Herziene Statenvertaling

Henk J
Berichten: 2767
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Henk J »

Delftenaar schreef: 11 sep 2023, 15:43
Posthoorn schreef: 11 sep 2023, 09:38 Ik last in de StandVastig dat een woord als 'werwaarts' destijds niet door de SV uit de DeuxAes werd overgenomen, maar dat de vertalers kozen voor 'waarheen'. Jammer genoeg hebben ze iets soortgelijks met 'herwaarts' en 'derwaarts' niet gedaan. Een schone taak voor de GBS om dat alsnog te doen. :)
Moet de GBS eigenlijk niet gaan pleiten voor de DeuxAes? Die is immers ouder en nog betrouwbaarder dan de Statenvertaling.

Als het toch niet meer om begrijpelijkheid gaat is dat beter.
Dat is dus niet zo, de Deux-aes is wel ouder maar minder betrouwbaar dan de SV. Er is indertijd juist door de theologen/predikanten gepleit voor een nieuwe vertaling omdat de Deux-Aes versie niet zo betrouwbaar was. De gewone man was tevreden met zijn Deux-aes Bijbel, vandaar dat de Statenvertalers in sommige passages bewust aansluiting zochten bij de Deux-aes vertaling ook als het eigenlijk iets anders verwoord moest worden. Overigens zijn in al die gevallen de alternatieve vertalingen toegevoegd in de kanttekening.
HHR
Berichten: 1184
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door HHR »

De classis Ridderkerk van de Gereformeerde Gemeenten heeft een brief naar de scholengroep gestuurd om haar teleurstelling te uiten en wil een gesprek met het bestuur.

https://cvandaag.nl/98647-gergem-classi ... hGsWGHRwhY
Zeeuw
Berichten: 12024
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Zeeuw »

HHR schreef: 07 nov 2023, 11:28 De classis Ridderkerk van de Gereformeerde Gemeenten heeft een brief naar de scholengroep gestuurd om haar teleurstelling te uiten en wil een gesprek met het bestuur.

https://cvandaag.nl/98647-gergem-classi ... hGsWGHRwhY
‘Diepe teleurstelling’ nog wel. Ik wens het bestuur veel wijsheid in het onderwijzen van onze jongeren als zelfs de leidslieden dit soort brieven menen te moeten sturen.
Geytenbeekje
Berichten: 8437
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef: 07 nov 2023, 11:39
HHR schreef: 07 nov 2023, 11:28 De classis Ridderkerk van de Gereformeerde Gemeenten heeft een brief naar de scholengroep gestuurd om haar teleurstelling te uiten en wil een gesprek met het bestuur.

https://cvandaag.nl/98647-gergem-classi ... hGsWGHRwhY
‘Diepe teleurstelling’ nog wel. Ik wens het bestuur veel wijsheid in het onderwijzen van onze jongeren als zelfs de leidslieden dit soort brieven menen te moeten sturen.
Als meerdere gemeenten binnen die classis hun ongemak hierover uiten snap ik dat de classis besloten heeft om dit te doen.
Online
Evangelist
Berichten: 555
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Evangelist »

HHR schreef: 07 nov 2023, 11:28 De classis Ridderkerk van de Gereformeerde Gemeenten heeft een brief naar de scholengroep gestuurd om haar teleurstelling te uiten en wil een gesprek met het bestuur.

https://cvandaag.nl/98647-gergem-classi ... hGsWGHRwhY
Zouden de broeders van de classis Ridderkerk nu echt niet doorhebben dat de gezamenlijke kerken dit probleem zélf bij de scholen op het bord hebben gelegd? Driestar-Wartburg doet met haar besluit om beide (!) vertalingen toe te staan niets anders dan de band kerk-gezin-school respecteren en geen keuze maken; de helft (of meer) van de achterban van de school gebruikt in kerk en gezin de HSV. Waarom zou voor hen die drieslag dan niet gelden?

De brief moet niet naar de scholengroep, maar naar de verschillende kerken van de achterban. De verdeeldheid in de gereformeerde gezindte (of het gebrek aan vermogen om met verschillen om te gaan) is de oorzaak dat de school geconfronteerd wordt met dit (luxe)probleem. Heel begrijpelijk dat de school daarom zegt: We geven beide vertalingen vrij; wij willen niet kiezen voor de opvatting van het ene deel van de achterban, of voor de opvatting van het andere deel, maar we laten het in de vrijheid van het geweten van docent en leerling.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat dit door de classis Ridderkerk niet begrepen wordt. Of (maar dat hoop ik toch niet) zou men menen dat het SV-lezende deel van de achterban (kerken / gezinnen) méér rechten heeft dan het HSV-lezende deel?

(Dit alles nog los van de vraag, of dit wel een taak is van een classis om zich mee bezig te houden.)
Hartelijke groet,
Evangelist
MGG
Berichten: 4096
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door MGG »

HHR schreef: 07 nov 2023, 11:28 De classis Ridderkerk van de Gereformeerde Gemeenten heeft een brief naar de scholengroep gestuurd om haar teleurstelling te uiten en wil een gesprek met het bestuur.

https://cvandaag.nl/98647-gergem-classi ... hGsWGHRwhY
'Een van die petities ging viral en werd door duizenden mensen ondertekend. Veel van hen hebben verder echter geen connectie met de scholen en komen zelfs niet uit de regio. Als reactie werd er ook een petitie in het leven geroepen waarin juist steun werd uitgesproken voor het besluit van de scholengroep. Die werd in totaal een kleine 1500 keer ondertekend.'

Werd de steun petitie niet door mensen zonder connectie met de school ondertekend?
Ik vind het opvallend dat alleen het aantal ondertekeningen van de eerst genoemde petitie genuanceerd wordt.
HHR
Berichten: 1184
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door HHR »

Ik denk dat de classis zich beter met andere zaken kan bezighouden.
Prima om persoonlijk een brief te schrijven oid.
Maar een (bredere dan alleen GG) school de les lezen is geen taak van een classis.
MGG
Berichten: 4096
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door MGG »

HHR schreef: 07 nov 2023, 11:49 Ik denk dat de classis zich beter met andere zaken kan bezighouden.
Prima om persoonlijk een brief te schrijven oid.
Maar een (bredere dan alleen GG) school de les lezen is geen taak van een classis.
Om een standaard bedankje terug te krijgen?
Ik neem aan dat de classis wel een serieuze reactie krijgt.
DDD
Berichten: 29461
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door DDD »

De helft is mij niet aangezegd. Ik ben oprecht verbaasd dat zo'n classis tot zo'n besluit kan komen. Dat zou echt een proefschrift waard zijn, hoe het nu mogelijk is dat zo'n classis zó enorm ver van het kerkvolk verwijderd is.

Ongetwijfeld ben ik zelf ook niet optimaal in contact met de rechterflank van het kerkvolk, maar desondanks denk ik dat ik aardig op de hoogte ben.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33659
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Tiberius »

Evangelist schreef: 07 nov 2023, 11:46Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat dit door de classis Ridderkerk niet begrepen wordt.
Dat begrijp ik ook niet, maar herken het wel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12341
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Herman »

Tiberius schreef: 07 nov 2023, 12:02
Evangelist schreef: 07 nov 2023, 11:46Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat dit door de classis Ridderkerk niet begrepen wordt.
Dat begrijp ik ook niet, maar herken het wel.
Maar is er werkelijk een meerderheid op deze classis die dit soort brieven wil? Of is er een militante kwart aan aanwezigen die slechts sterke oordelen wil uitspreken en de rest volgt dan maar omwille van de lieve vrede. Tenslotte doet een brief schrijven niemand kwaad.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12341
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Herman »

HHR schreef: 07 nov 2023, 11:49 Ik denk dat de classis zich beter met andere zaken kan bezighouden.
Prima om persoonlijk een brief te schrijven oid.
Maar een (bredere dan alleen GG) school de les lezen is geen taak van een classis.
De kerk is altijd al heel nauw verbonden geweest met de scholen. Zie de catechismuszondag over ik meen het vierde gebod. Veel predikanten zitten in besturen en tegenwoordig in Raden van Toezicht. Dus ik kijk niet op van een kerkelijk initiatief. Maar je zou ook als kerkenraad zo'n brief kunnen sturen, blijkbaar is dat te moeilijk.
KDD
Berichten: 1636
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door KDD »

Wat de mensen willen is niet het einde van alle tegenspraak.
HHR
Berichten: 1184
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door HHR »

Herman schreef: 07 nov 2023, 12:29
Tiberius schreef: 07 nov 2023, 12:02
Evangelist schreef: 07 nov 2023, 11:46Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat dit door de classis Ridderkerk niet begrepen wordt.
Dat begrijp ik ook niet, maar herken het wel.
Maar is er werkelijk een meerderheid op deze classis die dit soort brieven wil? Of is er een militante kwart aan aanwezigen die slechts sterke oordelen wil uitspreken en de rest volgt dan maar omwille van de lieve vrede. Tenslotte doet een brief schrijven niemand kwaad.
Het lijkt me dan een kleine meerderheid?
Kan me niet zo voorstellen dat gemeenten als Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht, Ridderkerk-Slikkerveer en Zwijndrecht, die zelf ook wel een bepaalde breedte kennen, dit soort acties steunen.
Job
Berichten: 3128
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Job »

Herman schreef: 07 nov 2023, 12:29
Tiberius schreef: 07 nov 2023, 12:02
Evangelist schreef: 07 nov 2023, 11:46Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat dit door de classis Ridderkerk niet begrepen wordt.
Dat begrijp ik ook niet, maar herken het wel.
Maar is er werkelijk een meerderheid op deze classis die dit soort brieven wil? Of is er een militante kwart aan aanwezigen die slechts sterke oordelen wil uitspreken en de rest volgt dan maar omwille van de lieve vrede. Tenslotte doet een brief schrijven niemand kwaad.
Inderdaad, je doet er niemand kwaad mee. Spreken is altijd goed. Het is wel jammer dat er weer een hoop negatieve energie in gaat zitten.

Qua die eventuele "militante kwart": tussen het rijtje predikanten dat classis Ridderkerk dient, zie ik geen hardliners of uiterst rechterflankers, om die nare termen er voor de duidelijkheid ff in te gooien. Volgens mij is het een best wel "midden"-classis. Sterker: namens gemeente H.I. Ambacht is zelfs nog weleens de leesbaarheid van de Statenvertaling aan de orde gesteld meen ik. Die zogenaamde militante minderheid zouden dan ouderlingen moeten zijn.

Overigens komt de functie van dhr. Toes vacant, het zou goed zijn als daar een man wordt aangesteld die in staat is het gesprek te blijven voeren en die breed draagvlak heeft.
Plaats reactie