Gelezen, gedacht, gehoord...

Inwoner
Berichten: 408
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Inwoner »

Tiberius schreef: 02 jan 2024, 14:40
Simon0612 schreef: 02 jan 2024, 14:37
Tiberius schreef: 02 jan 2024, 13:28
-DIA- schreef: 02 jan 2024, 12:45

Nee dat is het niet. Ik geloof werkelijk dat er velen zijn die deze dingen oprecht helemaal niet (meer) begrijpen en gaan denken dat wat ik zeg iets is als zijnde sektarisch. Dat past ook in het schematisch denken over bekering als zijnde een berekenbaar systeem.
Het IS ook inderdaad eerder sektarisch dan gebaseerd op de Bijbel.
Dat hebben wellicht de farizeeën ook gezegd toen ze hoorde van de bekering van Saulus of dat Jezus zich achter een gesloten deur aan Zijn discipelen had geopenbaard.
Volgens mij moet je heel goed oppassen met wat je over deze zaken zegt. Ik zou jouw woorden niet in mijn mond durven nemen.
Ga je nu een geschiedenis uit de Bijbel, geïnspireerd door de Heilige Geest, gelijk stellen aan een niet verifieerbaar verhaaltje uit het gezelschapsleven??
Hoe kun je iets een 'flauwekulverhaaltje' noemen, als dat nog niet is geverifieerd?
Dit geldt dus twee kanten op, Tiberius!
Vraag om verificatie, en oordeel daarna pas!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Daar zijn we al 2 dagen mee bezig. Maar de verificatie komt niet.
Bovendien is dit verhaal hier al vaker langs gekomen: nog nooit enige verificatie erbij.
En zelfs al zou het verifieerbaar zijn, dan nog hanteert dit forum als grondslag de Bijbel en de 3 formulieren van enigheid. En die zijn daarmee in tegenspraak. Overigens ook de moderne zienswijze in psychologie enz.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef: 02 jan 2024, 14:40
Simon0612 schreef: 02 jan 2024, 14:37
Tiberius schreef: 02 jan 2024, 13:28
-DIA- schreef: 02 jan 2024, 12:45

Nee dat is het niet. Ik geloof werkelijk dat er velen zijn die deze dingen oprecht helemaal niet (meer) begrijpen en gaan denken dat wat ik zeg iets is als zijnde sektarisch. Dat past ook in het schematisch denken over bekering als zijnde een berekenbaar systeem.
Het IS ook inderdaad eerder sektarisch dan gebaseerd op de Bijbel.
Dat hebben wellicht de farizeeën ook gezegd toen ze hoorde van de bekering van Saulus of dat Jezus zich achter een gesloten deur aan Zijn discipelen had geopenbaard.
Volgens mij moet je heel goed oppassen met wat je over deze zaken zegt. Ik zou jouw woorden niet in mijn mond durven nemen.
Ga je nu een geschiedenis uit de Bijbel, geïnspireerd door de Heilige Geest, gelijk stellen aan een niet verifieerbaar flauwekulverhaaltje uit het gezelschapsleven??
Nee dat zeg ik niet, dat maak jij ervan. Wat ik zeg is dat je moet oppassen met wat je zegt. Wij weten niet hoe, waar en wanneer Gods Geest werkt.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Simon0612 schreef: 02 jan 2024, 14:56
Tiberius schreef: 02 jan 2024, 14:40
Simon0612 schreef: 02 jan 2024, 14:37
Tiberius schreef: 02 jan 2024, 13:28
Het IS ook inderdaad eerder sektarisch dan gebaseerd op de Bijbel.
Dat hebben wellicht de farizeeën ook gezegd toen ze hoorde van de bekering van Saulus of dat Jezus zich achter een gesloten deur aan Zijn discipelen had geopenbaard.
Volgens mij moet je heel goed oppassen met wat je over deze zaken zegt. Ik zou jouw woorden niet in mijn mond durven nemen.
Ga je nu een geschiedenis uit de Bijbel, geïnspireerd door de Heilige Geest, gelijk stellen aan een niet verifieerbaar flauwekulverhaaltje uit het gezelschapsleven??
Nee dat zeg ik niet, dat maak jij ervan. Wat ik zeg is dat je moet oppassen met wat je zegt. Wij weten niet hoe, waar en wanneer Gods Geest werkt.
Maar voor alle duidelijkheid: daar gaat het nu helemaal niet om.

