Hoe was je zondag [2]?

Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Job »

refo schreef: 11 okt 2023, 22:57
Job schreef: 11 okt 2023, 22:29
Posthoorn schreef: 11 okt 2023, 21:31 Wel niet op zondag, maar net een dienst geluisterd van ds. G.J.N. Moens. Preek over het gebed van Josafat (2 Kron. 20:12b).
Ouderwetse, bevindelijke GG-preek.
Wel had ik het gevoel dat de bekering zoals hij die beschreef, niet helemaal 'af' was. Hij had het wel over het 'Zichzelf wegschenken' door Christus, maar ik miste het verzoend worden met de Vader.
Ik krijg een wat onbehaaglijk gevoel bij met name het laatste deel van deze post. Wij als je medeforummers kunnen verder niet verifiëren of dit zo gezegd is. Heb er geen behoefte aan ook. Intussen is wel de naam van een predikant genoemd die een ouderwetse, bevindelijke preek hield maar waarbij de beschrijving van de bekering niet helemaal af was. Oké.

Ik denk nogal eens bij bepaalde bijdragen in dit topic en ook zeker nu bij jouw post: je bent als prediker lekker klaar met zulke luisteraars in je publiek. Luisteren naar wat je niet zegt en dat dan met naam en toenaam op een forum zetten.

Het spijt me, maar dan ben je toch zelf wel de allergrootste vogel die het zaad van het Woord wegpikt.
Het is zo gezegd. Of liever niet gezegd.
Waarom trek je dat in twijfel en ga je daarmee van leer?
Ik twijfel er niet per se aan, maar vraag me ernstig af hoe vruchtbaar het is om zo onder de Woordbediening te zitten.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33352
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Tiberius »

MGG schreef: 11 okt 2023, 23:03
GerefGemeente-lid schreef: 11 okt 2023, 22:28
Posthoorn schreef: 11 okt 2023, 21:31 Wel niet op zondag, maar net een dienst geluisterd van ds. G.J.N. Moens. Preek over het gebed van Josafat (2 Kron. 20:12b).
Ouderwetse, bevindelijke GG-preek.
Wel had ik het gevoel dat de bekering zoals hij die beschreef, niet helemaal 'af' was. Hij had het wel over het 'Zichzelf wegschenken' door Christus, maar ik miste het verzoend worden met de Vader.
Is dat nu nodig dat ds. Moens op z'n oude dag naar Gouda komt doordeweeks in een dienst die niet eens een speciaal teken heeft? Laat hem liever de vacante gemeentes in de omgeving dienen.

En verder is je samenvatting en je post vrij wonderlijk. De prediking van ds. Moens is namelijk nagenoeg hetzelfde als die van je eigen predikant, terwijl ik meermaals het idee heb gehad dat je het daar op veel punten lang niet altijd eens mee lijkt te zijn. Je huidige samenvatting verrast me daarom nogal.
Is het nodig dat jij commentaar gaat geven op waar dominees preken? Mogelijk combineerde hij het met een andere afspraak...
Als een of meer luisteraars voedsel kregen, dan was de reis absoluut de moeite waard.
Een ouderwetse preek waar ook nog het een en ander aan ontbreekt, dat klinkt mij niet echt als voedselrijk in de oren.
Bruna
Berichten: 1745
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bruna »

Als met ouderwets bedoeld wordt dat het is als de oude schrijvers, Dan is het zo slecht toch niet?
Tenminste ik zie en hoor regelmatig pleidooi daarvoor.
MGG
Berichten: 3618
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 12 okt 2023, 07:02
MGG schreef: 11 okt 2023, 23:03
GerefGemeente-lid schreef: 11 okt 2023, 22:28
Posthoorn schreef: 11 okt 2023, 21:31 Wel niet op zondag, maar net een dienst geluisterd van ds. G.J.N. Moens. Preek over het gebed van Josafat (2 Kron. 20:12b).
Ouderwetse, bevindelijke GG-preek.
Wel had ik het gevoel dat de bekering zoals hij die beschreef, niet helemaal 'af' was. Hij had het wel over het 'Zichzelf wegschenken' door Christus, maar ik miste het verzoend worden met de Vader.
Is dat nu nodig dat ds. Moens op z'n oude dag naar Gouda komt doordeweeks in een dienst die niet eens een speciaal teken heeft? Laat hem liever de vacante gemeentes in de omgeving dienen.

En verder is je samenvatting en je post vrij wonderlijk. De prediking van ds. Moens is namelijk nagenoeg hetzelfde als die van je eigen predikant, terwijl ik meermaals het idee heb gehad dat je het daar op veel punten lang niet altijd eens mee lijkt te zijn. Je huidige samenvatting verrast me daarom nogal.
Is het nodig dat jij commentaar gaat geven op waar dominees preken? Mogelijk combineerde hij het met een andere afspraak...
Als een of meer luisteraars voedsel kregen, dan was de reis absoluut de moeite waard.
Een ouderwetse preek waar ook nog het een en ander aan ontbreekt, dat klinkt mij niet echt als voedselrijk in de oren.
Volgens twee luisteraars* dat er iets ontbreekt is maar een mening.

De preek die een kennis van ons tot inkeer bracht, kreeg van andere hoorders kritiek. De kritiek is verstomd en zij juicht voor eeuwig.
Ook in de Bijbel staan verschillende vruchten op dezelfde prediking.
Inwoner
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Inwoner »

GerefGemeente-lid schreef: 11 okt 2023, 22:28
Posthoorn schreef: 11 okt 2023, 21:31 Wel niet op zondag, maar net een dienst geluisterd van ds. G.J.N. Moens. Preek over het gebed van Josafat (2 Kron. 20:12b).
Ouderwetse, bevindelijke GG-preek.
Wel had ik het gevoel dat de bekering zoals hij die beschreef, niet helemaal 'af' was. Hij had het wel over het 'Zichzelf wegschenken' door Christus, maar ik miste het verzoend worden met de Vader.
Is dat nu nodig dat ds. Moens op z'n oude dag naar Gouda komt doordeweeks in een dienst die niet eens een speciaal teken heeft? Laat hem liever de vacante gemeentes in de omgeving dienen.

En verder is je samenvatting en je post vrij wonderlijk. De prediking van ds. Moens is namelijk nagenoeg hetzelfde als die van je eigen predikant, terwijl ik meermaals het idee heb gehad dat je het daar op veel punten lang niet altijd eens mee lijkt te zijn. Je huidige samenvatting verrast me daarom nogal.

Geloof je nog in de voorzienigheid van God? Wie weet waarom deze predikant op die avond naar Gouda moest? Wellicht is daar een groot wonder gebeurd onder de hoorders...
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9002
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef: 12 okt 2023, 07:02Een ouderwetse preek waar ook nog het een en ander aan ontbreekt, dat klinkt mij niet echt als voedselrijk in de oren.
Ik vind de ouderwetse preken die ik lees, juist het meest voedselrijk. In mijn oren is ouderwets dus juist een aanbeveling.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door refo »

Paar dingetjes:
Ik meen dat A.A. van Ruler ergens schrijft dat kritiek op de preek bij de dienst des Woords hoort. Geen enkele preek is volmaakt, dus moet de prediker dat horen. Anders wordt hij wat met zijn preken.

Het was een beetje wonderlijke dienst. Het ging over Josafat die door drie volken werden benauwd. (2 Kron 20). Voor de dienst denk je: hoe actueel! Maar dat viel tegen. Het werd wel even gememoreerd, maar verder niets.

Dat ds Moens ongeveer hetzelfde preekt als ds Clements is gewoon onzin. Preken als gisteravond horen we op zondag niet veel in Gouda. Ik weet dat zijn preken in Berkenwoude of Houten anders klinken, mirabile dictu.

Het bevindelijke in de GG is best een gevaar, dat bleek gisteren ook weer. De prediker gaat breed uitmeten wat de ontdekte zondaar allemaal wel of niet meemaakt. Allemaal noodzakelijke ervaringen, volgens hem, hoewel Jezus Zelf ze vaak klein- of ongeloof noemt. Intussen gaat het wel om een waar gelovige. Voor je het weet vergeet je als prediker dat het om Christus gaat. Gisteravond lazen we in het dagboekje van Spurgeon een omgekeerde volgorde: eerst Christus en dan komen de bevindingen.

En dat de dominee zich verwaardigt om naar Gouda af te reizen op zijn oude dag? Voor mij hoeft dat niet persé, laat hij vacante gemeenten dienen. Bovendien doet hij het vast niet Pro Deo, in financiële zin.
-DIA-
Berichten: 32786
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef: 11 okt 2023, 21:31 Wel niet op zondag, maar net een dienst geluisterd van ds. G.J.N. Moens. Preek over het gebed van Josafat (2 Kron. 20:12b).
Ouderwetse, bevindelijke GG-preek.
Wel had ik het gevoel dat de bekering zoals hij die beschreef, niet helemaal 'af' was. Hij had het wel over het 'Zichzelf wegschenken' door Christus, maar ik miste het verzoend worden met de Vader.
Misschien is het wel het meest wijze om hier dat u hier niet verder op in gaat. Wat ik denk, is dat u toch meer opmerkte dan de gemiddelde forummer. En laat het duidelijk zijn, we horen ds Moens graag, en we twijfelen er niet aan of hij een geroepen leraar is. Maar ik vind het wel opmerkelijk dat u dit alleen al opmerkte. Ik zou er ook niet meer van kunnen zeggen, daarvoor ontbreken me de woorden, maar ik begrijp wel wat u bedoelt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6517
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Posthoorn »

Even ter toelichting: ik bedoel ouderwets in de positieve zin des woords.
-DIA-
Berichten: 32786
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef: 12 okt 2023, 08:47 Even ter toelichting: ik bedoel ouderwets in de positieve zin des woords.
Dat begreep ik ook wel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6675
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef: 12 okt 2023, 08:37 Ik weet dat zijn preken in Berkenwoude of Houten anders klinken, mirabile dictu.
Hij past zich aan aan zijn gehoor? Misschien moet je dan eens wat openlijker kritiek leveren. Dan doet hij het bij jullie ook.
HHR
Berichten: 1022
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door HHR »

refo schreef: 12 okt 2023, 08:37

Het was een beetje wonderlijke dienst. Het ging over Josafat die door drie volken werden benauwd. (2 Kron 20). Voor de dienst denk je: hoe actueel! Maar dat viel tegen. Het werd wel even gememoreerd, maar verder niets.
Zover ik zijn prediking ken, maakt het wat er in de preek gezegd wordt niet zoveel uit over welke tekst hij preekt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12109
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Herman »

Ik zou mij laven aan wat wel gezegd wordt.
-DIA-
Berichten: 32786
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door -DIA- »

Herman schreef: 12 okt 2023, 10:18 Ik zou mij laven aan wat wel gezegd wordt.
Als dat kan ja, maar begrijpt u dat er ook nog een overblijfsel is hier verder zou willen horen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12109
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Herman »

-DIA- schreef: 12 okt 2023, 11:01
Herman schreef: 12 okt 2023, 10:18 Ik zou mij laven aan wat wel gezegd wordt.
Als dat kan ja, maar begrijpt u dat er ook nog een overblijfsel is hier verder zou willen horen?
Zo werd het niet geformuleerd. Het was een negatieve constatering: er werd iets gemist.
Dat is wat anders dan ergens meer over willen horen.
Plaats reactie