Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

PVV
21
50%
VVD
13
31%
GL-PvdA
4
10%
NSC
1
2%
Een andere partij
0
Geen stemmen
Weet ik niet
3
7%
 
Totaal aantal stemmen: 42

Profesto
Berichten: 791
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Profesto »

Zeeuw schreef: 23 nov 2023, 11:11
Profesto schreef: 23 nov 2023, 11:04 Overigens vraag ik me af of de punten 'neutrale leraar' en 'geen indoctrinatie op scholen' zich niet keihard tegen het bijzonder onderwijs gaan keren.
De linkse partijen waren al jaren bezig zich keihard tegen dat onderwijs te keren, dus een versnelling daarin zal niet plaatsvinden.
Links heeft helemaal niet geregeerd de afgelopen 6 jaar.. :bobo
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Edelweiss »

Profesto schreef: 23 nov 2023, 11:00 Ik begrijp de verbazing hier over de geschokte reacties van links niet zo.
Jullie zouden toch ook geschokt en verdrietig zijn als de partijen die diametraal tegenover je eigen normen, waarden en opvattingen staan de verkiezingen winnen? Bijvoorbeeld D66?
Het gaat mij niet zozeer om het verdriet, maar over de verbazing over de uitslag. Hoe kan men dit niet aan hebben zien komen?
Het feit dat D66 één dag van te voren op de grootste kranten de tekst 'De slimste stem tegen Wilders' liet afdrukken is op zijn minst een opmerkelijke strategie te noemen, bijvoorbeeld. Dat heeft zich vorstelijk uitbetaald. Ik kom hier onderaan mijn post nog op terug.
Als een partij gewonnen zou hebben die recht tegenover mijn normen en opvattingen zou staan, dan zou ik het jammer vinden, maar ik zou er geen verdriet van hebben. Ik vind het namelijk de kracht van de democratie, ook als dat tegen mijn eigen persoonlijke wens ingaat.
Ik kan het voor deze uitslag overigens niet persoonlijk duiden omdat ik als niet-ingezetene niet gestemd heb.
Profesto schreef: 23 nov 2023, 11:00 De analyse dat de aanslagen van 7 oktober, en misschien dan vooral het antisemitisme in Nederland vanuit de extreem islamitische hoek bijgedragen heeft aan het succes van Wilders deel ik geloof ik wel. Ik ben ook geschrokken van de hoeveelheid antisemitische incidenten die in de media te zien en te horen waren. En ik heb me ook unheimisch gevoeld toen ik tijdens een pro Palestijnse demonstratie over Utrecht Centraal liep.
Dit is precies wat ik bedoel met mijn stukje hierboven. Dat unheimische gevoel, dat onderbuikgevoel, of 'we' nog wel veilig zijn; is dat nu niet precies hoe men gestemd lijkt te hebben? Dan juist hameren dat je niet op Wilders moet stemmen is de deur wel heel erg open zetten. Die deur is nu flink ingetrapt.
Dan is het toch niet gek dat men, mijzelf incluis, zich hier verbaast over de geschokte reacties op links? Er zijn toch genoeg signalen geweest. Daarom vraag ik mij af, zoals genoemd in een eerdere post, waar men hun oor te luisteren heeft gelegd.
Profesto
Berichten: 791
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Profesto »

Ik vind dat je jezelf nogal superieur opstelt.
Ik geloof er namelijk niets van dat conservatieve en rechtse kiezers en partijen niet verdrietig zouden zijn met een progressieve, linkse verkiezingsuitslag.

Ik vind dat D66 een logische campagne tegen Wilders heeft gevoerd. Dat doen ze al jaren en daarin zijn ze consistent.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door MGG »

Profesto schreef: 23 nov 2023, 12:35 Ik vind dat je jezelf nogal superieur opstelt.
Ik geloof er namelijk niets van dat conservatieve en rechtse kiezers en partijen niet verdrietig zouden zijn met een progressieve, linkse verkiezingsuitslag.

Ik vind dat D66 een logische campagne tegen Wilders heeft gevoerd. Dat doen ze al jaren en daarin zijn ze consistent.
Verdriet is prima, maar VVD de schuld geven is zielig en lachwekkend. Verliezers horen in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Herman »

Als je verliest dan past nederigheid over je houding en moet je je afvragen of jouw politieke punten op dit moment van zoveel belang zijn.

Mijn vrouw verkeerd in een links-politieke bubbel op werk gebied. Daar is de teneur: 'Mijn linked-in netwerk roept op tot 'compassion' voor de Wilder voters. Dat ze zoooo diep zijn gevallen. En dat het echt dramatisch is'.

Wanneer je zult soort oordelen over je heen krijgt, dan lijkt met me fijn dat je nu een partij hebt die ook eens de lijntjes mag uitzetten in Den Haag.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Job »

Profesto schreef: 23 nov 2023, 12:35
Ik vind dat D66 een logische campagne tegen Wilders heeft gevoerd. Dat doen ze al jaren en daarin zijn ze consistent.
D66 staat niet alleen meer politiek gezien diametraal tegenover Wilders. Wilders noemde hun lijsttrekker een heks. Gevoelsmatig is er ook wel wat kapot tussen hen.
Profesto
Berichten: 791
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Profesto »

MGG schreef: 23 nov 2023, 12:46
Profesto schreef: 23 nov 2023, 12:35 Ik vind dat je jezelf nogal superieur opstelt.
Ik geloof er namelijk niets van dat conservatieve en rechtse kiezers en partijen niet verdrietig zouden zijn met een progressieve, linkse verkiezingsuitslag.

Ik vind dat D66 een logische campagne tegen Wilders heeft gevoerd. Dat doen ze al jaren en daarin zijn ze consistent.
Verdriet is prima, maar VVD de schuld geven is zielig en lachwekkend. Verliezers horen in de spiegel te kijken.
GL/PVDA heeft niet verloren, zij hebben gewonnen.
D66 is flink geslonken, maar gezien de peilingen enkele weken geleden hebben ze het nog prima gedaan.
De VVD heeft met het laten vallen van het kabinet een enorm risico genomen en dat heeft niet goed voor ze uitgepakt. Dat is helemaal geen gekke analyse, hoe oneens je het daarmee ook bent.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door parsifal »

Profesto schreef: 23 nov 2023, 12:35 Ik vind dat je jezelf nogal superieur opstelt.
Ik geloof er namelijk niets van dat conservatieve en rechtse kiezers en partijen niet verdrietig zouden zijn met een progressieve, linkse verkiezingsuitslag.

Ik vind dat D66 een logische campagne tegen Wilders heeft gevoerd. Dat doen ze al jaren en daarin zijn ze consistent.
Om eerlijk te zijn vond ik het allemaal wel wat treurig in de debatten. Men was zo hard bezig met elkaar bestrijden in plaats van eigen boodschap uitdragen. Bontenbal en Omtzigt die elkaar wat vliegen willen afvangen. Prominente partijleden die gaan roepen dat je wel of niet strategisch moet stemmen. Je wilt elkaar wat stemmen afpeuzelen zonder echt inhoudelijk op de partij in te gaan die echt ver weg staat.
men maakt zich druk om Omtzigt die nog geen premierskandidaat heeft, men maakt zich te druk om Stoffer die bij een abortuskliniek zou gaan staan etc.

Uitzondering was denk ik een beetje de campagnes om abortus uit het strafrecht te halen (waar ik me vreselijk aan stoorde, maar het was wel een eigen standpunt van partijen), en de profilering tov Israel (waar de nog zwevende kiezer denk ik heel andere ideeen heeft dan de meer linkse partijen).

Als de sfeer een beetje bleef zoals bij eerste debat waar Timmermans en Omtzigt samen praatte denk ik dat PVV kleiner was gebleven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Bruna »

Profesto schreef: 23 nov 2023, 12:54
MGG schreef: 23 nov 2023, 12:46
Profesto schreef: 23 nov 2023, 12:35 Ik vind dat je jezelf nogal superieur opstelt.
Ik geloof er namelijk niets van dat conservatieve en rechtse kiezers en partijen niet verdrietig zouden zijn met een progressieve, linkse verkiezingsuitslag.

Ik vind dat D66 een logische campagne tegen Wilders heeft gevoerd. Dat doen ze al jaren en daarin zijn ze consistent.
Verdriet is prima, maar VVD de schuld geven is zielig en lachwekkend. Verliezers horen in de spiegel te kijken.
GL/PVDA heeft niet verloren, zij hebben gewonnen.
D66 is flink geslonken, maar gezien de peilingen enkele weken geleden hebben ze het nog prima gedaan.
De VVD heeft met het laten vallen van het kabinet een enorm risico genomen en dat heeft niet goed voor ze uitgepakt. Dat is helemaal geen gekke analyse, hoe oneens je het daarmee ook bent.
Op welke partij heb jij gestemd?
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Edelweiss »

Profesto schreef: 23 nov 2023, 12:35 Ik vind dat je jezelf nogal superieur opstelt.
Dank, dat vat ik op als een compliment!
Profesto schreef: 23 nov 2023, 12:35 Ik geloof er namelijk niets van dat conservatieve en rechtse kiezers en partijen niet verdrietig zouden zijn met een progressieve, linkse verkiezingsuitslag.
Ik ook niet. Ik sprak dan ook niet namens of voor hen, maar uitte mijn persoonlijke mening.
Profesto schreef: 23 nov 2023, 12:35 Ik vind dat D66 een logische campagne tegen Wilders heeft gevoerd. Dat doen ze al jaren en daarin zijn ze consistent.
Vanuit D66 is het zeker logisch, dat ben ik helemaal met je eens. Maar ik denk dat de onderstaande quote van parsifal ook van toepassing is op de recente campagne van D66; en is wellicht ook de valkuil geweest. Dat gebeurt overigens ook consistent, zoals we een paar jaar terug zagen in Amsterdam, waar D66 volop campagne voerde tegen FVD en zelf flink verloor. Dat lijkt me toch een gemiste kans.
parsifal schreef: 23 nov 2023, 12:55 Men was zo hard bezig met elkaar bestrijden in plaats van eigen boodschap uitdragen.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door MGG »

Profesto schreef: 23 nov 2023, 12:54
MGG schreef: 23 nov 2023, 12:46
Profesto schreef: 23 nov 2023, 12:35 Ik vind dat je jezelf nogal superieur opstelt.
Ik geloof er namelijk niets van dat conservatieve en rechtse kiezers en partijen niet verdrietig zouden zijn met een progressieve, linkse verkiezingsuitslag.

Ik vind dat D66 een logische campagne tegen Wilders heeft gevoerd. Dat doen ze al jaren en daarin zijn ze consistent.
Verdriet is prima, maar VVD de schuld geven is zielig en lachwekkend. Verliezers horen in de spiegel te kijken.
GL/PVDA heeft niet verloren, zij hebben gewonnen.
D66 is flink geslonken, maar gezien de peilingen enkele weken geleden hebben ze het nog prima gedaan.
De VVD heeft met het laten vallen van het kabinet een enorm risico genomen en dat heeft niet goed voor ze uitgepakt. Dat is helemaal geen gekke analyse, hoe oneens je het daarmee ook bent.
D66 werd in september en oktober steeds tussen de 5 en 10 gepeild. Sowieso is het vreemd om bij GL/PvdA naar de zetelwinst te kijken en bij D66 naar hun resultaat tov eerdere peilingen. SP en PVDD zijn hard gekrompen. De winst van GL/PvdA kan niet verbloemen dat links (D66 wat meer midden) progressief verloren heeft.
Links moet zichzelf opnieuw uitvinden ipv klagen dat de PVV groot is omdat VVD de PVV niet uitsloot.
Profesto
Berichten: 791
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Profesto »

Ik ben het met je eens dat meerdere linkse partijen zich moeten bezinnen op de campagne, op waar ze nou echt voor staan en waarom kiezers zo sterk naar rechts trekken.

