Herziene Statenvertaling

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 30 aug 2023, 13:28
Posthoorn schreef: 30 aug 2023, 10:06 Hoe zou @GG-lid dit doen?
@GG-lid, zou je hierop willen reageren?
Niet nu.

Maar ik zou in ieder geval geen HSV gebruiken.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Anselmus »

GerefGemeente-lid schreef: 30 aug 2023, 13:32
Zeeuw schreef: 30 aug 2023, 13:24
GerefGemeente-lid schreef: 30 aug 2023, 13:22
Zeeuw schreef: 30 aug 2023, 13:19
Bijzonder dat GG-lid met droge ogen het bestuur verwijt te liegen. Dat is nu ons forumlid die anderen zo snel beticht van allerlei foute zaken. Dit is gewoon een zonde tegen het 9e gebod.
Nee. Ik zeg alleen dat ik geen gegrond bewijs zie dat de ouders hier massaal hun toestemming voor hebben gegeven. Dus je moet niet zo hoog van de toren blazen.

Dat je problemen hebt met de zienswijze die ik heb, is prima, maar laten we niet met modder gaan gooien.

@wfloor schreef eerder vandaag al dat veel ouders en docenten dit van te voren niet wisten en opeens hiermee geconfronteerd werden. Daar hoor ik hier niemand over. En dat laat wel degelijk twee kanten zien.
"Ik geloof er geen sikkepit van". Over met modder gooien gesproken. Je moet echt de bede 'zet een wacht voor mijn vingers op het forum' eens wat vaker gebruiken.
Ik zou dan ook graag zien dat jij wat meer invoelend zou zijn richting mensen die denken zoals ik. Ik geloof niet dat jij beseft dat het voor zulke mensen echt heel diep zit.
Dat is toch wederzijds? In 2010 zat het ook heel diep bij de mensen die begrijpelijkheid van levensbelang/eeuwigheidsbelang vonden. Ze zijn verketterd tot en met. Nu het tij zich gaat keren en een bredere acceptatie komt betekent dit volgens jou dat er geen erkenning is voor diepe gevoelens. Dat is wel wat eenzijdigheid. Waaruit blijkt jouw respect? Voorlopig trek jij je hypothetische kinderen van een school af waar vanuit een diepe overtuiging een betrouwbare vertaling wordt gebruikt. Volgens mij hebben sommigen wel boter op hun hoofd hoor...
Fides Quaerens Intellectum
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 30 aug 2023, 13:32
Zeeuw schreef: 30 aug 2023, 13:24
GerefGemeente-lid schreef: 30 aug 2023, 13:22
Zeeuw schreef: 30 aug 2023, 13:19
Bijzonder dat GG-lid met droge ogen het bestuur verwijt te liegen. Dat is nu ons forumlid die anderen zo snel beticht van allerlei foute zaken. Dit is gewoon een zonde tegen het 9e gebod.
Nee. Ik zeg alleen dat ik geen gegrond bewijs zie dat de ouders hier massaal hun toestemming voor hebben gegeven. Dus je moet niet zo hoog van de toren blazen.

Dat je problemen hebt met de zienswijze die ik heb, is prima, maar laten we niet met modder gaan gooien.

@wfloor schreef eerder vandaag al dat veel ouders en docenten dit van te voren niet wisten en opeens hiermee geconfronteerd werden. Daar hoor ik hier niemand over. En dat laat wel degelijk twee kanten zien.
"Ik geloof er geen sikkepit van". Over met modder gooien gesproken. Je moet echt de bede 'zet een wacht voor mijn vingers op het forum' eens wat vaker gebruiken.
Ik zou dan ook graag zien dat jij wat meer invoelend zou zijn richting mensen die denken zoals ik. Ik geloof niet dat jij beseft dat het voor zulke mensen echt heel diep zit.
Hou toch op met je laffe excuses. Ik heb nergens hier geen invoeling gegeven. Heb meerdere malen aangegeven dat ik zelf heel graag de SV lees, maar ook ruimte wil laten aan anderen die andere afwegingen maken. Jij hebt totaal geen zelfinzicht en invoeling naar anderen. Iedereen moet vinden wat jij vindt.
Je valt een bestuur aan met 'ik geloof er geen sikkepit van'. Je beticht dus mensen van leugens. Mensen die hele dagen met jongeren te maken hebben, moeilijke besluiten moeten nemen, kijken naar de toekomst van de jeugd. Die worden vanuit een dorpje in Zeeland door een anoniem iemand aangevallen. Zeer lafhartig. Lees gewoon wat jij heel graag wil, onderzoek dat en leg mensen die buiten je regio acteren niets op.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef: 30 aug 2023, 13:37
GerefGemeente-lid schreef: 30 aug 2023, 13:32
Zeeuw schreef: 30 aug 2023, 13:24
GerefGemeente-lid schreef: 30 aug 2023, 13:22
Nee. Ik zeg alleen dat ik geen gegrond bewijs zie dat de ouders hier massaal hun toestemming voor hebben gegeven. Dus je moet niet zo hoog van de toren blazen.

Dat je problemen hebt met de zienswijze die ik heb, is prima, maar laten we niet met modder gaan gooien.

