Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Hebben de discussies op Refoforum jouw opvattingen veranderd?

Ik ben over geen enkel onderwerp anders gaan denken
10
26%
Ik ben over kleine onderwerpen anders gaan denken
18
47%
Ik ben over grote onderwerpen anders gaan denken
10
26%
 
Totaal aantal stemmen: 38

refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door refomart »

GerefGemeente-lid schreef: 26 sep 2023, 19:24
refomart schreef: 26 sep 2023, 19:19 Het bestaat hier dat het christen zijn wordt afgemeten aan de hand van de sociale en groene agenda.
Wat bedoel je hier precies mee?
Dat die uitspraak ook op het forum is te vinden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6718
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door GerefGemeente-lid »

refomart schreef: 26 sep 2023, 19:30
GerefGemeente-lid schreef: 26 sep 2023, 19:24
refomart schreef: 26 sep 2023, 19:19 Het bestaat hier dat het christen zijn wordt afgemeten aan de hand van de sociale en groene agenda.
Wat bedoel je hier precies mee?
Dat die uitspraak ook op het forum is te vinden.
Kun je daarvan een voorbeeld noemen?
HHR
Berichten: 1033
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door HHR »

Op een forum zijn vooral mensen actief die een stevige mening hebben.
Meningen en standpunten worden steviger neer gezet en nogal eens uitvergroot.
In een echt gesprek zouden de verschillen lang niet zo groot zijn vermoed ik.

Zelf verander ik wel eens van mening. Maar meestal komt dat niet alleen door RF. Je leest een artikel in de krant, je hoort een preek, leest een discussie op RF, daarna weer een artikel in een tijdschrift of een deel in een boek over dat betreffende onderwerp en zo komt je mening tot stand.
Een mening is ook afhankelijk van de omgeving / context waar je in verkeerd.

Het is overigens helemaal niet verkeerd om je mening soms te wijzigen aan de hand van nieuwe inzichten. Ik denk zelfs dat het heel gezond is.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door refomart »

Een alternatieve benadering is de vraag of het forum zelf door het denken van de gebruikers er anders is gaan uitzien.
Het begin van Refoforum ligt in het opblazen van het forum Refotreftpunt door ........ Op dat moment bestond Refoweb wel. En er was een klein forum met de naam OSW, geelinkt aan het blad Om Sions Wil.
Ik laat onderstaand een aantal woordvoerders uit het begin aan het woord.
door Refojongere » 24 okt 2003, 00:09
Refowebs forum is kwaliteit gaan verliezen in de loop van maanden. In het begin kwam ik er nog wel eens, nu nog heel af en toe. De vragenrubriek vindt ik echt fantastisch, dominees geven heldere, concrete antwoorden op vragen die bij veel jongeren leven, nog nooit eerder vertoond.

Ook wist ik helemaal niets van de opvolging van refotrefpunt.nl, volgens mij werd alles toch juist overgeheveld hierheen, hier zijn de meeste forummers (Billy, Pied, ndonselaar, Zeeuw e.v.a.) naar toe verhuist. Refotrefpunt liep ten einde toen onze Administrator het kleine OSW-forumpje met 'voorbijganger' helemaal opnieuw wilde opzetten (en met succes!)...dus dat ging precies goed. Dus ik zie dit forum meer als een opvolger. Hoewel ik zeker blij ben met de vragenrubriek van refoweb. "Refodate" wat ik vandaag weer in de krant las en allerlei stelletjes die via een refo-website zijn ontstaan.....brrr, daar krijg ik een raar gevoel bij, een beetje zielig, maargoed, zo denk ik erover.
door parsifal » 24 okt 2003, 07:29
Niet zeuren over refoweb, ik ben als refowebber geciteerd ja. (Nu ik het eens nalees gaat dat verhullend taalgebruik me best goed af).

Zonder gekheid refoweb is iets algemener van opzet. Het is ook een stuk minder reformatorisch, in de zin dat ook mensen die tegen het refowereldje aanschoppen een kans krijgen. Aan de andere kant zijn er wel heel veel mensen die liefde laten zien, veel meer dan hier. Je valt meer in een warm bad op refoweb. Hier zijn de discussies vaak heel dogmatisch, maar het lijkt er vaak op dat men minder geïnteresseerd is in de persoon achter de posts.

