Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33369
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

MGG schreef: 11 jan 2024, 07:56
Tiberius schreef: 11 jan 2024, 07:37
Haggai schreef: 11 jan 2024, 00:18 In vergelijking met andere kerkverbanden blijven de Ger. Gem en Ger. Gem. in Ned. redelijk stabiel. Natuurlijk zijn er ontwikkelingen te zien op bepaalde plaatsen. Maar het is bijzonder dat iedere schommeling in het ledenaantal bij de Ger. Gem. meestal leidt tot allerlei discussie en conclusies. Een flinke plus kan met een geboorteoverschot te maken hebben of met problemen in een naburige gemeente. Een min kan te maken hebben met uitschrijving van doopleden die al heel lang niet meer naar de kerk komen. De getallen zeggen daarom niet altijd wat mensen er achter zoeken.

Het aantal vertrekkende leden in de Ger. Gem. op jaarbasis is nauwelijks zo groot als de vertrekkers bij de PKN per maand. Waarom wordt dan niet elke PKN gemeente besproken? Aan het aanbod van genade zou het daar niet aan moeten liggen.

De cijfers zijn wat mij betreft heel relatief en ook niet altijd relevant. De Kerk van Christus wordt iedere dag alleen maar groter. In het licht daarvan is een plusje hier en een minnetje daar alleen maar ballast.
Ik denk dat het precies andersom is.
Er zitten hier veel GG-leden op het forum. Als er dan een 'landelijk en breed leeglopen' geconstateerd wordt, ziet men dat door de cijfers bevestigd.

Lees bijvoorbeeld de discussie over Yerseke hierboven.
Het is wel niet de bedoeling om individuele gemeenten te bespreken, maar daar zie je hoe het werkt.
Iemand weet van een grote leegloop ('je kan in de banken liggen') en hij ziet dat terug in de jaarlijks teruglopende cijfers.
Terwijl ik niets van die leegloop afwist en zoiets had van: 'Mwah, 30 leden op de 2000+, dat is verwaarloosbaar klein'.

En wat de PKN betreft: het is wat DDD al zegt, dat staat in een ander topic.
Alles is relatief. Het ledental blijft stabiel. De kerkverlating van 2% is fors, maar een leegloop? Welk kerkverband heeft een fors lagere kerkverlating? De GG is erg transparant over ledenaantallen. Samen met het feit dat op dit forum veel (ex)gg'ers actief zijn, verklaart dit de belangstelling.

Bij het bespreken van ledenaantallen denk ik dat de daling van het geboortecijfer sterk onderschat wordt. Kent iemand een onderzoek naar het geboortecijfer onder refo's?
Inderdaad een kop-in-het-zand-reactie.
Bovendien ijlen de cijfers na, omdat veel GG'ers eerst vrij lang in andere gemeenten shoppen, voordat ze zich over laten schrijven.
Of ze willen zich wel over laten schrijven, maar moeten eerst een jaar of langer op proef blijven, voordat ze ingeschreven mogen worden. Die regel zie je bijvoorbeeld in de gemeenten rondom de helaas sterk leeglopende gemeentes GG Hendrik-Ido-Ambacht en GG Zwijndrecht (die mij na aan het hart liggen).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33369
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

MGG schreef: 11 jan 2024, 08:02
Bertiel schreef: 11 jan 2024, 07:58 kop in het zand.
Hoge geboortecijfers verdoezelen leegloop.
Hoe zei ds van Eckeveld het ook al weer, 10.000 leden in 30 jaar?
Kom nu eens met feiten en/of beantwoord mijn vragen.