Het gaat om het verhaaltje, dat een predikant zo beslag zou leggen, dat spotters en atheïsten voelden: dit is de waarheid. En daarom stil naar huis gingen.
Dat bestrijd ik, omdat we uit uiterlijke kenmerken niet kunnen opmaken wat in iemands innerlijk leeft; dat weten we uit de Bijbel en inmiddels ook uit de praktijk.
Ik schaar dit soort verhalen onder dezelfde categorie als degene die uit een foto van een kaal hoofd de vreze des Heeren kan aflezen: volkomen flauwekul.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef: 02 jan 2024, 15:00
Simon0612 schreef: 02 jan 2024, 14:56
Tiberius schreef: 02 jan 2024, 14:40
Simon0612 schreef: 02 jan 2024, 14:37
Dat hebben wellicht de farizeeën ook gezegd toen ze hoorde van de bekering van Saulus of dat Jezus zich achter een gesloten deur aan Zijn discipelen had geopenbaard.
Volgens mij moet je heel goed oppassen met wat je over deze zaken zegt. Ik zou jouw woorden niet in mijn mond durven nemen.
Ga je nu een geschiedenis uit de Bijbel, geïnspireerd door de Heilige Geest, gelijk stellen aan een niet verifieerbaar flauwekulverhaaltje uit het gezelschapsleven??
Nee dat zeg ik niet, dat maak jij ervan. Wat ik zeg is dat je moet oppassen met wat je zegt. Wij weten niet hoe, waar en wanneer Gods Geest werkt.
Maar voor alle duidelijkheid: daar gaat het nu helemaal niet om.

Het gaat om het verhaaltje, dat een predikant zo beslag zou leggen, dat spotters en atheïsten voelden: dit is de waarheid. En daarom stil naar huis gingen.
Dat bestrijd ik, omdat we uit uiterlijke kenmerken niet kunnen opmaken wat in iemands innerlijk leeft; dat weten we uit de Bijbel en inmiddels ook uit de praktijk.
Ik schaar dit soort verhalen onder dezelfde categorie als degene die uit een foto van een kaal hoofd de vreze des Heeren kan aflezen: volkomen flauwekul.
Sowieso legt een predikant geen beslag, tenzij hij oliebollen bakt. Daarnaast is dit het hele verhaal? Stopt het hier? Of is misschien een of meerdere van die spotters terug in de kerk gekomen en heeft daar wat van verteld?
Zover ik kon zien had DIA het niet over uiterlijke kenmerken. DIA noemt later een naam, een man die een bekende ouderling is geweest in Rijssen. Dus dit is wel degelijk mogelijk geweest dat deze dit later zelf heeft verteld.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Ja, die naam werd er inderdaad zojuist tussen geschoven.
Maar het gaat mij om de algemene teneur van zulke verhaaltjes.
Evenals bij mensen met kale hoofden best de vreze des Heeren kan zijn. Maar dat is niet van een foto af te lezen.
Net zo min is dat af te lezen uit het feit dat iemand stil de kerk verlaat.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef: 02 jan 2024, 15:17 Ja, die naam werd er inderdaad zojuist tussen geschoven.
Maar het gaat mij om de algemene teneur van zulke verhaaltjes.
Evenals bij mensen met kale hoofden best de vreze des Heeren kan zijn. Maar dat is niet van een foto af te lezen.
Net zo min is dat af te lezen uit het feit dat iemand stil de kerk verlaat.
Dat zei Dia ook niet. Dia schreef:
DIA schreef:Dan voelde je dat ook echt. Dan voelde je, hier spreekt niet zomaar een dominee, maar hier speekt God door Zijn knecht, en dat was de reden dat er dan wel eens beslag lag en dat zelfs spotters en atheïsten voelden: dit is de waarheid. En zo heb ik ds Koster meerdere malen gehoord.
Daarmee zegt hij niets over hoe hij het dan gezien of gehoord heeft, dat zou prima een van de spotters zelf verteld kunnen hebben.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

Ik had graag onder prediking zoals van ds Koster gezeten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef: 30 dec 2023, 23:35
Zita schreef: 30 dec 2023, 23:32
-DIA- schreef: 30 dec 2023, 23:19
helma schreef: 30 dec 2023, 20:57 Ds J Koster zei destijds in Scherpenzeel weleens als hij de Christus uitstalde: Gaat er al wat tintelen van binnen?
Dan voelde je dat ook echt. Dan voelde je, hier spreekt niet zomaar een dominee, maar hier speekt God door Zijn knecht, en dat was de reden dat er dan wel eens beslag lag en dat zelfs spotters en atheïsten voelden: dit is de waarheid. En zo heb ik ds Koster meerdere malen gehoord.
Ik vind dit wel een intrigerende zinsnede. Lieten atheïsten zich hier zo over uit? Hoe kwamen zij onder het gehoor van deze dominee? En weet je ook van atheïsten die zich hierdoor bij de kerk gevoegd hebben?
Dit bedoel ik niet kritisch.
Die worden stil als God spreekt. Maar dat is geen bekering, het is meest een kortstondige indruk. Maar op zo'n moment vallen ze stil.
Even teruglezen, Simon.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ararat »