Refoweb is eigenlijk ontstaan rond de chat, toen refotrefpunt de chat er af gooide.

Ik ben ook benieuwd naar het rd artikel over osw. Ik ga dan weer proberen wat zinnigs te zeggen, misschien word ik dan weer geciteerd.

Vaya con Dios,

parsifal
door Jelle » 24 okt 2003, 12:28
Misschien moeten we zelf eens vragen bij het RD om een stuk over het OSW forum te plaatsen.
het is dus beslsit niet war dat Refoweb de opvolger is van refotrefpunt. OSW had voor die tijd al hele goede kontacten met refotrefpunt en er waren onderling met elkaar links en verwijzingen naar elkaars forum. Op Refotrefpunt kon men de stukken lezen die ds. Pieters plaatste in Om Sions Wil en die waren doorgelinkt naar refortrefpunt.

Toen Wim Vuijk stopte is het OSW forum gelijk uitgebreid en werd door Refotrefpunt op het internet in eerste instantie doorverwezen naar OSW.
Heel wat mensen van refotrefpunt kwamen die de OSW kant uit en ik denk zelfs het overgrote deel.

Alleen moeten we wel oppassen om niet via het RD elkaar uit te spelen en elkaar te proberen af te troeven, dat is vaak het risico als je ook een tegenstuk laat plaatsen.
door Billy » 24 okt 2003, 23:38
beetje off topic nu maar wil dit even kwijt:
als een van de mannen van het eerste uur ( en ex-moderator van Refotrefpunt.nl en osw) het volgende:

CHRIS ( dus niet Wim! ) Vuijck is eind 2001 gestopt met refotrefpunt om persoonlijke redenen. de domeinnaam [url]http://www.refotrefpunt%20.nl[/url] is overgedaan aan oneway. ( word je anno 2003 ook nog steeds naar doorgelinkt.

in de eindfase van rftp. is er een gesprek geweest met osw. Een aantal weken na einde van rftp en nog voor de overname van de domeinnaam rftp.nl werden de froummers van rftp doorverwezen naar het forum van omsionswil , wat in die week ddor onze Cor (admin) geweldig op poten is gezet.

idd zitten de meeste ex-rftpunters nog steeds hier bij osw ( gelukkig)

ennnn voor degenen die het nog niet wisten: een van de initiatiefnemers van het huidige refowebforum en de refowebsite WERKT NB bij het Reformatorisch Dagblad!!!!!!!!!

vandaar die maximale citaten van en over refoweb.

Jelle het wordt tijd voor een redactioneel artikel in het RD over dit forum!!!

en last but not least:
refoweb is anders ( wat "luchtiger" )als OSW maar laten we elkaar in ieders waarde laten en elkaar als collega's zien en niet als concurrenten.
het publiek bij refoweb is doorsnee ook stuk jonger en speelser als hier

allen een groet van

OLD BILLY!!
door jacob » 25 okt 2003, 00:21
onzin dat er meer liefde zou zijn op refo web. DAt vind ik zo super flauw. Kijk alleen maar even in de discussie over van der Zwaag. Dat wordt hier niet gedaan.

Op refo web kan elke "gek" zijn verhaal kwijt zonder ingrijpen van de moderators. Dat neem ik ze uitermate kwalijk.

Er worden daar discussies gehouden. De meest eingenaardige dwalingen verkondigt. De reacties van ambtsdragers worden zo weer gemakkelijk te niet gedaan.

Is het dan allemaal kommer en kwel op RW. Nee dat is het niet. Er worden waardevolle discussies gehouden.

Ziet het een beetje zo.

Refoweb is praktischer in haar onderwerpen.

OSW is veel meer wetenschappelijk. Zeker de laatste tijd.

ps in ben niet in een warm bad gevallen. Waarschijnlijk omdat ik tegen heilige huisjes heb geschopt. Dus de liefde is er alleen waarschijnlijk als je in het straatje past.

Zouden we dat nog steeds zeggen: OSW/Refoforum is meer wetenschappelijk? Of schuift Refoforum zachtjes maar zeker toch op richting Refoweb?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9294
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door parsifal »

Ik weet niet hoe refoweb nu is. Ik zelf ben wel veranderd denk ik, in de zin dat ik in sommige discussies geen zin meer heb.