In welk kerkverband verdoezelt het geboortecijfer en instroom uit andere kerken de 'leegloop' niet?
Ik snap dat mensen het graag over leegloop van de GG hebben, maar toon eerst eens aan dat de GG op dit punt onderscheidend is.
Deze pavlov-reactie geef jij vaker. Daarom is het goed om de statistieken te bekijken.
MGG
Berichten: 3649
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Wederom weinig inhoudelijk. Zoals wel vaker loopt het gesprek spraak als het om feiten gaat.
Natuurlijk zie ik dat de kerkverlating in de GG toeneemt. Ook in mijn familie en kennissenkring zie ik het gebeuren. Dat vragen om feiten als kop-in-het-zand gezien wordt, is tekenend. De makkelijkste manier om bij de feiten weg te blijven is om de ander een persoonlijk verwijt te maken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10619
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

MGG schreef: 11 jan 2024, 08:14 Wederom weinig inhoudelijk. Zoals wel vaker loopt het gesprek spraak als het om feiten gaat.
Natuurlijk zie ik dat de kerkverlating in de GG toeneemt. Ook in mijn familie en kennissenkring zie ik het gebeuren. Dat vragen om feiten als kop-in-het-zand gezien wordt, is tekenend. De makkelijkste manier om bij de feiten weg te blijven is om de ander een persoonlijk verwijt te maken.
Maar waarom wil je aangetoond hebben dat de GG onderscheidend is t.o.v. andere verbanden? Het is toch best zorgelijk dat er een fors vertrek is, elke keer weer. Door naar andere verbanden te wijzen, de tijdgeest erbij te halen of andere redenen blijf je weg van introspectie.

Wat maakt dat de GG haar leden niet kan vasthouden? Dat is toch best wel een goede vraag.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33369
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

MGG schreef: 11 jan 2024, 08:14 Wederom weinig inhoudelijk. Zoals wel vaker loopt het gesprek spraak als het om feiten gaat.
Natuurlijk zie ik dat de kerkverlating in de GG toeneemt. Ook in mijn familie en kennissenkring zie ik het gebeuren. Dat vragen om feiten als kop-in-het-zand gezien wordt, is tekenend. De makkelijkste manier om bij de feiten weg te blijven is om de ander een persoonlijk verwijt te maken.
Die feiten vind je terug in de statistieken. Niet het algemene lijstje van hierboven, maar als je de uitgebreide statistiek per gemeente bekijkt, in ieder geval van de 2 gemeenten hierboven door mij genoemd; over andere kan ik niet oordelen.
HHR
Berichten: 1032
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Ad Anker schreef: 11 jan 2024, 08:35

Wat maakt dat de GG haar leden niet kan vasthouden? Dat is toch best wel een goede vraag.
Een zeer terechte vraag.
Zelf vaak en lang over nagedacht en kom tot het volgende:
De gesprekscultuur functioneert niet goed.
Een steeds meer isolerend staan tov andere kerkverbanden terwijl er op allerlei ander gebied (School, jongerenavonden, conferenties, vakanties) een ontwikkeling is naar meer contact tussen kerkverbanden.
Een theologische koers die vooral versmald wordt tot de lijn Comrie, Kersten, Moerkerken. En ruimte voor verschil van inzicht is lastig terwijl leden veel meer en makkelijker in aanraking komen met de bredere theologie van de reformatie en de verschillen zien en bespreekbaar willen maken.
Uiteindelijk heeft veel te maken met een afstand tussen wat de ‘kerkleiding’ voorstaat en wat de gewone leden in de praktijk van alle dag lezen, horen, ervaren en meemaken.

Het positieve aan deze benadering is dat eenheid geborgd blijft. Helder koers, duidelijke kaders. Je weet waar je aan toe bent. Geen ingewikkelde discussies die je in andere kerkverbanden ziet.
Nadeel is: weinig ruimte voor veelkleurigheid en vertrek van mensen die er net niet in passen. Met als gevolg een steeds sterkere eigen ‘bubbel’ en meer en meer isolatie van anderen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33369
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 11 jan 2024, 08:53
Ad Anker schreef: 11 jan 2024, 08:35

