Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ad Anker »

Ik lees in de Wachter Sions dat deze evangelist volgende week spreekt op een jongerenavond in de GGiN in Elspeet.
Ambtenaar
Berichten: 9319
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 02 nov 2023, 22:09 Nee. Bij kerken is dat nu juist niet zo, mijns inziens.

Fuseren, zeker op institutioneel niveau, geeft -als iedereen er achter staat- juist meer eenheid in het lichaam van Christus.
Je geeft het goed aan. Als....
Mauries06
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 sep 2022, 00:59

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mauries06 »

En bijvoorbeeld in de Hersteld Hervormde Gemeente in Abbenbroek gaan ook PKN-dominees voor, maar dat zou dan ook niet mogen? Of verschilt dit per gemeente hoe hier wordt gekeken?

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk

Refojongere
Berichten: 389
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Refojongere »

Het RD bericht is eenzijdig. Officieel erkent de PKN de HHK ook niet als kerk en kan kanselruil vanuit de PKN gezien ook niet.

Dat er nav Apeldoorn gedoe is is omdat Apeldoorn een formeel besluit heeft genomen en gecommuniceerd. De andere gemeenten hebben dat niet formeel gedaan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12098
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

Dit heeft diepe wortels en heeft zijn oorsprong in een synodale uitspraak uit de PKN over toen uittreden HHK'ers.
Het is niet zorgvuldig om die pijnlijke zaken zonder gemeenschappelijke overleg terzijde te stellen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ad Anker »

De zaterdagkrant is altijd interessant in dit opzicht:

Komende week:
Ede OGG: ds. B.J. van Boven
Gouda Stationplein GGiN: ds. M.T. Al Chalabi
Rhenen GG: ds. D. Zoet
Utrecht GGiN: ds. A. Verschuure
Veenwouden OGGiN: ds. Flapper
Vianen CGK: ds. D. Heemskerk

Er wordt wat grensverkeer gepraktiseerd. Ik juich het toe. Al is het vaak met een zendings-, SGP- of GBS- smoes maar toch...

Afgelopen week ging ds. Lohuis voor in de GG van Dirksland.
Geytenbeekje
Berichten: 8303
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef: 18 nov 2023, 18:23 Dit heeft diepe wortels en heeft zijn oorsprong in een synodale uitspraak uit de PKN over toen uittreden HHK'ers.
Het is niet zorgvuldig om die pijnlijke zaken zonder gemeenschappelijke overleg terzijde te stellen.
Heb weleens begrepen dat als je aangaf vanwege de breedte van je kerk je wel PKN'ers mocht uitnodigen, als je maar dit aangaf en een reden gaf waarom.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3039
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Job »

Ad Anker schreef: 18 nov 2023, 18:34 De zaterdagkrant is altijd interessant in dit opzicht:

Komende week:
Ede OGG: ds. B.J. van Boven
Gouda Stationplein GGiN: ds. M.T. Al Chalabi
Rhenen GG: ds. D. Zoet
Utrecht GGiN: ds. A. Verschuure
Veenwouden OGGiN: ds. Flapper
Vianen CGK: ds. D. Heemskerk

Er wordt wat grensverkeer gepraktiseerd. Ik juich het toe. Al is het vaak met een zendings-, SGP- of GBS- smoes maar toch...

Afgelopen week ging ds. Lohuis voor in de GG van Dirksland.
Me even tot ons eigen kerkverband beperkend, is het een erg select aantal namen dat je dit steeds ziet doen.
DDD
Berichten: 28863
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Ik ben er anders helemaal niet zo over te spreken. Het zou goed zijn als het COGG ook samenkomsten zou gaan beleggen. Kennelijk is dat een geaccepteerde vorm van kerkelijke eenheid.

Als de GBS het mag, waarom de COGG niet?
CvdW
Berichten: 2963
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Job schreef: 18 nov 2023, 23:32
Ad Anker schreef: 18 nov 2023, 18:34 De zaterdagkrant is altijd interessant in dit opzicht:

Komende week:
Ede OGG: ds. B.J. van Boven
Gouda Stationplein GGiN: ds. M.T. Al Chalabi
Rhenen GG: ds. D. Zoet
Utrecht GGiN: ds. A. Verschuure
Veenwouden OGGiN: ds. Flapper
Vianen CGK: ds. D. Heemskerk

Er wordt wat grensverkeer gepraktiseerd. Ik juich het toe. Al is het vaak met een zendings-, SGP- of GBS- smoes maar toch...

