Welke boeken zou je kiezen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Welke boeken zou je kiezen?

Bericht door Nasrani »

Mannetje schreef: 17 aug 2023, 09:32 Als er een Bijbel in de Statenvertaling, een Christenreis, een Institutie en een Matthew Henry staan, staat er genoeg toch?
Deze vraag lijkt me wel interessant.
Naast de Bijbel (vertaling maakt niet uit ;) ) mag je nog maximaal 5 boeken kiezen. Welke zouden dat dan zijn?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke boeken zou je kiezen?

Bericht door Henk J »

Institutie ook, Gegronde troost(catechismusverklaring van ds. G. Boer) of een andere bundel met verzameld werk, Een betrouwbare gids naar de hemel van Alleine en ter ontspanning een Arendsoog en een Kameleon.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welke boeken zou je kiezen?

Bericht door Ad Anker »

1. Een boek met kerkbodestukken van ds. Doornenbal.
2. Zondagskinderen van ds. Veldkamp.
3. De Kruistriomf van ds. Hellenbroek.
4. De redelijke godsdienst van ds. á Brakel
5. Een meditatief boek van O. Winslow, bijv. zijn preken over Jozef.

De volgorde is willekeurig en ik beperk me even tot theologie. Dat staat wel rechtzinnig.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welke boeken zou je kiezen?

Bericht door Bertiel »

1. de redelijke godsdienst - W. a. Brakel
2. de godvruchtige avondmaalganger P. Immens
3. zekerheid van het geloof - E. Erskine
4. de zwangere belofte - R. Erskine
5. een boek van ds. Doornenbal voor zaterdagavond met een goed glas bij de houtkachel

dit aangaande Theologie
als ik de niet Theologie moet opnoemen dan

1. LOTR
2. de lichtwachter - Pieter Nouwen
3. Jip en Janneke - A.M.G. Schmidt (ter verpozing mijner dochter)
4. De Cock en de moord in de hondsdagen
5. Hoe hoort het ook al weer - Reinaldus van Ditzhuizen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welke boeken zou je kiezen?

Bericht door Mannetje »

De Christenreis
De Institutie van Calvijn
Bijbelverklaring Matthew Henry
Bij U is vergeving, door John Owen
En nog een meer meditatief boek, bijvoorbeeld iets van Winslow is een goede suggestie van Ad
-
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Welke boeken zou je kiezen?

Bericht door refomart »

Nasrani schreef: 17 aug 2023, 10:47
Mannetje schreef: 17 aug 2023, 09:32 Als er een Bijbel in de Statenvertaling, een Christenreis, een Institutie en een Matthew Henry staan, staat er genoeg toch?
Deze vraag lijkt me wel interessant.
Naast de Bijbel (vertaling maakt niet uit ;) ) mag je nog maximaal 5 boeken kiezen. Welke zouden dat dan zijn?
Grappig dat in de reacties de opdracht netjes wordt gevolgd. Toch zou de vraag best aandacht mogen hebben.
"Staat er genoeg toch?" Genoeg waarvoor en met welk doel? Daar zou ik eerst over nadenken, voordat ik een keuze maakte.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welke boeken zou je kiezen?

Bericht door Mannetje »

refomart schreef: 17 aug 2023, 12:10
Nasrani schreef: 17 aug 2023, 10:47
Mannetje schreef: 17 aug 2023, 09:32 Als er een Bijbel in de Statenvertaling, een Christenreis, een Institutie en een Matthew Henry staan, staat er genoeg toch?
Deze vraag lijkt me wel interessant.
Naast de Bijbel (vertaling maakt niet uit ;) ) mag je nog maximaal 5 boeken kiezen. Welke zouden dat dan zijn?
Grappig dat in de reacties de opdracht netjes wordt gevolgd. Toch zou de vraag best aandacht mogen hebben.
"Staat er genoeg toch?" Genoeg waarvoor en met welk doel? Daar zou ik eerst over nadenken, voordat ik een keuze maakte.
Als je het helemaal compact wil maken, dan is een Bijbel alleen genoeg om ons wijs te maken tot zaligheid.
De andere boeken zijn mijns inziens betrouwbare hulpmiddelen om de Bijbel te helpen verstaan. De Christenreis meer bevindelijk, de Institutie meer dogmatisch en Matthew Henry als verduidelijking bij de hele Bijbel. Is er meer nodig? Nee, hiermee zou je toekunnen. Als kan een ander boek wel weer helpen om je gedachten te vormen.

Of wilde je een andere kant op met je vraag?
-
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Welke boeken zou je kiezen?

Bericht door refomart »

Mannetje schreef: 17 aug 2023, 12:14
refomart schreef: 17 aug 2023, 12:10
Nasrani schreef: 17 aug 2023, 10:47
Mannetje schreef: 17 aug 2023, 09:32 Als er een Bijbel in de Statenvertaling, een Christenreis, een Institutie en een Matthew Henry staan, staat er genoeg toch?
Deze vraag lijkt me wel interessant.
Naast de Bijbel (vertaling maakt niet uit ;) ) mag je nog maximaal 5 boeken kiezen. Welke zouden dat dan zijn?
Grappig dat in de reacties de opdracht netjes wordt gevolgd. Toch zou de vraag best aandacht mogen hebben.
"Staat er genoeg toch?" Genoeg waarvoor en met welk doel? Daar zou ik eerst over nadenken, voordat ik een keuze maakte.
Als je het helemaal compact wil maken, dan is een Bijbel alleen genoeg om ons wijs te maken tot zaligheid.
De andere boeken zijn mijns inziens betrouwbare hulpmiddelen om de Bijbel te helpen verstaan. De Christenreis meer bevindelijk, de Institutie meer dogmatisch en Matthew Henry als verduidelijking bij de hele Bijbel. Is er meer nodig? Nee, hiermee zou je toekunnen. Als kan een ander boek wel weer helpen om je gedachten te vormen.