Wat maakt dat de GG haar leden niet kan vasthouden? Dat is toch best wel een goede vraag.
Een zeer terechte vraag.
Zelf vaak en lang over nagedacht en kom tot het volgende:
De gesprekscultuur functioneert niet goed.
Een steeds meer isolerend staan tov andere kerkverbanden terwijl er op allerlei ander gebied (School, jongerenavonden, conferenties, vakanties) een ontwikkeling is naar meer contact tussen kerkverbanden.
Een theologische koers die vooral versmald wordt tot de lijn Comrie, Kersten, Moerkerken. En ruimte voor verschil van inzicht is lastig terwijl leden veel meer en makkelijker in aanraking komen met de bredere theologie van de reformatie en de verschillen zien en bespreekbaar willen maken.
Uiteindelijk heeft veel te maken met een afstand tussen wat de ‘kerkleiding’ voorstaat en wat de gewone leden in de praktijk van alle dag lezen, horen, ervaren en meemaken.

Het positieve aan deze benadering is dat eenheid geborgd blijft. Helder koers, duidelijke kaders. Je weet waar je aan toe bent. Geen ingewikkelde discussies die je in andere kerkverbanden ziet.
Nadeel is: weinig ruimte voor veelkleurigheid en vertrek van mensen die er net niet in passen. Met als gevolg een steeds sterkere eigen ‘bubbel’ en meer en meer isolatie van anderen.
Ik herken alle punten van je post.
Maar volgens mij gaat het nog een spade dieper: bij veel predikanten sluit de prediking niet aan bij de werkelijkheid van de leden. De preken zijn niet actueel. Juist bij die predikanten zie je die leegloop.
Ik hoor van veel vertrekkers, dat de prediking in de nieuwe gemeente de doorslag geeft. Dan is er nog geen enkele sprake geweest van gesprekscultuur of verschil van inzicht.
HHR
Berichten: 1032
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Tiberius schreef: 11 jan 2024, 09:02
HHR schreef: 11 jan 2024, 08:53
Ad Anker schreef: 11 jan 2024, 08:35

Wat maakt dat de GG haar leden niet kan vasthouden? Dat is toch best wel een goede vraag.
Een zeer terechte vraag.
Zelf vaak en lang over nagedacht en kom tot het volgende:
1. De gesprekscultuur functioneert niet goed.
2. Een steeds meer isolerend staan tov andere kerkverbanden terwijl er op allerlei ander gebied (School, jongerenavonden, conferenties, vakanties) een ontwikkeling is naar meer contact tussen kerkverbanden.
3. Een theologische koers die vooral versmald wordt tot de lijn Comrie, Kersten, Moerkerken. En ruimte voor verschil van inzicht is lastig terwijl leden veel meer en makkelijker in aanraking komen met de bredere theologie van de reformatie en de verschillen zien en bespreekbaar willen maken.
4. Uiteindelijk heeft veel te maken met een afstand tussen wat de ‘kerkleiding’ voorstaat en wat de gewone leden in de praktijk van alle dag lezen, horen, ervaren en meemaken.

Het positieve aan deze benadering is dat eenheid geborgd blijft. Helder koers, duidelijke kaders. Je weet waar je aan toe bent. Geen ingewikkelde discussies die je in andere kerkverbanden ziet.
Nadeel is: weinig ruimte voor veelkleurigheid en vertrek van mensen die er net niet in passen. Met als gevolg een steeds sterkere eigen ‘bubbel’ en meer en meer isolatie van anderen.
Ik herken alle punten van je post.
Maar volgens mij gaat het nog een spade dieper: bij veel predikanten sluit de prediking niet aan bij de werkelijkheid van de leden. De preken zijn niet actueel. Juist bij die predikanten zie je die leegloop.
Ik hoor van veel vertrekkers, dat de prediking in de nieuwe gemeente de doorslag geeft. Dan is er nog geen enkele sprake geweest van gesprekscultuur of verschil van inzicht.
Ik denk dat je dat kunt scharen onder '3'
MGG
Berichten: 3649
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Ad Anker schreef: 11 jan 2024, 08:35
MGG schreef: 11 jan 2024, 08:14 Wederom weinig inhoudelijk. Zoals wel vaker loopt het gesprek spraak als het om feiten gaat.
Natuurlijk zie ik dat de kerkverlating in de GG toeneemt. Ook in mijn familie en kennissenkring zie ik het gebeuren. Dat vragen om feiten als kop-in-het-zand gezien wordt, is tekenend. De makkelijkste manier om bij de feiten weg te blijven is om de ander een persoonlijk verwijt te maken.
Maar waarom wil je aangetoond hebben dat de GG onderscheidend is t.o.v. andere verbanden? Het is toch best zorgelijk dat er een fors vertrek is, elke keer weer. Door naar andere verbanden te wijzen, de tijdgeest erbij te halen of andere redenen blijf je weg van introspectie.