Ik heb jaren in het buitenland gewoond en in Engels en Zweedstalige kerken gekerkt, inhoudelijk ingaan op bijbelvertalingen wordt dan een beetje gedoe in de marge, om maar een voorbeeld te noemen. En zo zijn er meer zaken waar ik niet al te veel tijd aan wil besteden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28924
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door DDD »

Ik verander soms wel van mening. Ik denk zelf dat Refoforum niet representatief is voor de reformatorische achterban. Je vindt hier toch meer de mensen die nadenken en serieus en actief met hun geloof bezig zijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33375
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Tiberius »

refomart schreef: 26 sep 2023, 20:30 Een alternatieve benadering is de vraag of het forum zelf door het denken van de gebruikers er anders is gaan uitzien.
Het begin van Refoforum ligt in het opblazen van het forum Refotreftpunt door ........ Op dat moment bestond Refoweb wel. En er was een klein forum met de naam OSW, geelinkt aan het blad Om Sions Wil.
Ik laat onderstaand een aantal woordvoerders uit het begin aan het woord.
door Refojongere » 24 okt 2003, 00:09
Refowebs forum is kwaliteit gaan verliezen in de loop van maanden. In het begin kwam ik er nog wel eens, nu nog heel af en toe. De vragenrubriek vindt ik echt fantastisch, dominees geven heldere, concrete antwoorden op vragen die bij veel jongeren leven, nog nooit eerder vertoond.

Ook wist ik helemaal niets van de opvolging van refotrefpunt.nl, volgens mij werd alles toch juist overgeheveld hierheen, hier zijn de meeste forummers (Billy, Pied, ndonselaar, Zeeuw e.v.a.) naar toe verhuist. Refotrefpunt liep ten einde toen onze Administrator het kleine OSW-forumpje met 'voorbijganger' helemaal opnieuw wilde opzetten (en met succes!)...dus dat ging precies goed. Dus ik zie dit forum meer als een opvolger. Hoewel ik zeker blij ben met de vragenrubriek van refoweb. "Refodate" wat ik vandaag weer in de krant las en allerlei stelletjes die via een refo-website zijn ontstaan.....brrr, daar krijg ik een raar gevoel bij, een beetje zielig, maargoed, zo denk ik erover.
door parsifal » 24 okt 2003, 07:29
Niet zeuren over refoweb, ik ben als refowebber geciteerd ja. (Nu ik het eens nalees gaat dat verhullend taalgebruik me best goed af).

Zonder gekheid refoweb is iets algemener van opzet. Het is ook een stuk minder reformatorisch, in de zin dat ook mensen die tegen het refowereldje aanschoppen een kans krijgen. Aan de andere kant zijn er wel heel veel mensen die liefde laten zien, veel meer dan hier. Je valt meer in een warm bad op refoweb. Hier zijn de discussies vaak heel dogmatisch, maar het lijkt er vaak op dat men minder geïnteresseerd is in de persoon achter de posts.

Refoweb is eigenlijk ontstaan rond de chat, toen refotrefpunt de chat er af gooide.

Ik ben ook benieuwd naar het rd artikel over osw. Ik ga dan weer proberen wat zinnigs te zeggen, misschien word ik dan weer geciteerd.

Vaya con Dios,

parsifal
door Jelle » 24 okt 2003, 12:28
Misschien moeten we zelf eens vragen bij het RD om een stuk over het OSW forum te plaatsen.
het is dus beslsit niet war dat Refoweb de opvolger is van refotrefpunt. OSW had voor die tijd al hele goede kontacten met refotrefpunt en er waren onderling met elkaar links en verwijzingen naar elkaars forum. Op Refotrefpunt kon men de stukken lezen die ds. Pieters plaatste in Om Sions Wil en die waren doorgelinkt naar refortrefpunt.

Toen Wim Vuijk stopte is het OSW forum gelijk uitgebreid en werd door Refotrefpunt op het internet in eerste instantie doorverwezen naar OSW.
Heel wat mensen van refotrefpunt kwamen die de OSW kant uit en ik denk zelfs het overgrote deel.

