Catan

FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

hm, schrik er wel een beetje van, maar ik vraag me af of het allemaal expres zo is gedaan.
refo

Bericht door refo »

Bij Latijn leer je dat iedere C als K wordt uitgesproken. De K maakt weliswaar deel uit van het Latijnse alfabet, maar komt zeer zelden voor. De enige Latijnse woorden met een k zijn:
kalendae eerste dag van de maand
kalendarium kalender, boekhouding van bankiers, agenda

Toch worden in de praktijk wel uitzonderingen gemaakt.
Caesar wordt meestal wel als seessar uitgesproken
Cicero als Sietsero.
Maar dat is eigenlijk fout.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

refo schreef:Caesar wordt meestal wel als seessar uitgesproken
Cicero als Sietsero.
hé leuk! weer wat gelerd.

kiesero en keesar. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 09 dec 2005, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
memento

Bericht door memento »

Well, of het taalkundig correct is dat een C uitgesproken wordt als een K voor een A, maakt weinig uit. Het gaat om het feit dat je hersens geleerd hebben dat je een C zowel als S als K kan uitspreken. In het proces van begrijpend lezen 'probeerd' je hersens alle mogelijke combinaties uit, vervolgens worden die combinaties vergeleken met de woorden die je kent, en op die combinaties lijken, en vervolgens kiest je hersens het woord wat het meest logisch is in betreffende context. Dit proces is bewezen door mensen tekst te laten lezen waarin letters fout staan/ontbraken.

Kortom, elke keer als je Catan leest, komt het woord Satan voor in je hersens.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

memento schreef:Well, of het taalkundig correct is dat een C uitgesproken wordt als een K voor een A, maakt weinig uit. Het gaat om het feit dat je hersens geleerd hebben dat je een C zowel als S als K kan uitspreken. In het proces van begrijpend lezen 'probeerd' je hersens alle mogelijke combinaties uit, vervolgens worden die combinaties vergeleken met de woorden die je kent, en op die combinaties lijken, en vervolgens kiest je hersens het woord wat het meest logisch is in betreffende context. Dit proces is bewezen door mensen tekst te laten lezen waarin letters fout staan/ontbraken.

vanaf nu wel bij mij.. (omdat je het zegt!) maar had zelf die link nooit gelegd!
Miscanthus

Ar-Jan schreef:
memento schreef:Well, of het taalkundig correct is dat een C uitgesproken wordt als een K voor een A, maakt weinig uit. Het gaat om het feit dat je hersens geleerd hebben dat je een C zowel als S als K kan uitspreken. In het proces van begrijpend lezen 'probeerd' je hersens alle mogelijke combinaties uit, vervolgens worden die combinaties vergeleken met de woorden die je kent, en op die combinaties lijken, en vervolgens kiest je hersens het woord wat het meest logisch is in betreffende context. Dit proces is bewezen door mensen tekst te laten lezen waarin letters fout staan/ontbraken.

vanaf nu wel bij mij.. (omdat je het zegt!) maar had zelf die link nooit gelegd!
memento is goed in het beschrijven van een tabula rasa
Hij is zeker programmeur? :wink:
refo

Bericht door refo »

Miscanthus schreef:
refo schreef:Caesar wordt meestal wel als seessar uitgesproken
Cicero als Sietsero.
hé leuk! weer wat gelerd.

kiekero en keesar. :mrgreen:
Bijna goed. De ae wordt uitgesproken als ai. KAISAR dus. En dan hoor je meteen waar het duitse KAISER en het nederlands KEIZER vandaan komen.
Miscanthus

Ik heb kiekero dan ook maar veranderd in Kisero ....
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Miscanthus schreef:Ik heb kiekero dan ook maar veranderd in Kisero ....
Nee, kikero was goed, zo heb ik 't iig ook altijd geleerd.
Afbeelding
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Miscanthus schreef: Nu zijn we ineens wel symbolisch ingesteld????? :roll:
Was dit ook nog voor mij bedoeld?

Volgens mij heb je dan m'n reactie daar over 't hoofd gezien, er zijn ook nog wat onbeantwoorde vragen...
Afbeelding
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Heb je daar meer informatie over? Ik geloof er niks van namelijk. Dat geldt wellicht voor ei/ij en dergelijke dingen, maar in het geval van de C kan ik het me echt niet voorstellen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

memento schreef: Kortom, elke keer als je Catan leest, komt het woord Satan voor in je hersens.
Een zeker persoon wees ons hier onlangs op de gevaren van het lezen op dit forum. Ik zou 'm bijna gelijk geven, want als ik bij Catan voortaan aan satan denk, doe ik dat dankzij jou en niet dankzij het spel :roll:
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Dat het spel CATAN flirt met de Satan vind ik eigenlijk overduidelijk. Ondanks dat de spelling zou aanwijzen dat het woordt niets met Satan te maken heeft.

Neem de getallen, logo's e.d.

Zo heeft ISP Demon ook gewoon wat uit te leggen, zie ook hun logo's

Afbeelding

Dit zijn hun inbelnummers:
Enertel 06760 - 33 666
WorldCom 06760 - 77 666

Enfin, zo zijn er nog wel wat zaken aan te wijzen, hier en daar.
Miscanthus

Corydoras schreef:

Volgens mij heb je dan m'n reactie daar over 't hoofd gezien, er zijn ook nog wat onbeantwoorde vragen...
zie aldaar..... :wink:
jacob

Bericht door jacob »

Miscanthus schreef:
Corydoras schreef:

zie aldaar..... :wink:
ik heb het gisteren nog gespeeld. Ik heb niet in het minst enige occulte zaken gevoeld.

is het niet een beetje overdreven allemaal?
Plaats reactie