Of wilde je een andere kant op met je vraag?
Nee, ik wilde het niet compact maken. En ik was benieuwd met welk doel je de selectie hebt gemaakt. Dat is nu duidelijk: zoeken naar de weg tot zaligheid.

Zou het gaan om de keuze voor boeken, dan volg ik een soort beslisboom.
1 lezen tot ontspanning of tot verwerven van kennis?
2 wil ik in de breedte kennis verwerven of zoek ik verdieping?
3 richt de verdieping zich op een deelterrein?

Een smalle theologische boekenkast heeft een belangrijk voordeel, nl. dat de de begrippen eenduidig zijn. Hoe breder de kast, hoe meer inspanning nodig is om de begrippen consistent op elkaar te laten aansluiten. Ten minste als je alle theologie voor de ware houdt. De inhoud van heel brede begrippen zegt uiteindelijk niets meer en dan blijf je achter met een leeg geloof, of een zelf gebouwde geloofsovertuiging die feitelijk los staat van de Bijbel en de boeken die je hebt gelezen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke boeken zou je kiezen?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

1. Bijbelverklaring Thomas Scott
2. Christus alles en in allen. Philipp Henry
3. Ik geloof. Peter Martyr Vermigli
4. Christus gekruisigd of de merk van het evangelie. Jacob Durham
5. Aan de voet van het kruis. Octavius Winslow
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Welke boeken zou je kiezen?

Bericht door HersteldHervormd »

Ik zou het alleen bij de Bijbel houden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Welke boeken zou je kiezen?

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef: 17 aug 2023, 16:23 Ik zou het alleen bij de Bijbel houden.
Ook nog niet eens: de Bijbel kan je gewoon via de GBS Bijbel app lezen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welke boeken zou je kiezen?

Bericht door Anselmus »

Bertiel schreef: 17 aug 2023, 11:29 1. de redelijke godsdienst - W. a. Brakel
2. de godvruchtige avondmaalganger P. Immens
3. zekerheid van het geloof - E. Erskine
4. de zwangere belofte - R. Erskine
5. een boek van ds. Doornenbal voor zaterdagavond met een goed glas bij de houtkachel

dit aangaande Theologie
als ik de niet Theologie moet opnoemen dan

1. LOTR
2. de lichtwachter - Pieter Nouwen
3. Jip en Janneke - A.M.G. Schmidt (ter verpozing mijner dochter)
4. De Cock en de moord in de hondsdagen
5. Hoe hoort het ook al weer - Reinaldus van Ditzhuizen
Bedoel je 'Hoe hoort het eigenlijk'? van Reinildis van Ditzhuyzen? Volgens mij maakt ze in het boek een grap dat goede etiquette begint met het zorgvuldig spellen van iemands naam 😎.

Jip en Janneke worden op sommige scholen niet meer gelezen omdat het te stereotype zou zijn voor kinderen die hun gender niet bepaald hebben, totaal doorgeslagen woke zeg maar.

Mijn top 5 naast de Bijbel
- Iets uit de vroege kerk van Augustinus, bijvoorbeeld de stad van God
- iets uit de Middeleeuwen, bijvoorbeeld Aquino (summa theologia) of á Kempis vanuit de moderne devotie of iets mystieks van Clairvaux
- iets uit de Reformatie: Institutie van Calvijn al kan ik die bij anderen lenen zo te lezen, dus iets van Luther is ook goed 🙃.
- Iets uit de moderne filosofie met een overview van de Griekse filosofie erin, bijvoorbeeld De onzichtbare maat van Andreas Kinneging
- iets om te ontspannen. Omdat dat boek vaker gelezen zou worden, moet het dik zijn en stof tot nadenken, dus dan iets van Lewis, Narnia bijvoorbeeld. De wereld van Sofie is ook goed.
Laatst gewijzigd door Anselmus op 17 aug 2023, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welke boeken zou je kiezen?

Bericht door Bertiel »

Ja die.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke boeken zou je kiezen?

Bericht door DDD »

Wat is het verschil met het draadje over welke drie boeken je zou moeten meenemen op vakantie?

Behalve dan dat het nu om vijf boeken gaat, uiteraard.
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Welke boeken zou je kiezen?

Bericht door 2e Hans »

Ad Anker schreef: 17 aug 2023, 11:09 1. Een boek met kerkbodestukken van ds. Doornenbal.
2. Zondagskinderen van ds. Veldkamp.
3. De Kruistriomf van ds. Hellenbroek.
4. De redelijke godsdienst van ds. á Brakel
5. Een meditatief boek van O. Winslow, bijv. zijn preken over Jozef.

De volgorde is willekeurig en ik beperk me even tot theologie. Dat staat wel rechtzinnig.
Redelijk dezelfde smaak.
Plaats reactie