Alleen moeten we wel oppassen om niet via het RD elkaar uit te spelen en elkaar te proberen af te troeven, dat is vaak het risico als je ook een tegenstuk laat plaatsen.
door Billy » 24 okt 2003, 23:38
beetje off topic nu maar wil dit even kwijt:
als een van de mannen van het eerste uur ( en ex-moderator van Refotrefpunt.nl en osw) het volgende:

CHRIS ( dus niet Wim! ) Vuijck is eind 2001 gestopt met refotrefpunt om persoonlijke redenen. de domeinnaam [url]http://www.refotrefpunt%20.nl[/url] is overgedaan aan oneway. ( word je anno 2003 ook nog steeds naar doorgelinkt.

in de eindfase van rftp. is er een gesprek geweest met osw. Een aantal weken na einde van rftp en nog voor de overname van de domeinnaam rftp.nl werden de froummers van rftp doorverwezen naar het forum van omsionswil , wat in die week ddor onze Cor (admin) geweldig op poten is gezet.

idd zitten de meeste ex-rftpunters nog steeds hier bij osw ( gelukkig)

ennnn voor degenen die het nog niet wisten: een van de initiatiefnemers van het huidige refowebforum en de refowebsite WERKT NB bij het Reformatorisch Dagblad!!!!!!!!!

vandaar die maximale citaten van en over refoweb.

Jelle het wordt tijd voor een redactioneel artikel in het RD over dit forum!!!

en last but not least:
refoweb is anders ( wat "luchtiger" )als OSW maar laten we elkaar in ieders waarde laten en elkaar als collega's zien en niet als concurrenten.
het publiek bij refoweb is doorsnee ook stuk jonger en speelser als hier

allen een groet van

OLD BILLY!!
door jacob » 25 okt 2003, 00:21
onzin dat er meer liefde zou zijn op refo web. DAt vind ik zo super flauw. Kijk alleen maar even in de discussie over van der Zwaag. Dat wordt hier niet gedaan.

Op refo web kan elke "gek" zijn verhaal kwijt zonder ingrijpen van de moderators. Dat neem ik ze uitermate kwalijk.

Er worden daar discussies gehouden. De meest eingenaardige dwalingen verkondigt. De reacties van ambtsdragers worden zo weer gemakkelijk te niet gedaan.

Is het dan allemaal kommer en kwel op RW. Nee dat is het niet. Er worden waardevolle discussies gehouden.

Ziet het een beetje zo.

Refoweb is praktischer in haar onderwerpen.

OSW is veel meer wetenschappelijk. Zeker de laatste tijd.

ps in ben niet in een warm bad gevallen. Waarschijnlijk omdat ik tegen heilige huisjes heb geschopt. Dus de liefde is er alleen waarschijnlijk als je in het straatje past.

Zouden we dat nog steeds zeggen: OSW/Refoforum is meer wetenschappelijk? Of schuift Refoforum zachtjes maar zeker toch op richting Refoweb?
Refoforum is niet de opvolger van Refotrefpunt of zo, maar van het OSW-forum.
De ligging is weinig veranderd sinds het Refoforum heet. Hooguit iets verrechtst. We hadden toen ook veel-posters als Miscanthus, Marnix, Adorote, Jacob inderdaad, die een behoorlijk evangelische inslag hadden.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door refomart »

Tiberius schreef: 26 sep 2023, 22:09
refomart schreef: 26 sep 2023, 20:30 Een alternatieve benadering is de vraag of het forum zelf door het denken van de gebruikers er anders is gaan uitzien.
Het begin van Refoforum ligt in het opblazen van het forum Refotreftpunt door ........ Op dat moment bestond Refoweb wel. En er was een klein forum met de naam OSW, geelinkt aan het blad Om Sions Wil.
Ik laat onderstaand een aantal woordvoerders uit het begin aan het woord.
door Refojongere » 24 okt 2003, 00:09
Refowebs forum is kwaliteit gaan verliezen in de loop van maanden. In het begin kwam ik er nog wel eens, nu nog heel af en toe. De vragenrubriek vindt ik echt fantastisch, dominees geven heldere, concrete antwoorden op vragen die bij veel jongeren leven, nog nooit eerder vertoond.