Marck schreef: 02 jan 2024, 15:23 Ik had graag onder prediking zoals van ds Koster gezeten.
Waarom?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

Ararat schreef: 02 jan 2024, 15:34
Marck schreef: 02 jan 2024, 15:23 Ik had graag onder prediking zoals van ds Koster gezeten.
Waarom?
Ik ken hem alleen van prekenbundels en internet. Maar hoor van meerderen, ook hier, hoe ze onder zijn prediking hebben gezeten.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ararat »

Marck schreef: 02 jan 2024, 15:44
Ararat schreef: 02 jan 2024, 15:34
Marck schreef: 02 jan 2024, 15:23 Ik had graag onder prediking zoals van ds Koster gezeten.
Waarom?
Ik ken hem alleen van prekenbundels en internet. Maar hoor van meerderen, ook hier, hoe ze onder zijn prediking hebben gezeten.
Wat maakt dat je onder zijn prediking anders denkt te zitten dan onder de prediking van je huidige (gast)predikant(en)?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef: 02 jan 2024, 15:26
-DIA- schreef: 30 dec 2023, 23:35
Zita schreef: 30 dec 2023, 23:32
-DIA- schreef: 30 dec 2023, 23:19

Dan voelde je dat ook echt. Dan voelde je, hier spreekt niet zomaar een dominee, maar hier speekt God door Zijn knecht, en dat was de reden dat er dan wel eens beslag lag en dat zelfs spotters en atheïsten voelden: dit is de waarheid. En zo heb ik ds Koster meerdere malen gehoord.
Ik vind dit wel een intrigerende zinsnede. Lieten atheïsten zich hier zo over uit? Hoe kwamen zij onder het gehoor van deze dominee? En weet je ook van atheïsten die zich hierdoor bij de kerk gevoegd hebben?
Dit bedoel ik niet kritisch.
Die worden stil als God spreekt. Maar dat is geen bekering, het is meest een kortstondige indruk. Maar op zo'n moment vallen ze stil.
Even teruglezen, Simon.
Ja maar dat is geen onwaarheid. Ik denk dat iedereen stil wordt als God spreekt. En nog steeds kan hij dit uit de mond van een van die mensen gehoord hebben. Nergens zegt hij: je zag ze stil worden.. of iets in die trant.
En verder lijkt het hier iets wat wel vaker gebeurd, Dia zegt wat, iemand reageert met vragen en Dia antwoord indirect op die vragen. Misschien had wat verduidelijking (vragen) op zijn plek geweest.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Simon0612 schreef: 02 jan 2024, 16:24
Tiberius schreef: 02 jan 2024, 15:26
-DIA- schreef: 30 dec 2023, 23:35
Zita schreef: 30 dec 2023, 23:32
Ik vind dit wel een intrigerende zinsnede. Lieten atheïsten zich hier zo over uit? Hoe kwamen zij onder het gehoor van deze dominee? En weet je ook van atheïsten die zich hierdoor bij de kerk gevoegd hebben?
Dit bedoel ik niet kritisch.
Die worden stil als God spreekt. Maar dat is geen bekering, het is meest een kortstondige indruk. Maar op zo'n moment vallen ze stil.
Even teruglezen, Simon.
Ja maar dat is geen onwaarheid. Ik denk dat iedereen stil wordt als God spreekt. En nog steeds kan hij dit uit de mond van een van die mensen gehoord hebben. Nergens zegt hij: je zag ze stil worden.. of iets in die trant.
En verder lijkt het hier iets wat wel vaker gebeurd, Dia zegt wat, iemand reageert met vragen en Dia antwoord indirect op die vragen. Misschien had wat verduidelijking (vragen) op zijn plek geweest.
:bobo :banghead
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

Ararat schreef: 02 jan 2024, 16:02
Marck schreef: 02 jan 2024, 15:44
Ararat schreef: 02 jan 2024, 15:34
Marck schreef: 02 jan 2024, 15:23 Ik had graag onder prediking zoals van ds Koster gezeten.
Waarom?
Ik ken hem alleen van prekenbundels en internet. Maar hoor van meerderen, ook hier, hoe ze onder zijn prediking hebben gezeten.
Wat maakt dat je onder zijn prediking anders denkt te zitten dan onder de prediking van je huidige (gast)predikant(en)?
Ik heb niet zo gezegd dat ik er anders, maar graag, onder zou zitten. Kan niet zeggen of ik er dan anders onder zou zitten. Misschien wel.
Plaats reactie