Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Elke preek gaat over een onderwerp dat de tekstkeuze aanwijst.

In de kerk zitten altijd mensen die dat aanspreekt en mensen die gezien hun levenssituatie enige afstand tot de preekstof ervaren. Je kunt nu eenmaal niet 500 mensen, met 500 eigen karakters en omstandigheden, tegelijk aanspreken.

Belangrijk is wel dat bij de prediking de ene keer situatie x en de andere keer situatie y voorbij komt zodat iedereen en elke situatie een keer voorbij komt.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Ik heb maar even een nieuw topic aangemaakt over de vraag naar actuele prediking:
viewtopic.php?t=15466
-
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Erskinees schreef: 11 jan 2024, 16:05 Ik denk dat het lastig onder woorden te brengen is. Merk jij echt geen verschil tussen een BhP en een GG preek Job? Ik wel, maar hoe ik dat onder woorden breng?
Jawel, regelmatig een verschil in taal en kerkelijke cultuur. Maar één in Jezus Christus en Dien gekruisigd. Niet iets wat aan actualiteit raakt. Wij hadden juist kortgeleden beide dominees van de gemeenten die Tiberius met name noemt op onze preekstoel. Zij zijn andere mensen dan BHP- predikanten en hebben een andere route afgelegd. Dus dat hoor je. Logisch.
Maar beiden pasten de Bijbelse boodschap toe aan de realiteit van de hoorders. Hoe wordt de Boodschap praktisch in je leven? En waren trouwens ook actueel m.b.t. zaken die in deze tijd spelen, zoals Israël, vorming nieuw kabinet, de weerbarstigheid van het waarmaken van je doopbelofte enzo. Maar ik weet niet of Tiberius zulke actualiteit ook bedoelt.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouddorp »

Onlangs hadden we een familiedag van de zijde van de opa en oma van mijn vrouw met hun kinderen en kleinkinderen. Wat me opviel is dat je de ontwikkeling van de Ger. Gem. prachtig in hun familiegeschiedenis terug vindt. In 1957 getrouwd vertrokken ze van Goeree-Overflakkee naar Hoogvliet vanwege werk in de haven van Rotterdam. Ze kwamen terecht in wat de Gereformeerde Gemeente van Hoogvliet is geworden, zelf waren ze Nederlands Hervormd (Melissant). Hun drie kinderen vestigden zich later in de randgemeenten van Rotterdam en de Zuid-Hollandse eilanden. Zelf keerden ze na hun pensionering terug naar het eiland. Hun 14 kleinkinderen (allen kerkelijk) zijn nog steeds lid van de Ger. Gem. (5) en verder Hersteld Hervormd (4), Gereformeerde Bondsgemeente (3), de rest is lid van een andere gemeente.
Je ziet terug:
1. De trek van platteland naar stad waardoor veel Gereformeerde Gemeenten in de steden groeiden en er nieuwe gemeenten werden gesticht.
2. Nederlandse Hervormden die lid werden van de Gereformeerde Gemeenten in de periode 1930-1960.
3. De trek vanuit de steden (zoals Rotterdam) naar de omliggende (rand)gemeenten.
4. En tenslotte de beweging dat leden van de Gereformeerde Gemeente zich aansluiten bij HHK en GB-gemeenten. Andersom ook, maar minder.

De ontkerkelijking is gelukkig nog niet terug te zien ;)
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tom »

Carterton: 192 +3
Calgary: 65 +4
Chilliwack: 868 -16
Fort Macleod: 511 -35
Lethbridge: 984 +2
Nobleford: 787 -5
Picture Butte: 981 -3
Rosthern: 48 +18 (Nieuwe gemeente)
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Ik las ergens dat een reden voor verlating zou kunnen zijn de 'smalle theologie' van Kersten/Moerkerken die in de GG momenteel zou heersen. Het lijkt mij juist een reden om de GG niet te verlaten.

https://www.youtube.com/watch?v=1-9xcn3s_lA&t=4308s

Vanaf 57:20
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Ik heb nog geen enkele jongere ontmoet die aangeeft om die reden de GG te verlaten.

Uit het interview met ds. P. Van Ruitenburg:
Hoe ziet u de toekomst van het kerkelijk leven in uw kerkverband?

