Beroepingswerk discussie [7]

Inwoner
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Inwoner »

Bertiel schreef: 02 jan 2024, 13:42
Terri schreef: 02 jan 2024, 13:34 Ik heb begrepen dat hij een zwakke gezondheid heeft. Heeft op jonge leeftijd leukemie gehad.
Het wordt hier al Weer lekker ingevuld zonder dat men weet hoe en wat
Eens. Speculeren op een forum is smullen blijkbaar. Als je het zo graag wil weten, bel dan even de scriba...
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4111
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Maanenschijn »

Henk J schreef:
Maanenschijn schreef: 02 jan 2024, 11:01 Ik denk een wat ‘gezondere’ kijk op de relatie predikant-gemeente. Koste wat het kost, met veel nevenschade, aan elkaar verbonden blijven is niet altijd te verkiezen, als het niet meer samen gaat.
Vraag me af of dit een afdoende verklaring is, zelf denk ik ook dat de opmerking van Hersteld Hervormd over een ruimer toelatingsbeleid hout snijdt.
Ik denk niet dat er een ruimer toelatingsbeleid is. Het losmaken van een predikant van zijn gemeente gaat primair zelden over leerstellige zaken. Veel meer heeft het te maken met karakters van kerkenraden en predikanten.

Toelating (in de HHK) gaat veel meer over de inhoud van de prediking, in mindere mate persoonlijke kenmerken.

Daarom denk ik niet dat het met de toelating te maken heeft. Wel is er denk ik een significant cultuurverschil tussen bijv. GG, GGiN, OGG enerzijds en anderzijds PKN, HHK, CGK. Bij de laatstgenoemden staan predikanten minder op een voetstuk en is de roeping naar een gemeente wat minder omgeven door ‘vergeestelijking’. In die gevallen kan men dan ook wat nuchterder met losmaking omgaan, is mijn gevoelen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Henk J
Berichten: 2608
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

Maanenschijn schreef: 02 jan 2024, 15:47 Vraag me af of dit een afdoende verklaring is, zelf denk ik ook dat de opmerking van Hersteld Hervormd over een ruimer toelatingsbeleid hout snijdt.
Ik denk niet dat er een ruimer toelatingsbeleid is. Het losmaken van een predikant van zijn gemeente gaat primair zelden over leerstellige zaken. Veel meer heeft het te maken met karakters van kerkenraden en predikanten.

Toelating (in de HHK) gaat veel meer over de inhoud van de prediking, in mindere mate persoonlijke kenmerken.

Daarom denk ik niet dat het met de toelating te maken heeft. Wel is er denk ik een significant cultuurverschil tussen bijv. GG, GGiN, OGG enerzijds en anderzijds PKN, HHK, CGK. Bij de laatstgenoemden staan predikanten minder op een voetstuk en is de roeping naar een gemeente wat minder omgeven door ‘vergeestelijking’. In die gevallen kan men dan ook wat nuchterder met losmaking omgaan, is mijn gevoelen.
Misschien zou er meer aandacht moeten zijn voor persoonlijke kenmerken. Is iemand wel geschikt voor het geestelijk leiding geven aan een gemeente? Dat gaat verder dan de prediking op zondag. Het zou kunnen dat dit een wat onderbelicht punt was/is, in ieder geval in de eerste jaren toen de opleiding toch onder behoorlijke tijdsdruk tot stand moest komen.
Ik denk ook wel dat predikanten die in de HHK staan meer tegengas krijgen, misschien hadden ze dat vooraf niet verwacht, een heel aantal komt ook uit andere verbanden.
Op zich zou je een eerlijke vergelijking kunnen maken met de CGK. Heb het idee dat het daar minder speelt maar heb daar zo geen gegevens van.
CvdW
Berichten: 2958
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door CvdW »

Inwoner schreef: 02 jan 2024, 14:56
Bertiel schreef: 02 jan 2024, 13:42
Terri schreef: 02 jan 2024, 13:34 Ik heb begrepen dat hij een zwakke gezondheid heeft. Heeft op jonge leeftijd leukemie gehad.
Het wordt hier al Weer lekker ingevuld zonder dat men weet hoe en wat
Eens. Speculeren op een forum is smullen blijkbaar. Als je het zo graag wil weten, bel dan even de scriba...
En bel je de scriba dan is het des kerkenraads.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12079
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