Ook wist ik helemaal niets van de opvolging van refotrefpunt.nl, volgens mij werd alles toch juist overgeheveld hierheen, hier zijn de meeste forummers (Billy, Pied, ndonselaar, Zeeuw e.v.a.) naar toe verhuist. Refotrefpunt liep ten einde toen onze Administrator het kleine OSW-forumpje met 'voorbijganger' helemaal opnieuw wilde opzetten (en met succes!)...dus dat ging precies goed. Dus ik zie dit forum meer als een opvolger. Hoewel ik zeker blij ben met de vragenrubriek van refoweb. "Refodate" wat ik vandaag weer in de krant las en allerlei stelletjes die via een refo-website zijn ontstaan.....brrr, daar krijg ik een raar gevoel bij, een beetje zielig, maargoed, zo denk ik erover.
door parsifal » 24 okt 2003, 07:29
Niet zeuren over refoweb, ik ben als refowebber geciteerd ja. (Nu ik het eens nalees gaat dat verhullend taalgebruik me best goed af).

Zonder gekheid refoweb is iets algemener van opzet. Het is ook een stuk minder reformatorisch, in de zin dat ook mensen die tegen het refowereldje aanschoppen een kans krijgen. Aan de andere kant zijn er wel heel veel mensen die liefde laten zien, veel meer dan hier. Je valt meer in een warm bad op refoweb. Hier zijn de discussies vaak heel dogmatisch, maar het lijkt er vaak op dat men minder geïnteresseerd is in de persoon achter de posts.

Refoweb is eigenlijk ontstaan rond de chat, toen refotrefpunt de chat er af gooide.

Ik ben ook benieuwd naar het rd artikel over osw. Ik ga dan weer proberen wat zinnigs te zeggen, misschien word ik dan weer geciteerd.

Vaya con Dios,

parsifal
door Jelle » 24 okt 2003, 12:28
Misschien moeten we zelf eens vragen bij het RD om een stuk over het OSW forum te plaatsen.
het is dus beslsit niet war dat Refoweb de opvolger is van refotrefpunt. OSW had voor die tijd al hele goede kontacten met refotrefpunt en er waren onderling met elkaar links en verwijzingen naar elkaars forum. Op Refotrefpunt kon men de stukken lezen die ds. Pieters plaatste in Om Sions Wil en die waren doorgelinkt naar refortrefpunt.

Toen Wim Vuijk stopte is het OSW forum gelijk uitgebreid en werd door Refotrefpunt op het internet in eerste instantie doorverwezen naar OSW.
Heel wat mensen van refotrefpunt kwamen die de OSW kant uit en ik denk zelfs het overgrote deel.

Alleen moeten we wel oppassen om niet via het RD elkaar uit te spelen en elkaar te proberen af te troeven, dat is vaak het risico als je ook een tegenstuk laat plaatsen.
door Billy » 24 okt 2003, 23:38
beetje off topic nu maar wil dit even kwijt:
als een van de mannen van het eerste uur ( en ex-moderator van Refotrefpunt.nl en osw) het volgende:

CHRIS ( dus niet Wim! ) Vuijck is eind 2001 gestopt met refotrefpunt om persoonlijke redenen. de domeinnaam [url]http://www.refotrefpunt%20.nl[/url] is overgedaan aan oneway. ( word je anno 2003 ook nog steeds naar doorgelinkt.

in de eindfase van rftp. is er een gesprek geweest met osw. Een aantal weken na einde van rftp en nog voor de overname van de domeinnaam rftp.nl werden de froummers van rftp doorverwezen naar het forum van omsionswil , wat in die week ddor onze Cor (admin) geweldig op poten is gezet.

idd zitten de meeste ex-rftpunters nog steeds hier bij osw ( gelukkig)

ennnn voor degenen die het nog niet wisten: een van de initiatiefnemers van het huidige refowebforum en de refowebsite WERKT NB bij het Reformatorisch Dagblad!!!!!!!!!

vandaar die maximale citaten van en over refoweb.

