Gereformeerde Gemeenten

Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Inwoner schreef: 27 sep 2023, 08:00 Hoe komt dat men deze ds vervolgens als 'rechts' denkt te classificeren? Wat zou de oorzaak zijn dat Classis Oost van de GGN tegen beroepbaarstelling van deze ds heeft gestemd?
En kun je deze ds werkelijk als OGGN bestempelen?
Ds. Kort heeft op bepaalde gebieden hele andere meningen dan wat gangbaar is in de GGiN, hoewel beiden 'rechts' zijn. Lees dit maar eens: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 34f5b147f5
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

HHR schreef: 26 sep 2023, 21:37 Daarnaast zijn er nog heel wat predikanten die oorspronkelijk uit de CGK en de Hervormde kerk komen.
Bijzonder altijd dat die soms nog het felst het eigene der GG proberen te bewaken.
Dat snap ik eigenlijk wel. Als je bewust voor de GG heb gekozen om het "eigene van de GG", dan zal je dat ook willen behouden.

Je kunt aan de andere kant ook opgroeien in een de GG, en omdat je niet bewust voor dat kerkverband heb gekozen minder affiniteit hebben met dat eigene. Dat zie je bij een redelijk aantal GGers.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

J.C. Philpot schreef: 27 sep 2023, 08:40
HHR schreef: 26 sep 2023, 21:37 Daarnaast zijn er nog heel wat predikanten die oorspronkelijk uit de CGK en de Hervormde kerk komen.
Bijzonder altijd dat die soms nog het felst het eigene der GG proberen te bewaken.
Dat snap ik eigenlijk wel. Als je bewust voor de GG heb gekozen om het "eigene van de GG", dan zal je dat ook willen behouden.

Je kunt aan de andere kant ook opgroeien in een de GG, en omdat je niet bewust voor dat kerkverband heb gekozen minder affiniteit hebben met dat eigene. Dat zie je bij een redelijk aantal GGers.
Dat geldt denk ik voor een redelijk aantal leden. Als het gaat om de predikanten vinden ze dit toch bijna allemaal wel belangrijk.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
JanRap
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JanRap »

Mistig schreef: 27 sep 2023, 09:13
J.C. Philpot schreef: 27 sep 2023, 08:40
HHR schreef: 26 sep 2023, 21:37 Daarnaast zijn er nog heel wat predikanten die oorspronkelijk uit de CGK en de Hervormde kerk komen.
Bijzonder altijd dat die soms nog het felst het eigene der GG proberen te bewaken.
Dat snap ik eigenlijk wel. Als je bewust voor de GG heb gekozen om het "eigene van de GG", dan zal je dat ook willen behouden.

Je kunt aan de andere kant ook opgroeien in een de GG, en omdat je niet bewust voor dat kerkverband heb gekozen minder affiniteit hebben met dat eigene. Dat zie je bij een redelijk aantal GGers.
Dat geldt denk ik voor een redelijk aantal leden. Als het gaat om de predikanten vinden ze dit toch bijna allemaal wel belangrijk.
Het 'eigene' van de GG is de sterke gerichtheid op de theologie van ds. Alexander Comrie. Hij was de predikant die uit vrees voor het Arminianisme de zog.'embryo' theologie ontwikkelde. En ging daarin zo ver dat hij zonder dat ooit te bedoelen bijna weer tot het Arminianisme verviel. Zijn leer was sterk filosofisch. Typerend dat ooit een vooraanstaand GG predikant ooit zei: 'Om de GG te begrijpen moet je Comrie kennen'. Hierin ligt ook het enorme verschil tussen de GG en de Hervormde kerk, het zij HHK of binnen de Protestantse kerk in Nederland. De theologie van die kerk is de rechtvaardiging van de goddeloze. De theologie van de Reformatie. Ds. Kort bijvoorbeeld is een van de weinigen die dit verschil zeer scherp hebben gezien en in publicaties onder woorden gebracht. Hij heeft daarmee geschud aan de grondvesten van de GG en men heeft het hem zeer kwalijk genomen, mede omdat men hem beslist niet wenste te begrijpen. Het heeft mij altijd bevreemd dat ds. Kort nog veel scherper was dan dr. G.A. v.d. Brink, maar dat men laatstgenoemde volkomen heeft afgeserveerd en in de ban gedaan.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

JanRap schreef: 27 sep 2023, 09:47
Mistig schreef: 27 sep 2023, 09:13
J.C. Philpot schreef: 27 sep 2023, 08:40
HHR schreef: 26 sep 2023, 21:37 Daarnaast zijn er nog heel wat predikanten die oorspronkelijk uit de CGK en de Hervormde kerk komen.
Bijzonder altijd dat die soms nog het felst het eigene der GG proberen te bewaken.
Dat snap ik eigenlijk wel. Als je bewust voor de GG heb gekozen om het "eigene van de GG", dan zal je dat ook willen behouden.

Je kunt aan de andere kant ook opgroeien in een de GG, en omdat je niet bewust voor dat kerkverband heb gekozen minder affiniteit hebben met dat eigene. Dat zie je bij een redelijk aantal GGers.
Dat geldt denk ik voor een redelijk aantal leden. Als het gaat om de predikanten vinden ze dit toch bijna allemaal wel belangrijk.
Het 'eigene' van de GG is de sterke gerichtheid op de theologie van ds. Alexander Comrie. Hij was de predikant die uit vrees voor het Arminianisme de zog.'embryo' theologie ontwikkelde. En ging daarin zo ver dat hij zonder dat ooit te bedoelen bijna weer tot het Arminianisme verviel. Zijn leer was sterk filosofisch. Typerend dat ooit een vooraanstaand GG predikant ooit zei: 'Om de GG te begrijpen moet je Comrie kennen'. Hierin ligt ook het enorme verschil tussen de GG en de Hervormde kerk, het zij HHK of binnen de Protestantse kerk in Nederland. De theologie van die kerk is de rechtvaardiging van de goddeloze. De theologie van de Reformatie. Ds. Kort bijvoorbeeld is een van de weinigen die dit verschil zeer scherp hebben gezien en in publicaties onder woorden gebracht. Hij heeft daarmee geschud aan de grondvesten van de GG en men heeft het hem zeer kwalijk genomen, mede omdat men hem beslist niet wenste te begrijpen. Het heeft mij altijd bevreemd dat ds. Kort nog veel scherper was dan dr. G.A. v.d. Brink, maar dat men laatstgenoemde volkomen heeft afgeserveerd en in de ban gedaan.
Kun je dit aantonen met voorbeelden waar ds. Kort scherper was dan ds. v.d. Brink?

P.s.: deze actie werd ook binnen de OGG niet erg gewaardeerd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Weer een probleem in de wereld minder:

https://www.rd.nl/artikel/1036073-ds-c- ... druk-gezet

Wel erg verstandig van het RD dat het hieraan aandacht besteedt trouwens. Het bevordert een volwassen gesprekscultuur.

En ds. A. Verschuure stijgt weer drie punten in mijn achting. Ds. Vreugdenhil ook trouwens, maar dat is minder het vermelden waard.

Ik vind van alles van zijn -naar mijn idee soms wat baptistische- opvattingen, maar hij vat de koe wel bij de horens, als ik het zo lees.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

DDD schreef: 27 sep 2023, 09:53 Weer een probleem in de wereld minder:

https://www.rd.nl/artikel/1036073-ds-c- ... druk-gezet

Wel erg verstandig van het RD dat het hieraan aandacht besteedt trouwens. Het bevordert een volwassen gesprekscultuur.

En ds. A. Verschuure stijgt weer drie punten in mijn achting. Ds. Vreugdenhil ook trouwens, maar dat is minder het vermelden waard.

Ik vind van alles van zijn -naar mijn idee soms wat baptistische- opvattingen, maar hij vat de koe wel bij de horens, als ik het zo lees.
Mooi. Zo hoort het. Gewoon transparant zijn.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

DDD schreef: 27 sep 2023, 09:53 Weer een probleem in de wereld minder:

https://www.rd.nl/artikel/1036073-ds-c- ... druk-gezet

Wel erg verstandig van het RD dat het hieraan aandacht besteedt trouwens. Het bevordert een volwassen gesprekscultuur.

En ds. A. Verschuure stijgt weer drie punten in mijn achting. Ds. Vreugdenhil ook trouwens, maar dat is minder het vermelden waard.