„Ik ben niet zo optimistisch over de GG. Ik denk dat we veel jonge mensen gaan verliezen, doordat kwesties als de Bijbelvertaling als een splijtzwam gaan werken. Ik waardeer het dat de synode en de Gereformeerde Bijbelstichting een stap durven zetten in het hertalen van de Statenvertaling, maar ik vraag me af of ze ver genoeg gaan. Aan de andere kant ben ik ook positief. Ik geloof dat de Heere ook in deze tijd doorgaat met Zijn werk. Zéker niet minder dan vroeger. Het zou kunnen resulteren in kleinere, meer levende gemeenten.”
Bron: RD
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

Ik heb een vraag als niet gergemmer:
Als een meisje trouwt en naar een andere woonplaats gaat verhuizen mag zij lid blijven in haar oude gemeente maar haar man niet want die komt uit een heel andere streek.
Hoe dan??
Dat is toch niet christelijk!?
Nu is de slotsom: ze vertrekken beiden naar een nieuwe gemeente en zeggen gelijk de gergem vaarwel.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Evangelist
Berichten: 512
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Evangelist »

Orchidee schreef: 11 jan 2024, 22:17 Ik heb een vraag als niet gergemmer:
Als een meisje trouwt en naar een andere woonplaats gaat verhuizen mag zij lid blijven in haar oude gemeente maar haar man niet want die komt uit een heel andere streek.
Hoe dan??
Dat is toch niet christelijk!?
Nu is de slotsom: ze vertrekken beiden naar een nieuwe gemeente en zeggen gelijk de gergem vaarwel.
Waarom zouden ze beide niet lid worden bij de gemeente in hun woonplaats?
Hartelijke groet,
Evangelist
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Ik snap het ook niet zo goed eigenlijk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Orchidee schreef: 11 jan 2024, 22:17 Ik heb een vraag als niet gergemmer:
Als een meisje trouwt en naar een andere woonplaats gaat verhuizen mag zij lid blijven in haar oude gemeente maar haar man niet want die komt uit een heel andere streek.
Hoe dan??
Dat is toch niet christelijk!?
Nu is de slotsom: ze vertrekken beiden naar een nieuwe gemeente en zeggen gelijk de gergem vaarwel.
Dat is toch wel logisch? Zij kennen dat meisje, die man kennen ze niet, of lees ik het verkeerd?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Ik denk dat er meer context nodig is Orchidee.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

Dus vrouw uit GG Capelle a/d IJssel trouwt met man uit GG Aagtekerke, ze vinden een huis in Rotterdam maar willen blijven kerken in GG Capelle. Vrouw mag dat wel, man mag dat niet, met als argument dat hij zich behoort aan te sluiten bij GG Rotterdam. Snap ik 'm zo goed?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

Geytenbeekje schreef:
Orchidee schreef: 11 jan 2024, 22:17 Ik heb een vraag als niet gergemmer:
Als een meisje trouwt en naar een andere woonplaats gaat verhuizen mag zij lid blijven in haar oude gemeente maar haar man niet want die komt uit een heel andere streek.
Hoe dan??
Dat is toch niet christelijk!?
Nu is de slotsom: ze vertrekken beiden naar een nieuwe gemeente en zeggen gelijk de gergem vaarwel.
Dat is toch wel logisch? Zij kennen dat meisje, die man kennen ze niet, of lees ik het verkeerd?
Dat meisje is daar opgegroeid en inmiddels al een paar jaar belijdend lid, na hun trouwen zijn ze iets verderop gaan wonen (aanvaardbare afstand) zij mag wél lid blijven en hij mag géén lid worden.
Hun nieuwe woonplaats is een niet vergelijkbare gg gemeente en daar willen ze beiden géén lid worden.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

Zita schreef:Dus vrouw uit GG Capelle a/d IJssel trouwt met man uit GG Aagtekerke, ze vinden een huis in Rotterdam maar willen blijven kerken in GG Capelle. Vrouw mag dat wel, man mag dat niet, met als argument dat hij zich behoort aan te sluiten bij GG Rotterdam. Snap ik 'm zo goed?
Zo is het idd
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie