POLL | Hoe lees je je bijbel, digitaal of op papier? Welke vorm blijft beter hangen? (n.a.v. onderzoek)

Plaats reactie

In welke vorm lees jij je bijbel?

Peiling eindigde op 31 jan 2024, 13:27

Primair op papier
26
84%
Primair digitaal
1
3%
Even veel op papier als digitaal
4
13%
 
Totaal aantal stemmen: 31

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8975
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

POLL | Hoe lees je je bijbel, digitaal of op papier? Welke vorm blijft beter hangen? (n.a.v. onderzoek)

Bericht door J.C. Philpot »

Citaat:
The best Bible is the one we actually open and read. But is that a paper version or a digital Bible? Research shows that reading on paper has a deeper impact, writes the Swedish theologian Joel Halldorf.

Bron: https://cne.news/article/3804-digital-b ... ek-2023-44

Vanwege het bovenstaande onderzoek, hoe lees jij je bijbel?
* Primair op papier
* Primair digitaal
* Evenveel op papier als digitaal

En wat zijn jouw ervaringen als het gaat om de impact (zie onderzoek). Heeft het lezen van de bijbel op papier bij jou ook meer inpact?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: POLL | Hoe lees je je bijbel, digitaal of op papier? Welke vorm blijft beter hangen? (n.a.v. onderzoek)

Bericht door Tiberius »

Ik ben een notoire digitaal-lezer, via e-book, tablet, mobiel, enz.
Maar voor mezelf lees ik de Bijbel primair op papier; ik denk 95%. Op vergaderingen of zo lees ik wel mee op mijn iPad, maar dat is toch een minderheid.

Ik denk dat het inderdaad meer impact heeft, omdat je dan op de een of andere manier toch meer rust hebt tijdens het lezen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4089
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: POLL | Hoe lees je je bijbel, digitaal of op papier? Welke vorm blijft beter hangen? (n.a.v. onderzoek)

Bericht door Maanenschijn »

Ik lees vooral digitaal. Dat komt omdat ik vaak de Bijbel laat voorlezen en dan meelees/luister. Ik ben niet zo sterk in concentratie, dan helpt voorlezen mij mee. Daarnaast kan ik beter iets markeren en weer terug vinden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: POLL | Hoe lees je je bijbel, digitaal of op papier? Welke vorm blijft beter hangen? (n.a.v. onderzoek)

Bericht door Mannetje »

Primair zeker papier. Alleen bij voorbereiding van verwerkingen van de Bijbel vind ik een digitale versie fijn, om snel te kunnen zoeken, hulpbronnen te raadplegen, enz.
-
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: POLL | Hoe lees je je bijbel, digitaal of op papier? Welke vorm blijft beter hangen? (n.a.v. onderzoek)

Bericht door Herman »

De bijbel lees ik voornamelijk op papier. Maar voor studie gebruik ik heel vaak allerlei digitale hulpmiddelen.

Vandaag had ik de keuze om een studieboek of een paar pdf's te bestuderen. Ik heb gekozen voor de pfd's omdat ik daar veel makkelijker in kan markeren en me dat inmiddels ook goed helpt hij het ordenen en begrijpen van teksten. Als ik dat ook op bijbelstudie zou gaan toepassen, dan zal ik waarschijnlijk eerder helemaal overgaan naar digitaal.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: POLL | Hoe lees je je bijbel, digitaal of op papier? Welke vorm blijft beter hangen? (n.a.v. onderzoek)

Bericht door -DIA- »

Een GBS-App is heel handig en mooi, een Psalmboek op je telefoon ook, maar geef toch de voorkeur aan een gewone Bijbel of Psalmboek.
Qua formaat zou je de GBS kanttekeningen via de app gemakkelijker kunnen hanteren, daar een Bijbel met kanttekeningen aan tafel te groot is. Daarom is het heel goed om naast de Huisbijbel via de GBS-app de kanttekeningen te kunnen raadplegen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: POLL | Hoe lees je je bijbel, digitaal of op papier? Welke vorm blijft beter hangen? (n.a.v. onderzoek)

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef: 02 nov 2023, 13:27 Citaat:
The best Bible is the one we actually open and read. But is that a paper version or a digital Bible? Research shows that reading on paper has a deeper impact, writes the Swedish theologian Joel Halldorf.

