Catan
- FlyingEagle
Bij Latijn leer je dat iedere C als K wordt uitgesproken. De K maakt weliswaar deel uit van het Latijnse alfabet, maar komt zeer zelden voor. De enige Latijnse woorden met een k zijn:
kalendae eerste dag van de maand
kalendarium kalender, boekhouding van bankiers, agenda
Toch worden in de praktijk wel uitzonderingen gemaakt.
Caesar wordt meestal wel als seessar uitgesproken
Cicero als Sietsero.
Maar dat is eigenlijk fout.
kalendae eerste dag van de maand
kalendarium kalender, boekhouding van bankiers, agenda
Toch worden in de praktijk wel uitzonderingen gemaakt.
Caesar wordt meestal wel als seessar uitgesproken
Cicero als Sietsero.
- Miscanthus
hé leuk! weer wat gelerd.refo schreef:Caesar wordt meestal wel als seessar uitgesproken
Cicero als Sietsero.
kiesero en keesar. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 09 dec 2005, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Well, of het taalkundig correct is dat een C uitgesproken wordt als een K voor een A, maakt weinig uit. Het gaat om het feit dat je hersens geleerd hebben dat je een C zowel als S als K kan uitspreken. In het proces van begrijpend lezen 'probeerd' je hersens alle mogelijke combinaties uit, vervolgens worden die combinaties vergeleken met de woorden die je kent, en op die combinaties lijken, en vervolgens kiest je hersens het woord wat het meest logisch is in betreffende context. Dit proces is bewezen door mensen tekst te laten lezen waarin letters fout staan/ontbraken.
Kortom, elke keer als je Catan leest, komt het woord Satan voor in je hersens.
vanaf nu wel bij mij.. (omdat je het zegt!) maar had zelf die link nooit gelegd!memento schreef:Well, of het taalkundig correct is dat een C uitgesproken wordt als een K voor een A, maakt weinig uit. Het gaat om het feit dat je hersens geleerd hebben dat je een C zowel als S als K kan uitspreken. In het proces van begrijpend lezen 'probeerd' je hersens alle mogelijke combinaties uit, vervolgens worden die combinaties vergeleken met de woorden die je kent, en op die combinaties lijken, en vervolgens kiest je hersens het woord wat het meest logisch is in betreffende context. Dit proces is bewezen door mensen tekst te laten lezen waarin letters fout staan/ontbraken.
- Miscanthus
memento is goed in het beschrijven van een tabula rasaAr-Jan schreef:vanaf nu wel bij mij.. (omdat je het zegt!) maar had zelf die link nooit gelegd!memento schreef:Well, of het taalkundig correct is dat een C uitgesproken wordt als een K voor een A, maakt weinig uit. Het gaat om het feit dat je hersens geleerd hebben dat je een C zowel als S als K kan uitspreken. In het proces van begrijpend lezen 'probeerd' je hersens alle mogelijke combinaties uit, vervolgens worden die combinaties vergeleken met de woorden die je kent, en op die combinaties lijken, en vervolgens kiest je hersens het woord wat het meest logisch is in betreffende context. Dit proces is bewezen door mensen tekst te laten lezen waarin letters fout staan/ontbraken.
Hij is zeker programmeur?
Bijna goed. De ae wordt uitgesproken als ai. KAISAR dus. En dan hoor je meteen waar het duitse KAISER en het nederlands KEIZER vandaan komen.Miscanthus schreef:hé leuk! weer wat gelerd.refo schreef:Caesar wordt meestal wel als seessar uitgesproken
Cicero als Sietsero.
kiekero en keesar. :mrgreen:
- Miscanthus
Heb je daar meer informatie over? Ik geloof er niks van namelijk. Dat geldt wellicht voor ei/ij en dergelijke dingen, maar in het geval van de C kan ik het me echt niet voorstellen.memento schreef:Well, of het taalkundig correct is dat een C uitgesproken wordt als een K voor een A, maakt weinig uit. Het gaat om het feit dat je hersens geleerd hebben dat je een C zowel als S als K kan uitspreken. In het proces van begrijpend lezen 'probeerd' je hersens alle mogelijke combinaties uit, vervolgens worden die combinaties vergeleken met de woorden die je kent, en op die combinaties lijken, en vervolgens kiest je hersens het woord wat het meest logisch is in betreffende context. Dit proces is bewezen door mensen tekst te laten lezen waarin letters fout staan/ontbraken.
Een zeker persoon wees ons hier onlangs op de gevaren van het lezen op dit forum. Ik zou 'm bijna gelijk geven, want als ik bij Catan voortaan aan satan denk, doe ik dat dankzij jou en niet dankzij het spel :roll:memento schreef: Kortom, elke keer als je Catan leest, komt het woord Satan voor in je hersens.
- jakobmarin
Dat het spel CATAN flirt met de Satan vind ik eigenlijk overduidelijk. Ondanks dat de spelling zou aanwijzen dat het woordt niets met Satan te maken heeft.
Neem de getallen, logo's e.d.
Zo heeft ISP Demon ook gewoon wat uit te leggen, zie ook hun logo's

Dit zijn hun inbelnummers:
Enertel 06760 - 33 666
WorldCom 06760 - 77 666
Enfin, zo zijn er nog wel wat zaken aan te wijzen, hier en daar.
Neem de getallen, logo's e.d.
Zo heeft ISP Demon ook gewoon wat uit te leggen, zie ook hun logo's

Dit zijn hun inbelnummers:
Enertel 06760 - 33 666
WorldCom 06760 - 77 666
Enfin, zo zijn er nog wel wat zaken aan te wijzen, hier en daar.
- Miscanthus
zie aldaar.....Corydoras schreef:Was dit ook nog voor mij bedoeld?Miscanthus schreef: Nu zijn we ineens wel symbolisch ingesteld????? :roll:
Volgens mij heb je dan m'n reactie daar over 't hoofd gezien, er zijn ook nog wat onbeantwoorde vragen...
ik heb het gisteren nog gespeeld. Ik heb niet in het minst enige occulte zaken gevoeld.Miscanthus schreef:zie aldaar.....Corydoras schreef:Was dit ook nog voor mij bedoeld?Miscanthus schreef: Nu zijn we ineens wel symbolisch ingesteld????? :roll:
Volgens mij heb je dan m'n reactie daar over 't hoofd gezien, er zijn ook nog wat onbeantwoorde vragen...
is het niet een beetje overdreven allemaal?