Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jeremiah »

Gerardus2 schreef: 13 dec 2023, 11:53 Gisteren een preek beluisterd waarin gewaarschuwd werd voor predikanten die oproepen om tot Jezus te gaan. Dat werd als onwaarheid en valse leer aangemerkt. Het doet mij pijn en verdriet. De bijbel staat vol van oproepen en aansporingen om tot Hem te komen, een rijk Evangelie. Hopelijk is dit een incident en gaan wij als GG niet steeds meer naar een leer van afwachten i.p.v. verwachten. Het verwachten komt gelukkig alleen van Hem!
Dit gaat rechtstreeks in tegen de DL.

DL Hoofdstuk 3 en 4

8 Welmenend roept God iedereen die het evangelie hoort
Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen.
Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen.
Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Het topic is weer open
MichelT
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 feb 2023, 17:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MichelT »

Ah fijn
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Maanenschijn schreef: 20 dec 2023, 08:25
Job schreef:
MGG schreef: 19 dec 2023, 21:42 Als je graag stookt kan je beter een houtkachel kopen. Lidmaatschap van reforoddel.nl kan ook geen kwaad.
De grootste stoker is Johannes en Tom speelt nu voor machinist. Niet doen.
Warom zou het geen rechte bezorgdheid kunnen zijn? Er zijn hier veel GG kenners en liefhebbers actief. En als één lid lijdt, lijden alle leden.

Wel logisch als er hier op RF wat over wordt gevraagd, mijns inziens.
Dit vind ik wel mooi verwoord. In hardheid is vaak bitterheid, en lijden wordt vaak in stilte gedaan.
Lijden aan de kerk... hoorde ik eens, en dan niet alleen één kerkverband.
Misschien een vraag, waarop ik geen antwoord behoef, maar misschien zijn er nog stille lijders?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... evangelist
https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... doetinchem

Even 2 recente berichtjes over het evangelisatiewerk. Opvallend dat de laatste jaren het evangelisatiewerk best wordt uitgebreid. Mooie ontwikkeling!
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Mooi! Het blijft wel lastig dat gemeentevorming van de posten niet aan de orde is en ook niet lijkt te lukken. Wij waren onlangs in de CGK in Deurne, Antwerpen. Het is daar gelukt om een gemeente op te zetten. Bijbelgetrouwe prediking, veel Belgen om ons heen en een hechte gemeente. De ZGG kan dat in het buitenland ook. Evangelist Van den Boogaart gaf onlangs in het RD ook aan uit te zien naar gemeentevorming. In Tilburg is de groep al aardig groot genoeg hiervoor. Ik heb nog nooit gelezen dat actief nagedacht wordt over gemeentevorming van de posten. Doorsnee GG's zullen het inderdaad niet worden en enige flexibiliteit qua liturgie, vertaling en berijming is wellicht nodig, maar is dat erg?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

TSD schreef: 08 jan 2024, 11:55 https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... evangelist
https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... doetinchem

Even 2 recente berichtjes over het evangelisatiewerk. Opvallend dat de laatste jaren het evangelisatiewerk best wordt uitgebreid. Mooie ontwikkeling!
Mooi, ja. Ik vind het ook erg aansprekend dat een gemeente als Doetinchem, zonder eigen predikant, hier het nut en de noodzaak van inziet en niet alleen aan zichzelf denkt.

Je ziet dat de evangelisatietaak steeds meer bij de plaatselijke gemeenten komt te liggen en dat het deputaatschap faciliteert. In de advertentietekst staat over het deputaatschap EVGG dit: De evangelist onderhoudt een goede relatie met het Deputaatschap voor Evangelisatie van de Gereformeerde Gemeenten en maakt gebruik van daar beschikbare knowhow, scholing en opleiding. Dat klinkt als een prima (bereidheid tot) samenwerking. Volgens mij is er verder geen directe link, de evangelist komt in dienst van de plaatselijke gemeente. De EVGG adverteert op haar website ook voor deze vacature.

Ik meende me te herinneren dat @DDD kritisch was op het Deputaatschap Evangelisatie. Daar de zoekfunctie even voor gebruikt en vond o.a. dit bericht uit 2021:
DDD schreef: 26 jan 2021, 14:32 Het deputaatschap Evangelisatie is helemaal niet bedoeld om te evangeliseren, maar als pr-deputaatschap voor een kerkelijke cultuur. Daar gaat ook de aandacht naar uit, een enkele uitzondering daargelaten.

Dat is helemaal niet nieuw. Gelukkig hebben classes en gemeenten eigen mogelijkheden om te evangeliseren.

Ik heb in ieder geval besloten om er geen cent meer aan uit te geven, maar dat had ik geloof ik al eens eerder gemeld.
Hoe denk je hier intussen over?
MichelT
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 feb 2023, 17:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MichelT »

Wanneer zouden de eerste ledentallen komen of heeft iemand er al van zijn of haar gemeente
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

MichelT schreef: 08 jan 2024, 18:09 Wanneer zouden de eerste ledentallen komen of heeft iemand er al van zijn of haar gemeente
Wat is de relevantie hiervan? Ons ledental is eenvoudig te achterhalen, maar ik zie geen reden op het op rf te delen.
Online
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Erskinees schreef: 08 jan 2024, 16:59 Mooi! Het blijft wel lastig dat gemeentevorming van de posten niet aan de orde is en ook niet lijkt te lukken. Wij waren onlangs in de CGK in Deurne, Antwerpen. Het is daar gelukt om een gemeente op te zetten. Bijbelgetrouwe prediking, veel Belgen om ons heen en een hechte gemeente. De ZGG kan dat in het buitenland ook. Evangelist Van den Boogaart gaf onlangs in het RD ook aan uit te zien naar gemeentevorming. In Tilburg is de groep al aardig groot genoeg hiervoor. Ik heb nog nooit gelezen dat actief nagedacht wordt over gemeentevorming van de posten. Doorsnee GG's zullen het inderdaad niet worden en enige flexibiliteit qua liturgie, vertaling en berijming is wellicht nodig, maar is dat erg?
Dat is een groot probleem inderdaad. Het zou prima kunnen, maar niet onder verantwoordelijkheid van het deputaatschap. In Almere ging het ook.
Online
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Job schreef: 08 jan 2024, 17:33
TSD schreef: 08 jan 2024, 11:55 https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... evangelist
https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... doetinchem

Even 2 recente berichtjes over het evangelisatiewerk. Opvallend dat de laatste jaren het evangelisatiewerk best wordt uitgebreid. Mooie ontwikkeling!
Mooi, ja. Ik vind het ook erg aansprekend dat een gemeente als Doetinchem, zonder eigen predikant, hier het nut en de noodzaak van inziet en niet alleen aan zichzelf denkt.

Je ziet dat de evangelisatietaak steeds meer bij de plaatselijke gemeenten komt te liggen en dat het deputaatschap faciliteert. In de advertentietekst staat over het deputaatschap EVGG dit: De evangelist onderhoudt een goede relatie met het Deputaatschap voor Evangelisatie van de Gereformeerde Gemeenten en maakt gebruik van daar beschikbare knowhow, scholing en opleiding. Dat klinkt als een prima (bereidheid tot) samenwerking. Volgens mij is er verder geen directe link, de evangelist komt in dienst van de plaatselijke gemeente. De EVGG adverteert op haar website ook voor deze vacature.

Ik meende me te herinneren dat @DDD kritisch was op het Deputaatschap Evangelisatie. Daar de zoekfunctie even voor gebruikt en vond o.a. dit bericht uit 2021:
DDD schreef: 26 jan 2021, 14:32 Het deputaatschap Evangelisatie is helemaal niet bedoeld om te evangeliseren, maar als pr-deputaatschap voor een kerkelijke cultuur. Daar gaat ook de aandacht naar uit, een enkele uitzondering daargelaten.

Dat is helemaal niet nieuw. Gelukkig hebben classes en gemeenten eigen mogelijkheden om te evangeliseren.

Ik heb in ieder geval besloten om er geen cent meer aan uit te geven, maar dat had ik geloof ik al eens eerder gemeld.
Hoe denk je hier intussen over?
Daar denk ik nog precies hetzelfde over. Ik ben dus blij met het initiatief van de gemeente Doetinchem en ook met soortgelijke initiatieven van andere GG, zoals in Rotterdam Zuidwijk.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

DDD schreef: 08 jan 2024, 18:57
Job schreef: 08 jan 2024, 17:33
TSD schreef: 08 jan 2024, 11:55 https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... evangelist
https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... doetinchem

Even 2 recente berichtjes over het evangelisatiewerk. Opvallend dat de laatste jaren het evangelisatiewerk best wordt uitgebreid. Mooie ontwikkeling!
Mooi, ja. Ik vind het ook erg aansprekend dat een gemeente als Doetinchem, zonder eigen predikant, hier het nut en de noodzaak van inziet en niet alleen aan zichzelf denkt.

Je ziet dat de evangelisatietaak steeds meer bij de plaatselijke gemeenten komt te liggen en dat het deputaatschap faciliteert. In de advertentietekst staat over het deputaatschap EVGG dit: De evangelist onderhoudt een goede relatie met het Deputaatschap voor Evangelisatie van de Gereformeerde Gemeenten en maakt gebruik van daar beschikbare knowhow, scholing en opleiding. Dat klinkt als een prima (bereidheid tot) samenwerking. Volgens mij is er verder geen directe link, de evangelist komt in dienst van de plaatselijke gemeente. De EVGG adverteert op haar website ook voor deze vacature.

Ik meende me te herinneren dat @DDD kritisch was op het Deputaatschap Evangelisatie. Daar de zoekfunctie even voor gebruikt en vond o.a. dit bericht uit 2021:
DDD schreef: 26 jan 2021, 14:32 Het deputaatschap Evangelisatie is helemaal niet bedoeld om te evangeliseren, maar als pr-deputaatschap voor een kerkelijke cultuur. Daar gaat ook de aandacht naar uit, een enkele uitzondering daargelaten.

Dat is helemaal niet nieuw. Gelukkig hebben classes en gemeenten eigen mogelijkheden om te evangeliseren.

Ik heb in ieder geval besloten om er geen cent meer aan uit te geven, maar dat had ik geloof ik al eens eerder gemeld.
Hoe denk je hier intussen over?
Daar denk ik nog precies hetzelfde over. Ik ben dus blij met het initiatief van de gemeente Doetinchem en ook met soortgelijke initiatieven van andere GG, zoals in Rotterdam Zuidwijk.
Dank voor je reactie. Maar dat EVGG deze projecten steunt en faciliteert, dat ondergraaft dan toch je stelling dat ze zichzelf niet bedoelen om te evangeliseren?
Online
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik weet natuurlijk niet alles. Maar goed. Als een kerkenraad evangelisatiewerk opzet, dan zal EVGG best meewerken. Soms moppert het deputaatschap dat plaatselijke kerken teveel hun eigen gang gaan, maar goed, dat wil natuurlijk niet zeggen dat samenwerking met plaatselijke gemeentes niet wordt gezocht. Anders heb je ook helemaal geen vinger meer in de pap.

Maar dat doet aan het beschreven probleem niets af.

Bovendien had ik het niet over EVGG, maar over het deputaatschap. Dat is het bestuur. En dat bestuur zal officieel natuurlijk wel degelijk het doel hebben om mensen met het Evangelie te bereiken, en voor zover dat geheel naar de wensen van de deputaten gaat van kledingsmaak tot bijbelvertaling, zal er ook ongetwijfeld gebed zijn dat er veel mensen zullen mogen worden bereikt.

Maar dat ook dat doet aan het beschreven probleem niets af. Dat is geen evangelisatie, maar pr.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

DDD schreef: 08 jan 2024, 21:38 Ik weet natuurlijk niet alles. Maar goed. Als een kerkenraad evangelisatiewerk opzet, dan zal EVGG best meewerken. Soms moppert het deputaatschap dat plaatselijke kerken teveel hun eigen gang gaan, maar goed, dat wil natuurlijk niet zeggen dat samenwerking met plaatselijke gemeentes niet wordt gezocht. Anders heb je ook helemaal geen vinger meer in de pap.

Maar dat doet aan het beschreven probleem niets af.

Bovendien had ik het niet over EVGG, maar over het deputaatschap. Dat is het bestuur. En dat bestuur zal officieel natuurlijk wel degelijk het doel hebben om mensen met het Evangelie te bereiken, en voor zover dat geheel naar de wensen van de deputaten gaat van kledingsmaak tot bijbelvertaling, zal er ook ongetwijfeld gebed zijn dat er veel mensen zullen mogen worden bereikt.

Maar dat ook dat doet aan het beschreven probleem niets af. Dat is geen evangelisatie, maar pr.
EVGG = het deputaatschap. Zie: https://www.gergeminfo.nl/alle-deputaat ... ngelisatie. En verder kun je dit rijtje deputaten onmogelijk in de schoenen schuiven wat jij hierboven doet, nl. als hoogste doel: PR van de Gereformeerde Gemeenten. Ik vind het onbestaanbaar dat je denkt het officieus hun doel niet is dat alle mensen bereikt worden met Gods Woord.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Job schreef: 08 jan 2024, 22:12
DDD schreef: 08 jan 2024, 21:38 Ik weet natuurlijk niet alles. Maar goed. Als een kerkenraad evangelisatiewerk opzet, dan zal EVGG best meewerken. Soms moppert het deputaatschap dat plaatselijke kerken teveel hun eigen gang gaan, maar goed, dat wil natuurlijk niet zeggen dat samenwerking met plaatselijke gemeentes niet wordt gezocht. Anders heb je ook helemaal geen vinger meer in de pap.

Maar dat doet aan het beschreven probleem niets af.

Bovendien had ik het niet over EVGG, maar over het deputaatschap. Dat is het bestuur. En dat bestuur zal officieel natuurlijk wel degelijk het doel hebben om mensen met het Evangelie te bereiken, en voor zover dat geheel naar de wensen van de deputaten gaat van kledingsmaak tot bijbelvertaling, zal er ook ongetwijfeld gebed zijn dat er veel mensen zullen mogen worden bereikt.

Maar dat ook dat doet aan het beschreven probleem niets af. Dat is geen evangelisatie, maar pr.
EVGG = het deputaatschap. Zie: https://www.gergeminfo.nl/alle-deputaat ... ngelisatie. En verder kun je dit rijtje deputaten onmogelijk in de schoenen schuiven wat jij hierboven doet, nl. als hoogste doel: PR van de Gereformeerde Gemeenten. Ik vind het onbestaanbaar dat je denkt het officieus hun doel niet is dat alle mensen bereikt worden met Gods Woord.
De vraag is of DDD het 100% meent of dat het moeilijk is om toe te geven dat hij soms doorslaat is zijn kritiek.
Plaats reactie