Analyseren hoe de dynamiek werkt tussen de rechtse partijen onderling staat daar wellicht los van, maar is wel een van de oorzaken van het resultaat van gisteren. VVD is buiten de eigen achterban van de PVV relatief de grootste donateur voor het succes van de PVV.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door merel »

Herman schreef: 23 nov 2023, 12:50 Als je verliest dan past nederigheid over je houding en moet je je afvragen of jouw politieke punten op dit moment van zoveel belang zijn.

Mijn vrouw verkeerd in een links-politieke bubbel op werk gebied. Daar is de teneur: 'Mijn linked-in netwerk roept op tot 'compassion' voor de Wilder voters. Dat ze zoooo diep zijn gevallen. En dat het echt dramatisch is'.

Wanneer je zult soort oordelen over je heen krijgt, dan lijkt met me fijn dat je nu een partij hebt die ook eens de lijntjes mag uitzetten in Den Haag.
Mijn collega's zeiden bij binnenkomst 'welkom in de nieuwe en vreselijke wereld' :haha . Een aantal hebben gehuild bij de uitslag.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Amstelodamense »

Zeeuw schreef: 23 nov 2023, 08:34
Profesto schreef: 23 nov 2023, 08:33 Om nog even verder te gaan over waarom het erg is dat de PVV heeft gewonnen:
Dit artikel gaat over de banden tussen de PVV en de Russen

Straks zitten er ook nog een stel landverraders aan het stuur in ons land.
Je kunt altijd emigreren.
Sorry hoor, dat vind ik wel een heel goedkope opmerking. Je maakt je zorgen en de reactie is: je kunt altijd nog emigreren?

Profesto, ik ben het hartgrondig met jou eens. Ik ben onthutst dat dit is gebeurd. Daarbij vind ik het bijzonder opvallend dat blijkbaar zoveel refo's soort van blij zijn met deze uitslag. Een zwarte dag voor Nederland....

Gelukkig regeert onze Heere in de Hemel, Hij geeft een toekomst vol van hoop. Dat is een ander soort hoop dan de "hoop" van Geert Wilders.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Amstelodamense »

ZWP schreef: 23 nov 2023, 08:59
Zeeuw schreef: 23 nov 2023, 08:53 Landverraders vond je wel een goede reactie?
Wilders sluit geen mensen uit op basis van hun religie, maar op basis van hun uitleven van die religie en de houding die ze hierbij aannemen richting anderen. Ik denk dat de houding van veel personen met deze religie richting Israël dit probleem wel helder duidt.
Nee, landverraders zou ik niet in de mond nemen. Maar iets meer kritiek vanuit christelijke hoek zou me goeddoen.

Ik denk dat ondertussen iedereen wel een moslim-collega heeft. Dat zijn over het algemeen gewoon goede collega's, harde werkers. Zelfs met een moraal die qua conservatisme soms wel aansluiting met christelijke waarden heeft.
Er is een kleine (fanatieke) groep die het verpest, ja zeker. Maar dan hebben we niets aan de Wilderiaanse generalisaties toch? Dan moeten we zoeken naar oplossing waarbij het sociaal-economische aspect zwaarder weegt dan de religieuze achtergrond.
Uit m'n hart gegrepen ZWP, dank! En ja, ik heb ook moslim collega's. Die ik zeer hoog acht en waarmee ik het goed kan vinden. Voor deze mensen is dit een slag in het gezicht...
Plaats reactie