Ik vind van alles van zijn -naar mijn idee soms wat baptistische- opvattingen, maar hij vat de koe wel bij de horens, als ik het zo lees.
Nemen alle forummers hun negatieve suggesties/speculaties ook terug?
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johannes 3:16 »

MGG schreef: 27 sep 2023, 10:02
DDD schreef: 27 sep 2023, 09:53 Weer een probleem in de wereld minder:

https://www.rd.nl/artikel/1036073-ds-c- ... druk-gezet

Wel erg verstandig van het RD dat het hieraan aandacht besteedt trouwens. Het bevordert een volwassen gesprekscultuur.

En ds. A. Verschuure stijgt weer drie punten in mijn achting. Ds. Vreugdenhil ook trouwens, maar dat is minder het vermelden waard.

Ik vind van alles van zijn -naar mijn idee soms wat baptistische- opvattingen, maar hij vat de koe wel bij de horens, als ik het zo lees.
Nemen alle forummers hun negatieve suggesties/speculaties ook terug?
En ds. Verschuure ook, neem ik aan? Maar dat zal wel niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

MGG schreef: 27 sep 2023, 10:02 Nemen alle forummers hun negatieve suggesties/speculaties ook terug?
Nee, het blijkt allemaal heel anders te liggen. ds. Vreugdenhil heeft blijkbaar nooit iets verkeerds gezegd en dat heeft hij nader gepreciseerd. En daar is wel degelijke en verzoek voor geweest waar deze dominee vrijwillig op is ingegaan. Maar dat had nooit gehoeven als zijn uitspraken niet negatief zouden zijn uitgelegd.
Dus hoewel ik net als DDD van mening bent dat dit op een mooie manier wordt opgelost, zou wat mij betreft het probleem niet hoeven te bestaan.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Het is ingewikkeld geworden
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Alleen de aandacht hiervoor geeft al aan hoe lastig de gesprekscultuur is binnen sommige kerkverbanden.
En tegelijkertijd waardering voor het broederlijke contact tussen deze broeders. Zo hoort het ook.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Even een vraagje tussendoor:
Een brief met de strekking 'maar dat kan toch niet', is dat wel of geen druk uitoefenen?
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Technisch gezien zou je dat zo kunnen zien. Maar dan oefent een predikant in een preek ook druk uit.

Het gaat erom dat je de ander vrij laat om in vrijheid zijn standpunt te bepalen. Als ik vind dat een opvatting echt niet kan, oefen ik daarmee geen druk uit. Hooguit op mensen die mij als een autoriteit zien, maar zo zal het tussen de broeders wel niet liggen.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

JanRap schreef: 27 sep 2023, 09:47 Het 'eigene' van de GG is de sterke gerichtheid op de theologie van ds. Alexander Comrie. Hij was de predikant die uit vrees voor het Arminianisme de zog.'embryo' theologie ontwikkelde. En ging daarin zo ver dat hij zonder dat ooit te bedoelen bijna weer tot het Arminianisme verviel. Zijn leer was sterk filosofisch. Typerend dat ooit een vooraanstaand GG predikant ooit zei: 'Om de GG te begrijpen moet je Comrie kennen'. Hierin ligt ook het enorme verschil tussen de GG en de Hervormde kerk, het zij HHK of binnen de Protestantse kerk in Nederland. De theologie van die kerk is de rechtvaardiging van de goddeloze. De theologie van de Reformatie. Ds. Kort bijvoorbeeld is een van de weinigen die dit verschil zeer scherp hebben gezien en in publicaties onder woorden gebracht. Hij heeft daarmee geschud aan de grondvesten van de GG en men heeft het hem zeer kwalijk genomen, mede omdat men hem beslist niet wenste te begrijpen. Het heeft mij altijd bevreemd dat ds. Kort nog veel scherper was dan dr. G.A. v.d. Brink, maar dat men laatstgenoemde volkomen heeft afgeserveerd en in de ban gedaan.
Wordt wat off-topic maar het verschil tussen ds. Kort en ds. Van den Brink ligt meer op het komen tot geloof. En dat verschil is nog wel groter dan het verschil tussen ds. Kort en de GGiN.
Plaats reactie