Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Henk J »

Bertiel schreef: 04 okt 2023, 09:48 begrijp je ook dat een deel van de GG predikanten het niet wil, of is daar geen begrip voor?
Ik denk dat de linkerflank in de GG niet direct een probleem heeft met een fusie als de onderlinge ruimte maar hetzelfde blijft als dat die nu is.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Henk J schreef: 04 okt 2023, 09:52
Bertiel schreef: 04 okt 2023, 09:48 begrijp je ook dat een deel van de GG predikanten het niet wil, of is daar geen begrip voor?
Ik denk dat de linkerflank in de GG niet direct een probleem heeft met een fusie als de onderlinge ruimte maar hetzelfde blijft als dat die nu is.
Die ruimte kan GGiN vanuit Bijbels oogpunt niet geven, dus ben je klaar met de organisatorische kerkelijke eenheid
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Job »

Bertiel schreef: 04 okt 2023, 09:48 begrijp je ook dat een deel van de GG predikanten het niet wil, of is daar geen begrip voor?
Ja hoor, daar heb ik best begrip voor. Eerst maar eens goed wederzijds naar elkaar luisteren als kerkverband en van elkaar horen wat mensen beweegt.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Maanenschijn »

Piet Puk schreef:
Henk J schreef: 04 okt 2023, 09:52
Bertiel schreef: 04 okt 2023, 09:48 begrijp je ook dat een deel van de GG predikanten het niet wil, of is daar geen begrip voor?
Ik denk dat de linkerflank in de GG niet direct een probleem heeft met een fusie als de onderlinge ruimte maar hetzelfde blijft als dat die nu is.
Die ruimte kan GGiN vanuit Bijbels oogpunt niet geven, dus ben je klaar met de organisatorische kerkelijke eenheid
Welk Bijbels oogpunt?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Maanenschijn schreef: 04 okt 2023, 10:51
Piet Puk schreef:
Henk J schreef: 04 okt 2023, 09:52
Bertiel schreef: 04 okt 2023, 09:48 begrijp je ook dat een deel van de GG predikanten het niet wil, of is daar geen begrip voor?
Ik denk dat de linkerflank in de GG niet direct een probleem heeft met een fusie als de onderlinge ruimte maar hetzelfde blijft als dat die nu is.
Die ruimte kan GGiN vanuit Bijbels oogpunt niet geven, dus ben je klaar met de organisatorische kerkelijke eenheid
Welk Bijbels oogpunt?
Volgens mij zijn GG en GGiN hier al jarenlang over in gesprek. En dat zal niet zo zijn dat ze zeggen: jullie leren dit en daarom gaan we niet samen. Dat zal ongetwijfeld Bijbels onderbouwd worden.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

Piet Puk schreef: 04 okt 2023, 11:04
Maanenschijn schreef: 04 okt 2023, 10:51
Piet Puk schreef:
Henk J schreef: 04 okt 2023, 09:52
Ik denk dat de linkerflank in de GG niet direct een probleem heeft met een fusie als de onderlinge ruimte maar hetzelfde blijft als dat die nu is.
Die ruimte kan GGiN vanuit Bijbels oogpunt niet geven, dus ben je klaar met de organisatorische kerkelijke eenheid
Welk Bijbels oogpunt?
Volgens mij zijn GG en GGiN hier al jarenlang over in gesprek. En dat zal niet zo zijn dat ze zeggen: jullie leren dit en daarom gaan we niet samen. Dat zal ongetwijfeld Bijbels onderbouwd worden.
Zie boekje Wet & Evangelie.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MePaul »

Bertiel schreef: 04 okt 2023, 09:48 begrijp je ook dat een deel van de GG predikanten het niet wil, of is daar geen begrip voor?
Wat zou God ervan vinden? Misschien is dat een interessante vraag. Ik weet het antwoord wel als ik mijn Bijbel lees. Overigens geldt dat niet alleen voor deze kerken maar net zo goed voor alle andere kerken die op hetzelfde fundament willen staan: Jezus Christus en dien gekruisigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Geytenbeekje »

Het verschil in inzicht los je niet op door dingen samen te voegen, ook een herverkaveling lijkt me geen goed idee omdat je dan nog meer kampvorming en scheuring krijgt dan het nu al is.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

https://www.nd.nl/geloof/geloof/1194494 ... hoogleraar

Hierbij nog de link naar de onderbouwing. Ik begrijp het wel. Maar ik zou toch liever zien dat de CGK zijn pleidooi zou opvolgen.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Gian »

pierre27 schreef: 28 mei 2022, 12:14
Mooi zowel een tekst uit het OT als het NT die oproepen tot het broodnodige zelfonderzoek.

Zefanja 2:1:
Doorzoek uzelf nauw, ja, doorzoek nauw, gij volk dat met geen lust bevangen wordt
Context..?
:oO
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mannetje »

Gian schreef: 14 okt 2023, 09:10
pierre27 schreef: 28 mei 2022, 12:14
Mooi zowel een tekst uit het OT als het NT die oproepen tot het broodnodige zelfonderzoek.

Zefanja 2:1:
Doorzoek uzelf nauw, ja, doorzoek nauw, gij volk dat met geen lust bevangen wordt
Context..?
:oO
Tijdstip van plaatsen van quote? :quoi
-
Soms
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 feb 2018, 22:13

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Soms »

Fijn dat deze broeder de kans krijgt om op zondag voor te gaan in een 'gewone' kerkdienst, naast zijn voorgaan op de evangelisatieposten. Hopelijk zal dit vanuit de GG ook mogelijk worden.

https://www.kerktijden.nl/voorganger/165/j-krijgsman
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door J.C. Philpot »

Soms schreef: 14 okt 2023, 11:22 Fijn dat deze broeder de kans krijgt om op zondag voor te gaan in een 'gewone' kerkdienst, naast zijn voorgaan op de evangelisatieposten. Hopelijk zal dit vanuit de GG ook mogelijk worden.

https://www.kerktijden.nl/voorganger/165/j-krijgsman
Ik ga er vanuit dat men in Katwijk hierin niet volgens de kerorde handelt.

Maar ze zijn daar wel vaker flexibel mee omgegaan in de HHG Katwijk-Benjamin. Jaren geleden in het begin van de gemeente (als enige confessionele HHG) zijn daar zelfs evangelische mannen (als ik me goed herinner B. Dorenbos of T. Stortenbeker) voorgegaan. De laatste jaren kwam dat niet meer voor.

Verder staat dat los van de waardering en het respect dat ik voor dhr. Krijgsman als persoon heb, en voor het werk dat hij gedaan heeft. Ik heb destijds het interview met hem in het RD met waardering gelezen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door GerefGemeente-lid »

J.C. Philpot schreef: 14 okt 2023, 12:04
Soms schreef: 14 okt 2023, 11:22 Fijn dat deze broeder de kans krijgt om op zondag voor te gaan in een 'gewone' kerkdienst, naast zijn voorgaan op de evangelisatieposten. Hopelijk zal dit vanuit de GG ook mogelijk worden.

https://www.kerktijden.nl/voorganger/165/j-krijgsman
Ik ga er vanuit dat men in Katwijk hierin niet volgens de kerorde handelt.

Maar ze zijn daar wel vaker flexibel mee omgegaan in de HHG Katwijk-Benjamin. Jaren geleden in het begin van de gemeente (als enige confessionele HHG) zijn daar zelfs evangelische mannen (als ik me goed herinner B. Dorenbos of T. Stortenbeker) voorgegaan. De laatste jaren kwam dat niet meer voor.

Verder staat dat los van de waardering en het respect dat ik voor dhr. Krijgsman als persoon heb, en voor het werk dat hij gedaan heeft. Ik heb destijds het interview met hem in het RD met waardering gelezen.
De vraag is wat men hier in de GG van vindt. Tegenwoordig kerkt hij in Benthuizen. Ik weet niet wat de kerkenraad daar hierin voor standpunt heeft.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door J.C. Philpot »

GerefGemeente-lid schreef: 14 okt 2023, 12:39De vraag is wat men hier in de GG van vindt. Tegenwoordig kerkt hij in Benthuizen. Ik weet niet wat de kerkenraad daar hierin voor standpunt heeft.
Ze zullen daar vast "iets van vinden" binnen de G.G.. Er wordt immers redelijk snel ergens iets van gevonden.

Maar daar zal het normaliter dan ook bij blijven, lijkt mij.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie