Gelezen, gedacht, gehoord...

CvdW

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef: 16 sep 2023, 23:37
ZWP schreef: 16 sep 2023, 21:45
DDD schreef: 16 sep 2023, 10:29 Een mooi interview, althans de antwoorden, met Henk Binnendijk.

https://www.rd.nl/artikel/1034602-henk- ... -te-breken

Maar die vragen! Er zitten mooie vragen bij, maar zodra ze over de geloofservaring gaan, zijn ze in mijn beleving vooringenomen. Vooral deze tweede vraag is zó onnozel. Het antwoord staat nota bene de regel ervoor al gegeven.
In een preek zeg je dat men in de hemel zal zijn wat God hier op aarde van je heeft kunnen maken. Terwijl je elders zegt dat er maar Eén is Die Gods Koninkrijk bouwt: God Zelf.

„Het is allebei waar. God is het Die om Zijn welbehagen, zowel het willen als het werken in je werkt. Of Romeinen: Het hangt niet daarvan af of iemand wil, of loopt, maar van God Die Zich ontfermt.”

Maar is God dan in het leven van Henk afhankelijk van de goede bedoelingen van Henk?

„God is nooit van mij afhankelijk. God is wel Degene Die alles in mij uitwerkt. En denk eraan, ik kan onwillig zijn, ik kan verzaken. God dwingt ons niet, nooit. Een mens blijft helemaal verantwoordelijk voor wat hij doet of niet doet.”
Eens met deze observatie: mooi figuur, interessant interview met een boeiende persoonlijkheid, maar wat vreemde vragen soms.
Dit is ook wel een typisch voorbeeld van de verschuiving binnen onze krant. Dit had in 1971 nooit in de krant gekomen.
Een prachtig interview. Hij laat God God en weet ook van zijn verantwoordelijkheid. Het gaat er niet om wat hij gevoelt of beleeft.
Psalm

Bericht door Psalm »

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... ken-terug/

Evangelist Jan van Dooijeweert denkt dus ook dat ds. Vreugdenhil is gevraagd om z'n woorden terug te nemen.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Ik zou vooral de rest van zijn beantwoording ter harte nemen, want anders doe je precies wat hij zegt dat we niet moeten doen
Plaats reactie