@wfloor schreef eerder vandaag al dat veel ouders en docenten dit van te voren niet wisten en opeens hiermee geconfronteerd werden. Daar hoor ik hier niemand over. En dat laat wel degelijk twee kanten zien.
"Ik geloof er geen sikkepit van". Over met modder gooien gesproken. Je moet echt de bede 'zet een wacht voor mijn vingers op het forum' eens wat vaker gebruiken.
Ik zou dan ook graag zien dat jij wat meer invoelend zou zijn richting mensen die denken zoals ik. Ik geloof niet dat jij beseft dat het voor zulke mensen echt heel diep zit.
Hou toch op met je laffe excuses. Ik heb nergens hier geen invoeling gegeven. Heb meerdere malen aangegeven dat ik zelf heel graag de SV lees, maar ook ruimte wil laten aan anderen die andere afwegingen maken. Jij hebt totaal geen zelfinzicht en invoeling naar anderen. Iedereen moet vinden wat jij vindt.
Je valt een bestuur aan met 'ik geloof er geen sikkepit van'. Je beticht dus mensen van leugens. Mensen die hele dagen met jongeren te maken hebben, moeilijke besluiten moeten nemen, kijken naar de toekomst van de jeugd. Die worden vanuit een dorpje in Zeeland door een anoniem iemand aangevallen. Zeer lafhartig. Lees gewoon wat jij heel graag wil, onderzoek dat en leg mensen die buiten je regio acteren niets op.
En de opmerking van @wfloor dan?

Overigens vind ik jouw manier van discussiëren buiten alle proporties. Ik ga dus op dit forum met jou niet meer in gesprek.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 30 aug 2023, 13:42
Zeeuw schreef: 30 aug 2023, 13:37
GerefGemeente-lid schreef: 30 aug 2023, 13:32
Zeeuw schreef: 30 aug 2023, 13:24
"Ik geloof er geen sikkepit van". Over met modder gooien gesproken. Je moet echt de bede 'zet een wacht voor mijn vingers op het forum' eens wat vaker gebruiken.
Ik zou dan ook graag zien dat jij wat meer invoelend zou zijn richting mensen die denken zoals ik. Ik geloof niet dat jij beseft dat het voor zulke mensen echt heel diep zit.
Hou toch op met je laffe excuses. Ik heb nergens hier geen invoeling gegeven. Heb meerdere malen aangegeven dat ik zelf heel graag de SV lees, maar ook ruimte wil laten aan anderen die andere afwegingen maken. Jij hebt totaal geen zelfinzicht en invoeling naar anderen. Iedereen moet vinden wat jij vindt.
Je valt een bestuur aan met 'ik geloof er geen sikkepit van'. Je beticht dus mensen van leugens. Mensen die hele dagen met jongeren te maken hebben, moeilijke besluiten moeten nemen, kijken naar de toekomst van de jeugd. Die worden vanuit een dorpje in Zeeland door een anoniem iemand aangevallen. Zeer lafhartig. Lees gewoon wat jij heel graag wil, onderzoek dat en leg mensen die buiten je regio acteren niets op.
En de opmerking van @wfloor dan?

Overigens vind ik jouw manier van discussiëren buiten alle proporties. Ik ga dus op dit forum met jou niet meer in gesprek.
De bekende tactiek: ik verschuil me achter een ander.
Het laatste staat je helemaal vrij. Ik wil eigenlijk ook liever niet in gesprek met mensen die hardwerkende bestuurders van leugens betichten om hun eigen straatje schoon te kunnen blijven vegen. En dat jij niet in staat bent te spiegelen is al vaker gebleken. Het is overigens geen discussie, die voer ik met mensen die in staat zijn fatsoenlijk te kunnen onderbouwen en niet continu naar anderen wijzen. Richting jou is het meer een 'ik hoop dat je ogen eindelijk eens opengaan, maar ik verwacht het eigenlijk niet'.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 30 aug 2023, 13:34
Ad Anker schreef: 30 aug 2023, 13:28
Posthoorn schreef: 30 aug 2023, 10:06 Hoe zou @GG-lid dit doen?
@GG-lid, zou je hierop willen reageren?
Niet nu.

Maar ik zou in ieder geval geen HSV gebruiken.
Ik wacht af. Ik maak het graag iets inhoudelijker. Vandaar mijn vraag. Zeeuw gebruikt het woord 'laf'. Ik begrijp dat wel. Je houding richting mensen die beslissingen nemen op de plaatsen waar het gebeurt, je houding richting mensen die andere keuzes maken dan jij worden door jou minderwaardig weggezet. Ik heb daar best wel last van. Ik weet in ieder geval dat dit rechtstreeks indruist tegen wat Gods Woord ons leert hoe we ons hebben te verhouden tegen onze naasten.
Je bijdragen zorgen daarom ook voor een polariserende, scherpe toon in dit gesprek. Dat moet je wel beseffen! Het feit dat er 'aanvallen op de aloude waarheid' worden waargenomen komt dus voort uit je eigen gedrag. Zie dat in.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 30 aug 2023, 09:29
Tiberius schreef: 30 aug 2023, 09:26
HHR schreef: 30 aug 2023, 09:23
Tiberius schreef: 30 aug 2023, 09:21



Inderdaad.
Dit slaat toch nergens op? 3 petities hierover. :banghead

Dit is nog de meest serieuze:

https://petities.nl/petitions/lees-op-h ... ?locale=nl
Heb jij die gestart? Of Jantje?
Ik verdacht jou ervan ;)
Ik overweeg sterk om een petitie te starten, met als inhoud om zowel de SV als de HSV weg te doen en gewoon op alle scholen de EBV24 gebruiken. Die andere vertalingen leren ze toch thuis en in de kerk al.
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door HHR »

Tiberius schreef: 30 aug 2023, 13:52
Ik overweeg sterk om een petitie te starten, met als inhoud om zowel de SV als de HSV weg te doen en gewoon op alle scholen de EBV24 gebruiken. Die andere vertalingen leren ze toch thuis en in de kerk al.
Misschien beter om een petitie te starten " Laten we als christenen niet bekvechtend elkaar via petities bestrijden over een bijbelvertaling"
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door HHR »

En beste critici van bestuur etc.

Ook wij hebben een enquête ingevuld.
Ik weet ook dat er vanuit bestuur gesprekken zijn geweest met kerkenraden en al.

Het is echt geen hamerstuk geweest.
JCM
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2016, 10:33

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door JCM »

Zouden Christenen in Noord-Korea met een HSV in bezit hiervoor niet vervolgd worden, en met een SV wel?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 30 aug 2023, 13:55 Ook wij hebben een enquête ingevuld.
Ik zal maar niets raden. :OO3
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3983
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Terri »

Misschien kunnen we er beter over stoppen.
We bezeren elkaar, de irritaties zijn pittig en dan schrijven we dingen, die volgens mij, hoe goed bedoeld ook, toch niet landen.
Het is in het licht van de chaos in de wereld, heel akelig allemaal.
Als ik probeer te denken hoe God naar dit alles kijkt, dan schaam ik me diep. Hoe heeft het toch zo ver af kunnen zakken onder degene die de Heere lief hebben.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door MGG »

JCM schreef: 30 aug 2023, 13:56 Zouden Christenen in Noord-Korea met een HSV in bezit hiervoor niet vervolgd worden, en met een SV wel?
Onzin argument. Dat telt ook voor de Bijbel in straattaal.
JCM
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2016, 10:33

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door JCM »

MGG schreef: 30 aug 2023, 14:00
JCM schreef: 30 aug 2023, 13:56 Zouden Christenen in Noord-Korea met een HSV in bezit hiervoor niet vervolgd worden, en met een SV wel?
Onzin argument. Dat telt ook voor de Bijbel in straattaal.
Heeft niets met onzin te maken, maar met de kern van de discussie, en met de vraag wat de 'status' van een vertaling of vorm van de Bijbel is.
Wanneer is het nog Gods Woord en wanneer niet meer. Dan lijkt me enige verdraagzaamheid ten opzichte van gebruik van de HSV op zijn plaats, en moet de discussie gaan over de inhoud, en of de HSV een kwalitatief goede vertaling van Gods Woord is.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 30 aug 2023, 13:50
GerefGemeente-lid schreef: 30 aug 2023, 13:34
Ad Anker schreef: 30 aug 2023, 13:28
Posthoorn schreef: 30 aug 2023, 10:06 Hoe zou @GG-lid dit doen?
@GG-lid, zou je hierop willen reageren?
Niet nu.

Maar ik zou in ieder geval geen HSV gebruiken.
Ik wacht af. Ik maak het graag iets inhoudelijker. Vandaar mijn vraag. Zeeuw gebruikt het woord 'laf'. Ik begrijp dat wel. Je houding richting mensen die beslissingen nemen op de plaatsen waar het gebeurt, je houding richting mensen die andere keuzes maken dan jij worden door jou minderwaardig weggezet. Ik heb daar best wel last van. Ik weet in ieder geval dat dit rechtstreeks indruist tegen wat Gods Woord ons leert hoe we ons hebben te verhouden tegen onze naasten.
Je bijdragen zorgen daarom ook voor een polariserende, scherpe toon in dit gesprek. Dat moet je wel beseffen! Het feit dat er 'aanvallen op de aloude waarheid' worden waargenomen komt dus voort uit je eigen gedrag. Zie dat in.
Nee. Er zijn genoeg mensen die voortdurend waarschuwen tegen het gebruik van de HSV. Ik wijs mijn naaste dus niet af, maar het gebruik van de HSV door mijn naaste. Ds. Egas doet het vandaag oo op CVandaag. Een terechte inhoudelijke opmerking maakt hij, mijns inziens.

Ik meen dat er teveel dingen zijn aangepast aan de HSV en dat dit de zuiverheid van Gods Woord aantast. De vertaling had zuiverder gemoeten en zuiverder gekund. Dat is voor mij een wezenlijke zaak geworden, die ik veel belangrijker vind dan de verstaanbaarheid. En daarom wijs ik elk gebruik af.
Plaats reactie