je ook aardige mensen tegen.
Dat doen ze nu.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie