Wie of wat is het goede doel?

Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door Psalm »

Ik denk dat wij in Nederland al een heel solidair en sociaal belastingstelsel hebben. De belastingen zijn hoger voor mensen met een hoger inkomen. Denk aan de progressieve belastingtarieven, het hele toeslagenstelsel en alle heffingskortingen. Dit belastinggeld wordt behoorlijk besteed aan sociale zekerheid. Dus hierdoor geven veel Nederlanders hun tienden al. We zien op horizontaal vlak al best naar elkaar om. Daarom geef ik het liefst aan goededoelen die Gods koninkrijk dienen.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door Zita »

MGG schreef: 05 okt 2023, 16:54 https://www.rd.nl/artikel/1036929-is-ti ... -deze-tijd

De video geeft genoeg stof tot nadenken.

Het geven van tijd wordt naar mijn idee vaak onderbelicht. Ook de uitspraak dat tienden slechts een begin zijn, vind ik het overdenken waard. Tot slot denk ik dat de volgende quote zeer treffend is.
'Geld geven is een medicijn tegen gierigheid en hebzucht.'
Ik vind het soms zo lastig. Ik doe een dag per week vrijwilligerswerk. 90% van de tijd vind ik dat verschrikkelijk leuk. Is het dan nog geven?
En ook in andere contexten doe ik mijn best om te geven, in tijd en moeite. De ontvangers voelen zich daarmee zeer geholpen. Maar ik help met iets wat ik zelf prettig vind om te doen, en eerlijk gezegd is het appje na afloop 'wat was het weer fijn' ook plezierig om te ontvangen. Geef ik dan? Is het pas geven als het volstrekt belangeloos is? Moet ik daarom maar op zoek gaan naar vrijwilligerswerk dat ik eigenlijk minder leuk vind? Maar ja, dat doe ik dan ook minder goed. Kortom: ernstige overmaat van navelstaarderij.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door Psalm »

Dan heb ik een mooie boodschap voor je:

"Een iegelijk geve, gelijk hij in zijn hart voorneemt, niet uit droefheid, of uit nooddwang; want God heeft een blijmoedigen gever lief" (2 Korinthe 9:7).
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door Arja »

Zita schreef: 05 okt 2023, 18:17
MGG schreef: 05 okt 2023, 16:54 https://www.rd.nl/artikel/1036929-is-ti ... -deze-tijd

De video geeft genoeg stof tot nadenken.

Het geven van tijd wordt naar mijn idee vaak onderbelicht. Ook de uitspraak dat tienden slechts een begin zijn, vind ik het overdenken waard. Tot slot denk ik dat de volgende quote zeer treffend is.
'Geld geven is een medicijn tegen gierigheid en hebzucht.'
Ik vind het soms zo lastig. Ik doe een dag per week vrijwilligerswerk. 90% van de tijd vind ik dat verschrikkelijk leuk. Is het dan nog geven?
En ook in andere contexten doe ik mijn best om te geven, in tijd en moeite. De ontvangers voelen zich daarmee zeer geholpen. Maar ik help met iets wat ik zelf prettig vind om te doen, en eerlijk gezegd is het appje na afloop 'wat was het weer fijn' ook plezierig om te ontvangen. Geef ik dan? Is het pas geven als het volstrekt belangeloos is? Moet ik daarom maar op zoek gaan naar vrijwilligerswerk dat ik eigenlijk minder leuk vind? Maar ja, dat doe ik dan ook minder goed. Kortom: ernstige overmaat van navelstaarderij.
Het feit dat we plezier beleven aan wat we doen, hoeft niet te betekenen dat we opeens iets anders moeten doen dat we minder leuk vinden om het als een 'betere offerande' te beschouwen. Sommigen hebben het talent om te onderwijzen, anderen om barmhartigheid te betonen, anderen om te dienen. Het benutten van deze gaven en het genieten van wat je doet, kan toch ook een manier zijn om God te eren en anderen te dienen?

Ik was zomaar even aan het denken. Want ik herken dit zo!
Plaats reactie