Henk J schreef: 02 jan 2024, 16:17 Misschien zou er meer aandacht moeten zijn voor persoonlijke kenmerken. Is iemand wel geschikt voor het geestelijk leiding geven aan een gemeente? Dat gaat verder dan de prediking op zondag. Het zou kunnen dat dit een wat onderbelicht punt was/is, in ieder geval in de eerste jaren toen de opleiding toch onder behoorlijke tijdsdruk tot stand moest komen.
Ik denk ook wel dat predikanten die in de HHK staan meer tegengas krijgen, misschien hadden ze dat vooraf niet verwacht, een heel aantal komt ook uit andere verbanden.
Op zich zou je een eerlijke vergelijking kunnen maken met de CGK. Heb het idee dat het daar minder speelt maar heb daar zo geen gegevens van.
Ik snap wat hier gezegd wordt. Maar ik neem het graag op voor de predikanten. Het lijkt me eerder de bedoeling om ouderlingen en diakenen wat meer te muilkorven. Helaas is daar de oplossing nog niet voor gevonden en ik zie het ook niet snel gebeuren. Dus dominees ruimen het veld en het andere deel van het probleem (de kerkenraad) blijft gewoon zitten.

Een jaar of wat terug zei een voorganger daarover. Soms kom je in een gemeente waar je na de dienst de ouderlingen elkaar een blik wisselen zo van: pak jij hem, of pak ik hem. Alsof het de bedoeling is om een voorganger na de dienst even verbaal in elkaar te slaan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12079
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

CvdW schreef: 02 jan 2024, 16:22
Inwoner schreef: 02 jan 2024, 14:56
Bertiel schreef: 02 jan 2024, 13:42
Terri schreef: 02 jan 2024, 13:34 Ik heb begrepen dat hij een zwakke gezondheid heeft. Heeft op jonge leeftijd leukemie gehad.
Het wordt hier al Weer lekker ingevuld zonder dat men weet hoe en wat
Eens. Speculeren op een forum is smullen blijkbaar. Als je het zo graag wil weten, bel dan even de scriba...
En bel je de scriba dan is het des kerkenraads.
De losmaking is op verzoek van de predikant. De kerkenraad kan zich zo hullen in stilzwijgen.
Bertiel
Berichten: 4643
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bertiel »

Bertiel schreef: 02 jan 2024, 13:42
Terri schreef: 02 jan 2024, 13:34 Ik heb begrepen dat hij een zwakke gezondheid heeft. Heeft op jonge leeftijd leukemie gehad.
Het wordt hier al Weer lekker ingevuld zonder dat men weet hoe en wat
Het was juist niet tegen jou gericht. Excuses
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel
Berichten: 4643
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bertiel »

Herman schreef: 02 jan 2024, 16:25
Henk J schreef: 02 jan 2024, 16:17 Misschien zou er meer aandacht moeten zijn voor persoonlijke kenmerken. Is iemand wel geschikt voor het geestelijk leiding geven aan een gemeente? Dat gaat verder dan de prediking op zondag. Het zou kunnen dat dit een wat onderbelicht punt was/is, in ieder geval in de eerste jaren toen de opleiding toch onder behoorlijke tijdsdruk tot stand moest komen.
Ik denk ook wel dat predikanten die in de HHK staan meer tegengas krijgen, misschien hadden ze dat vooraf niet verwacht, een heel aantal komt ook uit andere verbanden.
Op zich zou je een eerlijke vergelijking kunnen maken met de CGK. Heb het idee dat het daar minder speelt maar heb daar zo geen gegevens van.
Ik snap wat hier gezegd wordt. Maar ik neem het graag op voor de predikanten. Het lijkt me eerder de bedoeling om ouderlingen en diakenen wat meer te muilkorven. Helaas is daar de oplossing nog niet voor gevonden en ik zie het ook niet snel gebeuren. Dus dominees ruimen het veld en het andere deel van het probleem (de kerkenraad) blijft gewoon zitten.

Een jaar of wat terug zei een voorganger daarover. Soms kom je in een gemeente waar je na de dienst de ouderlingen elkaar een blik wisselen zo van: pak jij hem, of pak ik hem. Alsof het de bedoeling is om een voorganger na de dienst even verbaal in elkaar te slaan.
Eens. Het zijn vaak de weinig verdraagzame kerk raden die problemen veroorzaken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1805
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ararat »

Aandacht voor persoonlijke kenmerken in relatie tot gemeentepredikantschap is er mijns inziens tegenwoordig voldoende.

Misschien kan men een persoonlijkheidsonderzoek voor ambtsdragers overwegen :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10610
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

Hier een bericht en reactie daarop geknipt ivm privacy.
Refojongere
Berichten: 386
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Refojongere »

Losmakingen afgelopen 20 jaar:
CGK: 9 keer
Alphen
Hengelo
Lelystad
Leerdam
Thesinge
Goes
Sliedrecht
Genemuiden
Veendam

HHK: 11 keer
Huizen
Nijkerk
Lunteren
Vriezenveen
Harskamp/Barneveld (zelfse predikant)
Oldebroek
Montfoort
Waddinxveen
St Annaland
Stellendam
Arnemuiden
Melissant

PKN GB: 11 keer
St Annaland
Ridderkerk
Stedum
Krabbendijke
Capelle ad IJssel
Arnemuiden
Numansdorp
Bruchem
Veenendaal
Ameide
Goes
2e Hans
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door 2e Hans »

Refojongere schreef: 02 jan 2024, 22:12 Losmakingen afgelopen 20 jaar:
CGK: 9 keer
Alphen
Hengelo
Lelystad
Leerdam
Thesinge
Goes
Sliedrecht
Genemuiden
Veendam

HHK: 11 keer
Huizen
Nijkerk
Lunteren
Vriezenveen
Harskamp/Barneveld (zelfse predikant)
Oldebroek
Montfoort
Waddinxveen
St Annaland
Stellendam
Arnemuiden
Melissant

PKN GB: 11 keer
St Annaland
Ridderkerk
Stedum
Krabbendijke
Capelle ad IJssel
Arnemuiden
Numansdorp
Bruchem
Veenendaal
Ameide
Goes
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er de laatste jaren, procentueel (vergeleken met andere kerkverbanden) meer dominees binnen de HHK (eerder) stoppen of niet voorgaan in hun gemeente.
Dat is oprecht heel jammer.

Door u genoemd lijstje is een verre van compleet, denk bijvoorbeeld aan:
HHK Ede,
HHK Staphorst, HHK Katwijk (ook 2xdezelfde predikant)
HHK Oud-Beijerland , HHK Ouddorp (2x)

Maar ook bij de andere verbanden missen er ongetwijfeld….
Laatst gewijzigd door 2e Hans op 02 jan 2024, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1805
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ararat »

Hier zijn duidelijk een paar kenners op het gebied van losmakingen aan het woord. Ik, eenvoudig mens, doe er eerbiedig het zwijgen toe.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
MGG
Berichten: 3582
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Refojongere schreef: 02 jan 2024, 22:12 Losmakingen afgelopen 20 jaar:
CGK: 9 keer
Alphen
Hengelo
Lelystad
Leerdam
Thesinge
Goes
Sliedrecht
Genemuiden
Veendam

HHK: 11 keer
Huizen
Nijkerk
Lunteren
Vriezenveen
Harskamp/Barneveld (zelfse predikant)
Oldebroek
Montfoort
Waddinxveen
St Annaland
Stellendam
Arnemuiden
Melissant

PKN GB: 11 keer
St Annaland
Ridderkerk
Stedum
Krabbendijke
Capelle ad IJssel
Arnemuiden
Numansdorp
Bruchem
Veenendaal
Ameide
Goes
Nu we toch bezig zijn, de HHK bestaat pas 19 jaar en 8 maanden.
wfloor
Berichten: 142
Lid geworden op: 18 aug 2014, 17:49

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door wfloor »

2e Hans schreef: 02 jan 2024, 23:02
Refojongere schreef: 02 jan 2024, 22:12 Losmakingen afgelopen 20 jaar:
CGK: 9 keer
Alphen
Hengelo
Lelystad
Leerdam
Thesinge
Goes
Sliedrecht
Genemuiden
Veendam

HHK: 11 keer
Huizen
Nijkerk
Lunteren
Vriezenveen
Harskamp/Barneveld (zelfse predikant)
Oldebroek
Montfoort
Waddinxveen
St Annaland
Stellendam
Arnemuiden
Melissant

PKN GB: 11 keer
St Annaland
Ridderkerk
Stedum
Krabbendijke
Capelle ad IJssel
Arnemuiden
Numansdorp
Bruchem
Veenendaal
Ameide
Goes
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er de laatste jaren, procentueel (vergeleken met andere kerkverbanden) meer dominees binnen de HHK (eerder) stoppen of niet voorgaan in hun gemeente.
Dat is oprecht heel jammer.

Door u genoemd lijstje is een verre van compleet, denk bijvoorbeeld aan:
HHK Ede,
HHK Staphorst, HHK Katwijk (ook 2xdezelfde predikant)
HHK Oud-Beijerland , HHK Ouddorp (2x)

Maar ook bij de andere verbanden missen er ongetwijfeld….
Onjuist: Mellisant en Ouddorp (komt er nog aan, maar is niet 2x)
Plaats reactie