Jelle het wordt tijd voor een redactioneel artikel in het RD over dit forum!!!

en last but not least:
refoweb is anders ( wat "luchtiger" )als OSW maar laten we elkaar in ieders waarde laten en elkaar als collega's zien en niet als concurrenten.
het publiek bij refoweb is doorsnee ook stuk jonger en speelser als hier

allen een groet van

OLD BILLY!!
door jacob » 25 okt 2003, 00:21
onzin dat er meer liefde zou zijn op refo web. DAt vind ik zo super flauw. Kijk alleen maar even in de discussie over van der Zwaag. Dat wordt hier niet gedaan.

Op refo web kan elke "gek" zijn verhaal kwijt zonder ingrijpen van de moderators. Dat neem ik ze uitermate kwalijk.

Er worden daar discussies gehouden. De meest eingenaardige dwalingen verkondigt. De reacties van ambtsdragers worden zo weer gemakkelijk te niet gedaan.

Is het dan allemaal kommer en kwel op RW. Nee dat is het niet. Er worden waardevolle discussies gehouden.

Ziet het een beetje zo.

Refoweb is praktischer in haar onderwerpen.

OSW is veel meer wetenschappelijk. Zeker de laatste tijd.

ps in ben niet in een warm bad gevallen. Waarschijnlijk omdat ik tegen heilige huisjes heb geschopt. Dus de liefde is er alleen waarschijnlijk als je in het straatje past.

Zouden we dat nog steeds zeggen: OSW/Refoforum is meer wetenschappelijk? Of schuift Refoforum zachtjes maar zeker toch op richting Refoweb?
Refoforum is niet de opvolger van Refotrefpunt of zo, maar van het OSW-forum.
De ligging is weinig veranderd sinds het Refoforum heet. Hooguit iets verrechtst. We hadden toen ook veel-posters als Miscanthus, Marnix, Adorote, Jacob inderdaad, die een behoorlijk evangelische inslag hadden.
Laat ik een OSW-er van het eerste uur kennen. Die vertelt een heel ander verhaal.

Het klopt dat OSW al bestond. Maar na het verdwijnen van Refotrefpunt werd OSW overspoeld met forummers van die kant. Van het oorspronkelijke OSW geluid bleef weinig over. Zeker na de omvorming tot Refoforum.
Een opschuiven naar rechts? Ten opzichte van het oorspronkelijke OSW geluid is het huidige Refoforum ver naar links doorgeschoten. Die afstand zou zo groot zijn, dat een oorspronkelijke OSW-er zich niet thuis zou voelen op dit forum.
gallio
Berichten: 1972
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door gallio »

refomart schreef: 26 sep 2023, 22:52 Laat ik een OSW-er van het eerste uur kennen. Die vertelt een heel ander verhaal.

Het klopt dat OSW al bestond. Maar na het verdwijnen van Refotrefpunt werd OSW overspoeld met forummers van die kant. Van het oorspronkelijke OSW geluid bleef weinig over. Zeker na de omvorming tot Refoforum.
Een opschuiven naar rechts? Ten opzichte van het oorspronkelijke OSW geluid is het huidige Refoforum ver naar links doorgeschoten. Die afstand zou zo groot zijn, dat een oorspronkelijke OSW-er zich niet thuis zou voelen op dit forum.
Volgens mij niet. Met het toenemen van forummers neemt ook de verscheidenheid toe, maar het oorspronkelijke OSW geluid is nog altijd te horen hier. Het forum is allicht wat breder dus, hoewel het door de jaren wel eens breder en dan weer smaller wordt.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Psalm »

Ja, maar hoe rechts wil je het hebben? De rechterflank van GG, de OGG en GGiN? Over het algemeen zijn dit ook geen mensen die veel op een forum zitten denk ik.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door Psalm »

refomart schreef: 26 sep 2023, 19:19 Voor mij is dit forum zeker niet representatief voor de gereformeerde gezindte. Het merendeel wil van een bewuste rechtvaardigmaking niet weten en is daaruit voor mij links en nog linkser. Het bestaat hier dat het christen zijn wordt afgemeten aan de hand van de sociale en groene agenda. In mijn opvatting is dat het woord ‘christen’ misbruiken. Dergelijke praktijken verraden een leven onder een vreemde vlag, personen die een dergelijke opvatting uitdragen behoren niet meer tot de gereformeerde gezindte.

Tot slot. Vragen vind ik prima. Ik ben allergisch voor bevelen, zoals: Maak!
Dat de bewuste rechtvaardigmaking het criterium is vind ik wel bijzonder. Want daar wordt in de gereformeerde gezindte gewoon verschillend over gedacht. Je vind dat meer in zeer bevindelijke milieus.

Ik ben het wel eens over die groene agenda van sommigen. Dit wordt belangrijker geacht dan andere standpunten. Dat is echt een nieuwe beweging in de gereformeerde gezindte. Ik denk dat die ontstaat door de druk van buitenaf. Dat men dan toch mee wil doen, zodat men op sommige fronten toch aansluiting heeft bij de publieke opinie.
DDD
Berichten: 28924
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door DDD »

Ik denk eerder dat dat een kwestie is van onderscheiden waar het op aankomt, oftewel de juiste prioriteiten stellen.
-DIA-
Berichten: 32801
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door -DIA- »

Psalm schreef: 26 sep 2023, 23:24 Ja, maar hoe rechts wil je het hebben? De rechterflank van GG, de OGG en GGiN? Over het algemeen zijn dit ook geen mensen die veel op een forum zitten denk ik.
Ga nu niet naar kerkverbanden kijken. Kijk naar wat er in de praktijk gezegd wordt. Dan zie je dat het echte oude reformatorische geluid niet aan een kerkverband is verbonden.
Ook in de oude NHK (zeg maar rechts van de GB en ook binnen de Bond) waren predikanten die dezelfde leer brachten als in de afgescheiden kerken, en ook in een bepaalde richting in de CGK zag je deze leer (die naar mijn idee toch wel iets smaller is dan wat nu BhP is.)
© -DIA- 18-05-2024: 32800
GerefGemeente-lid
Berichten: 6718
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door GerefGemeente-lid »

gallio schreef: 26 sep 2023, 23:21
refomart schreef: 26 sep 2023, 22:52 Laat ik een OSW-er van het eerste uur kennen. Die vertelt een heel ander verhaal.

Het klopt dat OSW al bestond. Maar na het verdwijnen van Refotrefpunt werd OSW overspoeld met forummers van die kant. Van het oorspronkelijke OSW geluid bleef weinig over. Zeker na de omvorming tot Refoforum.
Een opschuiven naar rechts? Ten opzichte van het oorspronkelijke OSW geluid is het huidige Refoforum ver naar links doorgeschoten. Die afstand zou zo groot zijn, dat een oorspronkelijke OSW-er zich niet thuis zou voelen op dit forum.
Volgens mij niet. Met het toenemen van forummers neemt ook de verscheidenheid toe, maar het oorspronkelijke OSW geluid is nog altijd te horen hier. Het forum is allicht wat breder dus, hoewel het door de jaren wel eens breder en dan weer smaller wordt.
Zeker dat laatste is herkenbaar. In mijn ogen behoudende forummers als @eilander, @Erasmiaan, @Bezorgd, @huisman, @Luther, @Valcke en @Wandelende zijn niet of nauwelijks nog actief. Die gaven in een recenter verleden toch wel wat rechtsere kleur aan dit forum. Met hen kon je ook goed inhoudelijk discussiëren. Die discussies mis ik vandaag de dag wel.
merel
Berichten: 10002
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Invloed van Refoforum op opvattingen van forumleden

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef: 26 sep 2023, 18:13 Ik ben in de tijd dat ik op het forum zit behoudender, conservatiever en strikter geworden. In hoeverre Refoforum daar aan meegewerkt heeft, durf ik niet te zeggen. Het is niet onmogelijk. Ik ben door refoforum wel minder positief over onze gezindte gaan denken, vanwege de doorwerking van de tijdgeest en relativering die ik waarneem, en anderzeids een veruitwendiging en verstolling, hetgeen mij beide niet positief stemt voor de toekomst van onze gezindte.

Maar er zal altijd een overblijfsel blijven bestaan naar de verkiezing der genade. God houd zelf Zijn Kerk in stand. Daarom is er hoop.
Wat bedoel je met veruitwending en verstolling?
Plaats reactie