Wat maakt dat de GG haar leden niet kan vasthouden? Dat is toch best wel een goede vraag.
Het vertrek is inderdaad zorgelijk. Zeker als het uitschrijvingen zijn van mensen die het geloof vaarwel gezegd hebben.
Cijfers interpreteren is lastig als het totale plaatje ontbreekt. Het gaat mij niet om wijzen of wegkijken, maar om de vraag of het een specifieke GG zorg is. Zo ja, wat zijn dan de specifieke redenen? (Door andere zijn al zaken genoemd die het overdenken waard zijn.)
Zo nee, kan je cijfers dan wel vanuit een bepaald perspectief verklaren? Waarschijnlijk wel, maar dan wordt het lastig om het niet afwijken van de 'norm' ook weer te verklaren.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Ik ben het met jullie wel eens over de gesloten cultuur, maar dan zou je bij meer open kerkverbanden die leegloop toch niet zien, zoals bij de PKN? Ik denk dat uiteindelijk het 'opleuken' van de kerk niet de oplossing is. Het zal toch gaan om de echtheid en de geestelijke groei.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33369
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 11 jan 2024, 09:14
Tiberius schreef: 11 jan 2024, 09:02
HHR schreef: 11 jan 2024, 08:53
Ad Anker schreef: 11 jan 2024, 08:35

Wat maakt dat de GG haar leden niet kan vasthouden? Dat is toch best wel een goede vraag.
Een zeer terechte vraag.
Zelf vaak en lang over nagedacht en kom tot het volgende:
1. De gesprekscultuur functioneert niet goed.
2. Een steeds meer isolerend staan tov andere kerkverbanden terwijl er op allerlei ander gebied (School, jongerenavonden, conferenties, vakanties) een ontwikkeling is naar meer contact tussen kerkverbanden.
3. Een theologische koers die vooral versmald wordt tot de lijn Comrie, Kersten, Moerkerken. En ruimte voor verschil van inzicht is lastig terwijl leden veel meer en makkelijker in aanraking komen met de bredere theologie van de reformatie en de verschillen zien en bespreekbaar willen maken.
4. Uiteindelijk heeft veel te maken met een afstand tussen wat de ‘kerkleiding’ voorstaat en wat de gewone leden in de praktijk van alle dag lezen, horen, ervaren en meemaken.

Het positieve aan deze benadering is dat eenheid geborgd blijft. Helder koers, duidelijke kaders. Je weet waar je aan toe bent. Geen ingewikkelde discussies die je in andere kerkverbanden ziet.
Nadeel is: weinig ruimte voor veelkleurigheid en vertrek van mensen die er net niet in passen. Met als gevolg een steeds sterkere eigen ‘bubbel’ en meer en meer isolatie van anderen.
Ik herken alle punten van je post.
Maar volgens mij gaat het nog een spade dieper: bij veel predikanten sluit de prediking niet aan bij de werkelijkheid van de leden. De preken zijn niet actueel. Juist bij die predikanten zie je die leegloop.
Ik hoor van veel vertrekkers, dat de prediking in de nieuwe gemeente de doorslag geeft. Dan is er nog geen enkele sprake geweest van gesprekscultuur of verschil van inzicht.
Ik denk dat je dat kunt scharen onder '3'
Gedeeltelijk.
Maar de preken van ds. Moerkerken zijn ondanks de smalle theologische basis over het algemeen wel actueel.
HHR
Berichten: 1032
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Thea schreef: 11 jan 2024, 09:21 Ik ben het met jullie wel eens over de gesloten cultuur, maar dan zou je bij meer open kerkverbanden die leegloop toch niet zien, zoals bij de PKN? Ik denk dat uiteindelijk het 'opleuken' van de kerk niet de oplossing is. Het zal toch gaan om de echtheid en de geestelijke groei.
100% waar. Kerken waar alles opgeleukt wordt om mensen te binden zie je ook leeglopen.

Het gaat om echtheid.
Maar net als binnen een gezin, je moet ruimte laten voor verschil van inzicht en gesprek.
Als dat niet bestaat wordt het dictatoriaal en krijg je stiekem gedrag.
(Voorbeeld gaat natuurlijk niet helemaal op, maar toch)

Wat ik bv altijd opvallend vind in de OGG: hebben echt een eigen koers. Maar ze verzinnen van alles om bv een behoudende HHK, GG of CGK ds op de kansel te krijgen. Doen ze helemaal niet moeilijk over.
Dat zijn voorbeelden die ik waardeer.

Je ziet het in behoudende CGK's ook. Die zijn toch meer gewent aan verschillen. Wordt er door iemand binnen een gemeente iets afwijkends gezegd, dan gaat men gewoon in gesprek, zonder dat die persoon gelijk een kruisje achter zn naam heeft.

Het is soms moeilijk om concreet te worden en goed te verwoorden, maar dit bedoel ik met isoleren geen gesprekscultuur.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33369
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Thea schreef: 11 jan 2024, 09:21 Ik ben het met jullie wel eens over de gesloten cultuur, maar dan zou je bij meer open kerkverbanden die leegloop toch niet zien, zoals bij de PKN? Ik denk dat uiteindelijk het 'opleuken' van de kerk niet de oplossing is. Het zal toch gaan om de echtheid en de geestelijke groei.
Het ligt complexer.
Het is ook weer niet zo: gesloten = leegloop; open = groei.
De waarheid zal ergens in het midden liggen: zowel extreme geslotenheid als extreem opleuken zal leegloop veroorzaken.
Maar daarvoor is meer onderzoek nodig.
Sowieso is het lastig om een kerkverband als de GG te vergelijken met een volkskerk als de PKN.
Bertiel
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

Thea schreef: 11 jan 2024, 09:21 Ik ben het met jullie wel eens over de gesloten cultuur, maar dan zou je bij meer open kerkverbanden die leegloop toch niet zien, zoals bij de PKN? Ik denk dat uiteindelijk het 'opleuken' van de kerk niet de oplossing is. Het zal toch gaan om de echtheid en de geestelijke groei.
Als je uitloop gaat afzetten tegen betrokkenheid dan is de uitloop in de PKN met name te zien vanwege de verminderde betrokkenheid
Als je dit met de HHK gaat vergelijken, dan is de uitloop van de betrokkenen denk ik minder dan bij de GG

En betrokken bedoel ik op het woord, niet zozeer op de gemeente
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Erskinees
Berichten: 2766
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Thea schreef: 11 jan 2024, 09:21 Ik ben het met jullie wel eens over de gesloten cultuur, maar dan zou je bij meer open kerkverbanden die leegloop toch niet zien, zoals bij de PKN? Ik denk dat uiteindelijk het 'opleuken' van de kerk niet de oplossing is. Het zal toch gaan om de echtheid en de geestelijke groei.
Het verschil is dat de leegloop in de PKN al jaren aan de gang is. In de GG is er natuurlijk ook altijd leegloop geweest, maar is dat eerst gecovered door het geboorteoverschot. Toch (al heb ik daar natuurlijk geen bewijs voor) weet ik vrij zeker dat de huidige leegloop, met name onder jonge volwassenen, de laatste jaren flink toeneemt. Dat is een zorgelijke ontwikkeling. Waarom lukt het de GG niet om serieuze jongeren te binden aan de kerk? Opleuken is inderdaad niet de oplossing. Maar er moeten toch andere zaken zijn die wel te veranderen zijn?
Plaats reactie