Bron: https://cne.news/article/3804-digital-b ... ek-2023-44

Vanwege het bovenstaande onderzoek, hoe lees jij je bijbel?
* Primair op papier
* Primair digitaal
* Evenveel op papier als digitaal

En wat zijn jouw ervaringen als het gaat om de impact (zie onderzoek). Heeft het lezen van de bijbel op papier bij jou ook meer inpact?
Het meeste lees ik fysiek de Bijbel. Digitaal meer voor Bijbelstudie, bv via de online studiebijbel. Lastig te zeggen wat het meeste blijft hangen. Het digitale geeft vaak, dmw de bijgevoegde uitleg en vergelijking tussen diverse vertalingen, meer verdieping. Terwijl het fysieke weer meer bepaald bij het ene stuk dat ik lees.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: POLL | Hoe lees je je bijbel, digitaal of op papier? Welke vorm blijft beter hangen? (n.a.v. onderzoek)

Bericht door Edelweiss »

Wij lezen uitsluitend de 1611 King James Bible en doen dit primair op papier. Voor werk lezen we al zoveel van een scherm dat we beiden deze zin uit het onderzoek enorm herkenden: When interviewed, many screen readers admit they read carelessly. It seems difficult to approach the text on the phone with a sense of devotion: “It felt more like skimming an email to get it done than really studying God’s word,” says one.
De papieren Bijbel op tafel voelt voor ons daarom eerbiediger, omdat het een onderscheid maakt met de sleur van de werkdag.
Voor studie gebruiken we de digitale King James naast de papieren versie, omdat opzoeken daarin gemakkelijker gaat. Aantekeningen gaan daarentegen wel op papier omdat we er op die manier dieper en aandachtiger bij stil kunnen staan en er tijdens het schrijven betere, inhoudelijkere gesprekken ontstaan dan tijdens het typen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8975
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: POLL | Hoe lees je je bijbel, digitaal of op papier? Welke vorm blijft beter hangen? (n.a.v. onderzoek)

Bericht door J.C. Philpot »

Edelweiss schreef: 04 nov 2023, 14:34 Wij lezen uitsluitend de 1611 King James Bible en doen dit primair op papier.
Ben je getrouwd met een Engelsman (of Engelsvrouw als je een man bent), dat jullie uitsluitend een Engelse bijbel lezen?
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 04 nov 2023, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: POLL | Hoe lees je je bijbel, digitaal of op papier? Welke vorm blijft beter hangen? (n.a.v. onderzoek)

Bericht door Ad Anker »

Bijna uitsluitend op papier. Ik ben zeer gehecht aan mijn Bijbel met kanttekeningen. Ik lees de tekst voor persoonlijk gebruik vrijwel altijd met de kanttekeningen. Daarnaast wil ik, als voorbereiding op mijn bijbelvertellingen, graag gebruik maken van de papieren versie van de BGT.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: POLL | Hoe lees je je bijbel, digitaal of op papier? Welke vorm blijft beter hangen? (n.a.v. onderzoek)

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef: 02 nov 2023, 13:31 Ik ben een notoire digitaal-lezer, via e-book, tablet, mobiel, enz.
Maar voor mezelf lees ik de Bijbel primair op papier; ik denk 95%. Op vergaderingen of zo lees ik wel mee op mijn iPad, maar dat is toch een minderheid.

Ik denk dat het inderdaad meer impact heeft, omdat je dan op de een of andere manier toch meer rust hebt tijdens het lezen.
De vraag ging over de Bijbel zelf. Daarop is mijn antwoord gericht.
Allerlei commentaren, kanttekeningen, uitleg, enz. lees ik als het kan zoveel mogelijk digitaal. Maar niet alles is helaas digitaal beschikbaar.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: POLL | Hoe lees je je bijbel, digitaal of op papier? Welke vorm blijft beter hangen? (n.a.v. onderzoek)

Bericht door Edelweiss »

J.C. Philpot schreef: 04 nov 2023, 17:54
Edelweiss schreef: 04 nov 2023, 14:34 Wij lezen uitsluitend de 1611 King James Bible en doen dit primair op papier.
Ben je getrouwd met een Engelsman (of Engelsvrouw als je een man bent), dat jullie uitsluitend een Engelse bijbel lezen?
Ik ben een Nederlandse vrouw, getrouwd met een Zwitserse man. Wij spreken onderling hoofdzakelijk Engels en soms Duits omdat ik mijn Duits wil perfectioneren. Mijn man spreekt wat standaardzinnetjes Nederlands, maar ruim onvoldoende om bijvoorbeeld een Nederlands boek te lezen, laat staan de Statenvertaling die qua taal toch iets afstaat van het modernere Nederlands. De Duitse Bijbel vind ik dan weer vrij moeilijk, en samen vinden we Engels een prachtige taal. We kwamen daarbij dus al heel snel uit op de King James.

Die vind ik overigens ook een stuk duidelijker dan de Nederlandse Statenvertaling. Met studie heb ik beide vertalingen vaak naast elkaar liggen, en waar ik nog wel eens moeite kan hebben met het doorgronden van de Nederlandse tekst, geeft de KJV mij onmiddellijk inzicht.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8975
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: POLL | Hoe lees je je bijbel, digitaal of op papier? Welke vorm blijft beter hangen? (n.a.v. onderzoek)

Bericht door J.C. Philpot »

Edelweiss schreef: 06 nov 2023, 09:55Ik ben een Nederlandse vrouw, getrouwd met een Zwitserse man. Wij spreken onderling hoofdzakelijk Engels en soms Duits omdat ik mijn Duits wil perfectioneren. Mijn man spreekt wat standaardzinnetjes Nederlands, maar ruim onvoldoende om bijvoorbeeld een Nederlands boek te lezen, laat staan de Statenvertaling die qua taal toch iets afstaat van het modernere Nederlands. De Duitse Bijbel vind ik dan weer vrij moeilijk, en samen vinden we Engels een prachtige taal. We kwamen daarbij dus al heel snel uit op de King James.

Die vind ik overigens ook een stuk duidelijker dan de Nederlandse Statenvertaling. Met studie heb ik beide vertalingen vaak naast elkaar liggen, en waar ik nog wel eens moeite kan hebben met het doorgronden van de Nederlandse tekst, geeft de KJV mij onmiddellijk inzicht.
Leuk om te lezen! Zijn jullie ook lid van een internationale kerk, of van een Duitstalige gemeente in Zwitserland?

Sorry hoor als ik te nieuwsgierig ben. Maar ik vind het altijd erg interessant om wat te vernemen over bijbelgetrouwe christenen en kerken in het buitenland.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: POLL | Hoe lees je je bijbel, digitaal of op papier? Welke vorm blijft beter hangen? (n.a.v. onderzoek)

Bericht door Edelweiss »

J.C. Philpot schreef: 07 nov 2023, 15:51 Leuk om te lezen! Zijn jullie ook lid van een internationale kerk, of van een Duitstalige gemeente in Zwitserland?

Sorry hoor als ik te nieuwsgierig ben. Maar ik vind het altijd erg interessant om wat te vernemen over bijbelgetrouwe christenen en kerken in het buitenland.
Geen probleem hoor, ik vind je zeker niet te nieuwsgierig :)
Wij zijn lid van een Zwitserse reformierte kerk, die inderdaad Duitstalig is. Dat was zeker in het begin soms erg lastig voor mij omdat het Zwitserduits vele dialecten kent; nu gaat het veel beter. In de winter is het vaak onmogelijk om te gaan door het weer; er zijn door het hele land hoger gelegen kerken die in de winter gesloten zijn en bij heel bar weer gaat de onze ook dicht. Wij luisteren dan online, en soms kies ik er voor om dan mee te luisteren met mijn oude gemeente in Nederland.
Het is altijd extra fijn als de sneeuw in de lente gesmolten is en je weer bijeen kunt komen. Ik bedoel het niet oneerbiedig maar dat is net zo feestelijk als het moment dat de koeien het dal weer verlaten. De kerk en de natuur verbindt mensen, ik vind dat heel bijzonder.
Plaats reactie