Afgelopen week ging ds. Lohuis voor in de GG van Dirksland.
Me even tot ons eigen kerkverband beperkend, is het een erg select aantal namen dat je dit steeds ziet doen.
Op zich logisch van B.en V. zijn bestuurslid bij GBS.
Henk J
Berichten: 2614
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Henk J »

Wat in dit kader ook meespeelt is dat de gemeente van Apeldoorn anno nu een hele andere gemeente is dan in 2004. De gemeente is ongeveer tien keer zo groot geworden met veel mensen die de pijn van 2004 niet hebben meegemaakt. Dan stap je er sneller overheen maar dat ligt bij de meeste andere gemeentes binnen de HHK helaas anders.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1170
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Anselmus »

Triest. Laten we elkaar vinden in het Woord en de verbondenheid in Christus. Ja, er is pijn vanuit het verleden, maar die is er ook in het heden om de verdeeldheid en gebrokenheid. De nieuwe generaties, de toekomst van de kerk, willen bouwen aan eenheid en samen zij aan zij dienen in Gods Koninkrijk. Ik voel wel mee met Tiberius die voor wat meer autonomie van de plaatselijke gemeenten als het hierover gaat. Niet dat je je niet moet schikken naar het gezag of vermaning van de hogere organen, maar als hierin meer vrijheid gegeven zou worden, is dat m.i. wenselijk. Wat straal je hiermee uit in kerkelijk en onkerkelijk Nederland? Ik weet van meer gemeenten waar gesprekken zijn en de wens tot kanselruil. We hebben elkaar ontzettend hard nodig in een maatschappij die steeds verder van God los komt. Is dit ook wat de gemeenten willen? Laat dit een inschatting zijn van de plaatselijke kerkenraad zou mijn voorstel zijn. De Heere Jezus zei: wie niet tegen ons is, is voor ons. Daarmee stelde hij de discipelen gerust door bezorgd waren over predikanten die niet tot hun kring behoorden. Hoe zou de Heere Jezus kijken naar zo'n krantenbericht? Ik denk met pijn over Zijn verdeelde lichaam en met het gebed op Zijn lippen: opdat zij allen één zijn...
Fides Quaerens Intellectum
Geytenbeekje
Berichten: 8303
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Geytenbeekje »

Anselmus schreef: 20 nov 2023, 09:42
Triest. Laten we elkaar vinden in het Woord en de verbondenheid in Christus. Ja, er is pijn vanuit het verleden, maar die is er ook in het heden om de verdeeldheid en gebrokenheid. De nieuwe generaties, de toekomst van de kerk, willen bouwen aan eenheid en samen zij aan zij dienen in Gods Koninkrijk. Ik voel wel mee met Tiberius die voor wat meer autonomie van de plaatselijke gemeenten als het hierover gaat. Niet dat je je niet moet schikken naar het gezag of vermaning van de hogere organen, maar als hierin meer vrijheid gegeven zou worden, is dat m.i. wenselijk. Wat straal je hiermee uit in kerkelijk en onkerkelijk Nederland? Ik weet van meer gemeenten waar gesprekken zijn en de wens tot kanselruil. We hebben elkaar ontzettend hard nodig in een maatschappij die steeds verder van God los komt. Is dit ook wat de gemeenten willen? Laat dit een inschatting zijn van de plaatselijke kerkenraad zou mijn voorstel zijn. De Heere Jezus zei: wie niet tegen ons is, is voor ons. Daarmee stelde hij de discipelen gerust door bezorgd waren over predikanten die niet tot hun kring behoorden. Hoe zou de Heere Jezus kijken naar zo'n krantenbericht? Ik denk met pijn over Zijn verdeelde lichaam en met het gebed op Zijn lippen: opdat zij allen één zijn...
Wat is dan het volgende dat losgelaten moet worden denk ik dan. Ik vind die eenzijdige blik naar onkerkelijk nederland ook nog weleens bijzonder, alsof zij totaal geen verantwoordelijkheid hierin hebben.
Inwoner
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Inwoner »

DDD schreef: 18 nov 2023, 23:44 Ik ben er anders helemaal niet zo over te spreken. Het zou goed zijn als het COGG ook samenkomsten zou gaan beleggen. Kennelijk is dat een geaccepteerde vorm van kerkelijke eenheid.

Als de GBS het mag, waarom de COGG niet?
Mág de COGG het niet?
Plaats reactie